Gå til innhold

Anbefalte innlegg

crusaderkings2art.jpg

"MANY WERE CALLED, FEW WERE CHOSEN

 

Europe is in turmoil. The lands are fragmented into petty fiefs, the emperor struggles with the Pope, and the Holy Father declares that all those who go to liberate the Holy Land will be freed of their sins. Now is the time for greatness.

 

Increase your lands and fill your coffers, appoint vassals, battle traitors, introduce laws while interacting with hundreds of nobles, and create the most powerful dynasty of medieval Europe.

 

A beleaguered king will always have friends to support him. But beware, as your rule and realm may find trouble when a loyal vassal becomes a bitter rival. Stand ready, increase your prestige, and listen to the world whisper your name in awe.

 

Do you have what it takes to become a Crusader King?"

 

Utgivelsesdato: 13.01.2012

Utvikler: Paradox Interactive

Offisielle nettsider: Webside | Forum | Facebook | Twitter

 

Media:

 

Trailere:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Annen video:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Skjermbilder:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

967e.th.jpg969y.th.jpg968d.th.jpg520277crusaderkingsii.th.jpg

520276crusaderkingsii.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpg

screenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpg

screenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpg

screenshotpccrusaderkind.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpg

screenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpgscreenshotpccrusaderkin.th.jpg

screenshotpccrusaderkin.th.jpgattachmentwd.th.jpgattachmentil.th.jpgattachmentob.th.jpg

 

ck210.th.jpgck208.th.jpgck201.th.jpg

 

attachmentn.th.jpgattachmentkw.th.jpgattachmentmc.th.jpg

 

attachmentlx.th.jpg

 

605285178107front.th.jpg

 

attachmentae.th.jpg

 

Informasjon:

 

Features:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

  • Start a game in 1066 and forge 400 years of European history
  • Take on the role of a Christian noble and carry them through the ages from Count to Emperor via the line of succession
  • Gather Prestige for every successive character you play, furthering the glory of your dynasty
  • Expand your feudal domain at the expense of your rivals
  • Unravel the plots of your courtiers and vassals, each armed with their own agendas
  • Re-enact the Crusades, defend against the Mongol onslaught, and form feudal nation-states
  • Struggle with the Pope for control of the bishops
  • Relive the Middle Ages with up to 32 other players in a competitive multiplayer mode

 

Utviklerdagbøker:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Nyheter:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

28.02.2011 - Gamespot: 10 new images posted

28.01.2011 - Rock, Paper, Shotgun: We Have Interesting Traits, Like ‘Club Footed’

27.01.2011 - Worthplaying: 'Crusader Kings 2' - New Screens & Trailer

20.08.2010 - Gamer.no: Tilbake til korstogene

20.08.2010 - Rock, Paper, Shotgun: Dynastic, Fantastic: Crusader Kings 2

 

Intervjuer:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

10.02.2011 - Hooked Gamers: Chris King on Crusader Kings II

21.01.2011 - Gamespot: Crusader Kings II Q&A - First Details

 

Sniktitter:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

27.02.2011 - PC Gamer: Crusader Kings II preview

10.02.2011 - Strategy Informer: Crusader Kings II Preview

09.02.2011 - Bit-Tech: Crusader Kings 2 Preview

31.01.2011 - Examiner.com: Crusader Kings II preview: Hail to the king, baby

25.01.2011 - Rock, Paper, Shotgun: Throne Together: A Crusader Kings II Preview

 

Systemkrav:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Operativsystem: Windows XP/Vista/7

Prosessor: Intel® Pentium® IV 2.4 GHz eller AMD 3500+

Minne: 2 GB RAM

Harddisk: 2 GB

Skjermkort: NVIDIA® GeForce 8800 eller ATI Radeon® X1900

 

Merk at disse systemkravene er midlertidige.

