Gå til innhold

Kommentar: – De spiller dataspill med folks liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg pleier alltid å mene at alle fint klarer å skille mellom spill og virkelighet, men det første jeg tenkte da jeg så den videoen var CoD 4. Så jeg tror du kanskje er inne på noe med det at det faktisk kan bli vanskelig å skille mellom spill og virkelighet når man sikter ved hjelp av et lite kamera.

Jeg kan se for meg at det er veldig mye lettere å drepe på den måten enn ved å gjøre det på ''gamlemåten'' ved å sikte et givær mot fienden.

Lenke til kommentar

Er det slik at man må være villig til å ofre livet for å få delta i krig? Jeg ser ingen kobling mellom at det å ikke delta aktivt selv til fordel for å styre en drone er noe negativt og at det å selv krype rundt på slagmarken er noe positivt.

 

Å spare menneskeliv er vel en av de tingene som vel jobbes mest med under en krig (jada, selvmotsigelse og alt det der), og å ikke ha soldater i alle ledd er noe av det som gjør at antallet drepte går ned. Slik kan vi også leve med "automatisert" krigføring.

Lenke til kommentar
Nemlig at det ikke nødvendigvis er noe stort problem at dataspill er voldelige og krigsfokuserte, men at et av de største problemene med moderne krigføring er at den er alt for lik moderne dataspill.

Og den eneste faktoren man virkelig kan endre på er dataspill. Det handler om å gjennomtenkte litt før man trykker på avtrekkeren. Både i spill og virkeligheten.

 

Bortsett fra GTA, hvor mange krigs-/actionspill har en sivilbefolkning i konstant tilstedeværelse? Ikke mange. Og i allefall ikke mange som du får straff av om du skader eller dreper de. Om det så ikke er inkludert i et oppdrag der man skal redder en sivilperson.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Jeg synst det er for enkelt å si at pilotene i den filmen er så kalde som mange skal ha det til. Hva de gir utrykk for over samband til sine medsoldater, og hva de faktisk tenker behøver ikke være sterkt korrolert.

 

Når det gjelder om vi ønsker et krigsmaskineri som ligner på dataspill eller om vi ønsker et som ligner på WW1 så velger jeg førstnevnte uten å blunke. Man kan si hva man vil om feige lag og dårlig dømming. Men krig har alldrig vært mer sivilisert enn det er nå, å det har heller aldri vært færre sivilie tap i krig enn det er nå.

 

Men ja, krig er fortsatt noe dritt som det burde bli slutt på. Men når det først er et faktum, så bør man ikke ønske seg tilbake til teppebombingen av byer fulle av sivile fra WW2 ol.

Lenke til kommentar

Virkelig forstyrrende. Uskyldige kameramenn og krigs-fotografer blir slaktet i denne kvalmende videoen. Og dette er nok dessverre bare toppen av isfjellet. :[

 

I 9 av 10 tilfeller er disse "kameramennene" speidere for RPG-team som de har kontakt med over telefon. Hadde du tatt sjansen på at disse gutta var 1 av de 10 tilfellene hvor de er uskyldige?

 

De ser våpen, de ser kamera, de ser noe som ligner på en RPG. Hvorfor ta sjansen? Det er krig.

 

Også er det alt oppstyret med at to barn ble såret. Kort etter at dette "kamerateamet" ble skutt i filler kommer det en pickup for å hente sårede soldater. Barn blir _ofte_ brukt av Taliban/Al-Qaida som en slags... beskyttelse. De tenker at amerikanerne eller andre allierte styrker ikke skyter blant en mengde hvor det befinner seg barn. Uansett, tviler på at amerikanerne så barnene sitte inne i bilen som kom for å hente de sårede/døde. Skal liksom alt det her være tilfeldig? Neppe.

 

http://www.liveleak.com/view?i=c1b_1270800204

 

Ta en titt på denne videon. Inneholder "scener" som WikiLeaks klippet bort.

 

Helt ufattelig latterlig at dette blir sammenlignet med EVE Online. Jeg mener, har TE_Andersen vært på utenlandstjeneste? Krig og Eve Online? Herregud. Utrolig dårlig unnskyldning for å skrive en artikkel.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Sukk, de videoene har ingenting på en spill-side å gjøre. Det er da såpass enkelt at det er spill som simulerer krig, ikke omvendt. Den samme typen oppførsel har vært tilstede i militæret lenge før krigs-spill fantes. Mange har nok kanskje ett idyll-bilde av den edle ridderen som kjemper for landet sitt, men man må da på en måte innse at folk som liker å skyte store våpen og å drepe blir tiltrukket av den militære karrieren. Oppførselen i videoen har absolutt ingen rot fra video-spill.

Lenke til kommentar

Syntes det gjøres å stor feil når man sier at skillet mellom spill og virkelighet ikke er så stort, i stedet for å se at når man emulerer krig i spill, blir oppførselen også relativt lik for spillere og de som gjør det i virkeligheten. Det er jo en simulert situasjon - ikke nødvendigvis rart man tar med seg noe av oppførselen samtidig.

 

Men å derfra trekke konklusjoner om at folk ikke klart og tydelig vet hva som er hva ... tja. Syntes det er å synse og trekke det veldig langt.

 

Når artikkelforfatter i tillegg klarer å skrive at det å drepe noen er bortimot umulig hvis man ... osv. Gratulerer :) Det er jo selve formålet med opplæring i krig - å distansere seg fra hva man gjør, slik at man kaldt og rolig kan ta de riktige beslutningene, ut i fra de kriteriene man har fått.

