Gå til innhold

– Ikke bedre grafikk før 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare bra egentlig. Utviklere har fortsatt mye å lære når det kommer til denne generasjonen spillkonsoller. Når det fortsatt er forbedringspotensiale i konsollene nå er det ingen vits i å pushe bedre hardware enda. Bedre grafikk innen 2012 blir det nok garantert, bare ikke et så enormt push som det har vært de siste 2 årene. Tror nVidia og AMD kommer til å ha noen dårlige år framover :p

Lenke til kommentar

Nå er jo allerede grafikken oppe på et sjukt nivå da, så. sier aldri nei til bedre, men sånn som Yatzee sa(husker ikke helt eksakt så ikke heng meg, men det er noe i den duren): Nå er vi snart kommet til den tiden hvor grafikken ikke blir noe bedre så da får vi håpe at spillutviklerne starter å satse mer på gameplay.

Lenke til kommentar
Bare bra egentlig. Utviklere har fortsatt mye å lære når det kommer til denne generasjonen spillkonsoller. Når det fortsatt er forbedringspotensiale i konsollene nå er det ingen vits i å pushe bedre hardware enda. Bedre grafikk innen 2012 blir det nok garantert, bare ikke et så enormt push som det har vært de siste 2 årene. Tror nVidia og AMD kommer til å ha noen dårlige år framover :p

 

Hvorfor er det "bare bra"? Bedre grafikk er en fordel, og optimalisering krever mye mer arbeid per ytelse enn det gjør å få bedre hardware.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare bra egentlig. Utviklere har fortsatt mye å lære når det kommer til denne generasjonen spillkonsoller. Når det fortsatt er forbedringspotensiale i konsollene nå er det ingen vits i å pushe bedre hardware enda. Bedre grafikk innen 2012 blir det nok garantert, bare ikke et så enormt push som det har vært de siste 2 årene. Tror nVidia og AMD kommer til å ha noen dårlige år framover :p

 

Hvorfor er det "bare bra"? Bedre grafikk er en fordel, og optimalisering krever mye mer arbeid per ytelse enn det gjør å få bedre hardware.

 

AtW

 

Hva er god grafikk mot DRIT godt gameplay?

Lenke til kommentar

Cevat Yerli er fandenmeg en smart skrue. Jeg tviler på at han tar feil her. Men på mange måter kan jo dette være en rent god ting. Utviklere tenker ikke så mye på grafikk lenger siden det er åpenbart at alle spill skal ha god grafikk. Så de tenker heller mer på gameplay, artistisk kreativitet, historie og (forhåpentligvis) AI. Dette har vi allerede sett har begynt å skje. Hvor mange behind the scenes-videoer ser vi nå lenger hvor utviklerne prater om day and night-cycle og refleksjoner og annet grafikk-stash? Ikke så mye egentlig. Samme med skribenter i spillpressen.

 

Dette er sannsynligvis en viktig del av utviklingen av spill rent globalt. Når neste "peak" kommer rundt 2012 så vil det igjen bli mer fokus på grafikk og da går det en ny runde igjen :)

 

Edit: Med mindre verden går under i 2012 da :p

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Aha. Endelig har vi fått svaret på hva som skjer i 2012. Det blir ikke verdens undergang, det blir ikke en åndelig revolusjon, det blir.... *sett inn trommelyd her* bedre grafikk i spill.

Endelig kan vi se svetteporene til NPCer i høyere oppløsning. Blodet til våre sårede motstandere vil være mer realistisk enn noen gang. Kvinnelige og mannlige NPCer vil se bedre ut enn noensinne. Du vil aldri måtte gå ut på byen mer.

 

På den seriøse siden så har jeg en god stund ønsket at fokuset skal gå vekk fra grafikk.

Spill ser ganske flotte ut allerede. Vi har nådd en grense hvor bedre grafikk ikke gir mer innlevelse fordi den kunstige intelligensen fortsatt er elendig.

I tillegg hjelper det ikke med realistisk blod og involler når liket spretter bortover bakken som en ping pong ball.

Så om utviklere vil bruke et par år på å fokusere på ande ting så er det flott. Likevel er jeg pessimistisk. Vi har sett gang på gang at ingenting selger spill som pene screenshots.

Lenke til kommentar
Bare bra egentlig. Utviklere har fortsatt mye å lære når det kommer til denne generasjonen spillkonsoller. Når det fortsatt er forbedringspotensiale i konsollene nå er det ingen vits i å pushe bedre hardware enda. Bedre grafikk innen 2012 blir det nok garantert, bare ikke et så enormt push som det har vært de siste 2 årene. Tror nVidia og AMD kommer til å ha noen dårlige år framover :p

 

Hvorfor er det "bare bra"? Bedre grafikk er en fordel, og optimalisering krever mye mer arbeid per ytelse enn det gjør å få bedre hardware.

 

AtW

 

Hva er god grafikk mot DRIT godt gameplay?

 

Det er ikke motsetninger, man kan fint ha god grafikk og godt gameplay, og dårlig grafikk og dårlig gameplay. Og hva får folk til å tro at dårlig hardware med optimalisering krever mindre arbeid enn god hardware og mindre optimalisering?

 

Og selv om man er med på et grafikken er "god nok" i dag (noe den ikke er, noe så enkelt som en saklig oppløsning mangler på de fleste konsollspill). Så har svært mange spill lav framerate. At man presser ned oppløsning og framerate tyder ikke på noen plattform som er "god nok".

