Gå til innhold

Undersøkelse om spillvaner


Anbefalte innlegg

En ordentlig undersøkelse har et ordentlig tilfeldig utvalg, og det blir derfor galt å oppfordre *alle* på (et) enkelt(e) nettsted(er) til å delta i en undersøkelse uten å velge dem ut selv; gjør det ikke?

 

Det ville ha vært hyklersk av meg å delta uten å ha tiltro til at undersøkelsen ble ordentlig gjennomført, ettersom jeg stadig er oppgitt over det som ser ut som manglende kunnskap om statistiske undersøkelser (kanskje kan særlig korte notiser i aviser og ukeblader nevnes). Det kan for all del hende at en del informasjon faller fra eller blir vridd og vendt på når det går fra forskning til formidling, og i så fall kan en ikke klandre granskerne i like stor grad; men det har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ordentlig undersøkelse har et ordentlig tilfeldig utvalg, og det blir derfor galt å oppfordre *alle* på (et) enkelt(e) nettsted(er) til å delta i en undersøkelse uten å velge dem ut selv; gjør det ikke?

 

Det ville ha vært hyklersk av meg å delta uten å ha tiltro til at undersøkelsen ble ordentlig gjennomført, ettersom jeg stadig er oppgitt over det som ser ut som manglende kunnskap om statistiske undersøkelser (kanskje kan særlig korte notiser i aviser og ukeblader nevnes). Det kan for all del hende at en del informasjon faller fra eller blir vridd og vendt på når det går fra forskning til formidling, og i så fall kan en ikke klandre granskerne i like stor grad; men det har jeg ikke undersøkt.

 

Hei, Rafael.

 

Jeg må bare begynne med å takke for at du deler dine reservasjoner med oss, da alle inspill vil gjøre vårt endeprodukt bedre. Mange andre ville vel ha latt det gå forbi uten å utrykke seg.

 

Det er klart at det ikke er ideellt å bruke en slik "tilgjengelighetsmodell" med utvalg av testpersoner. Det vil oppstå bias av en slik prosess, og siden vi ikke har noen måte å beskrive sannsynligheten til at en person i populasjonen tar testen i forhold til en annen person, vil vi ikke kunne si noe om den potensielle feilraten på grunn av dette.

 

Nå er det slik at en hver undersøkelse bare kan si noe om den populasjonen den er gitt til. Det vil si at en undersøkelse som bare blir utgitt på gamer.no bare vil kunne si noe om spillvanene til brukere av gamer.no. Vi har derfor også publisert denne undersøkelsen på noen andre forum, samtidig som iPhone utvikleren Apps AS og Netcom har hjulpet oss nå en annen målgruppe. Vi kan derfor si noe om relasjonen og forskjellene mellom disse to gruppene.

 

Vi har vært igjennom en lang prosess hvor vi har vurdert forskjellige fremgangsmåter, også forskjellige måter å nå folk på. Metodikk og utvelgelse kunne vært gjort mer optimalt, men det blir en trade-off med tanke på ressurser. Problemet minimeres litt så lenge man er klar over og tar høyde for begrensningene i resultatet.

 

Håper dette har beroliget reservasjonene dine om undersøkelsen litt iallefall.

 

 

Fullført !

 

En god undersøkelse dette her, og lykke til videre med oppgaven din!

EDIT: Ser gjerne at det endelige resultatet postes i denne tråden her !

 

Det skal vi gjøre! :)

 

Takk også til alle dere som har ønsket oss lykke til. Det gjør oppgaven ekstra morsom for oss! :D

Lenke til kommentar

En ordentlig undersøkelse har et ordentlig tilfeldig utvalg, og det blir derfor galt å oppfordre *alle* på (et) enkelt(e) nettsted(er) til å delta i en undersøkelse uten å velge dem ut selv; gjør det ikke?

 

Det ville ha vært hyklersk av meg å delta uten å ha tiltro til at undersøkelsen ble ordentlig gjennomført, ettersom jeg stadig er oppgitt over det som ser ut som manglende kunnskap om statistiske undersøkelser (kanskje kan særlig korte notiser i aviser og ukeblader nevnes). Det kan for all del hende at en del informasjon faller fra eller blir vridd og vendt på når det går fra forskning til formidling, og i så fall kan en ikke klandre granskerne i like stor grad; men det har jeg ikke undersøkt.

 

Hei, Rafael.

 

Jeg må bare begynne med å takke for at du deler dine reservasjoner med oss, da alle inspill vil gjøre vårt endeprodukt bedre. Mange andre ville vel ha latt det gå forbi uten å utrykke seg.

 

Det er klart at det ikke er ideellt å bruke en slik "tilgjengelighetsmodell" med utvalg av testpersoner. Det vil oppstå bias av en slik prosess, og siden vi ikke har noen måte å beskrive sannsynligheten til at en person i populasjonen tar testen i forhold til en annen person, vil vi ikke kunne si noe om den potensielle feilraten på grunn av dette.

 

Nå er det slik at en hver undersøkelse bare kan si noe om den populasjonen den er gitt til. Det vil si at en undersøkelse som bare blir utgitt på gamer.no bare vil kunne si noe om spillvanene til brukere av gamer.no. Vi har derfor også publisert denne undersøkelsen på noen andre forum, samtidig som iPhone utvikleren Apps AS og Netcom har hjulpet oss nå en annen målgruppe. Vi kan derfor si noe om relasjonen og forskjellene mellom disse to gruppene.

 

Vi har vært igjennom en lang prosess hvor vi har vurdert forskjellige fremgangsmåter, også forskjellige måter å nå folk på. Metodikk og utvelgelse kunne vært gjort mer optimalt, men det blir en trade-off med tanke på ressurser. Problemet minimeres litt så lenge man er klar over og tar høyde for begrensningene i resultatet.

 

Håper dette har beroliget reservasjonene dine om undersøkelsen litt iallefall.

 

Hei,

 

Valg av fremgangsmåte og metode for å løse problemstillingen deres tar jeg ingen stilling til, men jeg forstår godt hvordan ressursbegrensninger kan føre til omveier mot målet. Det som er viktig for meg, er at dere er bevisste på og tar forbehold om manglene og begrensningene (om de eksisterer) i fremgangsmåten dere benytter, noe dere også ser ut til å gjøre. Således beroliget svaret ditt reservasjonene mine om undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Da er vi snart ferdig med innhentingsdelen av denne undersøkelsen. Vi vil gjerne takke alle som har svart og gitt sin støtte. :)

 

Undersøkelsen kommer til å ligge ut til søndags kveld, så det er fortsatt mulighet til å ta undersøkelsen for de som ikke har rukket det ennå.

 

Vi regner med å få trukket vinnere i løpet av neste uke. Resultatene vil vi komme med når vi har fått behandlet svarene.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Vi har nå sendt ut epost til alle vinnere av gavekort, samt en epost hvor vi inviterer til en oppfølgingsundersøkelse, så sjekk epostene deres! ;)

 

Så hva ble det til?

 

Anngående data fra undersøkelsen, jobber vi fortsatt med den. Men vi vil poste resultater når vi begynner å få noe ut av rådataen :D

 

Igjen takk til alle som har svart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...