Gå til innhold

Hvorfor spill, og ikke en bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min side har det mye med latskap å gjøre. Skal jeg lese en bok må jeg sette meg ned å konsentrere meg, kroppen må med andre ord jobbe for å ikke bare lese, men også forstå hva man leser. Derfor er det for min del bare lettere å se film eller spill der alt blir servert på fat. Jeg kan ikke sette meg ned og kose meg med en bok, for bøker er, og kommer nok til være kun arbeid og slitsomhet i mine øyne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

da har du nok prøvd deg på feil bøker MrLG.

Det jeg mente med at det er "teit" å lese bøker på barne/ungdom/vgs nivå er at dagens ungdom, og mesteparten av samfunnet vårt forøvrig fokuserer på helt andre verdier. Kunnskap, visdom, teoretiske og praktiske ferdigheter, erfaring. Slike ting er ikke vektlagt lenger, er min oppfattning. Berømmelse, makt, penger, sex, populæritet, har tatt helt over. På videre utdanning er dette snudd helt om selvfølgelig, og at det er så mange som studere på universitetet og høyskoler viser at ting ikke er helt på jordet. Kort og godt, det er ikke kult å lese bøker, og i puberteten betyr populæritet veldig veldig mye, for veldig veldig mange, og bøker er allerede da på tapende front. De får aldri sjansen til å lese virkelig gode bøker, og når man er ung er hjernen langt mer motakelig for fantasien, enn som voksen, og uten å bruke denne ekstra starthjelpen gidder man ikke å prøve engang. Dette bare baller på seg, for alle par som ikke leser bøker, er det svært store sjanser for at barna deres ikke leser bøker, og dem blir det bare fler og fler av.

Se tilbake til middelalderen f.eks. De "kule" gutta måtte skrive lyrikk, beherske minst et instrument, kunne filosofi, historie, og generelt være lærd. I dagens samfunn er det kult å drite i skolen fram til etter vgs, og da er det forsent. Det er hvertfal mitt inntrykk av min ungdom, og betrakting av de rundt meg, og hvordan bokvanene deres er nå.

Endret av DjFarmor
Skrevet

vel, nå er ikke spill akkurat det "kuleste" man kan gjøre heller, så sånn sett er argumentet dårlig, men spill er langt enklere å komme seg inn, enn bokverden, nettop på grunn av lengden, og kanskje forde alle har en pc, og har idetminste spilt litt, og tar det derfra.

Skrevet

Bokserier som Harry Potter og Twilight er jo populære blant "kidsa", men av tenåringene som leser er det vel hovedsaklig jenter. Problemet er kanskje at det ikke finnes nok kvalitetsbøker som retter seg mot gutter i ungdomsalderen, og da blir spill, film og tv-serier de eneste alternativene. Det blir kanskje en selvforsterkende profeti i det at unge gutter/menn ikke leser bøker og derfor skrives det heller ikke så mange bøker som retter seg mot det markedet. Hvis vi kunne få bøkenes svar på Gears of War eller liknende ville det kanskje blitt kulere å lese i en yngre alder.

Skrevet

ja. Da jeg var i den alderen skrev jeg "bøker" som var rettet mot likesinnede. Mine historier i norsktimene var veldig populære, men kun forde det var så mye blod, drap og innvoller at de voksne syns det var for drøyt. Kanskje den veien man må ta. Problemet er jo å skrive en lenger bok, med nok action til å holde fra start til slutt. Tankeløs action blir fort kjedelig hvis man ikke har hovedpersoner og setting man kan identifisere seg med, og eller elsker/hate. Jeg har lest mange bøker som er utrolig handlingsmettet, bøker som gjør seg veldig godt som spill og film materiale, men de er alle trege å komme inn i. De første 30-40 går veldig sakte, de neste 30-40 tar man på halvparten av den tiden, og resten går unna på rekord fart. Her er film og spill veldig mye sterkere, da tiden det tar før man selv gjør noe aktivt, enten deltar i en spennende action scene eller såvidt unngår fiendens oppmerksomhet er mye kortere. Instant entertainment, og for å dra en metafor, instantcoffe er ikke like godt som vanlig coffe.

Skrevet (endret)

Siste bøkene jeg pløyet gjennom var Hobbiten og Ringenes Herre trioen...

Ringenes herre som var et slit å komme seg gjennom, kjempebra serie som virkelig setter fart på fantasien.!

Men det faktum at det tar flere dager å lese gjennom gjør det å lese en bok til en tålmodighetsprøve...

Jeg har hatt flere følelser og svettet mer av å spille Left 4 Dead for å si det slik...

Å det er et spill helt uten historie...

Men utslaget for min del er interaktiviteten man har med et spill, vi er i 2009, teknologien har kommet langt...

