Gå til innhold

Dragon Age: Origins (PC, PS3 og XBOX 360)


Anbefalte innlegg

Da har jeg rundet Dragon Age: Origins på normal vanskelighetsgrad! Ville vente med å skrive min brukeranmeldelse til etter jeg hadde fått spilt gjennom det.

 

Det er fire hundre år siden siste ”Blight”, og de som husker den tviler på at det vil komme en ny, men en mann ved navn Duncan er uenig. Duncan leter etter folk med spesielle evner som kan bekjempe det, han tror, kommer til å bli en ny blight. Disse folkene med spesielle evner kalles ”Grey Wardens” og er de eneste som kan utslette, om det blir, en ny blight.

 

Og sannelig har Duncan rett. Nå er det opp til deg og dine å bekjempe denne ondskapen som truer Ferelden. Og du skal lede den lille gruppen med Grey Wardens på eventyret.

 

Lag din unike karakter

 

Mange begynte å lage sin egen karakter allerede før spillet ble lansert. Bioware hadde latt gamere der ute laste ned en slags demo til spillet som gikk ut på å lage en karakter som du senere kunne importere til selve spillet når den tid kom. Allerede her fikk jeg et veldig positivt inntrykk. Først måtte jeg velge en rase (mennesker, alver eller dverger) også måtte jeg velge klasse (magiker, kriger eller tyv), så kom noe som var helt nytt for meg, nemlig bakgrunn. Man kan velge bakgrunnen til sin karakter av et nett lite utvalg med veldig god variasjon. Så var det tid for å lage selve karakteren, som jeg fra starten av, hadde tenkt å gjøre så ond som mulig, utseendemessig altså. Det var ikke noe problem, jeg fikk laget en ond magiker som så like ond ut som hans kommende avgjørelser i eventyret.

 

 

Episk stemning fra start til slutt

 

Det er seks forskjellige begynnelser i eventyret. Og fra starten av begynner du å forme karakteren din med de veldig varierende svarene du kan gi i samtaler med personene i Ferelden. Og med svarene kommer resultater. Uansett hva du svarer og hva du gjør i spillet, fra start til slutt, vil du ofte bli veldig overrasket av de uforutsigbare handlingene som skjer i ”cutscenene”. Jeg ble helt lamslått flere ganger i spillet og noenganger satt jeg helt mutt stille i flere minutter etterpå, noe jeg ikke har opplevd siden den gang jeg møtte ”Queen Gohma” i The Legend of Zelda: Ocarina of Time som guttunge. Jeg har ikke noe negativt å komme med i forhold til stemningen i spillet. Den episke stemningen samt den vakre stemningsfulle musikken i bakgrunnen gjør spillet perfekt på denne fronten.

 

post-57-1099506781_thumb.jpg

 

Det visuelle

 

Grafikken i Dragon Age er ikke øverste klasse, men det har absolutt ingenting å si. Grafikken er veldig pen og jeg kjenner ingen mangel på utseende i det vakre landet. Detaljene er mange og ofte har jeg har blitt stående foran et av de mange maleriene i spillet og sett nøye på de små detaljene i dem eller sett med store øyne på de gigantiske statuene som gir spillverdenen en følelse av å være så ekte som mulig. Et veldig stort pluss i denne kategorien fra meg er de følelsene de dataanimerte karakterene i spillet viser med ansikt og bevegelser. De virker rett og slett ekte.

 

Kampsystemet

 

Noe som ikke er til å unngå i spillet er å havne i kamp, heldigvis, og det kampsystemet skuffer ikke. En stor del av kampsystemet er taktikker, du kan nemlig sette opp taktikker til de andre medlemmene i gruppen din. Noe som kan bli litt krevende når det kan være maks fire medlemmer i gruppen din til enhver tid. Deg og tre andre som du selv kan velge å vrake i av de mange mulige følgesvennene i Ferelden. Taktikkene var litt vanskelige å sette opp i starten, jeg ble godt frustrert en del ganger, men når jeg først mestret dem ble jeg frelst. Jeg hadde fått en smakebit på dette systemet i Baldurs Gate men hadde ikke sett for meg hvor bra dette systemet er. Taktikkene hjelper deg på en måte å bli bedre kjent med de andre medlemmene i gruppen og du er avhengig av de andre i gruppen og deres ferdigheter for å komme deg til målet. Du havner ofte i kamp i Dragon Age, noe jeg som regel fort blir lei av hvis det blir for mye av det i de fleste spill, men i Dragon Age gleder man seg litt til neste slåsskamp.

