Gå til innhold

Jorden angripes i Mass Effect 3 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt noen som ikke så dette (omg jorden osv.) komme? :p

 

Det var vel eigentleg ganske openbart :p Shepard hinta jo til det i ME2.

 

 

Eg håpar dei beheld kampsystemet, og ikkje nødvendigvis tar med inventory igjen. Ammosystemet kom dei jo opp med ein god grunn til, og eg likte kampsystemet i ME2 veldig mykje betre enn i ME1.

Angåande inventory, så gjer det jo ikkje ein RPG meir til eit rollespel når du har det med? Faktisk gjer det jo rollespelmessig meir meinig å ikkje ha det. Som soldat så tar du med deg våpna du brukar, og går i drakta du brukar, vil eg tru. Og det eg hata mest med ME1 var at eg etter eit oppdrag hadde 100 pistolar, 85 draktar, 40 sniper rifles, 70 assault rifles og 35 shotguns, og måtte så gå gjennom alt dette og bestemme meg kva som skulle bli gjort om til Omni-Gel, kva som skulle seljast og kva som skulle bli brukt av meg/companions.

Lenke til kommentar

Det finnes en mellomting mellom "hurra over 9000 omnigel"-opplegget fra ME1 og ME2 hvor det ikke var noen meningsfylt inventoryfunksjon i det hele tatt. Spillutviklere har det der med å dra ting for langt i en retning, som Peter Molyneux med sitt "menyene i Fable 2 var trege og kjipe - derfor har vi INGEN MENYER HAHA i Fable 3".

 

Jeg synes uansett det var et større problem at de gjorde levels til noe man fikk ved jevne intervaller, i stedet for at man fikk ulike mengder experience for å gjøre ditt og datt (inkludert å drepe folk).

Lenke til kommentar

Ser gjerne at de dropper dette mission-gameplayet fra ME2, ja.

Ble litt kjedelig med null inventory, men samtidig ble det også veldig kjedelig å måtte gå til kisen i garasjen for å kvitte seg med søpla hver andre planet. En mellomting hadde vært fint

 

Jeg likte mission opplegget, men ikke inventory systemet. Der synes jeg 1 var bedre.

Det at jeg i det hele tatt måtte gå til han fyren fysisk for å selge og kjøpe var idiotisk. Vandring på skipet burde være låst til preiking med mannskap og å titte på gizmoene. Alt annet kan fin kjøres fra en terminal. Det er merkelig at, selv med all den teknologien, jeg som Shepard er tvunget til å koseprate med en fyr for å ordne slikt. Som flere andre sier.

En mellomting mellom 1 og 2 hadde vært fint, ja.

 

Jeg vil ha tilbake kjøretøyet fra en 1, men i færre missions.

En annen ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg skal kjøre et miniskip rundt på et stjernekart for å komme dit jeg vil.

En tredje er det ekstremt irriterende probe minispillet. Sitte og holde inne høyre museknapp i en evighet for å finne riktig mineral. Det var teite greier, det. Gaaahhhh...

Lenke til kommentar

Om eg tyder dne siste delen av filmsekvensen, der Shepard ser ned på jorde so trur eg sørlandet, Oslo og Stockholm er i full fyr, medan ein eller anna plass i sentral-europa brenner noko vanvittig.

 

Legg meget godt merke til at heile Sibir og Russland ikkje er ramma og at Vestlandet ser nogelunde intakt ut. Som er ikkje so overaskande, gitt at vestlandet syns lite om maskinerimonster og denslags tull.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha tilbake kjøretøyet fra en 1, men i færre missions.

En annen ting er at jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg skal kjøre et miniskip rundt på et stjernekart for å komme dit jeg vil.

En tredje er det ekstremt irriterende probe minispillet. Sitte og holde inne høyre museknapp i en evighet for å finne riktig mineral. Det var teite greier, det. Gaaahhhh...

Helt enig! Det probe spillet var bare irriterende...

Lenke til kommentar

Uff. Det ser ut som ME3 vil bli en ny skuffelse, akkurat som ME2. Me var strålende, men så gikk de i feil retning, for å prøve å tjene mer penger.

 

Regner med utgangspunktet er at Jorden er under angrep, så det blir et nytt skytespill er jeg redd. Og fra en snikktitt ser jeg Shepard skal nok en gang samle andre raser fra galaksen for å prøve å redde Jorden. Med andre ord, nøyaktig samme kjedelige opplegg som fra ME2, sannsynligvis med en stor kamp på slutten etter at du har fått samlet andre allierte gjennom missions som har lite eller ingenting med den fantastiske historien og universet som ME la opp til. Trist å se etter en så genial start med ME.

 

BioWare er rå på markedsføring og har solide kontakter blant anmeldere, så regner med dette blir "Most Overhyped Game of 2011". Det kommer til å selge. Og det kommer til å skuffe. Civilization 5 fikk den prisen for 2010.

 

Jeg kommer til å legge mine håp hos The Witcher 2 istedenfor. Fra det jeg har sett hittil vil de holde seg til det fantastiske spillkonseptet som var i The Witcher. Redd BioWare har blitt for store for sitt eget beste. Nå holder de seg til en fast oppskrift og lager karakterer og en generell story som passer inn i denne oppskriften. Og slenger på fin grafikk og lekre damer. De er ikke lenger nyvinnende. De er offer av sin tidligere suksess. En ny Ford?

Lenke til kommentar

Uff. Det ser ut som ME3 vil bli en ny skuffelse, akkurat som ME2. Me var strålende, men så gikk de i feil retning, for å prøve å tjene mer penger.

