Gå til innhold

Ukens nettutgivelser (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Case 0 i forgårs og må si jeg har litt delte tanker om hele greia.

 

For det første er jeg blodfan av originale Dead Rising. Zombier gjør meg fnisete, og jeg trenger ingen historie utover at det er moro å ta livet av så mange av dem som mulig på diverse groteske måter. Når det først er sagt så var jeg skeptisk til Case 0, spesielt ettersom det føles helt likt ut som originale i starten. Men så viser forskjellene seg dess mer man spiller:

 

Grafikken har fått kraftig oppussing, noe som gjør at det er ennå mer artig å løpe rundt og knerte random zombies. Dessuten føles det mye mer ut som en ordentlig infestasjon, ettersom man nå kan se zombier på lang avstand (de bruker en slags blur-effekt for å hindre at det blir for mye for spillet å takle på en gang, men jeg synes det funker bra). En annen ting er kontrollen: den er finpusset på, og det er nå enklere å feks snu seg uten å bevege seg, det er faktisk en brukbar strategi å bruke skytevåpen og det er rett og slett lettere å gjøre det man vil gjøre.

 

En annen ting som jeg også bet merke i var forskjellen på Chuck Greene og Frank West. Der Frank var stoisk og badass og blodseriøs fremstår Chuck mer som rednecken som naturligvis bør løpe rundt med kjole og kåbbåyhatt. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg foretrekker: på en måte likte jeg badassen Frank og hans driv, på den annen side synes jeg Chucks fremtoning tilrettelegger litt mer for sanseløs slakting og ren utforsking. Det er vanskelig å sette fingeren på helt, men om du har spilt Dead Rising så vil du skjønne hva jeg mener ettersom du får grep om Case 0. Det at Case 0 har en såpass seriøs, dyster og emosjonell setting/historie synes jeg kræsjer litt med fremtoningen til Chuck, men dette er noe jeg vil vente med gjøre opp en mening i forhold til før etter jeg har spilt Dead Rising 2.

 

Når det gjelder selve prologen og pris: personlig synes jeg det er verdt det. Å betale 30ish kroner for 3-4 (minst) timer med artig zombieslakt er vel verdt det for min del. Det er masse forskjellige endings, og ja, det er interessant å se dem alle. Om du har spilt Dead Rising vil du umiddelbart kjenne deg igjen, og alle de gjenkjennelige tinga er på plass: lvl-systemet er likt, du har begrenset inventory, du må spise/drikke for å heale deg, våpen ødelegges etter en stund, du kan plukke og magasiner for å øke skills/holdbarhet, og det er survivors du kan redde (som for øvrig er mye, mye enklere å ha med å gjøre pga bedet AI). Et par nye ting som frisker opp er også med: muligheten for å kombinere items som gir deg økt PP ved kills, kameraet til Frank er borte, og det finnes en pawnshop som selger div items i Still Creek (den lille byen case 0 utarter seg i).

 

Dette ble mye rambling, men kanskje noen har fått noe svar de tenkte på omkring Case 0. Vil også helt til slutt trekke frem et artig øyeblikk: da jeg fant ut at kombinasjonssystemet forholdsvis enkelt lar seg utforske (bare legg en item på workshop-benken, flipp gjennom din egen inventory mens du står foran, og så ser du hvilke items som kan kombineres) begynte jeg å se hva jeg kunne kombinere. Til slutt klarte jeg å kombinere den elektriske drillen med en bøtte, og jeg tenkte "Jaha? hva slags våpen blir nå dette?" Jeg fikk bøttedrillen i hånda, og gikk ut for å prøve den. Viser seg at Chuck klasker hele bøtta ned på huet til den ulykkelige zombien, og så spinner drillene igang. En slags drillbøttehatt. Jeg flirte godt da jeg så den. Ikke akkurat effektivt som våpen, men veldig moro :) Det er mange sånne øyeblikk i Dead Rising/Case 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...