 

Crusader Kings:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

riddare_small.jpg

 

"Forge a dynasty to rule a kingdom

 

Europe is in turmoil. The Viking raids have ended but the lands have been fragmented into petty fiefs. The Emperor is struggling with the Pope and rumor has it that another Scourge of God is rolling in over the Steppes of what would become Russia. Meanwhile the Pope has declared that those who go to the Holy Land to liberate it will be freed of all sins…

 

Play as the leader of a glorious dynasty, amass prestige and piety and the world will whisper your name. Increase the greatness of your lands and your treasure coffins. Build Cathedrals and Castles. Appoint vassals and battle traitors. Introduce laws and set taxes, interact with hundreds of courtiers and nobles. Can you organize defense at home, while mustering a great army? Will you concert other monarchs, including the Pope, under you leadership to liberate the Holy Land?

 

Do you have what it takes to become a Crusader King?"

 

Utgivelsesdato: 27.08.2004

Offisielle nettsider: Webside | Forum

Andre nettsider: Tutorial | Wikipedia

Kjøp: GamersGate | Impulse

 

Media:

 

Videoer:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Endret av Volundr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at klienten ikke er ferdig enda, så er systemkravene ren gjetning med utgangspunkt i kravene for HOI3.

Det starter visstnok lukket testing av alpha-klient med folk fra forumet i mars en gang, så mer nøyaktige krav kommer sikkert utover våren.

 

De største endringene (i litt tilfeldig rekkefølge) for oss som har spilt ener'n:

 

Kampanjer

  • den tidligste kampanjen starter nå tidligere i 1066, dvs like før slaget ved Stamford Bridge. Både Harald Hardråde og Harald Goodwinson vil defor være spillbare.
  • det ligger an til at vi får velge vilkårlig spillstart på linje med de andre titlene fra Paradox.

Lover

  • kjønnsnøytral primogenitur vil visstnok være mulig med endrede arvelover, mer info om arvelover kommer etter hvert (skal være en bråte, inkludert et par som kun er for muslimer og hedninger)
  • ulike titler/domener vil kunne ha ulike lover (slik det var i Skandinavia under Kalmar-unionen, og slik det er i Storbritannia i dag).
  • tittelsystemet vil bli noe endret, det vil derfor være mulig å være konge i eget land, men betale skatt til en annen for områder under deres domene (slik det var med de tidlige Engelsk-normanske kongene som delvis betalte skatt til Frankrike for Normandie).

Rollespill og figurer

  • det vil bli mer fokus på interaksjon med andre figurer og styring av dynasti enn på ren landebygging
  • autogenerert våpenskjold for eget dynasti
  • patronymikon (og matronymikon) for kulturer hvor dette var norm
  • kallenavn og øknavn skal visstnok kunne være med
  • titler vil delvis gjenspeile kultur (ingen flere counts i Norden altså - jarl kommer i stedet)
  • nummering av tittelholdere (en figur kan være både Henrik II av Bremen, og Henrik VI av Pommern)
  • figurenes egenskaper vil bli noe endret, det vil være ca 40 egenskaper fra start, men figurer vil ikke ha mer en et par-tre (synlige) samtidig.
  • i tillegg vil figurer være mer egenrådige og styrt av ambisjoner (ikke ulikt Rome:Que Vadis)
  • NPC'er med sammenfallende ambisjoner vil søke å rotte seg sammen.

Provinser, kart

  • utvikling av provinser er endret, i stedet for bygging av enkeltbygninger setter man fokus for byer (opp til 8 byer pr provins).
  • kontroll av byer kan delegeres til baroner som er et nytt trinn med landadel (disse er ikke spillbare, kun for NPC'er)
  • nytt nivå med adel andre veien er keiser. Foreløbig er kun to bekreftet - selvsagt Bysants og det Tysk-romerske riket. I tillegg ryktes det det kan være snakk om en eller to til.
  • litt større kart, noen flere provinser Ytterpunktene ser ut til å være Island i vest, Finnmark i nord, Balutsjistan i øst og Puntland i sør - hvor mye som er spillbart er uvisst, ganske mye ubrukelig tundra i nord og ørken i sør som neppe blir med.

