Gå til innhold

Tiårets beste spill (10-1)


Anbefalte innlegg

Jeg spør igjen jeg. Vil de inviduelle listene bli lagt ut? Hadde vært god lesing om skribentene faktisk har begrunnet 10 spill på sin top10 liste med noen gloser også. Er mange her på forumet som er mer enig i noen skribenter enn andre. Og derfor hadde det vært veldig greit egentlig å få lest hver skribents syn på 10året som gikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt at det ble litt debatt av dette.

 

Min topp ti liste ser ganske annerledes ut

 

ICO

Dette spillet tok meg helt på senga, det har sikkert litt med å gjøre at jeg ikke hadde noen forventninger (...og det er jo som regel best). Art (grafikk), presise kontroller, animasjon, historie og ikke minst det faktum at jeg aldri har brydd meg mere om noen npc (jenta man skal redde) enn det jeg gjorde i det spillet.

 

Richard Burns Rally

For en som er (litt over middels) interessert i rally og bil generelt var dette spillet/simulatoren en gave fra oven. På tross av sine mangler er det ikke noe annet bilspill jeg har "investert" mer tid i enn dette.

 

GTA III

GTA 1 og 2 var noe sære, men overgangen til 3D gjorde til et av de morsomste spillene jeg har spilt. Det var det første sandbox spillet jeg spilte og strengt tatt også det beste.

 

Price of Persia Sands of Time

Jeg er faktisk gammel nok til å huske 2D versjonen av dette og en ting som virkelig imponerte den gangen var animasjonene til prinsen. Sands of Time satte en ny standard for animasjon og platformhopping og jeg koste meg hele veien igjennom.

 

Gothic II

Det er ikke noe som er eksepsjonelt bra med Gothic II, men som alle som er fan av Pirana sier: Det er bare en helt spesiell atmosfære i gothic spillene (samt risen), men Gothic II var spesiell.

 

Mass Effect

Her skulle det strengt tatt stått KOTOR, men siden CD frøys rundet jeg aldri dette spillet. Jeg liker veldig godt Bioware sin måte og fortelle historie på (...Selv om det blir litt Dan Brown aktig med at det alltid er en plott tvist i plott tvisten). Mass Effect har topp grafikk, meget interessante karakterer, god combat og verdens tregeste heiser. Nå er det ikke lenge igjen til 2ern, jippi!

 

The Elder Scrolls Oblivion

Dette har jo i ettertid blitt et hat eller elsk spill, men jeg storkoste meg for det meste. Fikk aldri helt samme følelsen i verken Elder Scrolls 3 eller Fall out 3.

 

Metal Gear Solid 3

Hadde bare Metal Gear Solid kommet ett år senere ville den klart ha stått her. Over-the-top mellom sekvenser, stealth gameplay som definerte sjangeren og utrolig detalj fokus er noe av det som gjør serien så spesiell. Grunnen til at 3ern vant over 2ern i mine øyne er ene å alene boss fighten mot sniperen.

 

Grand Turisimo 2

Ser på wiki at dette faktisk kom 28. jan 2000 til Europa. Jeg kan ikke huske at jeg spilte GT1 så dette var min første "virkelige" bilsimulator. Tuning muligheter, hundrevis av biler og "fotorelistisk" replay. Episk!

 

Tiende plassen deles med ca 40 andre spill som allerede er nevnt her.

Lenke til kommentar

 

Fallout 3:

-Hvis man gidder å bygge en by av scrap metal gidder man også å plukke opp søppel fra gulvet på soverommet. Tydeligvis finnes det heller ikke farger i fremtiden. Dette spillet tror visst at jo styggere grafikk jo mer troverdig. En dyster spilleopplevelse.

 

Spillet er jo lagd for å være dystert. Ikke alle valg i spill er for å få maks troverdighet. Det blir litt som å klage over at det er lite troverdig at det er mørke blå-aktige fargeroveralt i feks CSI NY. Eller Blodrød himmel i From Hell, det er virkemidler som har andre mål en kun suveren realisme.

 

AtW

 

Jeg er klar over at spillet er ment å være dystert. Mitt poeng er at billige virkemidler benyttes for å slippe unna ekte kreativitet:

-Smalt grått fargespekter

-Ødelagte bygninger trenger ikke å være utformet med noen form for kunstnerisk innsats

-Søppel benyttes som inventar av mangel på fantasi. Det går an å plukke opp avispapir fra gulvet selv om du lever i et postapokalyptisk samfunn...

 

Jeg synes bare Fallout 3 er et lite troverdig og stygt spill, og oser av snarveis-design. Men det burde kanskje ikke være så overraskende. Eplet faller som regel ikke langt fra stammen. Det skal likevel sies at spillet ikke er fullt så ille som Oblivion.

