Gå til innhold

iPhone 4 eller HTC Desire - hvilken telefon skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har omsider bestemt meg for å bytte ut min trofaste tjener gjennom de siste 5 årene med noe nytt. Og skal det være nytt så skal det være nytt, og jeg vipper mellom HTC Desire og iPhone 4. Problemet er at jeg ikke helt vet hvilken av dem jeg skal velge, fordi jeg finner både solide argumenter for og imot begge telefonene. Jeg regner med at iPhone 4 blir noe av det samme som iPhone 3GS, så har i grunnen tatt utgangspunkt i det.

 

Hvor avhengig er jeg av software til PC på iPhone 4? For eksempel iTunes og andre Apple-programmer. Skal ikke stikke under en stol at jeg er veldig lite begeistret for denne programvaren, og det er det største ankepunktet jeg har i forhold til iPhone.

 

Hvordan har Apple-produktene vært ved lansering tidligere? Er de plaget av "barnesykdommer" og slikt, eller holder de generelt god kvalitet? Jeg er ikke interessert i å kjøpe meg flunka ny telefon som bruker de første månedene på verksted.

 

Hvor dårlig er batteriet på HTC Desire? Har sett testere og kommentarer fra folk som har den som sier at de lader telefonen ca. hver kveld.

Har HTC Desire mange programmer jeg ikke har bruk for? Mens det jo ikke er noen hemmelighet at mange bruker telefonene sine som kontorer er jeg ute etter en telefon som har litt mer moro å by på. Og akkurat her har jeg inntrykket av at Desire faller litt i bakleksa.

 

Hvor mye datatrafikk bruker man på en slik telefon rent generelt? Jeg kommer ikke til å laste ned mye i og med at jeg ikke bruker telefonen på jobb, og hjemme har jeg trådløst nett. Det blir mest Facebook og lignende sider. Jeg må nok skaffe meg et nytt abbonement, men må finne det som passer meg best. Er offlinemodusen til Spotify tilgjengelig på telefoner for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HTC Desire har fått på seg et rykte som en mer "kontor-klasse-telefon" men min erfaring er at den har mye underholdning å by på. Det finnes gode applikasjoner i market for f.eks musikknedlasting. Morsomme og avhengighetskapende småspill finnes også i Market, såvel som tullete papegøyer som gjentar alt du sier til telefonen. Det mest unyttige hittil tror jeg må være metalldetektor som faktisk viste seg å fungere, riktignok kun på metallgreier som ligger temmelig nærme der du holder mobilen. Så ja, HTC Desire har en god del moro å by på altså.

 

Du vil også alltid være oppkoplet til din Googlekonto med Desire dersom du ønsker det, og samtidig har du også flotte applikasjoner for å være tilkoplet det meste av sosiale nettverk hele tiden. At også adresseboka i telefonen automatisk henter dine venner på Facebook, sammen med bilde og nummer, og gjør alle klar for deg i lista første gang du slår på telefonen er virkelig moro. (all den tid du kopler deg til facebook så klart.)

 

Batteriet på HTC Desire er for dårlig. Etter meget aktiv bruk i 20 timer tar den kvelden. Da mener jeg meget aktiv bruk med musikk hele tiden, nedlasting, GPS og hele pakka konstant. Dersom man derimot kun ringer et par samtaler daglig og sender noen sms varer min telefon gjerne i 3 dager før den må lades. Da sjekker jeg vel klokka en god del ganger gjennom dagen, men ikke noe spesielt aktiv bruk altså.

 

Vanlig forbruk på en slik telefon er jeg mer usikker på, men jeg vil anbefale deg et abbonement med fastpris på datatrafikk når du har en slik telefon. Da er du alltid sikker på at det ikke kommer sjokkregning i postkassa. Selv ble jeg faktisk anbefalt Netcom sitt iConnect-abbonenement, men fant heller ut at jeg skulle gå for et rimeligere alternativ hos Netcom, nemlig deres Full Kontroll Large Abbonement som har en makspris på 9kr per dag for datatrafikk. Dersom jeg nå laster ned mer enn 500MB per måned vil jeg fremdeles beholde maksprisen på 9kr per dag, men hastigheten synker til 100kbps. 100kbps fant jeg ut at allikevel var en ok hastighet for mobilen, så det kan jeg leve med. Jeg kan anbefale at du sjekker ut disse forkjellige Full Kontroll Large abbonementene til Netcom. (kan forstå at disse ikke er aktuelt for mange, men jeg valgte nå det rimeligste alternativet jeg, så for mitt vedkommende var det greit.)