Religion

  • religion vil spille en noe større roll enn før
  • mulighet for å skape ufred og skape sin egen anti-pave
  • tempelordener vil antageligvis få en langt større og mer proaktiv rolle enn tidligere

 

 

Ting enkelte gjerne vil ha, men som ikke kommer i denne omgang

  • spillbare muslimer og hedninger - kun kristne er spillbare by default, muligens støtte for å modde andre inn, muligens som påbyggingspakke
  • spillbare republikker, bispedømmer, ordener og Pavestat - muligens støtte for å modde disse inn, mulig påbyggingspakke
  • savegame converter fra CKII til EUIII - vil ikke ha noen offisiell støtte, men kommer garantert uoffisielle løsninger. Savegameformatet vil være like åpent som før (ren tekst, struktur ala JSON).

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Tja... læringskurven for Crusader Kings er nok brattere enn EU-serien, men litt slakkere enn HOI og Victoria.

Om du har spilt noen av de andre fra før, så bør det ikke være alt for vanskelig, selv om det er en del mekanikk som er veldig spesifikk for CK i forhold til resten, sånn som at det er figurer i stedet for land som står i sentrum.

Kan lønne seg å ta en kikk på forumet for å få en pekepinn på hvordan ting fungerer (er en feks del mikromanagement som jeg aldri har brydd meg om fordi jeg aldri har lært meg hvordan det funker, noe som kan forklare hvorfor jeg av og til går på en smell).

 

Når det gjelder bugs, så er CK "vanilla" ganske ille. For å si det sånn, jeg har aldri greid å fullføre en kampanje med originalspillet ("Corrupt savegame" er jo en fin beskjed å få når du kun har et titalls år igjen før spillets slutt).

Anbefaler derfor å kjøpe med Deux Ex-utvidelsen med en gang. Den inneholder vesentlige forbedringer og en del grep fra de mest populære brukerlagde modifikasjonene samt det er langt mer stabilt. Kan fremdeles klikke med ujevne mellomrom, men det gjør jo alle Paradox-spill.

 

Om du er en av dem som primært liker kriging, så vil du nok synes CK er døvt (kampene bestemmes nesten kun av antall soldater, Aien er ufattelig dum og den jukser), liker du diplomati og taktikkeri så kan det være ganske skøy.

Lenke til kommentar

Med tanke på at klienten ikke er ferdig enda, så er systemkravene ren gjetning med utgangspunkt i kravene for HOI3.

Det starter visstnok lukket testing av alpha-klient med folk fra forumet i mars en gang, så mer nøyaktige krav kommer sikkert utover våren.

 

Takk! Legger til en kommentar om at det er midlertidige systemkrav det dreier seg om. Og det var en bra liste med endringer der!

 

Crusader Kings har alltid interessert meg, men har aldri satt meg ned for å prøve spillet. Hvordan er lærekurven sett i forhold til spill som Europa Universalis,HoI-serien og Victoria-serien? En del av de andre paradox-spillene er plaget med "bugs", hvordan er Crusader Kings?

 

Siden jeg er enig med alt Miles Teg sier over så skal jeg bare si at Crusader Kings Complete (dvs. CK + Deus Vult) er på salg hos Impulse nå til 58,51 kroner (vanlig pris er 193,99).

Endret av Volundr
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kommer til å angre på det kjøpet! Ta forresten en titt på tutorials'ene som det er linket til i førsteposten om du tror du kan ha nytte av de.

 

Det er også kommet ut en ny sniktitt på CKII hos PC Gamer, men det kommer vel ikke fram noe der som vi ikke visste fra før.

 

Edit:

 

Men det var tre nye skjermbilder der, og det ene antyder at det vil være mulig å spille som Pavestaten:

 

ck210.th.jpgck208.th.jpgck201.th.jpg

Endret av Volundr
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

På tide med litt liv igjen her? No er Crusader Kings 2 ute!

 

Har tenkt å prøve å skrive ein slags kombinert "Kom i gang med CK2"-guide og lett tilgjengeleg Let's Play-greie for å overtyde folk som synest Paradox-spel er skumle til å prøve seg. Skal starte på det seinare, og veit nøyaktig kven eg skal spele.

