Gå til innhold

Test: Corsair H60    


Anbefalte innlegg

 

Det jeg sier er at varmen blir avskaffet mer effektivt med vannkjøling fordi man får varmen raskere fra prosessoren til radiatoren. I en luftkjøler så ender man opp med at mye av varmen sitter i foten av kjøleren. Resultatet blir (av egen erfaring) at tester slik som IBT gir ekstremt høye temperaturer, nettopp fordi luftkjøleren ikke avskaffer temperaturen effektivt nok.

 

Topp-temperaturen kan være lav på en luftkjøler, men på grunn av den lengre avstanden fra varmekilden til der varmen blir avskaffet, så vil man oppleve at tester som IBT eller annet høyt stress-nivå kan få prosessoren din i ekstreme temperaturer.

 

Beklager at mitt forrige innlegg ble litt dårlig forklart.

 

Det er fremdeles dårlig forklart. Premissene vi snakker om her er ytelse for pris. Når du sier at varmen blir avskaffet "mer effektivt" med vannkjøling, så er dette kun sant når du har et større og dyrere vannkjølingsanlegg med større gjennomstrømning og større radiator enn tilfellet er ved en H60.

Ytelse for pris så vil en god luftkjøler kjøle bedre under alle forhold enn en H60. Kvasifysikk som at "Varmen sitter i foten av kjøleren" er tull når det som betyr noe er hvor mye varme per tidsenhet som går fra prosessor til kjøler (type vann eller luft). Hvis i et gitt tilfelle prosessortemperaturen under last gir en lavere temperatur for en luftkjøler til samme pris som tilsvarende vannkjøler, så er ganske enklet luftkjøleren den kjøleren som "raskest får varmen fra prosessoren til radiatoren" (eller i luftkjølerent tilfelle, ribben)

Det er ikke noe magi ved en vannkjøler slik du antyder. Det er rein fysikk, og dagens luftkjølere er MEGET effektive i å ta varmen vekk fra prosessoroverflaten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fins det noen som lager disse cpu-blokkene for "løst salg"? Hvis man skal lage et kompakt vannkjølingssytem i en htpc som ikke har 120mm plass men man må bruke en 92mm radiator så hadde det vært kjekt å kunne kombinert cpu blokk og pumpe på denne måten. Jeg mener å ha sett et swiftech vannkjølingsett en gang med den løsningen men jeg har ikke kunnet funne bare cpu blokk med pumpe for salg

Lenke til kommentar

Johnny2000: Det stemmer at Swiftech hadde en slik løsning, og du kunne også få kjøpt pumpe- og blokkmodulen løst. Men dessverre har den gått ut av produksjon, og de har byttet den ut med en løsning der pumpen er integrert i radiatoren i stedet. Hvis det er til noen som helst hjelp har Performance-PCs fortsattvarianten med dobbel radiator på lager, og det er også mulig at du kan få kjpt blokka/pumpa brukt et sted.

Lenke til kommentar

Yepp der har du den, jeg visste jeg hadde sett det engang. Jeg begynte nemlig å lete litt og fant bare den du referer til med pumpe integrert i radiatoren og begynte å tvile litt om jeg husket rett. At jeg hadde sett den med pumpe i radiatoren og tatt feil og trodd at det var integrert i blokka. Ble jo litt stiv pris å kjøpe det settet, når man bare ville ha blokka, men som du sier, så fins den kanskje brukt. Du har ikke peiling på støynivået på den? Såvidt jeg kunne finne ut så var det i praksis en laing ddc/swiftech 350 pumpe i blokka? Da er jo antakelig støyen til å leve med.

 

EDIT: Jeg fant pumpa/blokka til salgs på Pixmania til 700,-

 

Noen som har erfaring med Apogee Drive 350?

Endret av Johnny2000
Lenke til kommentar

Kanskje et tåplig spørsmål, men hvis vifta skrur seg av, og cpuen kommer over 100 grader, viften går på igjen, og vannet begynner å koke (som om mulig?). Hva skjer da med kjøleren?

PC-er har en failsafe om CPU overstiger en viss temperatur for aa skaane prosessoren. Denne ligger under kokepunktet. Saa dette skal egentlig aldri forekomme.

Lenke til kommentar

Kanskje et tåplig spørsmål, men hvis vifta skrur seg av, og cpuen kommer over 100 grader, viften går på igjen, og vannet begynner å koke (som om mulig?). Hva skjer da med kjøleren?

PC-er har en failsafe om CPU overstiger en viss temperatur for aa skaane prosessoren. Denne ligger under kokepunktet. Saa dette skal egentlig aldri forekomme.

 

Nja, legg merke til at han spør om kjøleren og ikke cpu.

 

Teoretisk så antar jeg at kjøleren er konstruert for å tåle litt trykkøkning , men en vedvarende temperatur på over 100C fører sannsynligvis til at den går i stykker.

