Gå til innhold

"Nerdrage" : Hva får deg til å se rødt?


Anbefalte innlegg

Tenkte det hadde vært litt gøy å høre fra folk hva som får dere til å kjenne blodet boble når dere spiller diverse spill og noe ikke går helt som det skal :D

 

Mange spill har jo ofte en del irritasjonsmomenter, men her er jeg ute etter det værste av det værste. Det er heller ikke meningen at spesifikke spill skal være i fokus her men som sagt, ting som får deg til å klikke i vinkel mens du spiller.

 

Selv er jeg nå 23år gammel å føler sjeldent behovet for å "rage" noe spesielt over spill, men en gang iblandt opplever du gjerne noe som føles ubeskrivelig unøvdvendig eller irriterende. Hva er det som skjer i det øyeblikket? Hvordan reagerer dere, evt. utagerer? :p

 

Noen personlige godbiter er blant annet fra jeg var rundt 15-16år og spilte CS (såklart). Der gikk det mye i høylytt banning, men en gang slo jeg knyttneven knallhardt i glasset på CRT-skjermen jeg hadde på den tiden og bristet langfingern. Kunne ikke spille noe som helst på litt over en uke, hehe. Også når man må gjenta samme segment av et spill 20ganger fordi uansett hvor riktig/bra du føler du gjør det så hjelper det absolutt ingenting.

 

Ellers når jeg spiller konkuranse spill online kjenner jeg fort jeg blir varm i toppen om det går dårlig eller jeg taper på grunn av noe jeg ikke har "makt over" eller kan gjøre noe med selv. Det være alt fra invalide lagkamerater, lag på grunn av at noen andre i huset bruker båndbredden til noe jeg mener er meningsløst, ubalanserte spill, bugs osv.

 

Fifa er kilden til det meste som er vondt her i verden og har kostet meg 2stk Dual Shock kontrollere. Folk som utnytter seg av spillets svakheter i stedet for å spille skikkelig... GRRR!

 

Nå ble det mye rot her men kort sagt; Jeg vil høre om generelt irriterende ting og også spesifikke irritable ting i spesifikke spill. Kjør på! Håper på mang en god latter :D

Endret av Terjee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne skrevet en bok om alt som får meg til å rage, men for å komme med noen eksempler:

 

Først og fremst inkompetente lagkamerater. Nesten at eg begynner å grine av hvor dum de er. På en god andreplass kommer spill som er ubalansert (les: MW2) og selvfølgelig det og dø sånn generelt.

 

Skal ikke mye til for at jeg blir sint, men lar det heldigvis ikke gå utover skjerm/mus/tastatur.

Lenke til kommentar

Kan jo ta eksepler fra ting jeg irriterer meg over i rpg spill.

 

- Når det ikke er en åpen verden.

- Når det er loade soner for hver minste lille ting (i Oblivion delte de til og med hus inn i mange deler).

- Når spilleren må gå rund't en 10cm høy steinhelle (dragon age 2), og ellers lignende ting som det var fullt av i 1 eren og demone til 2 (eren).

- Når omgivelsene er livløse og mer eller mindre kun fasader (Bioware spill generelt).

- Når et spill tar med immersion breakers state of the art rpg elements som minimap og pil som viser nøyaktig hvor neste objective er og ellers andre "håndholdere". Gothic 1, 2 og 3 er kjent for å ikke ha med slike ting som utviklerene mente ødela immersion, og de nye som da lagde gothic 4 innkluderte dette og kalte dem faktisk "state of the art rpg elements".

- Når en ulv kan droppe våpen/armors og lignende.

- Når en ulv kan droppe magiske våpen/armors og liknende

- Når halvparten av våpenene/armors er "magiske".

- Når aien ikke skjønner en dritt, og taktisk gameplay går i praksis ut på å konstant passe på at party members ikke løper inn i flammer, og ellers andre slike repetitive micromanagement ting.

- Når friendly fire fjernes helt for å unngå problemet i forrige punkt.

- Når man hele tiden får nye items som gir +1 i stats, altså mange microoppgraderinger i steden for å ha færre men mer betydningsfulle oppgraderinger som gir en følelse av å avansere, og reduserer kjedelig party management.

- Når et rpg spill har veldig lite exploration (åpen verden med spennende og unike steder). Oblivion hadde dette men var for generisk. Bioware games har nesten ikke dette.

- At ingen fokuserer på spennende behaviours til dyr/monstre. Ikke bare kamptaktikker, men også at de velger selv kamper, og er ikke bare angrip så ford du er innen aggro sona, eller de oppdager deg.

