Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Kanskje litt forutintatt anmeldelse, men den begrunnes jo så bra at det er helt okay. Et spill for menigheten kan det se ut som. 9/10 virker det ikke som det kommer til å være for de fleste.

 

Spillet virker ganske grunt om man spør meg, og man burde kanskje forvente mer fra tidenes største JRPG-serie. Får vel plukke det opp når det blir billig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv litt skuffet at spillet er såpass lineært, selv om jeg lett foretrekker det over Morrowind, Baldur's Gate osv som er alt for åpent for min egen del at man blir nesten tuslitt avå tenke hva man skal gjøre. Men å finne hemmelige våpen i mer skjulte områder, summons eller andre ting mens man utforsker vakre landskap man egentlig ikke trenger å besøke er noe jeg vil komme til å savne. Byer er selvsagt og svært skuffende at ikke er inkludert men men, får leve med det.

 

En annen pirketing er nok at jeg kommer til å savne mini spillene som har vært ganske fast inventar i serien. VII hadde Gold Saucer, snowboarding osv, VIII hadde Triple Triad, IX, Tetra Master, X Blitzball noe jeg var særdeles positiv til for det gav meg en pause ifra hovedgameplayet.

 

Men uansett skal spillet gå til innkjøp og er forhåndsbestilt så nå gleder jeg meg vilt til den 9ende. Nå kommer vel og Resonance of Fate denne måneden og så gleder meg til få med meg anmeldelsen av det og :)

Lenke til kommentar

Først må jeg bare uttrykke min glede over at vi har en anmelder som Øystein Furevik i norge. Om jeg skulle måtte lese anmeldelser av min favorittsjanger som ble anmeldt av oblivion og mass effect fanboys hadde jeg sikkert bare slutta å lese anmeldelser etterhvert, siden da hadde samtlige jRPG som er lineære fått 5 av 10, nettopp KUN fordi det er lineært, og så hadde andre sjangere som er like lineære fått 8 eller 9 av 10.

 

Veldig bra anmeldelse som drar frem ting som virkelig har noe å si for et spill. Vi som liker slike spill får virkelig innblikk i hva som faktisk betyr noe. Det er så ufattelig slitsomt å måtte sitte å lese uendelig med avsnitt om hvor "utrolig dårlig" sjangeren er og alt som hører med, når vi som faktisk liker slike ting er totalt uenig. Hvorfor skal alle (hei dagbladet) absolutt sitte å kritisere noe som mest sannsynlig er et kvalitetspill nesten KUN fordi det er et rollespill fra japan, som er lineært?

 

Derfor er jeg så glad jeg har gamer.no så jeg faktisk kan få lest noe saklig, skrevet av likesinnede folk som vet å sette pris på alle forksjellige spill.

 

Er selv littt skuffa over at det ikke er noen byer eller uendelig med sidequests, men er ganske sikker på at det er et kvalitetspill uansett. 9 av 10 hørest ut som en passende karakter for meg, også.

Lenke til kommentar

Virker som spillet får generelt dårlig eller middels bra jo mer jeg leser rundt på nettet, anmelder må være fan av serien eller sjangeren. Og det er jo ikke noe galt med det, det er anmelders mening om spillet.

 

Etter hva en leser så virker det veldig gammeldags og er et spill som nok vil appelere til fansen, resten vil nok enten bli frelst eller trykke på eject etter noen timer. Og det var voldsom store forskjeller på X360 utgaven i forhold til PS3...det var veldig kjedelig men også litt forventet pga dvd vs blu-ray.

 

Men en ting er klart, Final Fantasy er og blir et Playstation spill.

Lenke til kommentar

Heisann Øystein!

 

Gikk du igjennom hele spillet når du testa det? Og hvor lang tid sånn ca tok det deg? Og følte du at du spilte grundig gjennom det, eller raste du igjennm det for førsteinntrykket's sin del?