 

Personlig ser jeg ikke helt denne påståtte ekstreme grafikkfokusen heller, jeg kjenner meg ikke igjen i at det er spill med best grafikk som selger best. Svært mange ser jo ut til å heller ha en anti-grafikk-fokus, blant annet blir det jo fornektet av endel at grafikk påvirker spillopplevelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Håper det viser seg å være hold i disse utsagnene. Som flere andre har nevnt så er grafikken nå såpass bra i alle spill at for å forbedre det vesentlig i forhold til konkurentene sannsynligvis krever uproporsjonalt mye resurser. Det må se veeeldig bra ut nå for at jeg skal orke å heve et øyenbryn da alt ser ganske så bra ut for tiden.

Det at vi nå (kanskje) nermer oss taket på grafikken de klarer å presse ut av dagens konsoller vil forhåpentligvis føre til mer fokus på AI, story og andre elementer for å differensiere sitt spill fra konkurentene sitt. Liker dette svært godt personlig!

 

...og om utviklere som Crytek optimaliserer og selger sin teknologi til andre selskap så vil det jo, som han sier, tillate selv mindre selskap å kunne konkurere mot de større. Det er jo kjent at det er utrolig dyrt å lage spill nå om tiden da det er så lange utviklingstider og alt tar lengre tid enn før.

 

Virker jo som om alle indietitlene også hjelper på med å skifte fokuset mer mot gameplay/stilisert grafikk pga mange storselgere de siste årene.

 

Ble kanskje litt repeat av det som var sagt før men det var godt å skrive det allikevel ;)

Lenke til kommentar
blant annet blir det jo fornektet av endel at grafikk påvirker spillopplevelsen.

 

En ting er hva "hardcore gamerne" og utviklere sier, og en annen ting er hva som er sannheten.

Personlig har jeg iallefall kun erfart at folk setter grafikk som et stort must, hvorfor aner jeg ikke, da man ser, som du sier, gjentatte ganger at de beste spillene som regel ikke er revolusjonerende innen grafikk.

 

Men still deg så spørsmålene:

Ville Far Cry blitt såpass godt tatt i mot hadde det ikke vært for grafikken?

Killzone 2?

 

Grafikk er og blir (som sagt, iallefall etter mine erfaringer) denne generasjonens driv, og jeg synes det virker som en økende tendens.

Vi som vokste opp med NES og lignende konsoller bryr oss kanskje ikke LIKE mye om grafikk, som de som kjøpte xbox eller Playstation 2 som første-konsoll, men er det ikke litt trolig at jo "penere" ens kjøper første-konsoll er, jo mer kritisk vil man være til grafikk?

Iallefall generelt?

 

Jeg skal ikke påstå at den eldre garde er "best" på å snuse etter gameplay, det er rett og slett humbug, men når man vokser opp med 2D-spill er det kanskje litt lettere å sette pris på den grafikken man får, og heller prise orginalitèt?

Se bare på Fracture, grafiskt middelmådig, men våpenmessig og "combat"-messig synes jeg spillet baner vei for skytespill når det kommer til strid i spill, men spillet blir av mange dømt nedenom og hjem fordi det ikke er like pent som sin storebror "Gersj åff Wår".

 

Den dagen grafikk faktisk ikke er en topp-prioritèt hos spill-utviklere og konsumenter, er den dagen menn ikke sikler etter den dumme blondina (hårfargen er fullstendig tilfeldig, og er ikke ment å fyre opp under generelle stereotyper) på gata, og tro at hun er drømmedama bare pga utsèendet.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
blant annet blir det jo fornektet av endel at grafikk påvirker spillopplevelsen.

 

En ting er hva "hardcore gamerne" og utviklere sier, og en annen ting er hva som er sannheten.

Personlig har jeg iallefall kun erfart at folk setter grafikk som et stort must, hvorfor aner jeg ikke, da man ser, som du sier, gjentatte ganger at de beste spillene som regel ikke er revolusjonerende innen grafikk.

 

Men still deg så spørsmålene:

Ville Far Cry blitt såpass godt tatt i mot hadde det ikke vært for grafikken?

Killzone 2?

 

Grafikk er og blir (som sagt, iallefall etter mine erfaringer) denne generasjonens driv, og jeg synes det virker som en økende tendens.

Vi som vokste opp med NES og lignende konsoller bryr oss kanskje ikke LIKE mye om grafikk, som de som kjøpte xbox eller Playstation 2 som første-konsoll, men er det ikke litt trolig at jo "penere" ens kjøper første-konsoll er, jo mer kritisk vil man være til grafikk?

Iallefall generelt?

 

Jeg skal ikke påstå at den eldre garde er "best" på å snuse etter gameplay, det er rett og slett humbug, men når man vokser opp med 2D-spill er det kanskje litt lettere å sette pris på den grafikken man får, og heller prise orginalitèt?

Se bare på Fracture, grafiskt middelmådig, men våpenmessig og "combat"-messig synes jeg spillet baner vei for skytespill når det kommer til strid i spill, men spillet blir av mange dømt nedenom og hjem fordi det ikke er like pent som sin storebror "Gersj åff Wår".

 

Den dagen grafikk faktisk ikke er en topp-prioritèt hos spill-utviklere og konsumenter, er den dagen menn ikke sikler etter den dumme blondina (hårfargen er fullstendig tilfeldig, og er ikke ment å fyre opp under generelle stereotyper) på gata, og tro at hun er drømmedama bare pga utsèendet.

 

I mine øyne var grafikk også viktig på "vår tid", bare fordi grafikken da er dårligere enn dagens betyr ikke at det ikke var fokus på det, bare les anmeldelser fra 80-tallet, du vil se grafikk bli nevnt like mye der som nå.

 

Og hvorfor skulle feks far cry bli tatt imot like godt om det hadde dårlig grafikk? Grafikk er uomtvistelig endel av spillopplevelsen, far cry burde fått dårligere kritikk om det var elendig lyd der også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...