 

iPhone kan jeg desverre ikke sammenligne så mye med. Jeg har aldri kjøpt en slik telefon, og har ikke hatt så mye lyst å kjøpe dem pga for mye slike "apple-fanboys" som roser disse produktene opp i skyene. Ugh, tenk om jeg ble hjernevasket på den måten? (no offence, det er bare litt for mange som er så avhengig av dem at jeg kan jo nesten bli redd for at jeg blir det selv dersom jeg kjøper meg noe slikt.) :o :cry:

Endret av Atle
Lenke til kommentar

De eneste fordelene jeg ser med iPhone er betalingsmarkedet som gir tilgang til litt kulere spill og noe bedre applikasjoner, og muligheten til videosamtale dersom du ser det nødvendig. iPhone er etter min mening overpriset. For min egen del klarer jeg meg ikke uten radio og flash. Det er i tillegg en del begrensninger hos Aple som Google ikke har. Android er et fantastiskt operativsystem.

Lenke til kommentar

Jeg er nok veldig ensidig i min utalelse siden jeg har iPhone 3GS selv, men men.

Først det du spurte om: Ja iPhone har spotify offline modus, og en generelt god spotify app. Du må bare ha iTunes av programmer, jeg er enig i at iTunes er shit på PC. Thus far har ikke jeg kommet over noen "barnesykdommer". Har hatt noen småe buggs, men ikke noe som en restart ikke har fikset på :) iPhone 4 er forskjelig fra 3GS ved at den har: kamera på begge sider, bedre kamera, bedre OS en vanlig 3G, MYE bedre skjerm og video samtale. Batteriet på iPhone er veldig bra! Når den er ny holder den ca. 4 dager med medium bruk (ca. 30min hver dag).

 

Noe som også er bra med iPhone er at Apple oppdaterer OSet nokså ofte, og ikke bare til de nyeste modellene. Den store oppdateringen som kommer i sommer kommer også til iPhone 3GS, vanig 3G for også de delene av oppdateringen som telefonen takler. Dette er noe jeg tror HTC er dårlige på (er litt usikker på dette). Selv har jeg aldri vert mer fornøyd med en telefon, og jeg kjenner heller ingen som angrer på å kjøpe den. Ja, iPhone har blitt en veldig anonym telefon siden så mange har den, men det er det en grunn til :p

 

Ohhh teh fanboyism :p

Lenke til kommentar

@backstabber, jeg vet ikke om du leste slutten på mitt innlegg altså, jeg bare vil kommentere at du ikke er slikt jeg henviser til der. Jeg henviser muligens mer til typen som er så gira på Apple sine produkter at dem forteller om funksjoner som strengt tatt ikke finnes på produktene dem prater om. Jeg synes iallefall du hadde et meget godt innlegg om iPhone der jeg, noe av det mer saklige jeg har fått lese om den. :)

 

Det som @mariel nevner om Flash og radio er jeg forsåvidt enig i. På min HTC Desire er desverre FM-radio ubrukelig, fungerer ikke engang med Radio 1 i Bergen sentrum hvor den skal komme inn perfekt, men flash er et must. Derimot må jeg nevne at jeg ikke har fått testet denne etter siste oppdatering av operativsystemet som visstnok skulle fikse den. Det finnes omveier for Flash på i på ipone, men om det knekker garantien er jeg usikker på.

 

Uff, nå bare maser jeg fordi jeg kjeder meg folkens. :p

Endret av Atle
Lenke til kommentar

Takk, takk :)

 

Det er mulig å få flash på iPhone, men da må du ha 5 års IT utdannelse og kunne litt magi... Så flash og radio er en nokså stor bummer. Du kan jo få tak i en radio app, men da går det over nettet og ikke FM. Trådløst nett er nesten et must om man skal ha iPhone, tror det samme gjelder for Desire. Man kan eventuelt ha et abonnement som har inkludert mye nett.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Men hva mener dere med at dere bruker/ikke bruker flash ofte? Er det spesielle program som krever flash dere savner?

