Gå til innhold

Hvorfor spill, og ikke en bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm... å si at gutter får mer ut av videoer enn jenter er vel å ta litt hardt i?

Sett på en film du, så ser du hvem som husker mest av selve historien og karakterene i filmen av en jente og en gutt. Så kan du spørre hvilken våpen man så i filmen.

Tror alle for like mye ut av en film, også videospill... selv om noen ser på spillet på en annen måte og derfor for med seg forskjellige ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sitter ikke her og sier ting som ikke har grunnlag i virkeligheten. Er ikke som om jeg finner opp ting helt på egenhånd. Det er almennt kjent at jenter bruker mer av venstre side av hjernen enn gutter, og gutter heller mer mot høyre. Høyre side driver med visuelle ting og fysikk. Det er også kjent at jenter er flinkere til å kombinere begge sider enn gutter. Jenter kan mulig få mye ut av film, videospill og slikt men også fra tekst. Gutter derimot heller mer mot høyre side og dermed (det er bevist, og et praktisk eksempel er jo at jenter generellt gjør det bedre i skolen med noen unntak i enkelte fag) ubevist får mer ut av video enn tekst, derfor er det naturlig at vi liker denne form for underholdning bedre. Selfølgelig finnes det unntak, gutter som bruker venstre side mer enn andre gutter men så langt jeg vet er det ingen gutter med normal testosteron produksjon som bruker venstre mer enn høyre.

Personlig har jeg ingen interesse av og sitte her og diskutere, vil dere ha kilder og linker for dere google dem opp selv. Dette er grunnleggende forskjeller mellom gutter og jenter som alle av en viss modenhet burde vite.

Skrevet

Mange gode svar her, takker for alle bidrag! Hvis noen ville vite hva problemstillingen er oppdaterte jeg første posten, skriver den også her;

Hvordan kan et dataspill i kontekst av å være en sammensatt tekst, formidle en fortelling?

Ganske morro prosjekt egentlig, men avansert :)

Skrevet
Jeg sitter ikke her og sier ting som ikke har grunnlag i virkeligheten. Er ikke som om jeg finner opp ting helt på egenhånd. Det er almennt kjent at jenter bruker mer av venstre side av hjernen enn gutter, og gutter heller mer mot høyre. Høyre side driver med visuelle ting og fysikk. Det er også kjent at jenter er flinkere til å kombinere begge sider enn gutter. Jenter kan mulig få mye ut av film, videospill og slikt men også fra tekst. Gutter derimot heller mer mot høyre side og dermed (det er bevist, og et praktisk eksempel er jo at jenter generellt gjør det bedre i skolen med noen unntak i enkelte fag) ubevist får mer ut av video enn tekst, derfor er det naturlig at vi liker denne form for underholdning bedre. Selfølgelig finnes det unntak, gutter som bruker venstre side mer enn andre gutter men så langt jeg vet er det ingen gutter med normal testosteron produksjon som bruker venstre mer enn høyre.

Personlig har jeg ingen interesse av og sitte her og diskutere, vil dere ha kilder og linker for dere google dem opp selv. Dette er grunnleggende forskjeller mellom gutter og jenter som alle av en viss modenhet burde vite.

hm.. virker nesten som dette har blitt skrevet av en pompøs besservisser... men det kan jo være noe med den ene hjernehalvdelen min... høyre mon tro?

Skrevet

Om man skal dra inn filmer i denne diskusjonen så bør vel også mange serier draes inn også. Er jo mange eksempler på serier som har en sammengående historie over en til flere sesonger.

For min egen del så er det serier som er den "beste" historiefortelleren. Du får brukt mange timer på å bli kjent med karakterene og historien trenger ikke å være så "kompakt" som den ofte blir i film.

Skrevet

Bok får jeg vondt i øynene å lese etter 1 time

Og historien kommer bedre fram i spill som Metal gear Solid serien. Kan aldri se for meg at jeg skal lese en bok :p

Skrevet

For min egen del:

Spill er interaktiv underholdning. Bøker er en historie som man ikke kan påvirke.

Bøker gir den fordelen at man selv kan forestille seg hvordan handlingen skjer, imidlertid. Det har blitt smått med bøker de siste årene, men jeg leser noen bøker fra tid til annen. Ikke på langt nær så mye som jeg gjorde før.

Skrevet

Man får en følelse av å oppnå noe når man vinner i et spill, på samme måte som å vinne en fotballkamp eller ta OL-gull. Det er sikkert noe av grunnen til at multiplayer er populært, elementet av konkurranse.

