Gå til innhold

Demo: Gothic 4: Arcania (PC)


Anbefalte innlegg

Definér konsollifisering.

 

Dummet ned, standardisert, appellerer til massene, offrer dybde for å få en mer strømlinjet, brukervennlig opplevelse som det er lettere for alle å hoppe inn i og ut av når som helst, færre kontroller (siden håndkontrolleren ikke har i nærheten av antallet knapper som mus+tastatur), osv osv osv.

 

En ekte konsoll-fanboy vil aldri innrømme dette (på samme vis som at en PC-fanboy sikkert aldri vil innrømme at PC-gaming snart er på nisje-nivå), og kan se på det som støtende, men det er ganske enkelt sannheten. Konsollfisering er rett og slett en neddumming. Se på Dragon Age på PC versus Dragon Age på konsoll, for eksempel. Ett av de få spillene nå til dags hvor de faktisk gjør det meste ut av PC-versjonen, i stedet for å bare porte det.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definér konsollifisering.

Det var jo egentlig et meget godt "spørsmål", og man burde kanskje sette seg ned og analysere og komme med en god og presis definisjon som man kan bli enige om.

 

Kort sagt betyr det at man under utviklingen av et spill gjør prioriteringer/designvalg som favoriserer konsollformatet, og maksimerer profitten i konsollmarkedet.

 

For meg kan konsollifisering bety flere ting:

 

1. Tilpasning av spillet til skjerm som dekker liten del av synsfelt. Altså, selv om konsollspillere ofte spiller på større skjermer (tv-apparater) enn pc-spillere sitter de også mye lengre unna skjermen. (noe som kanskje også er grunnen til at "high definition" ikke like nødvendig på tv som på en pc)

F.eks nye Call of Duty-spill, som har en meget lav Field of View, er tilpasset konsoll. Overdrevent stor skrift er også en typisk uting man ser i mange spill.

 

2. Begrenset med shortcuts og dårlig utnyttelse av tastatur. Oppsett av menystruktur osv med konsollspilling i tankene. Det beste eksempelet på dette er antakelig Oblivion, hvor man må trykke på 2-3 forskjellige knapper for å gjøre noe som enkelt gjøres med ett tastetrykk i gode PC-spill. Fallout 3 er et annet eksempel, selv om det i bunn og grunn er samme spillet. Dette er for meg den aller verste konsekvensen av konsollifisering, fordi den er så forferdelig unødvendig. Det kreves ikke mye innsats for å unngå dette på PC-versjoner.

 

3. Nedduming og senking av vanskelighetsgrad. Man skal kanskje være litt forsiktig med å mene at PC-gamere er flinkere enn konsollgamere, men jeg tror ikke det er noe risikabelt å si at man jevnt over finner mange flere "casual gamers" blandt konsollspillere enn pc-spillere. Derfor er ofte ting gjort enklere på konsoll (man skal liksom alltid ha en pil å løpe etter i Oblivion, så slipper man å tenke).

 

4. Muligens favorisering av action og at ting skal skje fort? Kanskje et resultat av at det er mer "casual gaming" på konsoll enn på pc-platformen. Setter man seg ned og spiller en time etter jobb, vil man jo få mest mulig ut av tiden?

 

 

Vel, dette er min uformelle definisjon/forståelse av konsollifisering. Kom med kommentarer, hadde vært gøy å fått en skikkelig debatt på det :D

Lenke til kommentar

Hva sier så Gothic fansen om konsollifiseringen av Gothic? Evt. ser dere det samme?

For ein gongs skuld er eg i hovudsak einig med deg, maanemann. Utifrå det eg har sett og lest til no, verkar det som om Arcania er dumma vesentleg ned i høve til tidlegare Gothic-spel. Vanskegrada er idiotisk lav, du blir til ei kvar tid peika i den retninga du skal gå, og karakterutviklinga verkar sterkt forenkla. Det ser ut til at dei har kasta ut mange av dei viktigaste tinga som gjorde Gothic-serien populær, og i staden produsert eit ganske enkelt, ganske middelmådig actionrollespel.

 

Gothic-serien var daud når Jowood skilte han frå Piranha Bytes. Men det er greit nok...Gothic 3 avslutta ting ganske greit historiemessig. No er det Risen-serien eg er mest interessert i. Er òg spent på å sjå korleis Two Worlds 2 blir. Eller til og med TES V, Bethesda viste teikn til betring med Fallout 3.

 

Kay

Lenke til kommentar

Mange gode forklaringer på kosollifisering her. Bra jobba.

 

Jeg har dog ikke fått svar på om/hva dere synes om at Gothic 4 evt. er kosollifisert.

edit: Så at KayAU svarte på det nå nylig

Dere benyttet muligheten til å gi en brei side til Oblivion istedet. ;-)

 

Selv om det meste er sagt vedr. hva konsollifisering er, har jeg lyst til å nevne hva jeg ikke synes er bra med det i cRPG.