 

Krig er ikke en beskrivelse av handlinger begått av enkeltpersoner som hver for seg finner ut at de skal gjøre noe voldelig.

 

Derimot er det av ytterste viktighet å skape ett sterkt skille mellom partene, og å distansere seg så mye som mulig fra handlingene, for å hindre senskader, og ha psykisk stabile soldater.

 

For en bedre dekning av saken enn norske medier:

http://www.nytimes.com/2010/04/08/world/08psych.html

http://www.liveleak.com/view?i=c1b_1270800204

 

Spesielt "The video does show that the second object that the soldiers identified as a weapon was a rocket-propelled grenade, or R.P.G."

 

Syntes norsk dekning av dette har vært under all kritikk. Og hvis Gamer først skal dekke dette de også, syntes jeg de bør ha faktaene i orden før de skriver om saken.

Lenke til kommentar

Dette hadde jeg virkelig ikke forventet av Gamer. Om dere skulle ha funnet det berettiget å kommentere hendelsen overhodet, så hadde det vært mer passende å kritisere Julian Asanges håpløse påstand om at dette er soldater som tror de spiller dataspill og ønsker å oppnå mest mulig "kills" slik at de kan skryte til medsoldater. Uansett hva man synes om selve hendelsen og hva som blir sagt mellom soldatene, så er en slik sammenligning mellom virkelig krig og et dataspill så fjern at jeg kommer til å ha vanskelig med å ta Andersen seriøst etter dette.

Endret av Radial
Lenke til kommentar

Det virker veldig vanskelig å skulle se bortifra den videoen fra LiveLeak

http://www.liveleak.com/view?i=c1b_1270800204

 

Jeg greier ikke helt å se "problemet" når man har all fakta på bordet her (Klart, grotesk video - men gjorde de noe "galt"? Jeg tror ikke det. imo).

 

kan du se en "uncut" versjon som er 39 minutter lang. Jeg tror heller ikke de gjorde noe "galt" ut fra sammenhengen. Helikopteret var der for å gi luftstøtte til bakkesoldater som opplevde å bli beskutt. De så våpen, både AK-47 og RPG, fikk tillatelse til å åpne ild, og gjorde sånn sett jobben sin. Likevel er det jo ytterst tragisk at to journalister ble drept, og at to uskyldige barn ble såret. På den fullstendige versjonen hører vi han ene i helikopteret si "Ah, damn" når de får bekreftet at det var et lite barn i varebilen. Men det ble redigert vekk av Wikileaks første video av hendelsen.
Lenke til kommentar

Klart de gjorde noe galt når de skyter i filler bilen som kommer i etterkant, uten at det er påvist våpen eller noe annen agenda enn å frakte bort sårende.

 

Trusselen der og da er så langt jeg kan se borte. Men du hører jo piloten, hvor gira han er på å skyte igjen. Fotografene og deres livvakter oppførte seg heller ikke truende før helikopteret åpnet ild. Ja han ene med kamera hadde tittet rundt hjørnet og tatt noen bilder, men når helikopteret åpner ild, er alle på vei bort ifra hjørnet uten å oppføre seg truende.

 

Jeg er litt skremt over hvor mange her som støtter denne "skyt først, spør senere" mentaliteten som vises på videoen. Og ja, jeg har sett begge, den editerte og den på wikileaks, og kan ikke se at hverken den ene eller den andre tilsier at de er hostiles.

 

Men igjen, hvorfor ikke bare bombe hele landet, og la Gud sortere de som er onde og gode, da blir vel alle happy?

Lenke til kommentar

Lain, du vet helikopteret kun var der fordi bakkestyrker hadde blitt beskutt og ba om støtte? Bare for å ha det på plass iallefall, det var ikke helikopteret de (vet ikke om det var de, men noen i området var det iallefall).

 

Ser også ikke hvorfor gamer.no tar opp dette, syns det er litt lavt når en side som skal omtale spill og gi informasjon til spillverderden tar fram en kontroversiell sak hvor sivile ble drept.

 

Hva jeg syns om saken tror jeg heller jeg tar andre steder (og iallefall ikke dagbladet eller vg, makan til folk må du til WoW for å finne)

Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen før jeg så filmen og må si at alt som har med spill og gjøre forsvandt ut av hodet mitt når jeg startet den. Den hører etter min mening ikke hjemme på en spillside.

Filmen viser den avskyelige konsekvensen av krig og intet annet.

 

Den militære ledelsen har vært klar over hvilke mekanikker som skal til for å øke draps-raten lenge før dataspill ble oppfunnet.

 

En undersøkelse gjort etter WWII viste at over 80% av menige soldater hadde skutt til siden for fienden for å unngå å drepe dem.

Piloter som gjerne drepte tusenvis av sivile med et knappetrykk hadde derimot ingen problemer med å gjøre sin plikt.

Med andre ord jo lengre unna du plasserer soldaten fra sitt offer, jo lettere blir det for soldaten å gjøre jobben sin og det ser vi tydelig i denne filmen.

 

Det er ekstremt stressende for vanlige mennesker å drepe andre mennesker på kloss hold. Dette fordi vi som alle andre pattedyr har et innstinkt som skal stoppe oss fra å drepe andre artsfrender. Det er dette instinktet militærledelsen prøver å bryte ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...