Gå til innhold

Raser mot Crysis 2-lekkasje (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overraskende nok liker folk ting som nesten er gratis eller når det faktisk ikke koster dem noe som helst. Hvorfor tror du folkebibliotekene har såpass god suksess med utlån av bøker, filmer og, nå nylig, spill.

 

Ting kan være gratis, ja. Da er det gratis, og det er lov, og ingen blir overrasket. Men det er ikke gratis hvis det har en pris, selv om "det ikke koster dem noe som helst". La man da være å betale gjør man seg til kjeltring.

 

Å blande inn bibliotek er tøv. Det har jeg (og du, hvis du betaler skatt) allerede betalt for.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er egentlig ikke et problem, lag et spill med bra multiplayer så tvinger du folk til å kjøpe det.

Er mest spill som bare har en bra singleplayer del som vil slite med piratkopiering.

 

Håper virkelig Crysis 2 faktisk har åpne multiplayer kart også, og ikke trange deathmatch kart. Isåfall kommer dem til å terge på seg utrolig mange spillere.

Lenke til kommentar

Overraskende nok liker folk ting som nesten er gratis eller når det faktisk ikke koster dem noe som helst. Hvorfor tror du folkebibliotekene har såpass god suksess med utlån av bøker, filmer og, nå nylig, spill.

 

Ting kan være gratis, ja. Da er det gratis, og det er lov, og ingen blir overrasket. Men det er ikke gratis hvis det har en pris, selv om "det ikke koster dem noe som helst". La man da være å betale gjør man seg til kjeltring.

 

Å blande inn bibliotek er tøv. Det har jeg (og du, hvis du betaler skatt) allerede betalt for.

 

Var litt uklar. Mente ting som var skikkelig billig når jeg sa "det ikke koster dem noe som helst", som en dollar, en euro eller en tier, osv. Og jada, du gjør deg til kjeltring om du stjeler indrefilet eller bugg. Poenget var at du ikke nødvendigvis kan regne tapte indrefilet- (eller bugg-) inntekter på basis av piratvirksomhet.

 

De fleste land har biblioteker. Du ser ikke bokbransjen klage på eksistensen av disse. Jeg synes analogien er passende. Mange låner (eller, som du sier, utnytter tilbudet som skattepengene har betalt for), de fleste velger likevel å kjøpe. Vi kan være enige om at piratvirksomheten er ulovlig, men den er langt fra like skadelig som mange vil ha det til.

Endret av thomash
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
– Crytek og EA er dypt skuffet over denne nyheten. Vi oppfordrer spillere til å støtte spillet og utvikleren ved å vente og kjøpe det ferdige produktet når det kommer ut 24. mars.

 

– Piratvirksomhet fortsetter å skade PC-markedet og utviklersamfunnet på dette formatet.

 

pliiiiis. Dersom spillet ikke er til salgs har det ikke forekommet noen skade enda. Dette er vel heller et tilfelle av at Crytek er sure for at vi får se litt bak kulissene siden det er en intern beta! De får heller furte når folk laster ned det ferdige spillet.

Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg ville skrevet artikkelen helt annerledes.

Jeg vil igrunn snu ballen MOT Crytek. Det er ingen andre enn Crytek sin egen feil at BETA versjonen er "lekket". Dette må være gjort av en utro tjener innad i firmaet.

Fanbasen til Crytek raser mot de fordi de har gang på gang gått ut med at de skal satse på PC gamere og det er PC som er fremtiden. Men allikevel har de sluppet minimalt med screenshots, videoer, demoer. Og den eneste demoen som er kommet av spillet som blir sluppet om en drøy måneds tid. Er til XBOX 360.

 

Jeg fortstår godt fanbasen, og slutter meg til opprøret. Når noen pisser meg oppetter ryggen og forteller meg at det regner ber jeg de pisse i havet istedetfor og håpe naboen drukner. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror Crytek mistet noen fans i dag.

 

Hvorfor det? Fordi Pirater er små søte tenåringer som bare vil spille litt? Hvordan ville du likt det om du levde av å lage spill eller musikk og så fant du produktene dine tilgjenglig ulovelig på nettet og salget gikk i dass?

