Gå til innhold

Test: Athlon II X2 250


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test. En litt mer interessant kandidat kunne kanskje vært AMD Phenom II X4 840 til 770 kroner. Altså dere går sikkert lei av forespørsler i kommentarfeltet, men så handler det også litt om å prioritere og velge praktisk når man først skal begynne på noe. Ser at X2 250 gjerne gir et fint sammenligningsgrunnlag for fremtiden, men ellers vil en firekjerner til den prisen etter min mening være et mer spennende produkt å teste. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del en fin test. Men man kan jo spørre seg selv hvor relevant det er med en test av en prosessor som nå er nesten to år gammel (jada, jeg vet det kom en ny stepping i juli i fjor, men det er praktisk tal tden samme prosessoren), spesielt nå når AMD har en helt ny generasjon prosessorer på trappene.

Lenke til kommentar

@Dauemannen:

Du har et poeng, men samtidig er det svært viktig at "billig"cpu-er testes for å vise at de faktisk gir langt mer ytelse enn mange tror. Da spiller det ikke så stor rolle om en noe gammel cpu testes. Altså, poenget er å teste et ytelsesmessig spredt utvalg i stedet for bare toppmodeller.

Lenke til kommentar

Noe av det mest interessante med denne prosessoren er 65 W TDP, kombinert med prislappen og ytelsen.

 

Legg merke til i testene at det er veldig tydelig hvilke tester/programmer som utnytter mer enn 2 kjerner. Ser man på de andre programmene så yter denne ganske tett opp mot det nye 4-6 kjerners prosessorer gjør. Storebroren X2 265 (3,3 GHz) til 523 kr og den kommende X2 270 (3,4 GHz) til omtrent samme pris vil altså gjøre det ganske så bra til å være 65 W og ~500 kr i et ganske bredt utvalg programmer.

 

Men jeg er enig i at X4 840 hadde vært et fint testobjekt og at det skal bli spennende å se hvordan Bulldozer gjør det ved lansering ca i juni.

 

PS. Det er en liten skrivefeil i spesifikasjonslisten: 6x 64 kB L1 cache.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette var en bra test, for det mange ikke husker er jo at en veldig stor del av "brukerene" av pc bruker den til internett/mail, musikk og av og til litt bilder og office. Og til det virker den helt greit. For min egen del har jeg oppdatert et gammelt dualcore system (775) med en billig og god cpu (Intel Pentium Dual-Core E6800 til ca 750 kr) og fått mangedobblet ytelsen (det føles slik i allefall) til en minimal penge :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er viktig at man har slike tester så man husker på at man faktisk ikke behøver å punge ut flere tusen kroner for noe man ikke har behov for.

Selv ser jeg at min 1055T greier seg fint på mange av testene og jeg føler at det ikke var en dårlig investering når jeg kjøpte den på tilbud i fjor.

Lenke til kommentar

Fin test. En litt mer interessant kandidat kunne kanskje vært AMD Phenom II X4 840 til 770 kroner. Altså dere går sikkert lei av forespørsler i kommentarfeltet, men så handler det også litt om å prioritere og velge praktisk når man først skal begynne på noe. Ser at X2 250 gjerne gir et fint sammenligningsgrunnlag for fremtiden, men ellers vil en firekjerner til den prisen etter min mening være et mer spennende produkt å teste. :)

Enig, det hadde vært aktuelt å hatt med laveste Athlon x3 og x4 her også. Om man gjør noe som belaster fler kjerner men ikke har kjempehøye krav gjør de en grei jobb.

 

Dette var en bra test, for det mange ikke husker er jo at en veldig stor del av "brukerene" av pc bruker den til internett/mail, musikk og av og til litt bilder og office. Og til det virker den helt greit. For min egen del har jeg oppdatert et gammelt dualcore system (775) med en billig og god cpu (Intel Pentium Dual-Core E6800 til ca 750 kr) og fått mangedobblet ytelsen (det føles slik i allefall) til en minimal penge :thumbup:

Sleng i en SSD også (om du ikke har) så holder det kanskje et par år til om du ikke driver med intens gaming eller tallknusing. ;)

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Ser mange ønsker seg en tri eller quad core. Da har jeg et tips til dere der ute!

 

AMD Phenom II X2 555 Black Edition - 699kr

 

Denne prosessoren kan i ca 50% av tilfellene "unlocke" 1-2 ekstra kjerner i bios slik at du får en AMD Phenom II X4 B50 prosessor. Med automatisk overclock så kommer den lett opp i 3,8ghz på alle kjernene.

 

Grunnen til dette er at alle Phenom II er samme chippen, men noen har 1-2 defekte kjerner og andre har bare "deaktiverte". Les mer her:

 

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-athlon-ii-x2_15.html

 

Personlig har jeg kjøpt 3 slike, den gang X2 550 BE for 2 år siden (denne sommeren). Ut av de 3 x2, har jeg fått 1 X4, 1 X3, og en X2.

 

Min X4 er overclocket til 3,8Ghz med innebygget advanced clock calibration (bios). Dette betyr at den yter mer enn en AMD Phenom II X4 975 Black Edition på 3,6ghz som i dag koster omlag 1,550 kr!

 

Forstår godt at HW ikke kan anbefale prosessoren hvis man ønsker en x3/x4, men om man innser at en X2 er mer enn nok og at i man her har sjans på å få en "gratis" x3/x4 så er AMD Phenom II X2 555 Black Edition et jævlig bra valg til bare 699!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...