 

Fram til no har eg dilla rundt både som fransk hertug, norsk konge og ikkje minst bysantinsk keisar - sistnemnde har gått veldig bra, med nytt territorium på alle kanter.

Lenke til kommentar

Da jeg så denne tråden måtte jeg bare gi CK en ny sjanse. Alle tidligere forsøk på Paradoxspill har blitt gitt opp etter kort tid, da det er veldig lite intuitivt gameplay. Starter man som en beskjeden Count i CK er det jo knapt noe å gjøre de første hundre årene.

 

Men da jeg så ditt løfte om en guide kom jeg på at det kunne være en ide å søke etter tutorial på youtube. Og jeg fant. En serie i fem deler, hver på ca 20 minutt, som gikk ganske tregt og en smule usikkert gjennom noen av de viktigste aspektene ved spillet. Jeg så alt, og det var det vel verdt. For fy **** for et herlig spill!!

 

Da jeg falt for Total War-spillene for mange år siden var det dynastidelen av spillet jeg likte. Å spille slagene selv i Total War er jo bare easy-mode, som om de har lagt inn en liten cheat til strategispillet for å gjøre det lettere. Da dynastidelen etterhvert opplevdes som for liten og ikke minst som en neglisjert del ved nyutgivelser (svært lite nytt på den fronten), gav jeg etterhvert opp den serien. Siden den gang har jeg håpet å finne spill som fokuserte enda mer på menneskene.

 

Og der er CK2 helt konge. Jeg har brukt ca hele uka på det, skippa alt av forelesninger. Helt sinnsykt oppslukende og deilig spill. Og så så herlig lite tilgivende i forhold til feil. Normalt liker jeg ikke å laste inn lagrede spill dersom noe har gått på tverke senere. Her MÅ man jo. Er man litt uheldig og mister kongen mens arvingen fremdeles er et barn, kan man risikere at alt går til helvete i løpet av få år.

 

I mitt første spill starta jeg med et lite kongerike i nordspania med tre regioner, som jeg etter omlag 160 år har klart å utvide til å omfatte ca 15. Til tider har jeg vært svært fornøyd, med både tingenes tilstand generelt og med kongen og hans familie. Det har dog en tendens til å endre seg fort.

 

Frustrasjonen er både stor og deilig når man tror man har god kontroll, og en nisse av en count eller duke som har blitt gitt landområder av deg for få år siden plutselig bestemmer seg for at han har krav på mer. Han gjør opprør, du bruker store resurser på å nedkjempe ham (før ytre fiender stjeler landområdene dine), og når du straffer ham etterpå blir andre undersåtter sure og du får bare mer problemer. Før du vet ordet av det er du stempla som en tyrann, og ingen liker deg.

 

Nydelig spill! Terningkast 7. Jeg anbefaler alle som liker deilig strategi men som sliter med å starte med Crusader Kings eller andre Paradoxspill å gidde å bruke en time eller to på å se tutorialfilmer.

 

 

Her er del en av den serien med tutorialfilmer jeg så:

Endret av Kohan
Lenke til kommentar

Er det ikkje litt juks å loade kvar gong ting går gale? Mykje av sjarmen med CK2 for min del er å følgje dynastiet gjennom opp- og nedturar. :p

 

Starta å spele som dei italienske normannerne i går (d'Hauteville), og utvida sakte Apulia gjennom anneksering og heilag krig, før sonen til den første karakteren min omsider kunne krone seg sjølv konge av Sicilia. Høgden av makta var vel når tre muslimske emiratar erklærte krig, samstundes som ein illojal vasall prøvde å lausrive seg - og eg vann alle krigane.

 

Så bestemte min nevø, den bysantinske keisaren, seg for at han òg ville ha Sicilia. Då gjekk eg heller med på å vere underlagt han, men sidan eg allereie hadde kongetittelen kunne eg ikkje verte ein "doux" - så Roger I d'Hauteville fekk tittelen "Despot of Sicily"...