 

Må innrømmet at det var en ganske fersk måte å se på kommersielle produkt...

 

Nå har bioware nærmest blitt små ertet for sine karakterer, personlighetene går på gjennbruk nærmest. Gjør meg lite, men det merkes. Og det gjelder nye såvell som gamle titler.

 

Gleder meg og håper de greier å levere like bra som sist, jeg likte iallefall både ME 1 og ME2, håper ME3 blir en slags ME1.5, det gode fra begge titlene uten noe av det dårlige.

Lenke til kommentar

Regner med folk vet hva jeg mener når jeg skrev den setningen.

 

Håper de går tilbake til det som var bra i ME, men etter å ha lest litt rundt spillet nå her og der, så ser det ut som de stort sett vil følge oppskriften fra ME2. Mao, fint lite RPG, og særdeles mye fokus på å skyte alt som rører seg. ME2 funket helt greit som et skytespill, men rollespill var det ikke. Og jeg var skuffet over mangelen på en story.

 

Gå tilbake til grunnmuren i ME, men forbedre inventory og ikke slett så mye bruk av bilen, og de har en vinner.

 

Dessverre ser jeg for meg nesten en replika av ME2, der vi skal gjøre diverse side quests for å samle allierte til et siste angrep mot Reapers for å redde Jorden. Den ville overhypingen av ME2 gjør at jeg er vesentlig mer konservativ denne gangen.

 

Tillit tar tid å bygge opp, og kan raskt rives ned.

Lenke til kommentar

Kanskje like greit å være "konservativ" da, for ME2 er næmere hva de ønsket å lage i utgangskpunktet enn ME1 var. I motsetning til en liten gruppe høylydte spillere, så er ikke skaperne så opptatt av om det er en "RPG" eller ikke - de vil lage en bestemt opplevelse for spillerne. Og som spillopplevelse er virkelig ME2 totalt overlegen ME1, og det samme vil ME3 være.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Kanskje like greit å være "konservativ" da, for ME2 er næmere hva de ønsket å lage i utgangskpunktet enn ME1 var. I motsetningen til en liten gruppe høylydte spillere, så er ikke skaperne så opptatt av om det er en "RPG" eller ikke - de vil lage en bestemt opplevelse for spillerne. Og som spillopplevelse er virkelig ME2 totalt overlegen ME1, og det samme vil ME3 være.

Fullstendig enig. ME2 ga meg en utrolig god spillopplevelse, og da betyr det lite hvilken sjanger man kan plassere spillet i.

Lenke til kommentar

Utviklernes, kritikernes, de aller fleste spilleres. At et mindretall synes dette er dumt gjør det ikke mindre sant.

 

ME2 er et bedre spill. Uten på noen måte å ha gjort alt riktig: Hovedhistorien kunne og burde vært bedre, Harbinger er ganske bedriten, ingen karismatisk motstander som Saren, for lite dybde i RPG-systemene og så videre og så videre. Men doom & gloom-flokken som syter i vei etter en pre-rendered 1-minuttstrailer og tydeligvis vet alt om hvordan ME3 vil være...vel, jeg blir litt oppgitt.

Lenke til kommentar

Utviklernes, kritikernes, de aller fleste spilleres. At et mindretall synes dette er dumt gjør det ikke mindre sant.

 

Det er ingen objektive sannheter når man snakker om spillopplevelser. Jeg opplevde for eksempel ME1 som hakket bedre enn ME2 totalt, selv om ME2 gjorde en del ting bedre enn ME1.

 

ME2 er et bedre spill. Uten på noen måte å ha gjort alt riktig: Hovedhistorien kunne og burde vært bedre, Harbinger er ganske bedriten, ingen karismatisk motstander som Saren, for lite dybde i RPG-systemene og så videre og så videre. Men doom & gloom-flokken som syter i vei etter en pre-rendered 1-minuttstrailer og tydeligvis vet alt om hvordan ME3 vil være...vel, jeg blir litt oppgitt.

 

ME2 er en bedre dekningsbasert TPS, jeg synes ikke nødvendigvis at det per default tilsvarer en bedre total spillopplevelse. Personlig er jeg knekkende likegyldig til traileren; den er laget som en teaser og avslører ikke grunn ikke mer enn at man skal sanke allierte rundt i verdensrommet for å drepe onde romvesener på jorden - og det var i seg selv nokså forutsigbart. Jeg håper de klarer å treffe et happy medium i forhold til ME1- og 2 som (forhåpentligvis) representerer de respektive ytterpunktene på RPG-vs-TPS-skalaen.

 

 

Ellers er det jo verdt å merke seg at Doom & Gloom-flokken - dersom man skal dømme ut i fra den siste gameplaytraileren - hadde fullstendig rett angående Dragon Age 2. Det er for tiden ikke kjempevanskelig å se gjennom et par trailere og noen utvikleruttalelser for å sette sammen et nokså presist, om enn uglanset, bilde av hva spillet egentlig vil bli.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Vil påstå du tar feil der Zealuu, om flertallet syns 2'eren er vesentlig bedre så vil spillet sannynligvis bli omtalt som ett bedre spill generelt sett. Ikke for hver enkelt, nei, men i snitt over kundemassen. Og det er strengt tatt den de bryr seg om. Er redd gamere som liker litt mer hardcore spill er på vei ut, vi er for få at det er gunstig å skreddersy spill til. Rent økonomisk selvsagt.

Er ganske sikker på at selskap bedømmer spillene de utvikler objektivt, med tanke på tall som salg og generelle tilbakemeldinger. God tilbakemelding på ME1 og ME2 men ME2 selger mer? Da må det jo være bedre, for de fleste.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...