Gå til innhold

Nytt Elder Scrolls bekreftet? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idèen om total friheit verkar fin, men det går på bekostning av truverdigheit, innleving, spenning og utfordring. I Oblivion var ingen stader spesielt farlege eller ufarlege. Du kunne gjere alt frå starten av, so der var ingenting å strekke seg etter. Du kunne gå kor du ville, men det spelte eigentleg inga stor rolle kor du var. For meg blir dette keisamt, og lite truverdig.

 

I tillegg gjekk filosofien igjen i måten dei laga oppdrag på. Alle dører skulle ståd vidåpne so lenge det var mogleg, og konsekvensane av det du gjorde, eller statusen din i diverse laug, måtte derfor ha minimalt med konsekvensar for spelaren og spelverda.

 

Det å kunne gå dit ein vil er i seg sjølv ein fin ting. Men då vil eg òg ha moglegheita til å rote meg ut på djupt vatn. Det å ha ei menge moglegheiter for kva ein kan gjere er òg bra. Men der bør ligge ein viss logikk bak (døme: som amatør med sverdet bør eg ikkje kunne kårast til den beste sverdkjemparen i Tamriel). Eg synest òg at det eg gjer kan ha konsekvensar som fører til at enkelte dører blir stengde for meg. Valg utan konsekvensar er keisamt.

 

Kay

 

Misforstå meg korrekt her. Jeg var heller ikke spesielt glad i levelscaling. Å ha en følelse over å være über, ligger i menneskets natur om å bli bedre. Det er som du sier, i Oblivion fikk du aldri en slik følelse av å være "The man!"

 

Balansen total valgfrihet og tilgjengelighet mot mestringsfølelse og utfordring er vanskelig. TES har jo alltid forsøkt å finne denne balansen, men har i tillegg alltid havnet mot total valgfrihet i større grad.

 

Jeg håper uansett at de har med levelscaling til en vis grad i TES V også, men da ikke 100% parallell som i Oblivion, men mer den som var i Morrowind.

Lenke til kommentar

Eg klarer ikkje sjå kvifor "total frihet" skal vere eit mål, eller korleis dei i det heile klarte å definere dette begrepet. Slik eg ser det er frihet det å gjere det ein har lyst til, men det er ikkje dermed sagt at ein alltid klarer å gjere det. No hadde Oblivion andre problem også, at heile spelet føltes som det var bygd opp av ein "auto" - knapp til dømes. Men det å alltid kunne gjere alt, er ikkje det det ein vanlegvis har fått til ved å bruke cheats i andre spel?

 

Fallout 3 var, i forhold til Oblivion, ei stor forbetring. Håpar det er ei trend som held fram, for eit nytt TES er jo alltid spanande :)

Lenke til kommentar

WOW, håper dette stemmer , men det var flere ting jeg ikke likte med oblivion, det første var den dårlige world/level designen i forhold til morrowind der man virkelig følte at man levde i en virkeli fantasi verden, mens i oblivion føltes det mye mer dødt, og for det andre må de kvitte seg med level scalingen :D

Lenke til kommentar

Eg klarer ikkje sjå kvifor "total frihet" skal vere eit mål, eller korleis dei i det heile klarte å definere dette begrepet. Slik eg ser det er frihet det å gjere det ein har lyst til, men det er ikkje dermed sagt at ein alltid klarer å gjere det. No hadde Oblivion andre problem også, at heile spelet føltes som det var bygd opp av ein "auto" - knapp til dømes. Men det å alltid kunne gjere alt, er ikkje det det ein vanlegvis har fått til ved å bruke cheats i andre spel?

 

Fallout 3 var, i forhold til Oblivion, ei stor forbetring. Håpar det er ei trend som held fram, for eit nytt TES er jo alltid spanande :)

 

Hvorfor det er et mål? Tja, de ville vel prøve nye ting. :)

Total frihet til å gjøre hva du vil, når du vil, høres jo unektelig flott ut for min del. Svært mange spillutviklere lover dette i sine RPG spill, men uten at jeg (og flere andre) synes at det stemmer.