 

Resultatet er at Bysants no har ein middelhavsmakt det reint historisk sett aldri fekk igjen etter å først ha mista det. Sjølv er eg ein flink vasall med både eit veldig økonomisk solid demesne (10 gull per måned er omtrent kva den bysantinske keisaren får sjølv på starten av spelet) og ein av dei få hærane som kan bringe Heavy Cavalry på banen.

 

Skal prøve meg på Noreg no.

Lenke til kommentar

Jo, du har nok rett i at det er litt juks. Jeg synes selv det grenser mot patetisk når folk gjør det i spill som Football Manager. I en del spill må det nesten ses på som en del av spillmekanikken (i irriterende stor grad etterhvert), som i FPS-spill, hvor man jo har en tendens til å dø opptil flere ganger på vei mot det endelige målet. Strategispill som CK og Rome ligger vel et sted mellom FM og FPS, og jeg loader vel bare hvis jeg enten eksperimenterer på tåpelig vis når jeg er helt ny i spillet (som er tilfellet nå), eller hvis feila jeg har gjort har vært så kostbare at spillet er å anse som over (eller jeg blir satt 100 år tilbake).

 

Anyway...

 

Nærmer det seg en guide? Jeg har spilt alt for mange timer siden jeg ble obs på spillet i forrige uke, men det er fremdeles mange ting jeg lurer på, som forhåpentligvis en guide kan gi klarhet i.

 

Jeg har begynt på nytt spill siden sist, denne gang som kongen av Leon. Litt i overkant av 100 år etter oppstarten har jeg erobra omlag halve iberia, og store deler av nordre afrika. Jeg har ca 10 titler jeg kan opprette, men jeg velger å la være all den tid en count som blir forfremma til duke ser ut til kun å kutte o'en fra hans tidligere tittel (han blir en cunt!). Enda verre er det om man oppretter kongedømmer, da blir virkelig countene sultne. Dermed går jeg glipp av en del prestige, om jeg ikke tar helt feil, men går jeg glipp av noe annet? Den roen det sikrer å sørge for at vassalene mine kun har en count-tittel hver er verdt masse prestige. Er det noe jeg går glipp av her?

 

Og kongedømmer? Kan jeg gi noen et kongedømme (kingdom of Portugal, for eksempel) uten at de da blir selvstendige? Finnes det noen fordel med å gi noen noe slikt?

 

Og hva med courtiers? Finnes det noen fordeler med kvinnelige slike når man kun kan la menn være mayors, barons, bishops, counts eller dukes?

 

Og arverekkefølgen? Jeg husker ikke hva den heter, men slik det er nå skal eldste sønn, såvidt jeg har forstått, ta over. Men hvis eldste sønn dør etter at han selv har fått en sønn, så hopper arven over mine barn og ned til første sønns første sønn, i stedet for min andre sønn. Dette har vist seg å være meget irriterende. To eksempler fra spillet jeg spiller nå:

 

1. Ganske irriterende og relativt ubrukelig eldstesønn bråker og sendes i fengsel av meg. Der dør han. Men han har fått en sønn, som da tar over arven. Den som da er min konges sønnesønn og arving er dverg, et trekk som ikke er særlig populært og som man ikke vil sende videre gjennom generasjonene. Jeg har langt bedre potensielle arvinger blant "mine" barn. Derfor prøver jeg meg på et atentat, som med 26% sjanse for å lykkes og 31% sjanse for detection heldigvis lykkes, og dermed er krisen avverget for denne gang.

 

2. Den som tar over etter tidligere nevnte konge havner i nesten tilsvarende problemer. Får tre sønner, hvorav nummer en er glimrende og nummer tre er strålende. Nummer to not so much. Nummer en dør i en alder av 33, desverre, før kongen dør. Dermed passerer arven en generasjon, til kongens sønnesønn. Denne er homofil, noe som heller ikke er populært blant vassalene, og som gir mindre sjanse for avkom. Denne gang tørr jeg ikke prøve på assasinasjon, ettersom sønn #2 uansett ikke er noe særlig å trakte etter, og arvingen faktisk har noen gode trekk også. Men allikevel leit at man har så lite kontroll på hvem som arver.

