Gå til innhold

Vil ha Facebook som fag på barneskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Facebook på skolen??

Vel, det kunne vært brukt ca 1 minutt på temaet i løpet av ett skoleår.

Fagplan?

Hold deg unna Facebook og andre tidstyver som sosiale medier!

Det vil uansett være et utgått tema i løpet av noen år, når andre og mer spennende ting dukker opp på nettet.

 

Hva kunne vi da fylt skoletiden med i stedet?

Tja, for eksempel:

- Selvangivelse.

Lær hvordan en selvangivelse fylles ut, også for næringsdrivende siden 10-20% av alle i arbeid vil ha denne jobbstatusen.

- Våtrom.

Lær hvordan du selv kan rehabilitere et våtrom, evt. være i stand til å ettergå utført arbeid av håndverker.

- Kjøreopplæring.

Relevant tema også for de som kun ferdes til fots.

- Husleiekontrakter

Mange vil enten leie ut, eller være leietager av en bolig.

 

Det er etter mitt syn ihvertfall ikke vanskelig å se at skolen har mer presserende oppgaver enn å lære bort Facebook o.l og fungere som markedsføringsverktøy for disse nettstedene.

Lenke til kommentar

@Rudde93

På ingen måte.

Det lar seg utmerket kombinere å være sosial, både digitalt og analogt, dvs gjennom å fysisk møte andre, føre samtaler pr telefon, og e-post utveksling.

 

Har alltid vært en "early-adopter" av ny teknologi, men Facebook har jeg aldri klart å fenge meg.

 

I bunn og grunn, hvor spennende er det for andre "fjerne venner" (les Facebook venner) å lese om en ferietur til Syd-Amerika, eller hva jeg gjorde på byen sist helg?

Helt sikkert for de jeg har kontakt med ofte (og som jeg faktisk også treffer ofte), men for de øvrige, blir det mer som en miniatyr av "Se og Hør". Og jeg må innrømme at å være hovedperson i en "hjemme hos" reportasje aldri har vært et stort mål i livet for meg ;)

Lenke til kommentar

Nå er jo e-post ett sosialt medie og iallefall teksting når det kommer til telefonen. Uansett er dette både tungvindte og "ikke-gratis-medie" (telefonen), og fakta er at på f.eks. facebook kan du lett se hvem som er tilgjengelig akkurat NÅ, få kontakt med de mye raskere en med de andre tingene du nevnte og det er gratis. Folk bruker det og det er hva som teller, om du finner opp noe som er 100 ganger bedre en facebook er det absolutt ingen som bryr seg om du ikke får folk dit.

 

Jeg vil tro du lever i en litt "slik det skulle vært-verden eller slik det var i gamledager-verden", ikke vondt ment da jeg er veldig anti-facebook-policy fyr, men hva skal jeg gjøre boikotte facebook? Det skader meg mer en det skader dem.

 

Og når det kommer til sosiale treff blir de ofte arrangert på facebook, som gir deg lettere oversikt over hva som faktisk skjer.

 

Og nei, alle gir faen i syd-amerika turene til folk, men og så? Jeg gir også langt faen i 50% av alle sosiale samtaler jeg har på skolen.

 

Og jeg tror også en gang at facebook vil bli miste makten som "hoved-medium" til noen andre, men da bytter jeg bare, ja jeg følger flokken, er vel bedre en å sitte på sidelinja og sture over hvor dårlig det er?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

@Rudde93

 

Hyggelig å høre at vi deler mye av synspunktene rundt Facebook.

Hvordan verden er (evt gamledager var), bekymrer meg lite, og om mange har lyst til å være en del av "Se og Hør", så gjerne for meg.

 

Det som derimot bekymrer meg, og som var utgangspunktet for innlegget mitt, er at jeg ser at skoleverket står foran så store utfordringer, at jeg vanskelig kan forstå at Facebook er noe som skal prioriteres fremfor de andre fagene jeg nevnte.

 

Når du senere kommer i yrkeslivet, vil du kjapt oppdage at "instant messaging" ofte er til hinder for å få utført viktige arbeidsoppgaver, derav påstanden om tidstyv.

Lenke til kommentar

Jeg tviler virkelig ikke på at slike ting som dette er ett hinder i arbeidslivet, og jeg syns heller ikke folk skal drive med facebook i arbeidstiden like lite som de skal ta private telefonsamtaler, det er ikke derfor noen betaler for tiden din. Og jeg syns også så mange bedrifter som mulig bør blokkere facebook om det er mulig.

 

Jeg syns iallefall ikke skole-elever skal bruke tid og energi på dedikert til facebook eller sosiale medier, jeg mener de må få mer opplæring rundt teknologi og Internett generelt da dette er fryktelig dårlig i Norsk skole.

 

Og jeg skjønner heller ikke hva det er å lære om facebook som må være ett helt fag..

Lenke til kommentar

Sist eg sjekka så var aldersgrensa for Facebook 13 år. Så barneskulen er nok uaktuelt.

 

Tema som nettvett finst det ein god del undervisningsopplegg for, flesteparten siktar seg inn mot ungdomssteget. Ein kan sikkert lage mykje fin undervisning rundt Facebook og nettsamfunn sjølvsakt, men eg trur at ungane lærer seg dette sjølve.

 

Nap har ein del gode poeng, eg kunne sjølv tenkt meg fleir slike tema. Men diverre ville nok dei hamne inn i kunst og handverk, som er nedprioritert hjå mange skular.

 

Vi treng fleir valgfag som er retta mot praktisk arbeid. Forhåpentlegvis kjem praktisk prosjekt attende, men det er mykje skit oppover i systema.

Lenke til kommentar

Delroton: Jeg mener man bør undervise om det tidlig. Når kommer seksualundervisning på banen? Vi hadde det i femte. For de fleste i god tid før de begynner. Noe slikt ønsker jeg meg for nettvett++ også.

 

Jo, det er sant. Eg sikta til sjølve Facebook.

Problemet no derimot er at nettvet ikkje er noko kompetansemål i nokon av faga.. Som er veldig dumt...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Sikkert velmenende innlegg - MEN - barneskolens sjuendetrinn-pensum har 14 linjer om nettvett - (Plassert i samfunnsfag) IKKE noe om sosiale medier.

70 % av sjuendeklassingene har en FB konto - heldigvis er ikke Nettby lenger et alternativ - siden 1.1.11- Elevenes dataholdninger sementeres iløpet av svært kort tid. Hvis ikke skolen kan ligge i forkant vil de som skal ta opp tråden med nettvett et par år seinere møte veggen fra dag en.

Med kunnskapsløftet ble ren dataundervisning fjerna - idag er all data godt gjemt inn i alle andre fag - da jobber man med faget - ikke IKT som IKT.

Eneste løsning er at FB blir behandla på linje med andre fag.

Ofte møter jeg argumentet : De skal ikke lære om noe de ikke er gamle nok til å bruke.

JAVEL ! Vi skal følgelig ikke lære barn om røykeskader,alkohol etc ? De som skal ta lappen får ikke sitte i en bil før de er gamle nok osv.......

 

wheelock.edu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...