 

Så vidt jeg vet fungerer jo spill og programmer kjøpt gjennom appstore helt fint, og da ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig aldri savnet flash. De eneste gangene jeg har merket noe savn har vært de få gangene en eller annen side er det eneste stedet man kan få sett en filmtrailer eller noe lignende. De fleste videoer ligger på YouTube/andre støttede sider så det er egentlig ikke noe problem heller. Flash-spill spiller jeg ikke uansett så det er helt greit for min del. HTML5 er på vei til å bli mer dominant også, så vi får nok se en del spill basert på det fremover. Og spill som er basert på HTML5 kan man jo spille akkurat som Flash-spill på PC.

Lenke til kommentar

Har selv hatt iPhone i to år og tenker på å gå over til Android, som feks med en Desire.

 

Mitt hovedargument mot iPhone må være at man er så avhengig av iTunes. iTunes er tregt og irriterende å bruke. At jeg ikke kan overføre musikk til mobilen trådløst men må bruke USB kabel er forbanna irriterende.

 

Et annet minus designet på home skjermen. Det mener jeg er dårligere enn på Andorid. Måten Apple løser widgets på i OS 4 gjør det kanskje litt bedre, men home skjermen på et Andorid handsett er mye bedre. Det samme gjelder måten Andorid løser multitasting. På Andorid kan man gjøre om dette i en mye større grad enn i iOS. Også er jo Andorid åpent, mens iPhone er lukket. Så applikasjonene på Andorid blir mer dynamisk.

 

Når det er sagt er det også mye som er bra med iPhone. Det er veldig mange iPhone brukere som er svært fornøyde med sine mobiler. Og selv om det er sykt populært og har mistet gadget stemplet det en gang hadde er det ingen ting å si på kvaliteten på telefonen. Det samme gjelder brukervennligheten. Som du spør om er det svært få småplager med iOS'et idag.

 

Vet ikke jeg. Er i tvil selv. Tror iPhone 4 kommer til å være kjapp og ha en vanvittig god skjerm. På en annen side har jeg lekt meg litt med damas HTC Legend, og selv om jeg liker Android godt, er jeg ikke 100 % solgt. Dessuten er det jo digg å få nye funksjoner, og i Desire sitt tilfelle må man jo vente på at HTC får ut fingeren og oppdaterer Sense UI til å støtte And 2.2. Det er jo kjipt.

 

ps: sitter og oppdaterer iphone nå til nytt OS. DET er en prosess som kunne vært gjort endel bedre for å si det sånn. Fy faen så tregt det går. I dette tilfellet er det noe annet med Andorid som kan oppdateres 'over the air...'.

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

Blir jo også dyr ja, som j7rn sier.

 

Engadget har review oppe. Konkluderer med:

We're not going to beat around the bush -- in our approximation, the iPhone 4 is the best smartphone on the market right now. The combination of gorgeous new hardware, that amazing display, upgraded cameras, and major improvements to the operating system make this an extremely formidable package. Yes, there are still pain points that we want to see Apple fix, and yes, there are some amazing alternatives to the iPhone 4 out there. But when it comes to the total package -- fit and finish in both software and hardware, performance, app selection, and all of the little details that make a device like this what it is -- we think it's the cream of the current crop.

 

http://www.engadget.com/2010/06/22/iphone-4-review/

 

Den er helt sikkert bra, deilig og dyr. Les reviewen deres.

Lenke til kommentar

Pris er vel viktig? Desire koster 3600 kr. gayPhone 3G får du vel uten binding til 5300 kr? Den nye Appletelefonen leveres endelig med skikkelige specs, og kan umulig bli billigere. Enda en tusenlapp opp kanskje?

Jørn

3GS koster 5k uten binding. Tror ikke det blir stort dyrere for iPhone 4. Men det er vel ikke mange som kjøper telefoner uten binding i dag?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...