 

Så, hvilken arveregel er best for å sikre at makten forblir i familien, og helst hos den arvingen man har lyst til at skal regjere? Fungerer nominasjon når man har 30+ områder og kun styrer 10 av dem selv?

 

Hvilke styrker bør henholdsvis baroner, ordførere, grever og hertuger ha (er det martial, steward, steward, steward?)?

 

Jeg har ca 1000 andre spørsmål mens jeg spiller, men kommer ikke på alle nå.

 

 

Åjo, et til: Hvorfor tar holy orders seg plutselig betalt/av og til betalt (monthly cost: 39,90) mens man kjemper mot muslimer?

Lenke til kommentar

Jada, skreiv eit longt svar og så forsvant det. Uansett.

 

Har alt skrive ein startguide, som er linka i signaturen min. Du er kanskje litt forbi den, no då.

 

Ellers:

 

- Elective går bra (har sjølv prøvd det med "Stor-Noreg") så lenge du er forsiktig med kven som vert Dukes og har god kustus på vasallane dine. Det er berre dukes som får røyste, og berre innanfor det kongeriket duchiet deira er ein del av - så sjølv om eg er konge av Noreg, Sverige og Finland, får ikkje hertugen av Trøndelag røyste over om eg skal halde fram å vere konge av Sverige og Finland.

Det er ikkje open elective, så det vert uansett ein frå ditt dynasti som skal arve - og den du nominerer sjølv har ein tendens til å verte favoritten blant dei andre som kan røyste òg. Føretrekk eigentleg primogenitur, men då må du vere klar til å trimme familietreet med hård hand om ting ikkje går som du vil

 

- Om du skal gjere nokon til konge utan at dei skal erklære sjølvstende, må dei vere av ditt dynasti, og ganske nært i slekt

 

- Men kvifor gjere nokon til konge? :p Du kan sjølv ha ganske mange kongetitlar utan å få ein opinion penalty, ulikt med Duchies (skal lite til før du har "too many held Duchies, -20"). Om du har alle saman, går dei jo og i arv, og du kan halde riket samla

 

- Holy Orders er gratis ein stund. Per mine opplevingar slåst dei gratis i noker månader før du må betale ein symbolsk sum (under 1g) per månad, men derifrå går det berre oppover. Om du tar dei med i ein krig mot muslimar eller pagans, avsluttar krigen, og så startar ein ny krig mot andre vantru, medan du framleis har dei under kontrakt, går prisen opp. Dei tel ikkje som levies, så det er ein veldig grei måte å gjere lynkampanjer/preemptive strikes på, men du må ha god råd. :p

 

- Stats på vasaller er ikkje så viktig med mindre du skal ha dei i Council. Det er vel ein sjanse for at ein mayor med høg stewardship vil generere meir skatteinntekt, men det er mykje viktigare for botnlinja i rekneskapen at han er nøgd med ting (og deg). Med høg nok crown authority kan du sjølv velje kven som skal leie kvar enkelt hærflanke, så det er lett å sortere ut barons/mayors/bishops med låg martial. Om du skal vere ein hard herskar, så er det strengt tatt i din interesse at dei lågare vasallane (mayor/bishop) er kompetente, medan dei som er ditt ansvar og ditt problem - counts (altså barons) og dukes - er inkompetente. Har du ein produktiv herskar og ei fruktbar kone, kan du etter kvart produsere eit fullt dynasticouncil av kompetente folk, og halde

 

- Female courtiers er ikkje så nyttige. Kona og mor til herskaren din kan vere spymaster, ellers får du ikkje gjere anna med dei enn å gifte dei vekk. Dei er hendige som fertil backupkone om herskaren din vert veldig gammal og prestisje/allianse-kona døyr frå han. Ellers kan du bruke dei til å fikse stats på deg sjølv, ein son eller councilmembers (ein mann får halvparten av statsa til kona) - det finst nesten alltid nokre random, seksten år gamle courtiers som ikkje fører med seg prestisje eller allianser, men har heilt latterleg gode stats.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Se hva du har gjort, Zealuu.....