 

Jeg tror "skuffelsen" til mange av de som skriver på forumet her er rett og slett at spillet kanskje vil bli for kort, og at det ikke vil bli nok av sidequests og secrets og rutte med som i de tidligere spillene. Men jeg bestilte strategy guidn for noen dager siden, og den boka er like stor og velså det som FF12 boka var så regner med at de har plotta inn en god del ting man kan pludre med. Og er det noe jeg virkelig gleder meg til med dette FF spillet, så er det å kunne spille det med Achievements ^^ Og virkelig kunne vise venner online hva man presterer :p

Lenke til kommentar

For de som vil ha en god latter anbefaler jeg å lese Dagbladets anmeldelse:

 

http://www.dagbladet.no/2010/03/05/kultur/spill/final_fantasy/xbox_360/playstation_3/10713568/

 

Spillet er blitt generelt godt mottatt, med 84/100 i gjennomsnitt på Metacritic, men nå er det ikke kommet spesielt mange anmeldelser ennå og resultatet kan nok forventes å endre seg. Det blir spennende å se hva kjemper som Gamespot, IGN, Edge og Gametrailers sier.

Lenke til kommentar

Heisann Øystein!

 

Gikk du igjennom hele spillet når du testa det? Og hvor lang tid sånn ca tok det deg? Og følte du at du spilte grundig gjennom det, eller raste du igjennm det for førsteinntrykket's sin del?

 

 

Tok meg hakket over 50 timar å kome gjennom det. Eg rasa ikkje gjennom, men den tida kan nok glatt utvidast med 10-20 timar (tippar eg, kanskje meir) om du vil gjere alle oppdraga (les: monsterjakt). Det har eg dog planar om å gjere på gjennomgang nummer to :)

Lenke til kommentar

For de som vil ha en god latter anbefaler jeg å lese Dagbladets anmeldelse:

 

http://www.dagbladet.no/2010/03/05/kultur/spill/final_fantasy/xbox_360/playstation_3/10713568/

Likte den anmeldelsen bedre enn Gamer.no's anmeldelse. Det virker som spillsystemet i Final Fantasy XIII er repetitivt og, ikke minst, hinsides masete. Figurene og historien ser også ut til å være for generisk og pompøst, i likhet med Final Fantasy X, som var det siste Final Fantasy-spillet jeg orket å spille (gadd ikke å runde det, dessverre). Jeg har ikke noe i mot verken sjangeren JRPG eller nyvinning, men det må være lov til å kritisere nyvinning man syns er dårlig. I dette tilfellet ser det ikke ut som Final Fantasy XIII er en god utvikling.

Lenke til kommentar

Rart å se hvordan karakterene spriker! I VG eller DB (husker ikke hviket og orker rett og slett ikke å sjekke) fikk det en 3er. Må si jeg ble overrasket da. Ble enda litt mer overrasket når det fikk en 9er her. Vel, jeg kommer uansett ikke til å kjøpe det da jeg har null interesse for J-RPGs, men dere fans får kose dere med spillet, hf!

Lenke til kommentar

Vel og bra at de vil innovere serien og sjangeren og sånn, men jeg ser ikke helt hvordan det skal hjelpe hvis kampsystemet (som tross alt er det man ender opp med å bruke mest tid på, utenom animerte cutscenes) fremdeles har samme grunnmekanikken som det rollespill til SNES hadde.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at det er flere som sier de liker lineære RPG spill, i min bok er det ikke et RPG spill så lenge det er lineaært og man i tillegg ikke bygger karakterer slik man gjør i RPG spill. Dette har mer til felles med God of War enn det det har med et RPG spill.

 

@GAME.NO (Dersom dere trekker God of War for lineæritet slik dere gjorde med Killzone 2 så begynner jeg virkelig å lure.)

 

Jeg, har bestillt det og får spilt og testet det selv snart. Jeg får late som om at det ikke er et rollespill så kanskje jeg liker det, det har i allefall få rpg-elementer igjen.

