Gå til innhold

Anmeldelse: Metro 2033 (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldese. Så for meg 7/10 etterhvert som jeg leste anmeldesen, og det stemte bra.

Jeg har spillt i noen timer nå på pc-versjonen, og jeg synes skytingen fungerer fint. Det er ikke så presist som i andre skytespill, det skal jeg innrømme, men det gjør det litt mer hektisk når det kommer 10 monstre etter deg. Er dog enig i at AI-en til monstrene er bedre enn til menneskene. Har flere ganger opplevd å gå rett opp til en fiende som bare står og ser en annen vei, enda han vet at jeg er der. Stemningen og atmosfæren er derimot meget god. Og det å ha muligheten til å spille med russiske stemmer er veldig forfriskende, og passer ypperlig inn i stemningen.

 

Så foreløpig etter en del timers spilling ligger mitt inntrykk på 8/10.

Lenke til kommentar

Ble litt lunken etter å ha lest dette, føler at jeg ville gjort en bedre investering om jeg heller kjøpte det nyeste STALKER. Hvordan føles skytingen i forhold til STALKER egentlig? Er det samme greia, eller enda verre? Følte ikke at jeg fikk noen veldig autentisk opplevelse fra skytingen i det første STALKER-spillet.

Lenke til kommentar

Småplukk, men noen må jo være irriterende og plukke likevel. Ut i fra hvor sent anmeldelsen ble publisert, så er det jo bemerkelsesverdig at teksten likevel gir inntrykk av at det har gått litt fort i svingene.

 

[...] vet de likevel hvor du befinner meg.

 

Hvilket pronomen man skal plassere hvor er vanligvis ikke valgfritt, denne setningen er ikke noe unntak. Hvis den skal gi mening på tradisjonelt vis, selvsagt.

 

Om du spaserer dem mens de skriker trusler mot deg

 

Hvis det faktisk er slik at man går - spaserer, faktisk - oppå dem uten at de reagerer, så virker det som en riktig observasjon at AI-en tidvis er litt svak. Jeg er imidlertid usikker på om det var man egentlig ville fram til.

 

Gordan Freeman

 

Men URL-en det linkes til stavet navnet hans riktig.

 

... i det jeg hamret på X-tastet

 

Et tast?

 

 

Ellers er en fin anmeldelse, selv om jeg synes dere kunne kostet på dere å teste PC-versjonen litt - hvis ikke det var som hos Spillverket, at redaksjonen kun fikk Xbox-versjonen tilstendt... Noe som i så fall er litt trist, siden mye brukerfeedback tyder på at PC-versjonen er den beste investeringen, gitt nokså robust hardware. Et FPS med svak FPS-mekanikk som likevel får en syver på grunn av innlevelse og atmosfære høres ut som noe alle gamere burde gi et forsøk, enten de liker tradisjonelle FPS-er eller ikke. Jeg har hatt ville planer om å kjøpe dette siden lenge før release, det ser ut til at de omsider kan bli virkelighet i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar

Spillet er kongebra. Det som jeg vil trekke det på er dårlige objectivs innimellom. Ellers vil jeg si at våpenfølelsen er bra. Vist man følger med i spillet er alle våpnene lagd av gammelt skrapmetall og i tillegg er kulene laget av dårlig metall så hvor kulene havner ble gjort riktig etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at PC-versjonen er vesentlig bedre enn versjonene til konsoll. Har runda Metro til PC, og det var en utrolig opplevelse. Et av årets beste FPS til PC. Fantastisk stemningsfylt, masse detaljer, noen av de best utførte animasjonene jeg noensinne har sett, og jeg opplevde verken AI eller skytevåpen til å være dårlig på noen som helst måte.

 

Anbefales på det sterkeste, 9 av 10 fra meg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd spillet så har lite å komme med angående anmeldelsen, men jeg leser i disse dager boka fra 1988 spillet er basert på, og jeg liker den utrolig godt. Ut i fra hva jeg har hørt folk fortelle og hva det står i denne anmeldelsen virker det som om spillet faktisk er ganske tett knyttet opp mot boka, noe som er meget lovende da boka er ganske herlig.

Lenke til kommentar

Til tross for noen rare skrivefeil og slikt synes jeg dette var en innholdsmessig fin anmeldelse, som helt riktig påpeker spillets svakheter og styrker.

 

Våpenfølelsen er litt under det man forventer av denne typen spill i 2010. Det føles ofte som man skyter luftgevær. Det handler for så vidt ikke om at ulike våpen gjør lite skade - et velplassert hodeskudd tar ut menneskelige motstandere - men det dreier seg mer om selve "følelsen". Det er vanskelig å beskrive med ord.

 

Den kunstige intelligensen er tidvis svak, eller i alle fall under det som forventes av et godt førstepersons skytespill i dag. Av og til løper fienden fra dekning til dekning og tilbake igjen, snur ryggen til og sikter i motsatt retning selv om de for 10 sekunder siden skjøt i retning av meg. Snodig.

 

På den annen side er atmosfæren og detaljrikdommen helt fantastisk - noe av det beste jeg har sett på lang tid. Det visuelle imponerer både i design og teknikk. Bruken av lys- og skyggeeffekter er noe av det beste jeg har sett. Og et glimrende lydbilde bidrar til å utfylle atmosfæren og følelsen av paranoia. Det er lenge siden jeg har følt et slikt ubehag i et dataspill som jeg tidvis opplevde i Metro 2033. Det kan bli ganske så ubehagelig når gassmasken tar skade og hindrer sikten og man samtidig hører Artyoms anstrengte åndedrett, mens tilgangen på ammo er liten, og forekomsten av livsfarlige, hurtigbevegende mutanter tilsvarende stor.

 

Alt i alt er dette et meget bra spill i sin sjanger. Hadde våpenfølelsen og den kunstige intelligensen vært bedre, så hadde dette vært en umiddelbar klassiker.

Lenke til kommentar

Spillet er kongebra. Det som jeg vil trekke det på er dårlige objectivs innimellom. Ellers vil jeg si at våpenfølelsen er bra. Vist man følger med i spillet er alle våpnene lagd av gammelt skrapmetall og i tillegg er kulene laget av dårlig metall så hvor kulene havner ble gjort riktig etter min mening.

 

drit bra spill her, 9,5/10 :D

 

drit bra spill 9,5/10 :D

Lenke til kommentar

*snippet*

 

Ouch. Mange flaue feil der. Rettet :)

 

Og det stemmer fint at vi ikke fikk tilsendt PC-versjonen til testing. Synd, for det hadde vært interessant å sette dem opp mot hverandre.

 

Jeg har ikke prøvd spillet så har lite å komme med angående anmeldelsen, men jeg leser i disse dager boka fra 1988 spillet er basert på, og jeg liker den utrolig godt. Ut i fra hva jeg har hørt folk fortelle og hva det står i denne anmeldelsen virker det som om spillet faktisk er ganske tett knyttet opp mot boka, noe som er meget lovende da boka er ganske herlig.

 

Jeg har ikke lest boka, men etter å ha spilt spillet har jeg veldig lyst! :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd spillet så har lite å komme med angående anmeldelsen, men jeg leser i disse dager boka fra 1988 spillet er basert på, og jeg liker den utrolig godt. Ut i fra hva jeg har hørt folk fortelle og hva det står i denne anmeldelsen virker det som om spillet faktisk er ganske tett knyttet opp mot boka, noe som er meget lovende da boka er ganske herlig.

 

Hva er tittelen på boka, og hvem har skrevet den? For en ihugga post-apokalypsefan høres den jo veldig interessant ut!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...