Gå til innhold

Final Fantasys merkelige mekanismer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

 

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?

 

Ah, det var nok det ja.

Lenke til kommentar

Det har vært mye forskjellig eksperimentering med FF serien gjennom årene og som skribenten nevner her er måten man utvikler sine karakterer på variert kraftig gjennom årene.

Men i min oppfatning ser jeg en mye mer lineær utvikling i forhold til dette med de siste 4 utgivelsene. Jeg drar en klar linje når jeg sammenligner FFX/X2,FFXII og FFXIII (tar ikke med XI siden dette er et MMORPG) som har blitt uviklet på en helt annen måte enn vanlige RPG`s.

 

Min favoritt blandt FF-serien er helt klart FFVIII hvor man hadde gunblades og kunne mixe og trixe med drawpoint "formler" for å forbedre sine stats. Og jeg synes helt klart det er det spillet i serien som har hatt den best fortalte historien.

 

Likte også FFVII fordi (som tidligere nevnt her) spillet hadde materia som ga et usedvanlig særpreg av "customization" enn tidligere FF spill (Noe jeg tror har mye av skylden for at dette faktisk ble så populært, med god hjelp av Sony sin lansering av PS konsollen som alle ville ha var dette spillet noe de fleste kjøpte fordi det rett og slett var mye spill for pengene den gang og er det ennå.)

Hadde de videreutviklet dette kunne det i sammenheng med det omtalte sphere/grid systemet blitt noe spektakulært i mine øyne.

 

Det er en glimrende måte de gjør det på, man bringer det beste fra hvert enkelt spill som har et særpreg i seg som lett kan gjennkjennes i senere utgivelser. Alt fra navn på "formler" monstre og navn på enkeltpersoner i spillet går igjen slik at man lett kan binde seg til en ny historie uten at det på en ødeleggende måte kopierer seg selv i for stor grad så det blir uinteressant. "Må jo nevne Cid her som har gått igjen i mange av seriene." (Serien burde jo egentlig kalles Infinitive Fantasy)

for jeg går aldri lei XD.

 

Men nå snakkes det mye om FFXIV som jo også er et MMORPG som jeg ser frem til å teste om forhåpentlighvis noen måneder :)

Det var aldri den medieomtalen om FFXI når det kom ut i like stor grad som de vanlige RPG spillene i Norge, (Ihvertfall gikk det meg hus forbi, heldighvis hadde jeg noen venner fra USA som nevnte spillet i en samtale som fikk meg til å google det opp.)

Kan med hånden på hjertet si at dette er det FF spillet jeg har blitt mest frelst på og det er nok helt sikkert fordi jeg liker spill som helst varer så lenge som overhodet mulig. (Og jeg har i stor grad spilt alle FF spill som er gitt ut som mange andre her.)

 

Det av nyheter om FFXIV kan dere lese om her: http://ffxiv.zam.com/

En side som diskuterer spillet på sin ferd mot utgivelse med en del folk som oversetter japanske magasin til engelsk blandt annet

hvis noen er interesserte.

Lenke til kommentar

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

 

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?

 

Denne karen forklarer diverse film og spill titler mellom statene og japan. Blant annet FF serien :lol:

Endret av Patrick1991
Lenke til kommentar

 

Det er mye som for noen "høres bedre ut" på engelsk, fordi spillene foregår på engelsk. Gamer.no bruker kun engelske uttrykk dersom det ikke finnes gode, presise norske oversettelser.

 

Er det bare meg som finner denne doktrinen litt ironisk hos den norske spillsiden som kaller seg gamer.no? ;)

 

Når det gjelder artikkelen fant jeg den veldig interessant. Det var gøy og nostalgisk å lese om hvordan seriens spillmekaniker har forandret seg frem og tilbake opp igjennom tiden.

Lenke til kommentar

Synes ikke denne artikkelen blir komplett før overskriften blir "Final Fantasys forunderlige finesser". Bokstavrim er tøft!

 

Ellers var det en veldig god artikkel, og personlig synes jeg alle de forskjellige typene for framgang var like morsomme på hver sin egen måte. FF VII's materia gjorde det veldig givende utforske alle mulige steder for du visste aldri hvor du fant en ny materia. FF IX's abilities gjorde det også ekstremt givende å finne nye items,enten ved utforsking eller stjeling fra bosser og FF X system gjorde det mye mer givende å grinde karakterene dine så de kunne lære seg alt mulig.

Endret av The8thWonder
Lenke til kommentar

Ville nok ha bruke helbredende i stedet for legende.

Byttet nesten tre timer før du skrev dette :-)

Er vel sånn som skjer når man skriver en kommentar en god stund etter at man har lest artikkelen ;) Men jeg reagerte ikke på ordbruken i artikkelen så mulig det var rettet før jeg leste den, ble mer en kommentar til diskusjonen om hvilket ord som ble brukt enn hva jeg evt leste :D

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Final Fantasy, så må jeg si FFVII desidert har hatt det beste systemet av alle spillene i serien, og også et bedre system enn de fleste nye RPG spill.

Jeg syns det alltid har vært litt synd at "materia"-systemet aldri har blitt utviklet noe videre fordi det var jo rett og slett genialt; f.eks. så kunne man blande "All-materia" med "Fire-materia", og dermed fikk man en kombinasjon hvor "Fire", når brukt, skadet alle NPCene og ikke bare en.

En kombinasjon jeg elsket var "Elemental Materia" med "Hades", en såkalt "Summon Materia"; da fikk angrepene (Attack) muligheten til å hindre fienden i å angripe ved at de sovnet, ble "silenced", ble forgifta (i dette spillet het "Poison" "Bio"; oldschool!) eller gikk berserk.

Det som var litt kjipt var at man bare kunne kombinere 2 og 2 materias, hvor jeg egentlig skulle likt å se systemet hatt flere "materia slots" og materia typer for så å få mange flere muligheter: f.eks. Elemental-Bio-Fire-Sleep på sverdet ditt (da ville dette blitt main effect på "Attack").

Systemet kunne lett ha blitt imba, men om man hadde funnet en fin balanse på det, hadde det vært dritmorro (en av de tingene jeg brukte mest tid på i FFVII var nettopp materia kombinasjon og såkalte "builds" - for du hadde faktisk 3 styrte karakterer som måtte koordineres i forhold til hverandre).

Derfor mener jeg det er litt synd at de aldri utvida, forbedra og perfeksjonerte dette systemet.

 

Må si meg enig, noe av det som gjør Final Fantsy 7 så bra er nettopp det lettfattelige systemet som ligger i bunnen.

 

Selv brukte jeg Triple kombinert med Knights of the Round-summon på den ene karakteren, og så hadde de to andre karakterene Copy (skill materia). Med andre ord fikk jeg i hver runde 9 Knights of the Round-angrep.

Lenke til kommentar

Synes materia-systemet var litt tullete egentlig, da det jo var materiane selv man oppgraderte, og ikke karakterene. Så om Cloud bruke fire-materia og oppgraderte den, så kunne jeg plutselig bare bytte den over til Tifa sent i spillet og så kunne hun også bruke meget sterke Fire? Da mistet man jo all planlegging og strategi i forhold til karakterutvikling, men det var kanskje også poenget for å gjøre det mer mainstream? Vil ihvertfall si at Esper-systemet fra FFVI var mye, mye bedre. Da måtte en faktisk vurdere hvem en ga hvilke esper, og tenke langsiktig i forhold til å oppgradere karakterene. Det ga et mye mer strategisk aspekt til karakteroppgraderingene, og gjorde den delen av spillet betydelig bedre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...