Når jeg leser noe i papirformat nå så er det ofr å slappe av, stresse ned, være litt "hjernedød"...

Lyst til å lese Silmarillion, men DET er en tung bok det....

Endret av Tore
Skrevet (endret)
Bokserier som Harry Potter og Twilight er jo populære blant "kidsa", men av tenåringene som leser er det vel hovedsaklig jenter. Problemet er kanskje at det ikke finnes nok kvalitetsbøker som retter seg mot gutter i ungdomsalderen, og da blir spill, film og tv-serier de eneste alternativene. Det blir kanskje en selvforsterkende profeti i det at unge gutter/menn ikke leser bøker og derfor skrives det heller ikke så mange bøker som retter seg mot det markedet. Hvis vi kunne få bøkenes svar på Gears of War eller liknende ville det kanskje blitt kulere å lese i en yngre alder.

Hva med ingen dumme bøker, bare dumme folk? Altså er selv tenåring og gutt. Liker alt fra romaner, noveller og andre typer skrift. Er selv enig at mange tenåringer ikke liker å lese. En av grunnene er vel at de aldri har lest skikkelig gode bøker som fanger leseren og gjør at det er spennende å lese. For min del synes jeg at bøker kan bli utrolig spennende. Så spennende at du får frysninger, til og med at du bare lengter etter å lese mer. Så det å si at bøker ikke kan være Gears of War og lignende blir feil. Husker godt da jeg leste Engler og Demoner av Dan Brown. En helt utrolig spennende og gripende bok. Slår sikkert et par fps spill også. Synes det blir litt dumt å si at du må skrive en bok som retter seg mot ungdommer. Hvorfor kan de ikke bare lese gode bøker?

Endret av Genetics
Skrevet

Hehe, ja hvorfor kan de ikke bare lese Dostoyevsky og være fornøyd med det? Neida, jeg skjønner hva du mener, og Dan Browns bøker er gode eksempler på spenningsbøker som passer bra til å inspirere leselysten. Men hvis man skal fange opp det publikumet som hovedsaklig er interessert i neste Gears of War spill må man kanskje gå enda sterkere til verks. Det finnes mange gode spenningsbøker der ute som passer for ungdom, men for å fange opp de som i utgangspunktet ikke er interessert i å lese bøker må man ha en helt spesiell oppmerksomhet rundt de aktuelle bøkene. Hvis vi fikk en bokserie i Harry Potter format som henvendte seg til gutter i tenårene kunne det nok gjort mye for å skape en ny lesetrend. Da tenker jeg i forhold til popularitet og mediaomtale.

Skrevet

Også har du bøker som The Game (sjekkeboka). I det minste får man tatt i en bok. Harry Potter vil jeg si har hjulpet mye, men tror ikke vi merker det helt enda. De har ikke blitt så gamle enda, Harry Potter generasjonen, at man kan si oom harry potter bøkene inspirerte videre leslyst i småunger, eller om de etter harry potter satte seg ned med pcen igjen.

Enda en ting som taler bøkenes sak; ingen lastetider, save's, ctd, bugs eller lignende iMmErZzOn (eller hvordan disse folka sier det) brytende elementer.

Skrevet

Jeg må si meg enig at Harry Potter har inspirert leselyst i mangen. Kan selv huske at Harry Potter var den første "skikkelige" boken jeg leste, og gud jeg er glad for det! ^_^

Skrevet

Tror DjFarmor er inne på noe vesentlig. Dagens unger kalles glasurgenerasjonen, og det er gjerne ikke uten grunn. Om noe ikke gir en umiddelbar belønning, er det ikke verdt å bruke sin dyrebare tid på. Da blir det til at man bruker noen timer på å se Ringenes herre-triologiene istedenfor noen dager med lesing, eller nyter den fantastiske historien i Crysis.

Skrevet (endret)

men, på en annen side. Leste en artikkel fra 1800 tallet, der de voksne sukket og akket seg over ungdommen på den tiden osm bare drakk vin, bannet, og ikke hadde respekt for de eldre. Ikke leste de noe fornuftig heller. Så forfallet har enten pågått i alle tider, og retter seg opp like før neste generasjon, ellers så er samfunnet snart i oppløsning. Ikke leser de bøker, laster ned ulovlig, spiller spill til langt på natt, og hører hvertfal ikke på foreldrene angående leggetider. Nei hva skal det bli av dagens ungdom

Endret av DjFarmor
Skrevet

I et spill får du mer frihet til å gjøre hva du vil, mens i en bok kan ikke det som står der forandres. Et spill styrer du personen selv og og du kan bestemme hvor den skal gå.

Gjest Slettet-o2Xgh2
Skrevet

Men i bøkene er det som oftes mer detaljert.

Driver og leser gjennom den Første Resident Evil boka, som tar for seg det første spillet. veldig gøy og spennende og lese selv om eg har spillt spillet.