 

At det er billige virkemidler kan det alltids argumenteres for, men argumentet jeg kommenterte var at det ikke var realistisk. Spillet er ikke spesielt realistisk, og prøver tilsynelatende heller ikke å være det som sådan, dvs det har en slags "intern realisme" basert på universet man operer i, derde ytre omstendighetene som sådan er relativt lite realistiske, men handlingene i spillet/dialogene/slåssingen osv har et realistisk preg.

 

At folk ikke liker spillet kan jeg forsåvidt forstå, men jeg synes at spillet ganske godt klarer å få fram en dyster, litt håpløs steming. Om det er "ekte kreativt" kan vel også sikkert diskuteres, det er jo tross alt en oppfølger, og er som sådan ikke så kreativt. Men personlig synes jeg det et spill som trekker deg inn etter noen timers spilling.

 

 

AtW

 

veldig tydelig at denne listen er laget av en rpg-fan av bioware typen ^_^

Vestlige rollespill.

 

Heldigvis er vestlige rollespill objektivt bedre enn JRPG :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fallout 3:

-Hvis man gidder å bygge en by av scrap metal gidder man også å plukke opp søppel fra gulvet på soverommet. Tydeligvis finnes det heller ikke farger i fremtiden. Dette spillet tror visst at jo styggere grafikk jo mer troverdig. En dyster spilleopplevelse.

 

Spillet er jo lagd for å være dystert. Ikke alle valg i spill er for å få maks troverdighet. Det blir litt som å klage over at det er lite troverdig at det er mørke blå-aktige fargeroveralt i feks CSI NY. Eller Blodrød himmel i From Hell, det er virkemidler som har andre mål en kun suveren realisme.

 

AtW

 

Jeg er klar over at spillet er ment å være dystert. Mitt poeng er at billige virkemidler benyttes for å slippe unna ekte kreativitet:

-Smalt grått fargespekter

-Ødelagte bygninger trenger ikke å være utformet med noen form for kunstnerisk innsats

-Søppel benyttes som inventar av mangel på fantasi. Det går an å plukke opp avispapir fra gulvet selv om du lever i et postapokalyptisk samfunn...

 

Jeg synes bare Fallout 3 er et lite troverdig og stygt spill, og oser av snarveis-design. Men det burde kanskje ikke være så overraskende. Eplet faller som regel ikke langt fra stammen. Det skal likevel sies at spillet ikke er fullt så ille som Oblivion.

 

At det er billige virkemidler kan det alltids argumenteres for, men argumentet jeg kommenterte var at det ikke var realistisk. Spillet er ikke spesielt realistisk, og prøver tilsynelatende heller ikke å være det som sådan, dvs det har en slags "intern realisme" basert på universet man operer i, derde ytre omstendighetene som sådan er relativt lite realistiske, men handlingene i spillet/dialogene/slåssingen osv har et realistisk preg.

 

At folk ikke liker spillet kan jeg forsåvidt forstå, men jeg synes at spillet ganske godt klarer å få fram en dyster, litt håpløs steming. Om det er "ekte kreativt" kan vel også sikkert diskuteres, det er jo tross alt en oppfølger, og er som sådan ikke så kreativt. Men personlig synes jeg det et spill som trekker deg inn etter noen timers spilling.

 

 

AtW

 

veldig tydelig at denne listen er laget av en rpg-fan av bioware typen ^_^

Vestlige rollespill.

 

Heldigvis er vestlige rollespill bedre enn JRPG IMO :)

 

AtW

 

 

Fixed for ya.

Lenke til kommentar
Men personlig synes jeg det et spill som trekker deg inn etter noen timers spilling.

 

For min del tror jeg at jeg har klokket rundt 15-20 timer. Jeg kan være enig i at det etter et par timer blir spennende og nesten morsomt. Synes dessverre det holder seg dårlig og jeg vet ikke om jeg noengang kommer til å fullføre det.

 

Jeg er forøvrig enig med debattanten som synes fargevalgene er lite kreative. Så mye grått, brunt og trist gjør opplevelsen ganske ensformig. Jeg nøt likevel solopp- og nedgangene som jeg stadig overvar.

Lenke til kommentar

Ikke for å være grinebiter, men tiåret er faktisk ikke over. År 2000 tilhører forrige tiår, altså 90-tallet, mens 2010 er siste år i det første tiåret i det nye årtusenet. Lista kommer et år for tidlig og flere spill skulle ikke vært med ;)

Nei 90-tallet er fom 1990 tom 1999 og 00-tallet er fom 2000 tom 2009.

 

Nope, et tiår starter med året 1, altså 1991, 2001, og 2011 og slutter med året 10. Altså tiåret slutter med 2000, 2010 og 2020.

 

Hvis du starter å telle fra år 1 ser du hvorfor det er rett. Tiårene tar utgangspnkt i 10-tallsystemet.

