Gå til innhold

Her er våre første spillopplevelser (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller første gangen jeg spilte et spill må være da jeg spilte Pitfall på onkelen min sin Atari 2600. Ellers fikk jeg min egen C64 da jeg var rundt 5-6 år gammel (i rundt 1987 tror jeg) og da husker jeg bla. at det fulgte med spillene Park Patrol (Activision tror jeg), samt en Arkanoid-klone. :)

Lenke til kommentar

Den første spillmaskinen som dukket vel opp i hjemmet på slutten av 80-tallet da farsan skaffet seg en 386. Nabogutten fikk seg Nintendo omtrent samtidig, men jeg tror 386en kom litt før og de første spillene jeg husker er snake, paratrooper og labyrinth. Husker godt at jeg rundet Fate of Atlantis sammen med farsan (han måtte oversette all teksten for meg). Utover 90-tallet ble det mye Commander Keen, LHX, Wolf3D og ikke minst X-wing.

 

details_212659953.jpg

Paratrooper

Lenke til kommentar

Oooh, digger disse mimreartiklene deres. Fikk meg seriøst til å tanke bakover.

 

Min første var nok en eller annen konsoll hos naboen til mine besteforeldre. Husker et pong lignende spill og noe som kunne minne om et bilspill. Googlet det litt, men er ikke sikker på hva boksen het. Det var svart/hvitt only og temmelig skrekkelig lydmessig, dette var noen år før SID chippen kom :)

 

Men første virkelige minnene kom etter bestefar gikk til innkjøp av en Texas Instruments TI-99/4a, mistenker at det ble gjort kun for å konkurrere med naboen, men protestene var svært få fra min side :) Denne boksen hadde fantastiske spill for den tiden, dette var nok tilbake i 1981-82.

 

Parsec

parsec_ntsc.png

 

TI-Invaders

467230-ti_invaders_3_super.jpeg

 

Munch Man

munchman2.png

 

Sååå kom C-64 i hus :D

Lenke til kommentar

De første spillene jeg spilte var diverse på Commodore 64 til søskenbarnet mitt. Jeg ble aldri spesielt fenget av disse. Interessen våknet derimot da jeg i et bursdagsselskap til en i klassen fikk prøve Super Mario Bros. Da var det rett hjem og begynne masingen om at Nintendo måtte i hus. Det skulle derimot ta mange år før det skjedde. Det første spillet jeg fikk var et bærbart LCD-spill som het Ghost Buster (hadde ingenting med Ghostbusters-lisensen å gjøre). I ettertid har jeg tenkt at jeg fikk dette som en test om interessen for spill var reell. Senere fikk jeg Mario Bros. (Game & Watch Multi Screen), og endelig.. en lørdagsmorgen i 1991 ble turen tatt til lekebutikken for å kjøpe Nintendo Entertainment System Super Set med 4 kontrollere og Super Mario Bros./Tetris/Nintendo World Cup.

Lenke til kommentar

Audun Rodem: jeg setter dine spillkunskaper i tvil da denne nintendo "klonen" som du beskriver og avbilder er da vel en Famicom? (Japansk nintendo) http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System (se bildet ved siden av den velkjente grå boksen eller google famicom)

tilogmed spillet "Arctic Adventure - The Penguin & Seal" er et famicom / nintendospill, men det kan være du hadde piratutgaven av spillet...

 

Redaksjonen betvilte også dette, og med god grunn. Ja, konsollen ligner mistenkelig på en Famicom, men det ER en kinesisk klone. Hvis du ser til høyre for der det står "Family Computer" er Ninendos velkjente logo ingensteds å spore slik den er på en original Famicom. Dette bildet er forøvrig ikke et jeg har tatt selv, men det er det bildet jeg har funnet som ligner mest på den konsollen vi hadde. Og jeg huske godt at det sto "Family Computer" på konsollen.