 

Nå har jeg blitt småhekta på dette spillet. Har aldri likt Paradox-spill noe særlig, siden min filosofi er "easy to learn, hard to master", og Paradox har noen tutorials og UIer som det bare er å kaste ut av vinduet. Det har dette spillet også, men jeg likte konseptet såpass at jeg tvang meg til å se en video eller to (og lese "guiden" din :p )

 

Fremdeles mye som ikke er forklart (og ikke virker spesielt logisk), og UI-et gjemmer ting som jeg vil ha informasjon om, så det blir mye klikking, men ender på et sted mellom 7 og 8 karaktermessig sålangt, og det er bra til å være meg. ;)

 

De tipsene jeg har funnet ut på den harde måten er:

 

Pass på så slekta di ikke blir heretics! Dette skjer tydeligvis uten forvarsel, og da er veien kort til hellig krig mot deg og utslettelse.

 

Hvis du ber om giftemål, så sjekk nøye en gang til når kongen kommer og aksepterer tilbudet, for da har han plutselig endret forslaget til matrilineal, slik at alle ungene går til hans slekt. Ble veldig forundra da ungene poppa ut en etter en og jeg fikk beskjed om at det var ingen til å arve tronen. Var jo rene samlebåndet også. Føltes rart (og dyrt) å kverke 3 guttebarn for å få fjerdemann med ny kone til å bli tronarving......

 

Har bare spilt i Irland sålangt, et av de to områdene i sør hvor man har en vassal som angriper deg før du får sagt kake. Tok i alle fall hele Irland + litt til, og ble konge i første runde før de hellige krigene tok knekken på meg. (Ble litt mye å forsvare seg mot både England, Skottland, Wales, Norge, og en eller annen tufs til)

 

Satser på at det går bedre i runde to nå, selv om jeg jo fikk en skjev start med all guttedrepingen, og kaste bort 100 piety på en skilsmisse......

 

Det morsomste med dette spillet er jo når kongen dør, og det blir helt texas fordi alle vil ha makta. Man føler man har totalt kontroll, og så plutselig så smeller det. Kan sikkert ha litt bedre oversikt, og gjøre noen grep på forhånd, men det gidder jeg ikke følge med på. :p

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Hah, starta og ein kampanje for å samle Irland, og endte opp med å vere konge av Noreg (og etter kvart Irland også :p). Posta ein mini-AAR ein annen plass tidlegare, repost:

 

Første karakteren min gifta seg med ei norsk prinsesse (Ingegerd), yngste dottera til ein konge med masse ungar. Dei fekk ein drøss med unger saman, men berre to soner: Demnand (elns) og Loingsech. Plutseleg døyr ca. heile slekta til Ingegerd, og fordi Noreg har elective succession, får den mest kompetente gjenlevande arvingen trona: Ingegerd er plutseleg dronning av Noreg. Min karakter vert prinsgemal, sidan dronningtittelen kjem frå hennar farsside. Sonane vore, derimot, kjem i ein William de Normandie (aka The Bastard og seinare The Conqueror)-situasjon: Dei har (kanskje) det beste kravet på kronen, men på grunn av arveloven får dei ikkje tittelen utan å ta han med makt.

 

Så mens eg - Meaideach (eller noko) ua Briain, Duke of Munster - gradvis legg under meg Irland, får endra loven til primogenitur, og gifta vekk ørten døtre til franske prinsar, driv Ingegerd på i Noreg. Eg har ein son frå før (Brian), som er både gammal og ubrukeleg, så Demnand blir butthurt nok av lovendringa til å gjøre opprør saman med ein annan illojal vasall. Eg vinn, dei vert fengsla. About this time vert Loingsech vaksen, og har klart best stats av sonane - han skal vere min golden boy! Diverre er både Demnand og Brian føre han i arverekka.