 

Fable 2 og 3 f.eks, ble jo "total frihet" brukt som et begrep. Men når du må følge en linær storyline for å låse opp områder / muligheter, er det ikke etter min mening total frihet. For all del, jeg liker Fable spillene også, men TES har alltid hatt noe spesielt for seg når det gjelder at du kan gi F. i hovedstoryen i sin helhet om du vil.

 

 

EDIT:

fjern FASTRAVEL , det ødela spillet!

 

Denne må jeg bare kommentere, da jeg synes dette er et totalt håpløst argument.

Hvorfor klage på en frivillig funksjon? Vil du ikke ha fastravel, så bare ikke bruk den. Blir som å klage på at det er magi med på spillet. Vil du ikke bruke det, så bruk bare sverdet, og vær fornøyd. :)

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

Prøve nye ting og gjere kva ein vil høyrest flott ut i teorien ja, men blir det ikkje mindre truverdig? Føler ikkje at ein fiende er så farleg om eg alltid kan klare å ta han, uansett level. Alle definerar vel denne totale friheten på sin eigen måte, eg er berre svært ueining i måten det er gjort i Oblivion.

 

Og ja, lovnadar frå utivklarane er i grunnen litt som lovnadar frå politakarar... desverre.

Lenke til kommentar

Total frihet blir meningsløst når alt i spillet er generisk fordi du faktisk er verdens navle, slik som i Oblivion.

 

I så måte synes jeg f.eks. New Vegas er et bedre eksempel på "total frihet". Der er det ingenting som hindrer deg i gå noe sted helt fra begynnelsen av, men siden verden ikke kretser rundt deg, og deg alene, er det ikke dermed sagt at du kommer til å overleve alle steder bare fordi du kan gå dit. "Total frihet under ansvar", kanskje?

 

Det er forsåvidt tilfelle selv i Fallout 1/2, selv om det naturlig nok er en ganske annen opplevelse enn New Vegas. Du står fritt til å gå helt til andre enden av kartet med en gang, men sjansen for at du blir spist av noe på veien er da ganske stor.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg håper uansett at de har med levelscaling til en vis grad i TES V også, men da ikke 100% parallell som i Oblivion, men mer den som var i Morrowind.

Vi er sikkert ikkje so enormt ueinige. Der er vel døme på spel som har ei mildare form for skalering, og det ser ut til å fungere greit (t.d. Two Worlds...og Fallout 3, om eg hugsar rett). Men eg trur likevel eg foretrekk å ikkje ha noko kunstig form for skalering. Eg har det med å gjennomskue det etterkvart, og det skadar innlevinga noko. Eg synest det er betre med meir naturleg skalering...t.d. ved at du tiltrekk deg merksemda til mektigare fiendar i løpet av historia eller når du stig i gradene i eit laug.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det var, som Shicca nevner, skalering også i Morrowind - du finner veldig mange instanser av "leveled monster" og "leveled loot" hvis du åpner noen celler i Construction Set. Skaleringen i Morrowind var bare litt smartere fra et designperspektiv, selv om den kanskje var enklere rent teknisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Håper ikke tiden fra annonsering/beta til release blir for kort for modd'erne. Vanilla Oblivion var jo nærmest håpløst (lvl scaling, leveling systemet, etc).

 

Level scaling gjør at verdenen mister all troverdighet. (Dessuten mister du muligheten til å returnere seinere for å banke opp et eller annet vesen.)

Lenke til kommentar

Selv om levelscaling ikke ble spesielt godt mottatt, må vi ikke glemme hvorfor Bethesda ønsket å ha det med i det hele tatt.

De ville ha total frihet for spilleren. I alle tradisjonelle RPG spill (til og med Morrowind) har du områder du ikke burde besøke før en viss "level", da monstre er skalert opp slik at du dauer så fort du setter foten innenfor døra.

I Morrowind hadde du egentlig flere slike områder, trenger jo bare å nevne de ulike vampyr Tombs / Dwemer Ruins etc.