 

Som du sier fantes Penguin & Seal også som en tittel til Nintendo, men da som et ikke-lisensiert spill. Min utgave var utgitt av Sachen(les mer her, og her) som opererte utenfor Nintendos lisens. Senere kjøpte vi også Super Pang I(også Sachen).

 

Har jeg renvasket min spill-kredibilitet nå? ;)

Jada, du er renvasket ;) var det kanskje en Dendy du hadde? http://crash.ihug.co.nz/~pinwhiz/dendy01.jpg disse ble kun utgitt i sovietunionen og kina, ettersom nintendo ikke ga ut nintendo der http://en.wikipedia.org/wiki/Dendy_(console)

Lenke til kommentar

Med unntak av sporadisk spilling av Game&Watch i friminuttene på skolen, var mine første spillopplevelser en obskur utgave av Hangman og Castle Adventure på en pc-klone hjemme hos min bestefar på sent 80-tall. Monokrom skjerm, DOS 2.0, 5" floppy osv...

Hangman var rimelig kjedelig, men Castle Adventure ble det brukte ufattelig mye tid på - ikke minst fordi flittig bruk av ordbok måtte til siden jeg knapt nok hadde startet med engelsk på barneskola.

Bestefars matriseskriver ble også brukt til å printe ut alle rommene i spillet, og det ble flittig notert hvilke kommandoer som ble forsøkt.

 

Ikke lenge etterpå ble pc-kloningen erstattet av en langt røffere 286 med fantastisk trefargers CGA skjerm, og Castle Adventure måtte vike for Ports of Call og Civilization.

Siden ingen kjøpte spill på den tiden var dette selvfølgelig den originale tyskspråkelige utgaven (tror den kom fra en samling disketter min bestefar eller en av hans kolleger hadde tusket til seg på landbruksmesse i Vest-Tyskland) og man måtte frem med ordboken igjen.

Ah, good times...

 

Litt senere fikk foreldrene til en kompis tak i en 386 med Civilization (tror faktisk også dette var en tysk utgave), og jeg har aldri syklet så mye i mitt liv som den sommeren (kompisen min bodde 7 kilometer unna). Kunne selvsagt ikke kopiere spillet, siden de hadde 3" og vi hadde 5" diskettstasjon.

 

*edit*

ikke helt stødig på hvor jeg spilte hva først

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Det tidligste spillet jeg husker er Bomb Byene. En fetter av meg ga oss en Commodore Vic 20 når han oppgraderte til C64, og med maskina fulgte noen kassetter med spill, blant annet Bomb Byene, som fetteren min hadde skrevet selv, riktignok avskrivning av et programmeringsblad for Vic 20. Spillet var rimelig enkelt, man hadde et fly som startet på toppen av skjermen som fløy sikksakk over skjermen, litt lavere for hver sving, og målet med spillet var å slippe bomber på alle bygningene i byen under seg så de ble jevnet med jorden før man kræsjet med skyskraperne. For meg som en pjokk på¨toppen 5-6 år den gang var det ingen tvil om at fetteren min var den kuleste i hele verden. ;) Jeg husker også at maskina kom med to kontrollere som bare var et hjul med en knapp, som man kunne spille Pong med. Skjønte aldri noe særlig av det.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste smårollingen her?mine beste spillminner er definitivt top-notch tittelene til ps1! Fikk en amerikansk ps1 supertidlig, av et eller annet spillinnteressert familiemedlem. Han kjøpte igjen inn en haaaaaaug med gode ps1 spill, men det gikk flere år før jeg innså hvor awesome dette var, og hvor heldig jeg faktisk er. Jeg stakk alltid bort til vennene mine for å spille N64, noen år senere, når jeg faktisk tester noen spill fra ps1 hyllen, etter lang tid finner jeg ut hvor dum jeg har vært! Sammlingen besto av hauger med gode rpger som Final fantasy 1,2,4,5,6,7,8,9, Grandia, Suikoden, Tales of destiny 1 og 2. Persona 1 og 2 etc etc.