 

 

Ting jeg ikke liker:

 

Man kan ikke gå tilbake til områder hvor man har vært før, i alle fall er det vedig begrenset ut i fra det jeg har lest på nettet. Dersom du har kommet til Chapter 13 så kan man f.eks. kun gå tilbake til Chapter 11 og 12. Det suger jo major.

 

Det er ingen japansk dialog i spillet! What!? !#¤%!"¤%#¤%

 

Det er ingen byer i spillet, kun 1 etter ca. 20 timer med spilling. !? Som man ikke kan komme tilbake til senere? Denne byen inneholder ingenting, kun for synsskyld, ingen shops, eller noe som helst der.

 

Du styrer bare 1 karakter under hver kamp!

 

De første timene man spiller sitter man og trykker på "X", trenger ikke gjøre noe annet.

 

Det finnes ingen butikker, eller våpenhandlere etc.. i hele spillet.

 

Man kan ikke bytte hvem man styrer selv, når karakteren du styrer dør så er det game over! What?

 

Man kan ikke gjøre en dritt man selv ønsker, man bare følger en ferdig utstaket vei som spillet bestemmer. Du kan ikke gå tilbake igjen når du vil etc. Man har å følge det spillet vil du skal gjøre. Spillet er mer lineært enn noe annet Final Fantasy spill før det. Derfor mener mange at det går som på skinner, det er ikke det jeg ønsker når jeg spiller et RPG spill!

 

Det er veldig veldig få NPC'er, og man kan snakke med de færreste av de.

 

Det finnes ingen kul skurk som Sephiroth eller Kefka.

 

Spillet velger for deg hvordan gruppen din ser ut og hvem som er med. Veldig ofte kan du ikke velge selv hvem som skal være med og hvem du styrer!! ARGH!"#!"#!"#¤"#¤"#¤

 

 

Alt dette gjør at jeg syns det er kjipt at de har endre på så mye.

Lenke til kommentar

For de som vil ha en god latter anbefaler jeg å lese Dagbladets anmeldelse:

 

http://www.dagbladet.no/2010/03/05/kultur/spill/final_fantasy/xbox_360/playstation_3/10713568/

 

Spillet er blitt generelt godt mottatt, med 84/100 i gjennomsnitt på Metacritic, men nå er det ikke kommet spesielt mange anmeldelser ennå og resultatet kan nok forventes å endre seg. Det blir spennende å se hva kjemper som Gamespot, IGN, Edge og Gametrailers sier.

 

Så langt:

 

Edge 5/10

IGN 8/10

Gamereactor.no 5/10

VG 4/6

Dagbladet 3/6

Gamer.no 9/10

Endret av EmpireNO
Lenke til kommentar

Rart å se hvordan karakterene spriker! I VG eller DB (husker ikke hviket og orker rett og slett ikke å sjekke) fikk det en 3er. Må si jeg ble overrasket da. Ble enda litt mer overrasket når det fikk en 9er her. Vel, jeg kommer uansett ikke til å kjøpe det da jeg har null interesse for J-RPGs, men dere fans får kose dere med spillet, hf!

Anmelderen ifra DB virker som en som uten fnugg av tvil hadde gitt 6 til Mass Effect, Fallout 3, Dragon's Age men knapt ville gitt en sjanse til et japansk rollespill.

 

Etter min mening skal ingen som misliker vestlige rollespill få lov til å anmeldede Japanske rollespill, og akkurat det motsatte. Det er enkelt og greit smak og behag, vestlige rollespill er åpne og har mye valgfrihet men det har ikke Japanske i særlige grad. Noen liker det linært, noen liker det åpent, dermed blir det bare dumt å bruke en anmelder som helt tydligvis har sterke meninger om linæritet.

 

Forøvrig hva er det med å hakke på at det ikke er japansk dialog? Det gjelder jo kun 360 versjonen som rett og slett ikke har plass til det. Ps3 versjonen skal da ha Japanske stemmer og subtitles.

Endret av Quagles
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...