Skrevet
Hvordan kan et dataspill i kontekst av å være en sammensatt tekst, formidle en fortelling?

Ved å lede hovedpersonen (spilleren) gjennom historien ved bruk av de forskjellige verktøy spillet har.

Et sandkassespill spill må ha mengder med tekst, fordi en spiller selv velger hva slags historie han vil ha fortalt. Og motsatt. Et plattformspill trenger lite tekst fordi handlingen er allerede lagt opp, og fortellingen vil bli fortalt når spilleren oppnår gitte mål.

GTA 4 opp mot Super Mario Bros. 3.

Egentlig er jeg ikke sikker på om jeg skjønte oppgaven? Haha

Skrevet

Jeg leser bøker OG spiller spill. :)

Jeg spiller vel fordi det er kansje mer spennende, og det ikke er 1000sider jeg må gjennom, men heller 100000000000000000bilder? (Spill er bygd av bilder hvis jeg ikke tar feil?)

Men jeg leser bøker som ikke har kommet på film eller spill enda, eller som aldri kommer til det.

Skrevet

Hvorfor spill og ikke bok?

- Bok gir deg en historie, spill gir deg en historie og opplevelse som du selv tar del i

- Bok må man lese, lesing er kjedlig. Spill har seff noe tekst, men 90 % mindre.

- Spill for deg til å ramle av stolen, bøker får deg/meg til å gjespe.

Skrevet (endret)

- Bok gir deg en historie, spill gir deg en historie og opplevelse som du selv tar del i

- Bok må man lese, lesing er kjedlig. Spill har seff noe tekst, men 90 % mindre.

Bøker er ikke alltid kjedelige, det er bare folk som leser DÅRLIGE bøker som synes det (eks selvbeografier osv)

Endret av Nightmare
Skrevet

Bøker er ikke alltid kjedelige, det er bare folk som leser DÅRLIGE bøker som synes det (eks selvbeografier osv)

Nja historien i boken trenger abselutt ikke å være dårlig eller kjedlig, men lesing er drit kjedlig synes jeg. Jeg kan kanskje lese korte og brae historier, men ikke en bok på mer enn 100 sider, det føles mer som en jobb enn morro. Spilling gir meg så mye mer, pene omgivelser, masse fart og spenning, 5.1 surround lyd, nei det er ingenting med en bok som klarer å slå det

Skrevet

Jeg vil si at det er en viss forskjell på hva slags bøker du setter opp imot et spill.

Les en historie bok om en en viss verdens hendelse og du vil bli fakta smartere, spill et spill som åpner øynene dine for ting man aldri skulle tro kunne eksitere i noe format og fantasien delt med kreativiteten vil ta nye veier.

Spill har lært meg så mye opp igjen og hatt en stor innflytelse på hvordan jeg er og former meg.

Men ikke se meg som en bok hater, jeg leser også bøker som former meg på den måten. Ringenes Herre, Harry Potter, Tids hjulet, Bøkene om Arn and so on. Lest så utrolig mye at jeg ikke husker alt. Det er bare det faktum og ta en del i en annen verden enten den er totalt ny eller vår verden med en annerledes vri.

Så jeg sier heller Ja takk begge deler, utforsk mediumene og ekspander kreativiteten og fantasien.

Skrevet

Nja historien i boken trenger abselutt ikke å være dårlig eller kjedlig, men lesing er drit kjedlig synes jeg. Jeg kan kanskje lese korte og brae historier, men ikke en bok på mer enn 100 sider, det føles mer som en jobb enn morro. Spilling gir meg så mye mer, pene omgivelser, masse fart og spenning, 5.1 surround lyd, nei det er ingenting med en bok som klarer å slå det

Hvis filmskapere/spillskapere hadde klart og lage 99% film/spill etter boka hadde jeg HELT KLART kjøpt den

Jeg vil si at det er en viss forskjell på hva slags bøker du setter opp imot et spill.

Les en historie bok om en en viss verdens hendelse og du vil bli fakta smartere, spill et spill som åpner øynene dine for ting man aldri skulle tro kunne eksitere i noe format og fantasien delt med kreativiteten vil ta nye veier.

Spill har lært meg så mye opp igjen og hatt en stor innflytelse på hvordan jeg er og former meg.

Men ikke se meg som en bok hater, jeg leser også bøker som former meg på den måten. Ringenes Herre, Harry Potter, Tids hjulet, Bøkene om Arn and so on. Lest så utrolig mye at jeg ikke husker alt. Det er bare det faktum og ta en del i en annen verden enten den er totalt ny eller vår verden med en annerledes vri.

Så jeg sier heller Ja takk begge deler, utforsk mediumene og ekspander kreativiteten og fantasien.

