Gå til innhold

Import av spill fra utelandske butikker


Anbefalte innlegg

Fikk meg en solid skuff da jeg så at PlayTrade på Play.com kun fungerer til de som bor i Storbritannia, ettersom de fleste som selger bor der... Hadde vel 4 ganske nye spill i handlekurven til 60 pund.

 

Men jeg ble fortalt at Euro gjelder på play.com dersom du skal kjøpe fra Norge, og her er vel kursen litt annerledes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg ble fortalt at Euro gjelder på play.com dersom du skal kjøpe fra Norge, og her er vel kursen litt annerledes?

Dersom du handler DVD, Bøker eller Spill (på et elektronisk media) fra Play kan du handle i pund. Tidligere var det en periode du måtte bruke Euro, men slik er det ikke lenger.

 

PlayTrade er som oftest kun for de i UK, men noen enkelte selgere sender internasjonalt også.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Tenker litt på å kjøpe en Dualshock 3-kontroll til PS3'en, og har noen spørsmål:

 

Har sett på Amazon.com og Amazon.co.uk (US og UK -versjon av samme butikk?), og jeg har funnet DS3'en til $42.99 = 299,21 kr (.com) og £34.99 = 347,80 kr (.co.uk)(Bruker denne valutakalkulatoren).

Men hvordan er det med frakt til Norge?

Hvilken butikk lønner det seg å handle på med tanke på totalprisen når frakten er lagt til, og er leveringstiden forskjellig?

 

Også var det tollen, merker Amazon.com og Amazon.co.uk pakken på en måte som gjør at den slipper forbi tollen, og at jeg bare trenger å betale den prisen hjemmesiden deres opplyser om, uten å måtte tenke på masse toll-beløper?

Må de i så fall bli oppfordret (hvordan?) eller gjør de det på eget initiativ?

Og hvor stor sjanse er det da for å bli tatt i tollen og måtte betale ekstra?

 

Og til slutt: Jeg er en gutt på 14 år som på dette kjøpet må bruke en av mine foreldres kredittkort, jeg skal da betale dem tilbake i kontanter. Om jeg er så uheldig å bli tatt i tollen, hvordan kan vi se hva hele greia har kostet, får vi noen som helst faktura eller noe fra Tollvesnet?

 

Håper noen tar seg tid til å besvare mine mange spørsmål, på forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Tenker litt på å kjøpe en Dualshock 3-kontroll til PS3'en, og har noen spørsmål:

 

Har sett på Amazon.com og Amazon.co.uk (US og UK -versjon av samme butikk?), og jeg har funnet DS3'en til $42.99 = 299,21 kr (.com) og £34.99 = 347,80 kr (.co.uk)(Bruker denne valutakalkulatoren).

Men hvordan er det med frakt til Norge?

Hvilken butikk lønner det seg å handle på med tanke på totalprisen når frakten er lagt til, og er leveringstiden forskjellig?

Til disse prisene, er jeg faktisk ikke sikker på om det lønner seg å handle fra utlandet. Prisen på kontrolleren blir henholdsvis 299,21*1,25+103 = 477 kr og 347,80*1,25+103 = 537,75 kr. Dersom prisene du oppgir er inkludert frakt, er dette totalprisen du må betale. Om det er billigere med lengre leveringstid, må du selv vurdere om det er verdt å vente på den.

 

Også var det tollen, merker Amazon.com og Amazon.co.uk pakken på en måte som gjør at den slipper forbi tollen, og at jeg bare trenger å betale den prisen hjemmesiden deres opplyser om, uten å måtte tenke på masse toll-beløper?

Må de i så fall bli oppfordret (hvordan?) eller gjør de det på eget initiativ?

Og hvor stor sjanse er det da for å bli tatt i tollen og måtte betale ekstra?

Sjangsen er veldig, veldig stor. Amazon.com eller Amazon.co.uk merker pakken med riktig pris, og gjør ingenting for at du skal slippe tollen. Det er faktisk ulovlig, mtp. dokumentforfalskning.

 

Og til slutt: Jeg er en gutt på 14 år som på dette kjøpet må bruke en av mine foreldres kredittkort, jeg skal da betale dem tilbake i kontanter. Om jeg er så uheldig å bli tatt i tollen, hvordan kan vi se hva hele greia har kostet, får vi noen som helst faktura eller noe fra Tollvesnet?

Du betaler i 2 omganger. Først betaler du varen og frakten til nettbutikken, og når varen kommer til norge får du hentelapp i postkassa. Du henter varen på Posten, og betaler samtidig tollgebyr og mva. der. Du får kvittering fra Posten på nøyaktig beløp, men fra nettbutikken bør du sjekke kontoutskriften for å få nøyaktig beløp etter valutaomregningen.

