Gå til innhold

FIFA 10 tråden


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om det finnes en fasit, men jeg har iaff en del ting jeg holder meg til som funker. Sjelden jeg taper en kamp på live, og har en streak på 20 for øyeblikket. Folk holder vel som oftest triksene for seg selv, men føler meg i delehumør nå på nyåret. :)

 

Frispark curler jeg over muren fra 17 meter og utover, sideskru + overskru. Har ganske bra uttelling såfremt jeg skyter frisparkene med en spiller jeg "kjenner". Tommelfingerregelen er at hvis det er en spiller med høy curve-skill, sikter jeg på keeper. Har han helt grei skill, sikter jeg midt på mål. Dette er veldig generelt, og gjelder ikke når man begynner å nærme seg 30 meter. Ved frispark rett utenfor 16, smeller jeg skuddene lavt i keeperhjørnet(LB/L1 + skyteknapp uten å holde inn for lenge), blir mål hver gang jeg ikke plasserer skuddet "feil" før jeg skyter. Noen som sier at det funker bra å kun skyte med overskru, men har praktisert side+over-comboen siden tidenes morgen, så har ikke testet å kun kjøre overskru så mye(bortsett fra 40 meter og slike hold, men ikke noen sukessrate å snakke om foreløpig).

 

drible/finte-fronten er det stort sett bridge og vanlige kroppsfinter det går i når det spilles seriøst. Ellers går det i skuddfinte, overstegsfinte og "ronaldo-hælklakk", men lite utover det. Føler ikke spillet belønner det å utfordre 1vs1 med LT/L2-finter noe særlig, og i de tøffeste kampene går det som oftest alt for fort til at finter med LT/L2 blir noe man får brukt ofte. Er man derimot tålmodig og timer bridgen riktig mot forsvarsspiller uten sikring, kan man plutselig være alene igjennom.

 

Skudd handler vel mer om timing og posisjonering enn noe annet, så der er det bare å sette seg selv i de posisjonene nok ganger, så finner man etterhvert ut hva som funker og ikke funker. Selv plasserer jeg så godt som alltid innenfor 16(RB/R1 + skyteknapp), og sjelden eller aldri utenfor. En fin måte å forstå hvordan det å posisjonere seg riktig er avgjørende på skudd alene med keeper, er å spille en del midtspiss på Be A Pro. Lobb er også en fin bil når man kommer helt clean gjennom mot keeper, og der må man bare føle seg frem. Regelen er vel enten å lobbe før man kommer for nært keeperen, eller akkurat idet han slenger seg ned etter ballen.

 

I forsvar har jeg en regel jeg prøver å følge ganske slavisk: Ikke trekk ut stopperne! Trekker jeg ut en av stopperne, er det fordi alternativet er at motspiller kan gå upresset fra midten til min 20-meter(noe man ikke ønsker). Den største defensive feilen folk gjør i FIFA, mener jeg er å ruse med stopperne. Kjører motstanderen veggspill mellom spissene, kommer det til å ry inn mål i bøtter og spann hvis man støter med stopperne. For min egen del tar jeg kontroll over den ene midtstopperen og rygger med ansikt mot ball(hold inne LT/L2), samtidig som jeg tilkaller andreforsvarer(X/B på x360). Her må man passe på at den andre midtstopperen ikke blir andreforsvarer, for da er litt av poenget borte. Om han så skulle bli det, er det ikke krise, for så lenge du selv styrer den bakerste stopperen, kan du beregne så du får plukket opp pasningen til spissen som går i bakrom. Om ikke annet har du i alle fall fått begrenset bakrommet betraktelig. Før pleide forsvar å være min akilleshæl, men etter at jeg begynte å rygge og vente på at motstander skal gjøre feilen, slipper jeg meget sjelden inn mål. Det er ikke alltid det fungerer 100% mot de aller beste, men alle andre vil som oftest gjøre offensive feil hvis man rygger og venter på deres trekk.

 

Sikkert for rar terminologi til at halvparten forstår hva det er snakk om, men håper i alle fall det hjelper noen. Hvis ikke er det jo alltids lov til å spørre/være uenig/supplere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Keeperen er alt for offensiv og for langt ute i feltet. Som regel holder det med en lobb, så blir det mål. På godt og vondt.

 

Litt seint svar det her men, dette kan du jo styre selv, med mindre du spiller mot computer. Dobbeltap Y/Trekant så står keeper på strek. Men lurte på om det er noen som har noen gode tips og triks? Tenker på free kicks, dribbling og spillet generelt? :)

funker detta? har prøvd å dobbel tappe Y men synes bare mongo keepern løper enda lenger ut. eller må man gjøre det før han starter labbe ut?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det hadde vært flott om Gamer hadde påpekt at man tydeligvis må ha Gold membership på Xbox live for å spille online...

 

Dette er felles for samtlige fullversjonsspill til Xbox 360 (med mindre det er spesielle promoperioder), og jeg er av den oppfatningen at de aller fleste som eier konsollen er klare over det. Det hadde blitt fryktelig mye dødkjøtt om vi skulle spesifisert alt sånt :)

 

 

Jeg kan skjønne det. Jeg var en av de få som ikke visste dette da jeg aldri har prøvd å spille online, trodde grunnen til at det fantes silver membership var å du kunne få spilt noe ihvertfall men men jeg overlever foreløpig.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo huske at det har gått.

Mulig det har noe med at i FIFA-spillene så spilles ikke kvalik til Europacuper, og som alle vet har det jo ikke lykkes norske lag å komme til gruppespill i noen av cupene i Europa.

 

 

Det stemmer kanskje hvis du ser på de siste 2 årene, men ser du på de 13 årene før det +/- er jo RBK et av de mestdeltakende lagene... (hvis du ser bortifra de aller beste da, som er med hvert bidige år) Det burde virkelig ikke være så mye forlangt å få dette... Men nå er det vel bare drøye 6mnd til FIFA 11 kommer, så får vi håpe det har kommet da

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan jo huske at det har gått.

Mulig det har noe med at i FIFA-spillene så spilles ikke kvalik til Europacuper, og som alle vet har det jo ikke lykkes norske lag å komme til gruppespill i noen av cupene i Europa.

 

 

Det stemmer kanskje hvis du ser på de siste 2 årene, men ser du på de 13 årene før det +/- er jo RBK et av de mestdeltakende lagene... (hvis du ser bortifra de aller beste da, som er med hvert bidige år) Det burde virkelig ikke være så mye forlangt å få dette... Men nå er det vel bare drøye 6mnd til FIFA 11 kommer, så får vi håpe det har kommet da

 

Hadde du sagt de 5 siste årene så hadde jeg trodd deg :p

Men nå er det jo de 3-4 siste årene det ikke har gått i FIFA også da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hvis der er nogle af jer nordmænd, som er interesseret i Fifa-turneringer, kan jeg oplyse om, at der er fifa-turnering i København den 30. april. Der er 30.000 danske kroner i præmiepuljen og det kunne være fedt at se alle nationaliteter til denne turnering. Tjek www.fifa.dk for flere oplysninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte meg nettopp Ultimate Team. Men når jeg skal gå innpå det, så kommer det en melding om at det ikke finner det på systemet, og så spør de om jeg kan reinstallere ultimate team. Har gjort det par ganger, men funker fremdeles ikke. Noen som vet hva problemet er?

 

Edit: Dette er på ps3 ;)

Endret av Hiski
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...