Gå til innhold

Dwarf Fortress - noen som spiller det?


Anbefalte innlegg

Ble tipset av en kompis forleden dag om dette merkverdige bidraget til spillenes verden. Det virker utrolig vanedannende, om enn med en morbid læringskurve og kompleksitet. Har klart å få i gang en noenlunde ok festning, men har ikke utgjort en brøkdel av alt spillet har å by på.

 

Bay 12 Games hjemmeside - download og screenshots

 

Dwarf Fortress Wiki

 

Screenshot:

soldiering.PNG

 

Som dere ser er det tydeligvis ikke noe for grafikkhorer, hehe. Virker ekstremt bra etter førsteinntrykket mitt dog!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det kjekt med det i sommer ein gong på Eee-pcen min. Desverre gjekk det ganske treigt på den pcen sidan spelet faktisk har overraskande høge systemkrav (eller hadde den gongen) i forhold til korleis det ser ut. Det er nok som følge av ein kombinasjon av upolert koding (spelet er vel under konstant utvekling) og at det driv med nokon avanserte kalkulasjonar. AI-en i spelet er jo fantastisk.

 

Edit: Var historia om fortet Boatmurdered og anbefalingar på eit forum som fekk meg til å prøve spelet.

Endret av Gusj
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

spiller det naa og da. Er et fryktelig gennialt spill.

 

Spiller selv med ascii grafikk. Syntes i begynnelsen det var litt irriterende at de markerte grass go bakke osv. med tegn, men har vendt meg til det naa og synes det egentlig er ganske greit.

 

Er paa den andre festningen min. I den foerste doede dvergene av sult siden jeg feilberegna kraftig hvor lang tid jeg ville bruke paa aa komme igang med aa dyrke mat. det hjalp ikke at jeg flere ganger sendte dvergene mine ut paa smaa flyveturer ved aa ikke forstaa hvordan channeling fungerte med flere etasjer.

 

Andre festningen bestemmte jeg meg for aa droppe alle oeksene, siden jeg var i et fredelig omraadet.

Pop quiz: hva annet bruker man oekser til en aa dreppe?

Svar: hoegge traer <_<

 

med andre ord, ikke veldig gjennomtenkt. heldigvis hadde foerste pulja med immigranter med seg en oeks eller to. Trodde ogsaa at dvergene tokk ut froene av soppen naar de lagde mat eller oel med dem, men det gjoerde de vist ikke. fant det ut naar jeg hadde 2 sopper igjen, heldigvis.

Endret av bremarv
Lenke til kommentar

Når man dyrker plump helmet, får man frø av de som kan brukes om igjen?

 

man får frø hvis dvergene spiser soppen og tror du får du lager drikke av dem (har ikke sjekket det siste selv). Du får derimot ikke frø hvis du lager måltider av soppen, så ikke la kokken din gå altfor berserk

Lenke til kommentar

Man kan også velge hvilke råvarer (sopp, planter osv) som kan brukes til matlaging. Om man vil spare Plump Helmets for dyrking kan det være lurt å ta disse av listen.

 

 

Det er også greit å huske at brygging lar deg beholde frøene. Ser ut som nyeste oppdateringen kommer ut i dag ;)

 

Angående systemkrav, så spiser spillet ALL prossesorkraft det kommer over, spillet er ikke kodet for multithreading, (nyeste versjonen har grafikk på egen kjerne), så det er kjekt å la DF ha en egen kjerne for seg selv. Mesteparten av utregningene kommer fra pathfinding, mener å huske at det var rundt 70% fra en logg noen postet. Ellers går det med mye til temperaturrelaterte ting. Så dersom du synes ting går treigt, skru av temperatur i ini filen, og kutt ned på befolkningen/kjeledyr.

 

Personlig elsker jeg friheten og de små detaljene spillet byr på. Dersom du tar litt tid til å bli kjent med dvergene dine vil du etterhvert kunne se for deg små intriger, historier etc...

 

Anbefaler å lese Boatmurdered og andre historier på community games forumet. Har en dverg oppkalt etter meg i "Migrursut: Goodness is a choice", anbefaler på det varmeste å lese den tråden. Merkil har utviklet seg til å bli en spennende og morsom fyr ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Elsker hvordan de forskjellige dvergene har vidt forskjellig personlighet. En av dvergene mine har okkupert en seng i sykehuset i flere måneder fordi han skadet huden på den ene fingeren. En annen hadde bruket beine i venstre overarm og så fort legene hadde bandasjert og spjelket armen gikk han tilbake til trening. Siden han hadde problemer med å holde ting med venstrearmen tokk han likesågodt å brukte både skjold og stridshammer i høyre hånd.

