Gå til innhold

Anmeldelse: Fallout: New Vegas (PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Ble ikke den helt store spillopplevelsen for min del, klarer ikke å overse det faktum at grafikken er utrolig utdatert. Ikke mye som har skjedd siden Oblivion her nei. Animasjonene er akkurat like rævva som di var for 2 år siden i fallout 3. Synes også det er synd at når di først skal lage fallout som ett fps, ikke har tatt seg bryet med å utvikle AI-en overhodet. Klarer ikke engang å runde ett hushjørne uten å sette seg fast. Spillet er helt blottet for taktikk og her er det run&gun som gjelder, men det er vel sånn som ungdomen liker det. Jeg for min del spiller heller en runde fallout 2, mens jeg venter på 4'ern og håper den blir bedre. :(

 

Selv om jeg forstår hva du mener, så synes jeg det blir litt ironisk at du kritiserer grafikken så voldsomt og samtidig snakker om hva "ungdommen" liker og i tillegg framhever Fallout 2.

 

Mitt inntrykk fra forskjellige forum rundt omkring er at gamle Falloutveteraner klemmer New Vegas til sitt bryst fordi det i mye større grad enn Fallout 3 ivaretar Fallout-serien sitt særpreg og dybde.

 

Og selv om AI'en kanskje ikke er den aller beste eller på noen måte nyskapende, så har jeg ikke opplevd slike problemer som du beskriver, i alle fall ikke i en slik grad at det har vært til hinder for spillegleden. Den såkalte "run&gun"-strategien hjelper lite i starten i alle fall, særlig hvis du begynner å utforske i farlige områder.

 

Men men, smak og behag osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fullført så godt som alle sidequests samt en av endingene (er vel 4 -5 store forskjeller tror jeg). Nådde lvl 30 og har alt av de beste våpnene, likevel er det

nesten umulig å utfordre flere enn to deathclaws på en gang (spiller på normal), så det er jo bra. Ingen npcer i menneskeform som er noen utfordring foruten bosser,

noe som igjen er litt kjedelig. Syntes også spillet ble litt kjedelig å spill da man ikke gikk etter nye lvler, var da plutselig lite motiverende å gjøre quest som ikke gav

deg noe annet enn XP.

 

Angående hvem den "onde" er, så er det jo her spillet er unikt. For første gang i et rpg jeg har spilt (av denne typen riktignok) har du ingen overdreven episk quest der du redder verden fra apokalypsen eller den neste apokalypsen som ville vært tilfellet her... I F:NV så er det du som bestemmer hvem som er "ond" og hvem som er "god". Dette syntes jeg bedre reflekterer den virkelig verdenen, noe som gjorde at jeg satte mer pris på spillet.

 

Veldig enig med at spill verdenen er litt ulogisk til tider, men det bør påpekes at dette området ikke har vært rammet noe særlig av atombomber, derfor er mange bygninger svært levelige, og det ville vært rart om de bygget andre hus.

 

Spillet bør spilles pga. de dype karakterene og det enorme antall sidequests. Kan estimere ca 15-30 timer på mainquest, og nærmere 60-80 timer på sidequsts, så det er nok å finne på her :p

Lenke til kommentar

At de fleste husene i NV har "innlagt strøm og vann" er ikke så ulogisk, man får jo forklaringen på dette nokså tidlig: NCR drifter Hoover Dam og kan derfor tilby vann og strøm til området rundt, ikke bare sitt eget kjerneområde.

 

Jeg kan derimot gå med på at det er litt sært at man springer rundt og spiser posesuppe fra før krigen, eller at bare et fåtall har tatt seg tid til å begynne med jordbruk og kvegdrift. Sånn sett var kanskje Fallout 1 mer "realistisk", da hadde man virkelig nettopp kravlet ut av vaultene, og det var naturlig med kaotiske tilstander. Det burde imidlertid ha forandret seg i løpet av tiden som gikk i mellom 1 og 2, og iallefall før New Vegas (det er vel snakk om 150-200 siden man åpnet vaultene?), men det virker som om verken Black Isle, Bethesda eller Obsidian helt vet hvordan de skal forholde seg til en post-apokalypse hvor befolkningen ikke lenger er tredelt mellom banditter, landsbyfolk, og de som bor i semi-urbane oaser av moralsk fordevelse.

Lenke til kommentar

Jeg bor i nærheten av et solid tømmerhus som ble fraflyttet på femtitallet (og holdt ved like en stund etter det). Da jeg var liten hadde taket falt av, men jeg kunne fortsatt gå rundt på gulvet i andre etasje. I dag er det bare en overgrodd haug med råttent tømmer igjen av huset, og en steinhaug der pipa og bakerovnen en gang var. Så at vanlige trehus i det hele tatt står oppreist 200 år etter apokalypsen er i seg selv utrolig lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette spillet er en av de beste jeg har noen sinne spillt i hele mitt liv! Ingen tvil om! Underholdende quester, massevis av våpen og utstyr man kan finne. Det eneste jeg ikke liker serlig mye med F: NV er at det bare er skygger på characters og ikke på bygninger, landskapet osv. Det er en annen ting også, det hadde vert skikkelig nydelig hvis det hadde vert co-op på det. Folk sier det er umuligt, men jeg tror det faktisk går an! De kunne jo bare ha slått av V.A.T.S på en eller annen måte mens man spiller co-op. AI-en er litt dum noen ganger, men det er ikke serlig merkbart spør du meg. Noen animasjoner kan være litt merklige også. Men det er så mye positivt med dette spillet at det negative ikke gjør serlig mye virkning på karakteren jeg gir dette spillet! Jeg ville ha gitt den en 9/10, hadde fått en 10/10 om de hadde finpusset det litt mer. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 9 år senere...
Doctor Oas skrev (På 2.11.2010 den 15.20):

Ble ikke den helt store spillopplevelsen for min del, klarer ikke å overse det faktum at grafikken er utrolig utdatert. Ikke mye som har skjedd siden Oblivion her nei. Animasjonene er akkurat like rævva som di var for 2 år siden i fallout 3. Synes også det er synd at når di først skal lage fallout som ett fps, ikke har tatt seg bryet med å utvikle AI-en overhodet. Klarer ikke engang å runde ett hushjørne uten å sette seg fast. Spillet er helt blottet for taktikk og her er det run&gun som gjelder, men det er vel sånn som ungdomen liker det. Jeg for min del spiller heller en runde fallout 2, mens jeg venter på 4'ern og håper den blir bedre. :(

Innstalerte dette spillet for første gang i dag. Syntes grafikken var ganske bra jeg, spillte noen timer og har så langt bare positive inntrykk

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...