 

 

av MMORTS spill. Vel det er ingen ordentlige mmorts spill, men av de som kaller seg for det:

- Spill der man kan kjøpe seg fordeler, hadde vært greit dersom taket på hva man kan kjøpe tilsvarte en fair månedspris.

- Spilla favorieserer i veldig høy grad farming av et eller annet slag (det er ikke strategi).

- Spilla favorieserer at du er til stede ved spesielle anledninger, som at en village blir angrepet (altså er du på 24/7 gir det fordeler og er derfor dårlig i strategisk sammenhent)

- At alle spilla har veldig store gameflaws.

Endret av ImmoralAtheist
Lenke til kommentar

Skjønner deg godt Immoral, men jeg er vel litt mer ut etter ting som får deg til å fråde og bite sammen tennene i sinne. En del av det du nevner er vel litt mer om generelle ting du ikke er fornøyd med :) Beklager om jeg ikke fikk det frem skikkelig i posten min

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde lettere for å bli sint før, nå er jeg mer behersket. Jeg banner nå innimellom, eller sier ettellerannet når jeg er i en kinkig situasjon, men jeg slår ikke i ting, eller kaster kontrollere rundt.

 

Jeg spiller ikke så mye sammen med andre, om jeg gjør så blir det lett å bli litt oppgitt når man spiller med noen som ikke er like flink som meg. Heldigvis er jeg en tålmodig person, så jeg sier ingenting annet enn: "Åååhhh...kjipt", eller noe i den duren. Er tross alt ikke denne personen sin skyld at h*n ikke er flink om h*n ikke har spilt det før. Når jeg spiller alene og andre ser på (som har null peiling) derimot. Det er det verste jeg vet. "Åh! Det var noe der!! Jeg så noe der, gå dit!! Du må sikkert gjøre ditt, du må sikkert gjøre datt. ER DET IKKE FLOTT AT JEG HJELPER DEG SÅNN AT DU GREIER DET?!??!?!?".

 

Nei... Jeg har spilt dette spillet fuglene vet hvor mange ganger. Jeg vet hvordan jeg gjør dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde lettere for å bli sint før, nå er jeg mer behersket. Jeg banner nå innimellom, eller sier ettellerannet når jeg er i en kinkig situasjon, men jeg slår ikke i ting, eller kaster kontrollere rundt.

 

Jeg spiller ikke så mye sammen med andre, om jeg gjør så blir det lett å bli litt oppgitt når man spiller med noen som ikke er like flink som meg. Heldigvis er jeg en tålmodig person, så jeg sier ingenting annet enn: "Åååhhh...kjipt", eller noe i den duren. Er tross alt ikke denne personen sin skyld at h*n ikke er flink om h*n ikke har spilt det før. Når jeg spiller alene og andre ser på (som har null peiling) derimot. Det er det verste jeg vet. "Åh! Det var noe der!! Jeg så noe der, gå dit!! Du må sikkert gjøre ditt, du må sikkert gjøre datt. ER DET IKKE FLOTT AT JEG HJELPER DEG SÅNN AT DU GREIER DET?!??!?!?".

 

Nei... Jeg har spilt dette spillet fuglene vet hvor mange ganger. Jeg vet hvordan jeg gjør dette.

 

Ahahaha, der kjenner jeg meg skikkelig igjen. Hadde en kamerat på besøk for en stund tilbake å jeg skulle spille en 1vs1 starcraft online mens han så på. Han har jo spilt starcraft1 før så cirka 1minutt i kampen så hørtes han noenlunde slik ut: "Gjør sånn, og på den måten, gjærne sånn, men helst sånn. NEI NEI NEI, ikke sånn! Nå taper du jo. FOrt deg, gjør sånn. Der burde du egentli gjort sånn!"

 

Absolutt noe av det værste jeg vet :D

Lenke til kommentar

Skjønner deg godt Immoral, men jeg er vel litt mer ut etter ting som får deg til å fråde og bite sammen tennene i sinne. En del av det du nevner er vel litt mer om generelle ting du ikke er fornøyd med :) Beklager om jeg ikke fikk det frem skikkelig i posten min

 

Vel, synes Gothic 2 er det mest tilnærmede av hvordan et RPG spill skal være, så de tingene irriterer meg ganske mye, spesielt når jeg da bruker 500kr på dragon age noe som viser seg å være kjedelig. Det betyr ikke at jeg kaster tasturet i skjermen osv. da.

Altså jeg blir da mest irritert når jeg leser reviews som priser spillet og enten helt neglisjerer ting jeg mener er game breaking, eller av en eller annen grunn synes det er bra. Er også veldig irriterende når spill som faktisk har noe bra (combat i Risen) blir kritisert fordi revieweren er for dum til å skjønne noe av det.