Lenke til kommentar

Fant en fin grafisk pakke: http://mayday.w.staszic.waw.pl/df.htm

 

Gjør det lettere for oss nybegynnere å skjønne litt ^^

 

Linken er utdatert.

 

 

Korrekt link skal være http://mayday.w.staszic.waw.pl/df.php

 

Takker, jeg prøver meg på spillet for første gang nå. Det at det er mye å sette seg inn i var ikke akkurat en underdrivelse, men det hjalp veldig med litt oppdatert grafikk. Jeg kan faktisk se dvergene nå :p

Endret av Big aim
Lenke til kommentar

Personlig oppdaterte jeg det settet der med en annen dverge-grafikk (Ironhand) som gir meg en unik grafikk for hver eneste profession, istedenfor Mayday's 1-per-hoved-gruppe (Farmer/stoneworker/woodworker/miner etc.). Litt mer knotete og manuelt arbeid, men om det er interesse kan jeg sikkert forklare hvordan :p

 

(Hele Ironhand settet er ganske gjennomført, men jeg klarer ikke stilen for terrenget og bakgrunner)

Ser forøvrig sånn ut:

oatdli.png

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Da tar jeg og bumper en 7 år gammel tråd jeg siden jeg tviler på at det er mer effektivt å lage en ny en :wee:

 

Satt meg nettopp ned med DF for andre gang, par år siden sist, og det er veldig artig å starte på nytt uten å være noob. Tviler på at jeg klarer å leve lenge, men litt artig kan man vel klare å gjøre før alle dvergene dør horrible døder.

 

Jeg fant ut en del effektiviseringsmetoder før jeg startet nå siden FPS blir et helvete hvis man ikke er litt "forsiktig". Så startet jeg også med litt forenklingsgreier slik at sjansen for å dø så fort at man ikke engang får satt seg inn i hotkeys og UI'en blir ganske lav.

Her er en fin starter pack http://dffd.bay12games.com/file.php?id=7622

 

Den har noen innebyggde skins/tilesets som er mer eller mindre påkrevd hvis du ikke liker masse rare tegn (ASCII). De fleste av dem har preview bilde på denne siden http://dwarffortresswiki.org/index.php/DF2014:Graphics_set_repository

 

Så får vi se om det er interesse for verdens beste spill som har hoppet rett over læringskurven og fikset en skikkelig læringsklippe :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da var jeg igang igjen og kan si at jeg har blitt betydelig flinkere siden siste runde (les; mindre elendig). Fått opp et par fort som fikk nærmere 2.000.000¤ i verdi, ikke voldsomt mye, men en milepæl for meg :)

 

Slettet alle saves og verdner og lagde en ny en, tenkte jeg skulle begyne "seriøst" nå etter mange mange timer med øvelse. Da blir det militære og alt :w00t:

 

Meeeeen, så skjedde det en ting... 19 dverger i fortet og en verdi på 20.000¤... Plutselig så tok ene jævelen og utnevnte seg selv til konge... Kongelig soverom, gravkammer, tronerom og spisehall ble plutselig førsteprioritet. 18 stakkarslige dverger fikk plutselig en massiv gravejobb, hundrevis av blokker må smoothes og graveres.. Masse statuer, kister, våpenstativ, rustningstativ, komoder og stoler som alle bør være av gull... Jeg hadde ikke gull...

 

På toppen av det hele så er kongen forelsket i kogger (quivers) som må lages av lær og for å overleve så kan jeg selvfølgelig ikke drepe de få dyrene jeg har for å skaffe det. Heldigvis kom det noen handelsmenn, mennesker, med en karavane og de hadde mer enn nok.

 

Så hadde jeg litt flaks og fikk nye migranter så nå har jeg en hær av dverger som kun lever for å tilfredsstille en teit konges krav :thumbs:

 

Edit; En konge skal ikke kunne utnevnes/komme før man har et par titalls millioner ¤ i verdi, en baron og et fort med 100++ dverger.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...