 

Ellers så savner jeg Company of Heroes og Hearts of Iron eller Europa Universalis på lista. Kanskje burde et av Football Manager spillene vært topp 50 og?

Endret av oyvindoi
Lenke til kommentar

Ikke for å være grinebiter, men tiåret er faktisk ikke over. År 2000 tilhører forrige tiår, altså 90-tallet, mens 2010 er siste år i det første tiåret i det nye årtusenet. Lista kommer et år for tidlig og flere spill skulle ikke vært med ;)

Nei 90-tallet er fom 1990 tom 1999 og 00-tallet er fom 2000 tom 2009.

 

Nope, et tiår starter med året 1, altså 1991, 2001, og 2011 og slutter med året 10. Altså tiåret slutter med 2000, 2010 og 2020.

 

Hvis du starter å telle fra år 1 ser du hvorfor det er rett. Tiårene tar utgangspnkt i 10-tallsystemet.

 

Ellers så savner jeg Company of Heroes og Hearts of Iron eller Europa Universalis på lista. Kanskje burde et av Football Manager spillene vært topp 50 og?

 

Du tar feil. 2010 er det ellevte året i 2000-tallet.

Lenke til kommentar

Det er mange interessante innspill som kommer her, og jeg er enig i at den listeformen vi har valgt nok er med på å forme resultatet. Det er mange fantastiske spillopplevelser som ikke ender opp med å komme med, men så lenge listen er begrenset til 50 spill vil det jo alltid være slik.

 

Hva gjelder rollespill- og konsollfokus så tror jeg det er riktig å si at mange av oss i redaksjonen har bakgrunn som gamle PC-spillere, og at rollespill jevnt over står høyt hos mange av skribentene. Hvis det er noen trøst hadde ikke jeg med et eneste rollespill i min liste, men jeg tipper min personlige topp 50 hadde endt opp som langt mer kontroversiell enn denne felleslista uansett. :)

 

Helt enig i at Singstar, Guitar Hero, FIFA og The Sims f.eks. "burde" vært med, men samtidig var ingen av disse på min personlige topp 10. Det er slik det gjerne blir med personlige lister; de blir fylt med personlige favoritter. Selv likte jeg for eksempel Amplitude bedre enn Guitar Hero, men sjansene for at et obskurt SHMUP-rytmespill skal nå opp i en avstemning som denne er naturligvis små. Og sånn må det være, med mindre vi skulle sitte og forsøke å "bli enige" til et stykke ut i neste tiår. :)

 

Det er i hvert fall kjempemoro å lese hva dere savnet, hva dere var enige i, og så videre. Jeg ble litt overrasket over at så mange bifalt Vampire -- kanskje det er på tide å finne det fram på nytt. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg liker å lese deres til tider veldig lite mainstream-lister, rett og slett fordi de viser meg at det er et hav med ukjente perler som jeg knapt nok kjenner til selv. Kjernespilleren i meg dukket ikke opp før jeg bet på Halo 2-hypen og begynte å følge videoer på nettet. Etter det har jeg kjøpt veldig, veldig mange høyprofilspill og fått mange fornøyelige opplevelser, men det er mange sjangere jeg har latt gå veldig forbi meg - især RPG og strategi. Det eneste jeg har spilt av strategi er en tower-defense mod av Warcraft 3 og Halo Wars. Sistnevnte ble kjøpt utelukkende på grunn av Halo-navnet. Dere har hatt erfaring og dybde nok i spillene fra de siste tiårene i en mye større grad enn hva jeg kan håpe på å få innenfor de samme tidsrammene, og derfor gleder det meg å se hva dere liker, og ikke bare en topp 50 liste over alle spillene som har blitt hypet mest. Da hadde garantert Halo 3, Killzone 2, Modern Warfare 2 og GTA IV gjort det stort på topp 10, noe som kan debatteres hvorvidt de fortjener det.

Lenke til kommentar

 

 

Nope, et tiår starter med året 1, altså 1991, 2001, og 2011 og slutter med året 10. Altså tiåret slutter med 2000, 2010 og 2020.

 

Hvis du starter å telle fra år 1 ser du hvorfor det er rett. Tiårene tar utgangspnkt i 10-tallsystemet.

 

Så 1980 er en del av 70-tallet? Aner du hvor store konsekvenser denne nye lærdommen har for menneskeheten?

Lenke til kommentar

Om Planescape:Torment hadde vert gitt ut i jan. 2000 istadenfor des. 1999, hadde den vert med på lista?

Heh. Vi hadde faktisk en diskusjon rundt Planescape. Noen mente at én måned fra eller til ikke spilte noen rolle, og at vi derfor godt kunne ta det med. Andre mente det ville ta seg litt dårlig ut om et spill fra 90-tallet vant kåringen av 00-tallets beste spill. Det svarer vel på spørsmålet ditt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...