 

Så jeg forstår Bethesda. Det var ikke et eneste område i hele Oblivion som var utilgjengelig på lv. 1 grunnet for vanskelige monster etc. Du hadde virkelig total frihet, ikke noe krav om at du måtte være en vis level før du gikk videre. Dette gjorde etter min mening gjenspillbarheten uendelig stor. Uansett hvilken rekkefølge du gjorde oppdrag, eller utforsket, var du med levelscaling sikret at du aldri følte det ble for lett.

 

Jeg er enig i mye av kritikken, men ikke alt. Jeg likte at jeg hele tiden hadde en liten utfordring i de fleste kamper, uansett hvor jeg var, og hvilket oppdrag jeg var på, men jeg skal innrømme jeg likte dårlig å møte banditter med full glass-armour verdt tusenvis av gull i senere levels.

 

Jeg vil anta at uansett hvordan TES V blir, så kommer det utallige mods som skal "fikse" ting, både på godt og vondt.

 

Dragon Lord / Blades høres snasent ut, jeg tenker umiddelbart på Akaviri. Kanskje vi får se mer enn kun Tamriel i TES V... Hvem vet :)

 

Kritikken av level scaling var ikke at det var implementert, men hvordan det var implementert. Det er ikke videre ålreit å bli banka av en simpel banditt eller en vanlig gråulv når man er en lv 30 uber mega trollmann. Dette gjorde at det ble umulig å fortsette spillet når man nådde et visst nivå fordi fiendene ble nærmest uovervinnelige. Jeg digger TES spillene, men Bethesda bør skamme seg over at de ikke patchet dette skikkelig. Balanseringen av nevnte level scaling var helt på trynet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kritikken av level scaling var ikke at det var implementert, men hvordan det var implementert. Det er ikke videre ålreit å bli banka av en simpel banditt eller en vanlig gråulv når man er en lv 30 uber mega trollmann.

Dessuten er det ikke troverdig, noe som er en langt værre. Fiksa med mods heldigvis (sammen med leveling systemet).

 

Oblivion var også en smule ubalansert; Jeg slutta vel med 100% chamelon, 90% magic absorb og 75% damage reflection på lvl 32 eller noe deromkring- rimelig Über. Blei liksom litt meningsløst å fortsette (men da hadde jeg vel spilt 4-5 chars opp til lvl 20 ca, blei bedre hver gang).

Lenke til kommentar

Lurer på hvilken grafikkmotor de skal benytte. Forhåpentligvis har de byttet ut gamebryo med noe helt annet.

 

Det spørs om det finnes en annen motor som klarer så store åpne landskap uten å dele det opp i nivåer.

 

Motoren som brukes i FarCry 2 kanskje? Ser flott ut, og det er jo open world. I tillegg til full dag/natt cycle, dynamisk vær og ild, ødeleggbare trær og busker osv. Bare en ide. Nå er jo denne motoren noen år gammel, men det blir jo ikke værre enn gamebryo da :lol:

Endret av Patrick1991
Lenke til kommentar

@Krokill

 

Sist jeg sjekket var Oblivion mye mer brukervennlig og ''simpelt'' å gjøre seg ferdig med enn for eksempel Morrowind eller Daggerfall. Morrowind er nok det sykeste spillet jeg noen gang har spilt og jeg tror neppe jeg får den opplevelsen tilbake!

 

Oblivion gjorde alt litt for enkelt. I Morrowind må man faktisk lese seg opp til oppdragene, noe som gjorde at du satt lengere og det var mer givende å faktisk fullføre de forskjellige oppgavene. Men en ting skal Bethesda ha.. Lage spill med atmosfære er ingen sak for dem!

Lenke til kommentar

Jeg fatter ennå ikke at jeg sier dette, men de burde la Obsidian lage TES5. Bethesda var bra frem til Morrowind, men etter har de blir dårligere og dårligere. Om de lager et TES5 skal du ikke se bort ifra at det blir enda verre enn Oblivion. Obsidian på sin side lagde en middelmådig oppfølger til Knights of the Old Republic og Neverwinter Nights, og da de prøvde noe nytt i Alpha Protocol gikk det heller ikke helt bra. Men så prøvde de seg på Fallout-universet... ;) Om de kan bruke erfaringen de fikk der og lage TES5 skal jeg forhåndsbestille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...