F.eks (sagt flere ganger av flere annmeldere av Risen): Kampsystemet suger, det er bare å bashe lmb. I tillegg så klager de på hvor latterlig vanskelig det er. Hmm, kansje de kunne prøvd å blokke, parrye, dodge, time angrepene (klikker du for fort, så bruker du lenger tid på å angripe), bevege seg rundt så fienden ikke omringer deg og lignende, og taktikker for å få siste angrep til å treffe (det skader mer). Endelig et kampsystem som krever litt fokus, men spillerene og annmelderene vil tydeligvis ikke ha ting som kan være litt utfordrende. Det kan vi jo se på at two worlds 2 kampsystemet fikk veldig bra kritikk, selv om jeg selv kunne drepe alle fiender ved å holde block og så klikke på lmb veldig fort.

Endret av ImmoralAtheist
Lenke til kommentar

Når jeg gjør det dårlig i et onlinespill, og jeg vet at det er på grunn av at jeg gjør det dårlig og ikke på grunn av at de andre bruker kjipe taktikker osv.

 

F.eks. i HoN, Battlefield og andre

 

Edit: Må selvfølgelig gjøre det dårlig over en periode og bli eid mer og mer. Tar nokså lang tid før jeg blir sur

Endret av Error
Lenke til kommentar

Når jeg gjør det dårlig i et onlinespill, og jeg vet at det er på grunn av at jeg gjør det dårlig og ikke på grunn av at de andre bruker kjipe taktikker osv.

 

F.eks. i HoN, Battlefield og andre

 

Edit: Må selvfølgelig gjøre det dårlig over en periode og bli eid mer og mer. Tar nokså lang tid før jeg blir sur

 

Jeg blir litt sinna når folk bruker kjipe strategier osv. fordi jeg skylder da på dårlig game-design, å det er det ikke noe jeg kan gjøre noe med :p

Lenke til kommentar

Jeg blir litt sinna når folk bruker kjipe strategier osv. fordi jeg skylder da på dårlig game-design, å det er det ikke noe jeg kan gjøre noe med :p

 

Der har du meg. Spill fulle av kjip dritt og feige/idiotiske strategier og våpen *HOST*Call of Duty*HOST* er spill som får meg noe så inni granskauen forbanna. Jeg klarte faktisk å knuse den forrige LCD skjermen min med knyttneven i sinne. :whistle:

Det skal en del til før jeg blir sinna. Men når det kommer, så er det helvete på jord foran PC'en :lol:

 

Edit: Har forresten slutta å spille Call of Duty spill over lengre perioder i frykt for et hjerteinfarkt eller lignende :blink:

Endret av Patrick1991
Lenke til kommentar

Det som er på toppen av irritasjonsmomenter er et dårlig kontrollsystem.

Hvis utviklere skal mekke et spill så synes jeg det skal være min feil at jeg dør, ikke at fram tilbake eller drepknappen er treig eller ikke skjønner hvem jeg skal angripe, senest RIFT som har et elendig autotarget system.

Hvorfor tror de jeg vil slå på den eneste personen som står bak meg når det er 10 stk som MÅ dø forran.

 

Uansett hvilket onlinespill du spiller så er det ingentingen som ødelegger like mye som et sugent lag og da føler jeg man har rett til å være IRRITERT

Lenke til kommentar

Jeg har kommet litt opp i årene og klikker ikke så ofte som før, men det har gått en del tastatur, mus og joysticker opp gjennom årene, for å si det mildt. :p Men for å ta noen fra nyere dato:

 

Først har vi jo slossespill. Jeg kan trene i flere timer med en enkelt karakter og føle at jeg begynner å beherske ham/henne/hva-det-nå-er og satser på Arcade mode på litt vanskeligere vanskelighetsgrad enn jeg strengt tatt klarer. De første rundene går greit, men etterhvert kan jeg slite. Det er greit nok i seg selv, og jeg spiller for å ha det moro, ikke for å vinne. Problemet er at kontrollene aldri har vært helt kompetente i noe som helst spill. Hvor mange ganger har du ikke holdt på å vinne, prøvde å ta en helt enkel fireball og hoppet med en feiltagelse? Eller den klassiske blokk og gå bakover på samme knapp. "Blokk, for faen! Ikke gå baklengst! BLOKK!!" :p

 

Når vi først er inne på slossespill har det hendt alt for mange ganger at folk jeg spiller mot (og spesielt AIen) bare står og blokker og blokker hele tiden. Jeg fyrer av kombo etter kombo uten å treffe, men med en gang jeg slutter å slå fyrer de av en lang kombo. Før de begynner å blokke. Og blokke. Og blokke...