 

For meg ble ps2 aldri litt det samme :( Er en pen slump gode spill da. hovedsakelig fra atlus, og et par fra bamco. ÅÅÅ, må selvfølgelig ikke glemme pokemon, da! Minnene med pokemon rød, og sølv vil alltid stå sterkt hos meg!

Lenke til kommentar

Min aller første spillopplevelse er nok Bruce Lee til C64.

Det var nyttårsaften og vi var på fest med venner og bekjente. Vi barna samlet oss på kompisen min sitt rom hvor han hadde en 21 tommers TV og en c64 som han hadde fått til jul. Og fra første "LOAD "*",8,1" var jeg hekta på denne vidunderlige maskinen.

Spillet han satte på var altså Bruce Lee og det var heftige saker kan jeg fortelle. Grafisk står det ikke tilbake for noe den dag idag. ahum.

 

bruce_wallpaper.jpg

Lenke til kommentar

Audun Rodem: jeg setter dine spillkunskaper i tvil da denne nintendo "klonen" som du beskriver og avbilder er da vel en Famicom? (Japansk nintendo) http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System (se bildet ved siden av den velkjente grå boksen eller google famicom)

tilogmed spillet "Arctic Adventure - The Penguin & Seal" er et famicom / nintendospill, men det kan være du hadde piratutgaven av spillet...

 

Redaksjonen betvilte også dette, og med god grunn. Ja, konsollen ligner mistenkelig på en Famicom, men det ER en kinesisk klone. Hvis du ser til høyre for der det står "Family Computer" er Ninendos velkjente logo ingensteds å spore slik den er på en original Famicom. Dette bildet er forøvrig ikke et jeg har tatt selv, men det er det bildet jeg har funnet som ligner mest på den konsollen vi hadde. Og jeg huske godt at det sto "Family Computer" på konsollen.

 

Som du sier fantes Penguin & Seal også som en tittel til Nintendo, men da som et ikke-lisensiert spill. Min utgave var utgitt av Sachen(les mer her, og her) som opererte utenfor Nintendos lisens. Senere kjøpte vi også Super Pang I(også Sachen).

 

Har jeg renvasket min spill-kredibilitet nå? ;)

Jada, du er renvasket ;) var det kanskje en Dendy du hadde? http://crash.ihug.co.nz/~pinwhiz/dendy01.jpg disse ble kun utgitt i sovietunionen og kina, ettersom nintendo ikke ga ut nintendo der http://en.wikipedia.org/wiki/Dendy_(console)

 

Kan godt hende det var en Dendy ja. Er så lenge siden, så vanskelig å huske presist. Tror likevel at det stod "Family Computer" på fronten, men hvem vet. :)

Lenke til kommentar

Mitt aller første var vel Moon Buggy på C64.., Langt ifra ett sjefspill, men glemmer alikevel aldri følelsen av å sitte der med min egen C64 for første gang.., Det er alikevel Amiga500 som alltid kommer til å være den store favoritten hva spill angår. Der var det gullkorn på gullkorn, fantastiske spill i bøtter og spann og månedsvis av morro sammen med venner! Livets beste år! :)

Lenke til kommentar

Mitt aller første spillopplevelse var et sidescrolende skytespill kalt SCRAMBLE: fra 1983 , eller var det SKI RUN?

på Commodore 64 selvsagt...

men spillet som kalte på meg, og fikk meg hekta og til å bli en engasjert gamer var ....wait for it...:

THE LAST NINJA!!!

jeg husker jeg og kompisen var de første i Namsos til å runde dette.

Og alle ungene i gata vil ha tips av oss for å komme seg videre minnes jeg. VI tok godterier i betaling for Last ninja tips husker jeg. kynisk allerede den gangen. LOL

STORT å minnes dette enda...nesten så man feller en tåre...lol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...