Gå til innhold

Final Fantasys merkelige mekanismer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FF eller ikke, jeg liker best (RPG) spillene hvor man får utlevert forhåndsoppsatte folk,

hvor en black mage er black mage, warrior er warrior, white mage er white mage osv...

 

Foretrekker også at man kan bruke alle sammen under kamp. Altså, jeg liker ikke helt

disse nye spillene hvor man får 6-8 stk personer iløpet av storyen, siden man kun kan

bruke 4 av de under kamp.. Er alltid noen jeg da aldri bruker og ser ikke helt poenget

med de da :D Mye enklere å forholde seg til syns jeg :)

Lenke til kommentar

'Erfaringspoeng', 'legende formularer'...?!

 

Jeg håper dere er klar over at dette er vanskeligere å forstå enn om dere hadde skrevet Experience Points og Healing spells. Vi er tross alt gamere.

 

Ikke bli som Hardware.no, vær så snill.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Hvis du syns "erfaringspoeng" var vanskelig å forstå, så er nok ikke denne artikkelen noe for deg i utgangspunktet :-)

 

Det var ikke det jeg mente, jeg bare sier at det engelske originale utrykket høres mye bedre ut.

Det er ingen spillere som går rundt og sier Erfaringspoeng, å bruke de utrykkene som faktisk brukes av spillere virker da mest logisk, hva?

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Hvis du syns "erfaringspoeng" var vanskelig å forstå, så er nok ikke denne artikkelen noe for deg i utgangspunktet :-)

 

Det var ikke det jeg mente, jeg bare sier at det engelske originale utrykket høres mye bedre ut.

Det er mye som for noen "høres bedre ut" på engelsk, fordi spillene foregår på engelsk. Gamer.no bruker kun engelske uttrykk dersom det ikke finnes gode, presise norske oversettelser.

 

Hva folk sier muntlig er en ting, det blir på ingen måte automatisk en god tekst av å formulere seg på samme måte som man gjør muntlig. Tvert imot.

 

Vi ønsker å ta vare på det norske skriftspråket, men selvsagt ikke for en hver pris. Det ene eksempelet ditt skal altså vi rette på, det andre består.

 

Takk for tilbakemeldingen! :-)

Lenke til kommentar

Etter min mening er det bare flott å se at det fortsatt finnes journalister som skriver på norsk så mye som det lar seg gjøre.

Forstår du hva det betyr på engelsk burde det virkelig ikke være vanskeligere å oversette den andre veien.

 

Vi ønsker å ta vare på det norske skriftspråket

 

Og det får dere skryt for fra denne kanten iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg synes opplegget i FFII var forferdelig. FFI var jo enkelt, der fikk alle en rolle som de hadde ut hele spillet, med mulighet for oppgradering til noe annet som var det samme, men bedre. FFIII og IV som jeg har spilt hadde også greit opplegg med jobbsystemet. Det som var dumt med det, var at når du spilte som en ting ganske lenge og blitt god i den, så plutselig var det nødvendig å bytte til noe annet, måtte du bygge deg opp i den jobben på nytt for å bli god i den.

FFVII hadde materiasystemet, det var ganske bra. Jeg husker jeg løp rundt på et område i flere timer for å få EXP og AP. Jeg hadde 2 Knights of the Round materiaer. Systemet i FFVIII var litt forvirrende, men en kom seg inn i det etterhvert, samme med IX og X. I X brukte jeg også flere timer på å løpe rundt og skaffe poeng til Spheregrid'n, noe som gjorde at de ble mer eller mindre makset ut og sinnsykt sterke. Lisensbrettet i FFXII likte jeg veldig godt, jeg brukte også i dette flere timer på å vandre rundt fra ende til annen og skaffe linsenspoeng. I det nye FFXIII er jeg litt nybegynner, men jeg liker det jeg har sett så langt.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Må si meg enig med TST og Gamer.no i det her. Viktig å implementere norsk, i forhold til engelsk, inn i det skriftlige spiller/gamer språket, og så får det være opp til oss som kommenterer å skrive på 1337-speak ;P Men "Legende formularer" var litt drøyt! Bare viktig å bruke sånna gåseøyne når man bruker de engelske ordene i en artikkel, "xxxx".

 

Når det gjelder Final Fantasy, så må jeg si FFVII desidert har hatt det beste systemet av alle spillene i serien, og også et bedre system enn de fleste nye RPG spill.

Jeg syns det alltid har vært litt synd at "materia"-systemet aldri har blitt utviklet noe videre fordi det var jo rett og slett genialt; f.eks. så kunne man blande "All-materia" med "Fire-materia", og dermed fikk man en kombinasjon hvor "Fire", når brukt, skadet alle NPCene og ikke bare en.

En kombinasjon jeg elsket var "Elemental Materia" med "Hades", en såkalt "Summon Materia"; da fikk angrepene (Attack) muligheten til å hindre fienden i å angripe ved at de sovnet, ble "silenced", ble forgifta (i dette spillet het "Poison" "Bio"; oldschool!) eller gikk berserk.

Det som var litt kjipt var at man bare kunne kombinere 2 og 2 materias, hvor jeg egentlig skulle likt å se systemet hatt flere "materia slots" og materia typer for så å få mange flere muligheter: f.eks. Elemental-Bio-Fire-Sleep på sverdet ditt (da ville dette blitt main effect på "Attack").

Systemet kunne lett ha blitt imba, men om man hadde funnet en fin balanse på det, hadde det vært dritmorro (en av de tingene jeg brukte mest tid på i FFVII var nettopp materia kombinasjon og såkalte "builds" - for du hadde faktisk 3 styrte karakterer som måtte koordineres i forhold til hverandre).

Derfor mener jeg det er litt synd at de aldri utvida, forbedra og perfeksjonerte dette systemet.

 

Merker, bare etter å skrive dette, at jeg er keen på å dra fram ye olde PSN og spinne FFVII CDen, for dette er et evig spill som jeg, uansett hvor mange ganger jeg spiller det, aldri kommer til å gå lei!

Lenke til kommentar

Ville nok ha bruke helbredende i stedet for legende. Og formler i stedet for formularer, selv om disse to er veldig like.

Er nok hva vi er vant med som avgjør mye her i forhold til hvordan vi oppfatter ordene.

--

 

Har ikke spilt FF spillene, men artig at de tør å teste ut nye systemer, selv om jeg har inntrykket av det stort sett kun er variasjoner av det samme. Men det er nok grenser for hvor forskjellige det er mulig å lage slike systemer ;)

Lenke til kommentar

FF-serien er noko som eg aldri har klart å bli alt for begeistra for, noko som sjølvsagt kan ha noko med mi begrensa erfaring å gjere. Men ein ting skal dei ha, og det er denne eksperimenteringa!

 

Er vel på tide at eg kjøper FF7 på PSN snart.

 

Intereressant artikkel forresten! :)

Lenke til kommentar

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

 

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?

Lenke til kommentar

Leste legende som en legende (saga, fabel, myte osv..) og ikke helbredende....

 

Men for oss som ikke er like mye inn i FF og utgivelsene.. Spilte noen FF spill til SNES. Husker ikke hva de het, eller hvilke nummer det var, men introen var på et flyveskip og hovedpersonen het Cecil eller noe. Og mener å ha hørt at de endret nummer på de amerikanske/europeiske utgavene. Hvordan var dette?

Det var Final Fantasy 4 du spilte da.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...