 

Jeg syns også det er idioti å påstå at en ikke er pirat om en laster ned et spill for å teste det. Kjøper dere da alle spillene dere tester? Nei? Spiller dere igjennom de dere ikke kjøper da? Jeg tror ikke noe på at noen gidder å kjøpe et spill som de har spilt fra før med mindre de skal spille multiplayer...

 

Hadde det ikke vært for Piratene hadde vi hatt DRM-fri spill som sannsynligvis var rimeligere også!

 

"Skyte seg selv i foten" heter det på latin...

 

pliiiiis. Dersom spillet ikke er til salgs har det ikke forekommet noen skade enda. Dette er vel heller et tilfelle av at Crytek er sure for at vi får se litt bak kulissene siden det er en intern beta! De får heller furte når folk laster ned det ferdige spillet.

 

Hvilken planet lever du på? Ikke en som har økonomi i alle fall...

Lenke til kommentar

De fleste land har biblioteker. Du ser ikke bokbransjen klage på eksistensen av disse. Jeg synes analogien er passende. Mange låner (eller, som du sier, utnytter tilbudet som skattepengene har betalt for), de fleste velger likevel å kjøpe. Vi kan være enige om at piratvirksomheten er ulovlig, men den er langt fra like skadelig som mange vil ha det til.

 

Dette blir for dumt! Blir ei bok antatt og kjøpt inn til bibliotekene så betyr det bra med inntekter til forfatteren! Staten kjøper nemlig bøkene, de stjeler ikke ei bok og så lager mange kopier.

 

Så å hevde at piratvirksomhet er bra som du mer eller gjør mellom linjene, er noe sprøyt!

Lenke til kommentar

Piratkopiering er egentlig ikke et problem, lag et spill med bra multiplayer så tvinger du folk til å kjøpe det.

Er mest spill som bare har en bra singleplayer del som vil slite med piratkopiering.

 

Håper virkelig Crysis 2 faktisk har åpne multiplayer kart også, og ikke trange deathmatch kart. Isåfall kommer dem til å terge på seg utrolig mange spillere.

 

Vel, man kunne løse det med at også single player krever innlogging på server med påfølgende verifiseringer o.l. Jeg syns multiplayer er kjedelig, særlig FPS, men så kjøper jeg dog spillene mine jeg da.

 

Det som er mest irriterende er at små selskaper (indie gjerne) som sliter tungt økonomisk og som må ta en stor risk i at det neste spillet selger bra, også har problemer med pirater. Indie selskapene er gjerne de som står for innovasjon og ikke de som lager Modern War 7 for å melke melkekua si.

 

Eksempler på bra indie utviklere er: Frictional Games, Introversion, Mojang Specifications, 2D Boys, osv.... Dør disse ut samt at de store sliter, så blir det få spill igjen til PC.

 

Jeg er veldig fornøyd med at Blizzard er beinhard i forhold til juksing o.l. for de lager kvalitetsprodukter, men om alle bare spiller piratversjoner så forsvinner de også...

Endret av lul
Lenke til kommentar

Overraskende nok liker folk ting som nesten er gratis eller når det faktisk ikke koster dem noe som helst. Hvorfor tror du folkebibliotekene har såpass god suksess med utlån av bøker, filmer og, nå nylig, spill.

 

Ting kan være gratis, ja. Da er det gratis, og det er lov, og ingen blir overrasket. Men det er ikke gratis hvis det har en pris, selv om "det ikke koster dem noe som helst". La man da være å betale gjør man seg til kjeltring.

 

Var litt uklar. Mente ting som var skikkelig billig når jeg sa "det ikke koster dem noe som helst", som en dollar, en euro eller en tier, osv. Og jada, du gjør deg til kjeltring om du stjeler indrefilet eller bugg. Poenget var at du ikke nødvendigvis kan regne tapte indrefilet- (eller bugg-) inntekter på basis av piratvirksomhet.

 

Så du pleier å kreve å betale butikkens innkjøpspris når du kjøper bugg? De har jo ikke tapt noe som helst, da, siden du betaler det samme som de betalte. De har helt sikkert alltid bugg på lager, og et slikt salg ville dermed ikke bety at de ikke kunne selge varen til andre til full pris. Men butikken skal tjene penger til drift, og de som har investert på eiersiden vil ha avkastning. Du må betale mer enn innkjøpspris, slik at de som jobber i butikken får lønn. Produksjon og omsetning av dataspill genererer også lønn til en masse folk. Mener du de ikke fortjener lønnen sin?