 

Håper noen tar seg tid til å besvare mine mange spørsmål, på forhånd takk. :)

:)

Lenke til kommentar
Skjul
Tenker litt på å kjøpe en Dualshock 3-kontroll til PS3'en, og har noen spørsmål:

Har sett på Amazon.com og Amazon.co.uk (US og UK -versjon av samme butikk?), og jeg har funnet DS3'en til $42.99 = 299,21 kr (.com) og £34.99 = 347,80 kr (.co.uk)(Bruker denne valutakalkulatoren).
Men hvordan er det med frakt til Norge?
Hvilken butikk lønner det seg å handle på med tanke på totalprisen når frakten er lagt til, og er leveringstiden forskjellig?

Til disse prisene, er jeg faktisk ikke sikker på om det lønner seg å handle fra utlandet. Prisen på kontrolleren blir henholdsvis 299,21*1,25+103 = 477 kr og 347,80*1,25+103 = 537,75 kr. Dersom prisene du oppgir er inkludert frakt, er dette totalprisen du må betale. Om det er billigere med lengre leveringstid, må du selv vurdere om det er verdt å vente på den.

Også var det tollen, merker Amazon.com og Amazon.co.uk pakken på en måte som gjør at den slipper forbi tollen, og at jeg bare trenger å betale den prisen hjemmesiden deres opplyser om, uten å måtte tenke på masse toll-beløper?
Må de i så fall bli oppfordret (hvordan?) eller gjør de det på eget initiativ?
Og hvor stor sjanse er det da for å bli tatt i tollen og måtte betale ekstra?

Sjangsen er veldig, veldig stor. Amazon.com eller Amazon.co.uk merker pakken med riktig pris, og gjør ingenting for at du skal slippe tollen. Det er faktisk ulovlig, mtp. dokumentforfalskning.

Og til slutt: Jeg er en gutt på 14 år som på dette kjøpet må bruke en av mine foreldres kredittkort, jeg skal da betale dem tilbake i kontanter. Om jeg er så uheldig å bli tatt i tollen, hvordan kan vi se hva hele greia har kostet, får vi noen som helst faktura eller noe fra Tollvesnet?

Du betaler i 2 omganger. Først betaler du varen og frakten til nettbutikken, og når varen kommer til norge får du hentelapp i postkassa. Du henter varen på Posten, og betaler samtidig tollgebyr og mva. der. Du får kvittering fra Posten på nøyaktig beløp, men fra nettbutikken bør du sjekke kontoutskriften for å få nøyaktig beløp etter valutaomregningen.

Håper noen tar seg tid til å besvare mine mange spørsmål, på forhånd takk. :)

:)



Takk for flott og oppklarende svar, tror nesten jeg går for en norsk (nett?)butikk i stedet :)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg kjøpte Ringenes Herre boxen fra play.com (sinnsykt mye for penga!): http://www.play.com/DVD/DVD/4-/490271/The-...on/Product.html for en uke siden.

 

Det jeg lurer på er:

- hvor lang tid pleier det å ta før det kommer?

- kommer varen på døra? regner vel at hele settet er for stort for postboksen min.

- om boksen kommer på døra, hva skjer om ingen er hjemme? er veldig sjelden hjemme siden det er eksamensperiode nå =(.

 

Har aldri bestilt no fra utlandet, så er ganske spent på hva som skjer nå :p.

 

takker på forhånd for alle svar =)

Endret av united4ever
Lenke til kommentar

- Regn med en leveringstid på 6-10 dager, varier veldig, men rundt en ukes leveringstid må du nok regne med!

- Pakkene kommer i postkassen, med mindre de er veldig store og du har en liten postkasse. Spill, filmer kommer rett i postkassen, men det kommer også ann på størreslen. Kjøpte selv hitchcock samleboksen (ganske stor) og den havnet i postkassen.

 

- Mine pakker har aldri kommet på døra hvis de har vært for store for postkassen. Da har jeg fått en hentelapp og tar turen til nærmeste postkontor for å hente pakken.

 

Håper dette hjelp litt , iallefall. Play.com er en fantastisk nettbutikk, med fantastiske priser. Sikkert ikke den siste handelen du gjør fra den siden!

Lenke til kommentar

"Koster spillet MINDRE enn 200, men frakten fører til at det blir over 200 kr, vil det IKKE komme ekstra gebyrer."

 

En liten kommentar her. Det finnes butikker du kjøper fra som faktisk presterer å skrive kostnad for vare+frakt som en sum, så du kan risikere å få ekstra gebyrer på dette. jeg kan desverre ikke huske hvilke butikker det har skjedd meg på, men er greit at folk er obs på faren.

Lenke til kommentar

Ja, det er en mulighet for det. Jeg tenkte på det når jeg skrev guiden, men jeg synes det blir dumt å ta høyde for feil enkelte butikker kan gjøre. Om du kommer på hvilke butikker det gjelder, kan jeg føre det opp. Ingen av de jeg frekventerer gjør det.

 

Dog er jeg enig i at det er verdt å ta høyde for slike feil, men dersom man kan bevise i form av kvitteringer og kontoutskrifter at opplysningene på pakken er feil (og man har god tid) vil man kunne rette det opp.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...