For meg er immersion (innlevelse) veeeldig viktig i et cRPG. Alt som tar bort denne følelsen er dumt.

Et eksempel fra det virkelige liv er når du satt som liten gutt å tittet på teater. Når du er liten tror du alt som skjer inntil det er sceneskifte og du ser at folk går ut og inn og bytter kulisser etc. Da blir du minnet på at dette er bare på liksom og plutselig ikke eventyrfigurene eventyrfigurer lenger.

Litt det samme blir det når du ser en svær helsebar over hodet som sier i prosent hvor mye monsteret har igjen, eller når en fiende bare står der og tar imot uten å prøve å løpe bort /angripe tilbake.

 

Videre er det jo ingen til om at 360 kontrolleren og PS kontrolleren einer seg svært godt til 3. person beat 'em up, og mindre godt til 1. person siden man mangler mus og derav freeview.

Derfor har det blitt endel suksesser som Tekken etc på konsoll.

I lys av disse suksessene er det derfor naturlig at når et cRPG skal slippes til både konsoll og PC, blir det mest på de premissene som konsoll er gode på siden det er mest penger å hente her.

 

På pc derimot har vi andre verktøy tilgjengelig, og det føles forenklet.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har bare så vidt starter demoen men jeg orket rett og slett ikke å fortsette.

 

Performancen var dårlig (jeg kan spille spill med lik grafikk helt fint, men her lagget jeg på medium), lipsyncen var på linje med Hanna Montana, voice-actingen var så dårlig at til og med jeg ble irritert av det og karaktermodellene så helt elendige ut. Den eneste de hadde tatt seg ordentlig bry med var hovedpersonen, men det at han ser ut som en overperfekt wonderboy ødela stemningen litt for meg.

 

I tillegg var ikke soundtracket akkurat noe nevneverdig.

 

Lurer egentlig på om det i det hele tatt er vits i å prøve videre, for førsteinntrykket var absolutt ikke bra.

 

 

Eurpeiske rollespill er slik. De har ikke av like høy teknisk stand som f.eks. Bioware sine spill. Spill som Risen, Two Worlds og Gothic sin mangel på teknisk nyvinning veies blant annet opp med mye dypere og mindre uforutsigbar historie og originale ideer. The Witcher er vel et av de få europeiske RPG'ene som faktisk kjører på en veldig stabil og brukervennlig motor - og det er jo Bioware sin gamle motor.

 

Europeiske rollespill vs Amerikanske rollespill er på mange måter som Europeisk film vs. Amerikansk film. Det er større budsjetter i Amerikanske RPG, men mindre originalitet. Om du blodhater spillet så forferdelig allerede, foreslår jeg at du drar tilbake til mer kommersielle og mainstream rollespill som Mass Effect og Dragon Age. Dette er ikke for deg.

*snip*

 

 

Jeg har spilt både Risen og The Witcher (av de du nevner), og jeg liker begge to veldig godt. Two worlds har jeg ikke fått testet ut (men det virker jo som det er verdt å prøve). Gothic 3 har jeg styrt unna pga. jeg har hørt at det er så fryktelig mye bugs.

 

Så, nei, jeg har ikke så velig mye erfaringer med Europeiske rollespill, men jeg har nå i alle fall litt. Det jeg kritiserte følte jeg at var horribelt dårlig, og selv om det er et europeisk spill burde det jo holde visse standarder.

 

Uansett var grunnen til at jeg skrev innlegget var for å høre om andre hadde noen positive kommentarer til spillet som kanskje overbevise meg.

 

Ellers synes jeg det å trekke konklusjonen at jeg blodhater spillet allerde blir litt drøyt.

 

Så, hvis jeg kan få svar på det jeg egentlig lurte på, som muligens ikke kom så godt frem i min første post. Hva er det dere liker med Gothic 4 (demo)?

Lenke til kommentar

Jeg har dog ikke fått svar på om/hva dere synes om at Gothic 4 evt. er kosollifisert.

Jeg synes egentlig ikke Gothic4 er eksempel på et spill som er veldig konsollifisert. (utifra demoen)

 

Det er dummet ned og gjort om til et action-rpg, men interfacet og spillbarheten virker fortsatt å være (som tidligere gothic-spill) pc-vennlig.

 

Dere benyttet muligheten til å gi en brei side til Oblivion istedet. ;-)

Det er vel heller det at Oblivion er et meget godt eksempel på konsollifisering. :p

Det er et spill som hadde potensiale til å være meget pc-vennlig, men som ble helt ødelagt av bl.a. konsollifisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...