Kloke ord, kloke ord "indeed". Som Ole Brom sier "Ja takk, begge deler" :p

Gjest Slettet+981287349
Skrevet

Syns spill er bedre en bok, grunnen til det er at jeg lever meg mer inn i spill.

Der får du lyd og bilde, samme med film.

Skrevet

Spill er vel i utgangspunktet en "enklere" form for underholdning og historiefortelling enn bøker. I bøker så kreves det jo mye mer av leseren, noen har problemer med å lese og leser ikke så fort, da blir det kjedelig. Det er også avhengig av ens egen fantasi. Man leser en tekst som er lik for alle, men de bildene man selv skaper seg av det som skjer er unikt for hver enkelt som leser. Spill på sin side er mer interaktivt, fortellingen i et spill blir bare en del av totalopplevelsen.

Når det gjelder historiefortelling i spill så tror jeg det ligger et utrolig mye større potensiale enn det som untyttes i dagens spill, og jeg håper dette er noe som kommer til å få mer fokus etterhvert. Utfordringen ligger imellom friheten spilleren har til å styre karakteren og hvordan det skal henge sammen med historien som blir fortalt. Ta f.eks GTA IV, som jeg mener har en av de bedre historiene vi har sett i det siste. Alikevell er det mange tvetydigheter, gjennom fortellingen i spillet kan man få en viss sympati for Niko, og han dreper aldri noen som ikke fortjener det. At man har tatt livet av uendelig mange sivile fotgjengere i løpet av spillet har ingen innvirkning på karakteren, og om man vil kan man spille en sosiopatisk massemorder som går amok med skytevåpen i "central park". Det gir ingen mening å ha valg i spillet hvor man kan spare livet til folk, når man rett etterpå stjeler en bil og meier ned 10 uskyldige sivile på nærmeste gatehjørne.

Skrevet

Folk er late. På mange bøker går det litt tregt i starten, men når man først er blitt kjent med karakterene og historien kan gå sin gang, da er det umulig å slippe taket. Film og spill stimulerer langt flere sanser, men oppfordrer ikke brukeren til å danne sine egne universer. Alt blir servert. Man blir sjelden like involvert i film og spill, som bøker. Det er heller få filmer, og enda færre spill som virkelig får deg til å føle som hovedpersonen, og glemme at noe virkelig eksisterer. Glemme å analysere det man ser, som i spill, der man alltid prøver å finne ut hvordan man skal komme seg videre, så kan man i bøker heller konsentrere seg 100% om historien som blir servert. Effektene du forestiller deg i hodet, vil alltid være bedre enn effekter i noe annet medium. I tillegg blir man smartere av å lese bøker. Man er aktiv i langt større grad enn film, og jeg vil også si i større grad enn spill, da spill stort sett trenger reflekser.

En bok er ikke kodet, og har dermed ingen regler, den har ingen budsjetter, og dermed ingen mangler på hverken skuespillere, effekter, eller andre dyre ting, som fort kan ødelegge en film. Bøker har også den fordel, at siden pengene som trengs for å utgi en bok er langt mindre enn spill og film, får man mulighet til å utforske universer og bli kjent med karakterer ingen spill eller film tørr ta sjansen på. Og en ting spill og film sjelden klarer å gjøre, er å lære deg noe om livet. Å oppleve motstand, og mestring sammen med en person (fiktiv eller ikke) styrker deg, og da snakker jeg ikke om å plukke bær, drepe terrorister, eller levere bøker. Bøker blir heller ikke gamle, og en god bok er alltid god. Bøker kan man dessuten nyte overalt. Bøker er alle andre medium langt overlegne, dog, jeg kan forstå det deilige i å bare slappe av med en film, eller den fine følelsen av å gruse kamerater og eller ukjente. Man må bare ikke være så redd for å bruke huet litt, og det er ikke teit å lese bøker, som man kan få inntrykk av på skolen.

Skrevet

Enig i en del du sier der DjFarmor, bøker har nok et helt unikt utgangspunkt når det gjelder historiefortelling kontra film og spill. Alikevell vil jeg ikke si at det har med latskap å gjøre, selv om bøker nok i utgangspunktet er mer krevende. Kommersialiseringen av film og spillindustrien legger nok noen bremser på utviklingen av disse i form av mer komplekse/kunstneriske uttrykk. Men jeg lurer på hvilken måte man i skolen kan få inntrykk av at det er teit å lese bøker, hvis jeg leser den siste setningen din rett? Hvis det er tilfellet så gjør vi noe alvorlig galt i skolen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...