Gå til innhold

Hvordan kan vi lære av spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det eneste jeg kan huske fra noen "læringsspill" far fra Sofie på nye eventyr eller noe sånn da keg var fem år. Det jeg lærte da var at hvis du spiser mye kål, kan du flytte flere kilo med steiner ved hjelp av en gigantisk promp. Sånn. Det var det jeg lærte fra det spillet..

 

Men fra spill som Warcraft 3 lærte noe som fikk meg femmer i engelsk. (Selfølgelig, ikke bare Wc3 som bidro til at jeg lærte meg bra engelsk, mange andre spill også, men det var det jeg husket best isåfall) Jeg kan også kontrollere sivilisasjoner, bygge byer, banke zerg ned i støvlene med protoss og ta en instance.

 

DET er ting som er bedre enn håpløse læringsspill..

Lenke til kommentar

Civilopedia ( http://civilization.wikia.com/wiki/Civilopedia ) har nok gitt mange små gutter (og jenter) mer effektiv læring enn mange historiebøker, så på denne fronten handler det nok mer om å gjøre stoffet interessant enn om å utvikle for læringen i seg selv. Mye av det samme gjelder for engelsk - ved å spille engelsk-språklige spill. Motivasjonen for å lære er helt klart større om det ikke er læringen i seg selv som er målet, men derimot en bieffekt.

Det store spørsmålet er vel heller - hvordan lage et morsomt spill som har som bieffekt at du lærer realfag ;)

Lenke til kommentar

Tror det blir vanskelig å lage et spill med læring av realfag som bieffekt. Da må det heller få folk til å bli interissert i å ta matte og fysikk på skolen, og akkurat det er kanskje mulig. Er jo ikke så lett heller, når mange historier i spill (og filmer og bøker òg, for den saks skyld) slakter realfagene. Ta Mass Effect 2, veldig interissant på utsiden, men et dypdykk i teknologien bak massereléene avslører jo at det hele er bare bullshit.

Endret av Block
Lenke til kommentar

Litt interessant lesestoff relevant til tema:

 

Blogger på BBC om sin erfaring med Hearts of Iron 3 der han mener at spill som HoI3 kan være mer lærerike enn TV-serier og filmer om kompleksiteten i krigsføring:

 

http://www.bbc.co.uk/blogs/newsnight/paulmason/2011/01/i_re-fight_world_war_two_and_l.html

"At first I thought this was a pretty unforgiveable glitch. But digging into the rules, hacks and kluges of HoI3, and real life history, the game is frighteningly accurate.

 

[...] So I think - if we are now tweaking the school curriculum slightly back in the direction of battles and leaders - it might be worth giving a group of sixth formers a go at doing this as a project. It would certainly add the their understanding of the historical origins of "kettling"."

 

Ellers tror jeg at en god del realfag kan læres gjennom spill: kjemi, fysikk, matematikk og biologi spesiellt. Jeg håpte i sin tid at Spore skulle bli "evolusjonspillet", desverre ble det bare et småartig barnespill. Men jeg er sikker på at det kommer et slikt spill, og om jeg ikke husker feil kommer det snart et indiespill som baserer seg på virologi. Man kan sikkert lage ganske artige spill med temaer som integralregning og termodynamikk også, bare fantasien setter grenser.

 

Edit: Et simpelt men kult virologispill kan spilles her: http://www.clinical-virology.org/killerflu/killerflu.html

Endret av freeman
Lenke til kommentar

Ass Creed 2 er ganske flink til å komme med interessant lesing om italias historie, sånn forøvrig.

 

Jepp. Hadde vært grådig kult om resten av spillet (utenom tekstbitene) også hadde noe med Italias historie å gjøre ... :)

 

Så mye interessant potensiale skuslet bort til en uinteressant konspirasjonssmørje. :)

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...