 

Dårlig AI er en klassiker. Husker jeg spilte SWAT4 og slet med et vanskelig brett. Til slutt var det bare noen få fiender igjen, så jeg trodde jeg hadde seiret. Men neida. Her kommer en enslig tulling spaserende gjennom en korridor rett mot fire tungt bevæpnede SWAT-folk som roper at han skal legge seg ned, trekker en pistol og skyter en av folkene i hodet mellom hjelmen og den skuddsikre vesten. Eller noe sånt. I alle fall ble det insta-kill og brettet restarta. Etter at fjotten ble banket opp litt, påsatt håndhjern og skudd med taser ti, femten ganger. I den rekkefølgen. :rolleyes:

Lenke til kommentar

Irriterer meg stort sett over ting som er min egen feil, iallefall delvis.

 

For eksempel: Spillet har ikke autosave, og jeg VET at det ikke har autosave. Så krasjer det etter 3 timer, og jeg har ikke savet en eneste gang. Blodåre: POP.

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Kom på en til for meg;

 

Final Fantasy 13. En eller random boss. Driver å denger å healer osv. I 20minutter. Bossen tryller plutselig frem et superangrep som dreper alle i en smekk. Jeg knurrer litt lavt for meg selv. Starter på nytt. SAMME om igjen. Feller noen tårer, rinse, repeat.

Har forøvrig ennå til gode å runde FF13 :angry:

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Eneste jeg har ødelagt i min "spillkarriere" er vell et tastatur eller to. Mest i fylla, slik at øllen har flytet over det meste etter et lite dytt av en heller dårlig motorikk og "kjappe" reflekser når man spiller f.eks FPS spill.

 

Kan ikke si jeg skjønner folk som faktisk slår ting når de taper i et spill, da er det på tide å ta et dypt pust og heller vaske huset/leiligheten/rommet eller hvertfall forlate stolen en sitter på, finne på noe annet.

Lenke til kommentar

Har egentlig aldri blitt veldig sint av spill. Kunne bli irretert av å bli drept av en rouge i WoW-tiden. Særlig hvis jeg hadde lite hp/mana i utgangspunktet. Men aldri mer en noe snøfting. Det finnes derimot et hederlig unntak. Super smash brother. Og da egentlig kun mot denne ene vennen (En som har overraskende mye nerdrage). Hvis vi spiller alle mot alle. med 2 cpu. Så har jeg en lei tendens å havne på andreplass da han står i en krok og venter til jeg har tatt dem opp til en høy prosent. Så kommer han inn mens han som en galning roterer på den gule joysticen (Gamecube) og slår folk ut på første slag og tar poengene. Sist jeg spilte det endte det opp med at jeg "måtte skrive en oppgave". Det jeg gjorde var å tok meg en røyk, leste en bok og gikk å la meg.

Lenke til kommentar

Kom på en til for meg;

 

Final Fantasy 13. En eller random boss. Driver å denger å healer osv. I 20minutter. Bossen tryller plutselig frem et superangrep som dreper alle i en smekk. Jeg knurrer litt lavt for meg selv. Starter på nytt. SAMME om igjen. Feller noen tårer, rinse, repeat.

Har forøvrig ennå til gode å runde FF13 :angry:

 

Hehe, kjenner til sånt. Det eneste som er verre er å slite med ham i en halvtime, endelig holde på å vinne... og så går strømmen.

Lenke til kommentar

Pleier ikke å bli sur mens jeg spiller egentlig, selv om et par baner på Super Mario Galaxy 2 var sykt irriterende.

 

Men hvis det først er noe som plager meg så er det andre folk som klager over hver minste ting, og whiner til alt og alle fra start til slutt på en kamp. Ja...jeg sikter til HoN (og sikkert mange andre lagbaserte multiplayerspill), folka der er helt forferdelige.

Lenke til kommentar

Da jeg var liten, spilte jeg Skateboard på PS2 (Tony Hawk obviously) På den tiden frostod jeg ikke konseptet med Special Tricks, og en mission gikk ut på å utføre et Special Trick. (Tror det var snakk om Barrel Roll) Jeg satt i minst to timer og prøvde det trikset, og til slutt var jeg så sint at jeg kastet kontrollen og laget et stort merke i veggen. Jeg var vel 11-12 år den gangen.

 

I nyere tid har jeg to minner, en spesifikk og ET spill.

 

Den spesifikke tingen er GTA: San Andreas. Jeg klarte absolutt ikke å gjøre ferdig alle oppdragene der du skulle lære å fly. Det hele endte meg at jeg ødela tastaturet, og siden den gang har jeg aldri kommer kommet meg gjennom GTA: San Andreas

 

Den andre tingen.... MW2. I rest my case.

 

Edit: Typo

Endret av HailTheUser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...