Lenke til kommentar

De fleste land har biblioteker. Du ser ikke bokbransjen klage på eksistensen av disse. Jeg synes analogien er passende. Mange låner (eller, som du sier, utnytter tilbudet som skattepengene har betalt for), de fleste velger likevel å kjøpe. Vi kan være enige om at piratvirksomheten er ulovlig, men den er langt fra like skadelig som mange vil ha det til.

 

Dette blir for dumt! Blir ei bok antatt og kjøpt inn til bibliotekene så betyr det bra med inntekter til forfatteren! Staten kjøper nemlig bøkene, de stjeler ikke ei bok og så lager mange kopier.

 

Så å hevde at piratvirksomhet er bra som du mer eller gjør mellom linjene, er noe sprøyt!

 

Hvordan du klarer å tolker "langt fra like skadelig som mange vil ha det til" til å være en velsignelse for piratvirksomhet, synes jeg er litt merkelig.

Lenke til kommentar

Så du pleier å kreve å betale butikkens innkjøpspris når du kjøper bugg? De har jo ikke tapt noe som helst, da, siden du betaler det samme som de betalte. De har helt sikkert alltid bugg på lager, og et slikt salg ville dermed ikke bety at de ikke kunne selge varen til andre til full pris. Men butikken skal tjene penger til drift, og de som har investert på eiersiden vil ha avkastning. Du må betale mer enn innkjøpspris, slik at de som jobber i butikken får lønn. Produksjon og omsetning av dataspill genererer også lønn til en masse folk. Mener du de ikke fortjener lønnen sin?

 

Du mister meg her, men det er vel hva jeg fortjener for å trekke inn analogi med bugg.

 

Hva jeg opprinnelig sa - og som var, når jeg tenker tilbake på det, HELT på siden av debatten her - var at du ikke kan måle antall piratnedlastninger som direkte tapt inntekt. Selvfølgelig skal folk ha lønna si, men det blir feil for en utgiver å si "Åh nei, piratene har lastet ned spillet vårt 20.000 ganger! Det er 10.000 000 kroner i tapte inntekter! Da må vi gi mindre lønn til våre ansatte!" De pengene har aldri vært der. Det er et estimat på hva utgiver (og butikk - hvis det er det du sikter til?) ville tapt om 20.000 eksemplarer av spillet ble stjålet fra butikkhyllene.

 

Poenget mitt er, og som ofte påvises, at de som faktisk laster ned - altså piratene - slettes ikke nødvendig ville valgt å kjøpe spillet måtte de ha betalt for det. Så den summen som utgiver og butikkeiere åkker seg for, den summen ville de aldri sett snurten til uansett. Dette er selvfølgelig bare delvis sant. Noe tap er det, men ikke på langt nær så mye som spillstudioer og andre vil ha det til. Spissformulert - og her blir jeg sikkert arrestert - kan det faktisk hende at piratversjoner fungerer som en slags gratisreklame for produktet (kanskje mer gjeldende bøker og musikk), og vedkommende som "prøver" produktet på nett bestemmer seg for å kjøpe det for å eie et fysisk eksemplar med stive permer eller høyere lydkvalitet.

 

Igjen, dette har lite eller INGENTING å gjøre med leaken til Crysis 2. Har mye mer på hjertet, men sparer det heller til en debatt eller forum der det passer.

Endret av thomash
Lenke til kommentar

Jeg tror nesten dette vil ha en positiv effekt for Crytek. Folk ville lastet ned den ferdige versjonen ved release uannsett, men pga lekasjen synes man synd på Crytek og PC bransjen og vil derfor kjøpe spillet som støtte.

 

Leser om mange overalt som nå har bestilt spillet, eller ihvertfall sier de nå skal det, virker som piratene får dårlig samvittighet ved å laste ned dette.

Lenke til kommentar

Leser om mange overalt som nå har bestilt spillet, eller ihvertfall sier de nå skal det, virker som piratene får dårlig samvittighet ved å laste ned dette.

 

Neppe! Men jeg tror heller at kanskje en større del av spillfolket har testet dette og egentlig vært nogenlunde fornøyd med hva dem har prøvd.

 

 

Edit: For kjapp på svar knappen.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...