 

Så! Brian døyr på eigen hand (faktisk) i førtiåra. Eg øyner frelsa, og får Demnand avretta for opprøret. Kapow, Loingsech er no først i rekka før både halve Irland og ein god chunk av Noreg frå Ingegerd (Duchy of Vestlandet, altså alle dei folkerike og produktive områda). Sjølv om min karakter no er ancient og brukar mest tid på casual crusading saman med sin dudebro kongen av Frankrike, og likevel døyr Ingegerd først. Noreg går til hertugen av fucking ISLAND, og Loingsech gjer straks opprør for å få tronen. NB: Loingsech er framleis AI-styrt. Eg klør etter å ta over, før han skal tulle vekk alt - men krigen går faktisk hans vei.

 

Ein bieffekt av opprøret hans er at ein provins i Irland plutseleg er ein del av "Vestlandet", i staden for Munster. Upraktisk for meg, som - før eg mista den provinsen - berre mangla litt gull for å erklære meg konge av Irland. Eg har sjølvsagt råde nokre sekund etterpå.

 

Etter TO ÅR med idling døyr omsider den første karakteren min i ein alder av 75. Loingsech (no altså meg) får halve Irland, og med 2000 ekstra mann frå den grøne øya går det kjapt å knekke islendingekongen. Hurra, Loingsech ua Brian er no konge av Noreg, og - så snart eg har 200 piety - konge av Irland!

 

 

Sidan eg skreiv dette har eg samla nok piety til å erklære Loingsech konge av Irland, noko som samanfell med at alle dei uavhengige grevane i Irland plutseleg gjekk med på å verte vasallar. Loingsech vart korsfarar og dro til Egypt (totally verdt det for Crusader-traiten), og då gjorde sjølvsagt sonen av kongen eg avsette og dei som var lojale mot han opprør - heldigvis inkluderte det berre Orkney og eit ubetydeleg county i Irland. Slo ned opprøra (og tok Duke-tittelen til islendingen) og ga mellombels opp korstoga for å konsolidere posisjonen min i nord. Har no byrja ein aggressiv ekspansjonskampanje mot alt som finst av uavhengige område i Norden, og har planar om å få tak i Wales (vasallisering) og Skottland (erobring). Sidan eg framleis har sterke familieband med Frankrike, trur eg ikkje England kjem til å gjere meir enn å grine på nasen.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er best med CK2 er at det er totalt uberegnelig. en kan legge planer om å gifte bort sin 15 årige arving, mne før han blir 16, dør han av pest, Eller at du plutselig oppdager at han du trodde var sønnen din, egentlig er resultatet av en affære din kone hadde med biskopen.

 

Av og til føles spillet som å sitte på en løpsk hest, en må bare klamre seg fast og håpe at det går bra, noe det sjelden gjør. :)

 

Men morsomt, det er det.

Lenke til kommentar

Ck2 var overraskende polert, og jeg klarte endelig lære spillet. Jeg prøvde utallige ganger i crusader kings, men grafikken og oppløsningen ble for knotite og gammel.

 

Men jeg må si av de paradox spillene jeg har spilt, har ck2 hatt minst levetid og jeg ble litt fort lei. Har jeg gjort det en gang, så har du stort sett gjort det meste. Og blir du for stor, blir rebels et lite helvete, og det er forsåvidt greit, bare at det er sinnsykt tungvint å håndtere. Men grunnen til at jeg gikk litt fortere lei enn jeg hadde trodd, er vel at jeg føretrekker krigføringen og erobring hakket mer enn dynasti delen. Så det er egentlig ikke så mye å gjøre når alt kommer til alt. Synes også diplomati delen er rar, og disse undersåttene dine. Vett ikke helt hvordan jeg skal forklare, men de er jo helt livløse!

 

Men for all del, jeg satt og storkoste meg i nærmere 20 timer og det var akkurat et slikt spill jeg savnet etter jeg så pillars of the earth.

 

Jeg synes også crusader delen er helt uten magi, og svært svært overfladisk. Som kanskje er litt rart da spillet har crusader i navnet.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...