Skrevet

Tenkte jeg bare kunne meddele at jeg i dag framførte oppgavenm, som ble på 40 minutter framfor de 20 det egentlig skulle være. Mye av det var basert på interessante utsagn her i tråden :)

Dommen var slik "Vel, jeg kan uheldigvis ikke jeg deg en 6'er fordi du brukte dobbelt så lang tid på foredraget, men en absolutt sterk 5'er blir det"

Så takk for alle svar :)

Skrevet
men, på en annen side. Leste en artikkel fra 1800 tallet, der de voksne sukket og akket seg over ungdommen på den tiden osm bare drakk vin, bannet, og ikke hadde respekt for de eldre. Ikke leste de noe fornuftig heller. Så forfallet har enten pågått i alle tider, og retter seg opp like før neste generasjon, ellers så er samfunnet snart i oppløsning. Ikke leser de bøker, laster ned ulovlig, spiller spill til langt på natt, og hører hvertfal ikke på foreldrene angående leggetider. Nei hva skal det bli av dagens ungdom

Bare for å si det så handler det vel om at man raskt lærer at livet er så mye mer enn dette når man etterhvert får eget sted å bo, kjæreste, barn og bil. Dette er ting som raskt gjør deg til en mer moden person. Selv har jeg verken kjæreste, hus eller bil enda, men jeg merker allerede at jeg er mer moden enn for bare noen år siden.

Skrevet (endret)

Jeg får helt andre ting ut av bøker enn jeg gjør av spill.

Når jeg leser bøker, så havner jeg i en annen tankemodus enn den jeg er i når jeg spiller spill.

Ingen av delene er kulere/bedre, bare forskjellige.

Folk får lov å velge selv, men jeg syns de som konsumerer mer enn ett medium er morsommere å henge med.

Endret av havchr
Skrevet

Hovedessensen i forskjellen mellom spill og bøker er vel at imens bøker beskriver en hendelse, et sted, en tilværelse, så opplever du det i et spill. Da bøker er som å forklare en blind mann hvordan ting er, så ville et spill vært en umulighet for den blinde mannen, fordi du må se hva som skjer for å være der. Spill er en blåkopi av den ekte verden, på sett og vis, så klart. Imens noen spill kan ta for seg en ekte verden med "ekte" mennesker, og andre ta for seg et surrealistisk univers der du lever som en ball, så kan også noen bøker ta for seg en ekte verden, imens andre tar for seg f.eks en tilværelse, enestående, uten noen verden.

Og ikke minst; min personlige grunn til hvorfor spill ligger hakket over bøker: interaktiviteten. Istedet for å se det hele fra en tredjepersonsvinkel, så er du midt i det. Du utfører historien selv, og på en måte skriver du den også. Hadde spill vært bøker ville det vært som at du skrev sidene selv imens du utfører den. Da en bok beskriver et sted over en bestemt lengde, og du ikke kan utforske dette stedet mer enn det blir beskrivd, så kan du i et spill utforske og oppdage nye ting konstant, og så lenge du vil. En eller annen nevnte at han heller foretrakk å spille spill, da han fikk alt "servert på et sølvfat", istedet for bøker der du må konsentrere deg for å få med deg alt. Vel, det kan også være omvendt. Imens en bok beskriver hendelser, personer, steder linært, og på en måte "på et sølvfat", så må du oftest på spill oppleve dette selv, se det selv. Og da blir spillene det mediumet du må konsentrere deg om, og gjøre en innsats for å få alt med deg.

Videre er jo det at en bok fullfører seg selv. Ingen hindringer på veien, alt går rett fram i det tempoet du leser. I et spill så må du gjøre ting for å komme videre, og ofte kan til og med det være vanskelig, noe som gjør at du må vise en innsats for å kunne gå videre i historien. Der er det helt unikt fra bøker. Metaforisk sett kan en 3-åring fullføre alle bøker i verden, imens h*n ville hatt problemer med et spill, og kanskje ikke en gang greid det. Der bøker går flytende har spill hindringer, og, ikke vondt ment, krever noe av deg.

Jeg liker begge deler, men foretrekker spill før bøker, selv om spill fortsatt ikke er på det stadiumet der de virkelig beskriver følelser og hendelser så detaljrikt og ekte som bøker.

Skrevet

Jeg synes det er kjempekjedelig å lese. Jeg føler liksom at jeg må slå av så mange sanser og fokusere meg på bare tekst oppå tekst, oppå tekst. Mens spill er jeg mer aktiv. Der bruker du ikke bare øyne og øre, men må handle selv.

Jeg har sagt til meg selv at jeg en dag skal sette meg ned å lese mer, fordi jeg vet det er innen litteratur at det er mest innovasjon og nyheter innen historiefortelling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...