 

Edit : At du oppnår dette er som skrevet over lite sannsynlig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

Det jeg sier er at varmen blir avskaffet mer effektivt med vannkjøling fordi man får varmen raskere fra prosessoren til radiatoren. I en luftkjøler så ender man opp med at mye av varmen sitter i foten av kjøleren. Resultatet blir (av egen erfaring) at tester slik som IBT gir ekstremt høye temperaturer, nettopp fordi luftkjøleren ikke avskaffer temperaturen effektivt nok.

 

Topp-temperaturen kan være lav på en luftkjøler, men på grunn av den lengre avstanden fra varmekilden til der varmen blir avskaffet, så vil man oppleve at tester som IBT eller annet høyt stress-nivå kan få prosessoren din i ekstreme temperaturer.

 

Beklager at mitt forrige innlegg ble litt dårlig forklart.

 

Tror jeg skjønte hva du mente, poenget kom bare ikke tydelig fram ;)

Tror nok man (generelt) vil ha litt mer svingninger i temp med luftkjøler enn med vann, men ved jevn varmeutvikling vil man få fine temperaturer også med luftkjøler gitt at luftflyten i kabinettet er bra nok :)

 

Vil tro, og det var vel det du mente gavekort, at vannet som flytte varmen fra cpuen fordeler varmen fortere over hele radiatoren (høres fornuftig ut eller? :p )

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

Selv om viften skulle stoppe opp så vil ikke vanntemperaturen bli 100 grader. Temperaturen på vannet vil ligge lavere enn temperaturen på prosessoren. Og prosessoren vil vel neppe gå noe særlig over 100 grader (afaik så vil den ikke gå over 100 grader i hele tatt, men "stoppe" der grunnet throttling).

 

Jeg har selv prøvd å kjøre Corsair H50 passivt en periode(1 time ca) for å teste. Det ble veldig fort veldig varmt, men ingenting ble ustabilt, og det var nok ikke noe fare for at vannet skulle koke. En moderne prosessor kan i teorien ligge på 100 grader uten å ha problemer (påstår ikke at det er lurt mtp levetid, men det skal ikke være noe problem isolert sett).

 

Enkelt og greit vil jeg påstå at du er ganske flink om du får vannet til å koke i en slik enhet (med mindre du virkelig går inn for det da, jeg tviler ikke på at en eller annen får det til hvis han/hun prøver).

 

Risikoen for lekkasje med et slikt sett er veldig, veldig liten. Du vil nok ikke få dekket følgeskader på prosessor og andre komponenter om noe skulle lekke, men sjansen for at dette skjer er ekstremt liten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skuffende kvalitet. Jeg kjøpte settet fordi jeg i utgangspunktet er litt skeptisk til å henge en enorm luftkjøler på hovedkortet som står vertikalt. Det første jeg oppdaget var at gjengene på den ene bolten til feste av kjøleblokka så dårlige at den røk når jeg prøvde å sette på mutteren. Etter en runde med forsiktig boring og en litt større bolt og mutter som erstatning fikk jeg likevel montert settet. Skuffelsen over lyden var større. Det høres ut som om maskinen har kontinuering harddiskaktivitet. Etter litt gogling har jeg forsikret meg om at settet er riktig montert, og jeg har prøvd å vinkle kassen og forsiktig banke på kjleblokka for å se om det er luftbobler som er fanget en plass. Jeg mistenker at pumpa er like unøyaktig laget som resten av mekanikken til dette, og at støyen er uhelbredelig. Nå lurer jeg på om jeg skal ta meg bryet med å klage og prøve et annet sett, eller bare finne en brukbar luftkjøler med en gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har anskaffet meg H60 idag, men så langt er det bare sorgen. sjansen for at jeg har gjort noe feil, er så absolutt tul stedet.

 

Temp har vært nede i 52C på idle, men oppe i 90C mens man har spilt World of tanks.

 

Altså, er det noe som er riv ruskende galt her.

 

Mitt oppsett er som følger.

Coolermaster Haf 932 kabinett

Gigabyte 770 HK http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2722#ov

 

AMD Phenom II 940 BE (CPU)

Corsair 750W strømforsyning

 

og 6GB ddr 2 ram

 

+ hd og dvd-rom

 

 

Har letet rundt i hele kveld etter tips om hvordan få bukt med dette, så dette er my final halmstrå for kvelden. Noen som har gode råd??

Lenke til kommentar

Har letet rundt i hele kveld etter tips om hvordan få bukt med dette, så dette er my final halmstrå for kvelden. Noen som har gode råd??

 

Varmen blir enten ikke transportert bort fra CPU, eller ikke vekk fra radiatoren. Jeg vil heller tippe på det første. Sjekk at den sitter skikkelig, og at du har kjølepasta for kontakt, men ikke for mye.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Rent skrot. Har hatt 2 stk der begge tar kvelden innen 4 år p.g.a impeller ryker i pumpehuset. Lort plast el. Motor går, ingenting pumpes og pc går i thermal shutdown. Det er tonnevis med klager på fora og for min del: 2 x 4 år så kaputt. Du MÅ bytte snarest om du har en. Aldri mere Corsair på meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...