 

post-76-1099502820_thumb.png

 

Det er mange forskjellige triks man kan lære seg ved å bruke ferdighetspoengene man kan skaffe seg ved å gå opp i level. Disse triksene har mange spennende animasjoner, også. Det som er litt spesielt med triksene i spillet er at du kan finne, ved å eksperimentere, kombinasjoner som gjør deg bedre i kamp.

 

Fiendene skuffer ikke i spillet, du kan møte stor variasjon blant dem og må være forbredt på å møte alt fra flere titalls fiender på en gang eller store fryktede skapninger. Og helt til siste stund vil det være en ny type fiende du ikke har sett før i spillet.

 

post-214-1099503228_thumb.jpg

Stemmeskuespillet

 

Nivået på stemmeskuespillerne i spill er noe som er både elsket og hatet, sistnevnte mest fordi det er så lett å gjøre det dårlig. Både dialog og en god røst i stemmen må være på plass og det er det absolutt i dette spillet. Man skulle tro man snakket med ekte mennesker i spillet og med tanke på den gode animasjonen i spillet kunne det ikke blitt bedre, det er rett og slett det beste jeg har sett til nå. Det Crysis er grafikkmessig er Dragon Age i stemmeskuespill. Blant de som gir stemmer til de animerte personene i spillet er Tim Curry, kjent fra C&C: Red alert 3 som har rollen som Arl Rendon Howe i spillet. Også kjent fra Star Trek Voyager er Kate Mulgrew og Tim Russ på plass, Claudia Black fra Stargate og Steve Valentine. Din egen karakter i spillet har vel og merke ikke en stemme i spillet bortsett fra få kommentarer til kommandoene du gir den. Akkurat det sistnevnte kan bli litt irriterende noen ganger, det kunne kanskje være litt mer variasjon i kommentarer.

 

post-25-1099506229_thumb.jpg

 

Lag din egen Ferelden

 

Bioware lanserte i kort tid etter Dragon Age et verktøy som gjør det mulig å lage dine egne oppdrag, fiender, venner, våpen, rustninger og verden. Dette gjør at spillet kan nytes i mange hundre timer og med det store nettsamfunnet som Bioware har så vil det konstant komme nye mods og add-ons fra både spillerne og utviklerne.

 

Verktøyet er gratis og kan lastes ned av alle som vil. OBS: De som har kjøpt spillet på Steam vil merke at det er vanskelig å få installert programmet, men det har Bioware sagt at vil fikses snart.

 

post-159-1099507933_thumb.jpg

"Well, fart me a lullaby" - Ogrhen

Det er mange morsomme kommentarer i spillet, serlig fra denne karen.

 

Konklusjon

 

Dragon Age: Origins er et veldig variert spill som jeg tror det er trygt å si er et av de beste rollespillene noensinne. Mulighetene i spillet er mange og mye kommer overraskende på deg i eventyret ditt, noe som gjør at spillet ikke blir kjedelig. Historien er stor og for de som virkelig vil sette seg inn i den vil få mange timer lesning av sagnene og mytene som blir samlet sammen i en kodeks som du har i spillet. Spillvarigheten i spillet er bra og man får lyst til å spille det igjen med en gang man har fullført det. Det skal jeg gjøre nå.

 

Ville gitt spillet 9.8, men siden vi på gamer avrunder karakteren så blir det:

 

 

10/10 (PC)

Endret av Nostalgic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...