Gå til innhold

Teist, deist, ateist...hva er jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke på religion, men holder meg fast til Darwin sin teori, og tror derfor heller ikke på annet enn et stor BOM skapt av naturen som fikk liv i jorden som vi lever på og det rundt. Jeg har likevel en liten trekning mot at det kan være en "høyere/annen makt" enn oss selv og naturen generelt.

Men jeg klarer ikke helt å finne ut hva som betegner meg...teist, deist, ateist osv...??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sounds more like Panentheisme for min del. Høyere makter annet enn oss selv og naturen?

Jeg formulerte meg kanskje litt misvisende, jeg mener ikke at det sitter en gud "der oppe" og styrer hver enkel ting, som kristendommen sier. Jeg mener kanskje at det heller er en høyere makt, en kosmisk makt, som muligens er overnaturlig, men som ikke har noe med mennesker eller startetn/utviklingen av menneskeheten/dyrene/naturen.

Jeg holder fast bestemt på Darwin sin teori om evulusjon, men som sagt, jeg trekkes litt mot at det "må være noe mer", noe som vi ikke forstår. Veldig dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg kan ordlegge meg for å bedre bli forstått.

 

Panentheism

"...that God exists and interpenetrates every part of nature..."

- nei, jeg mener jeg er uenig i det

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, det er enten det eller pantheisme. Pantheisme sier at gud er naturen og vice versa. Du nevnte noe høyere enn naturen, det er der pan_en_theismen kommer inn. Gud er et ubrukelig begrep syns jeg, alle har sine egen mening med det ordet, det er veldig sterkt ord, veiet ned av mange meninger og syn. Gud i panentheisme er ikke en personlig gud som i kristendom men en "kraft" eller en "høyere makt" som du selv beskrev at du lener mot. Det fins mange varianter av mange -ismer men jeg tror fortsatt jeg vil kalle deg, i bunnen, en panentheist.

Lenke til kommentar

Hvis du har en tro på en eller flere guder, så er du teist. Om du tror gud ikke gjorde mer enn å skape universet, og aldri har hatt noe med oss (universet) å gjøre etter det, så er du deist. Tror du ikke på en eller annen form for gud så er du ateist. Men det betyr ikke at du utelukker muligheten for at det kan være en høyere makt der ute, ei heller at den makten er en gud.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvorfor ikke bare være det du er, og ikke bry deg om båser. Eventuelt start din egen bås hvis du ikke finner en som passer ditt syn? Jeg har forøvrig samme syn som deg tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg kanskje litt misvisende, jeg mener ikke at det sitter en gud "der oppe" og styrer hver enkel ting, som kristendommen sier. Jeg mener kanskje at det heller er en høyere makt, en kosmisk makt, som muligens er overnaturlig, men som ikke har noe med mennesker eller startetn/utviklingen av menneskeheten/dyrene/naturen.

Jeg holder fast bestemt på Darwin sin teori om evulusjon, men som sagt, jeg trekkes litt mot at det "må være noe mer", noe som vi ikke forstår. Veldig dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg kan ordlegge meg for å bedre bli forstått.

 

Panentheism

"...that God exists and interpenetrates every part of nature..."

- nei, jeg mener jeg er uenig i det

Allikevel holder du fast på kristendommens syn på at det må være en makt, og ikke flere?

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg kanskje litt misvisende, jeg mener ikke at det sitter en gud "der oppe" og styrer hver enkel ting, som kristendommen sier. Jeg mener kanskje at det heller er en høyere makt, en kosmisk makt, som muligens er overnaturlig, men som ikke har noe med mennesker eller startetn/utviklingen av menneskeheten/dyrene/naturen.

Jeg holder fast bestemt på Darwin sin teori om evulusjon, men som sagt, jeg trekkes litt mot at det "må være noe mer", noe som vi ikke forstår. Veldig dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg kan ordlegge meg for å bedre bli forstått.

 

Panentheism

"...that God exists and interpenetrates every part of nature..."

- nei, jeg mener jeg er uenig i det

Allikevel holder du fast på kristendommens syn på at det må være en makt, og ikke flere?

Selv om TS etterlyser hvilken kategori han passer inn i, la oss ikke være anmassende og påtvingende.

For mitt vedkommende, deler jeg grunnfilosofien hans, med enkelte modifikasjoner.

Selv mener jeg at jeg ligger på vippepunktet mellom agnostiker og ateist, men velger å lande på ateist (agnostisk ateist blir da kanskje the sweet spot?)

Lenke til kommentar

Selv om TS etterlyser hvilken kategori han passer inn i, la oss ikke være anmassende og påtvingende.

For mitt vedkommende, deler jeg grunnfilosofien hans, med enkelte modifikasjoner.

Selv mener jeg at jeg ligger på vippepunktet mellom agnostiker og ateist, men velger å lande på ateist (agnostisk ateist blir da kanskje the sweet spot?)

Agnostiker sier ikke noe om du tror eller ikke tror på guder.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg kanskje litt misvisende, jeg mener ikke at det sitter en gud "der oppe" og styrer hver enkel ting, som kristendommen sier. Jeg mener kanskje at det heller er en høyere makt, en kosmisk makt, som muligens er overnaturlig, men som ikke har noe med mennesker eller startetn/utviklingen av menneskeheten/dyrene/naturen.

Jeg holder fast bestemt på Darwin sin teori om evulusjon, men som sagt, jeg trekkes litt mot at det "må være noe mer", noe som vi ikke forstår. Veldig dårlig forklart, men vet ikke hvordan jeg kan ordlegge meg for å bedre bli forstått.

 

Panentheism

"...that God exists and interpenetrates every part of nature..."

- nei, jeg mener jeg er uenig i det

Allikevel holder du fast på kristendommens syn på at det må være en makt, og ikke flere?

Jeg mener ikke at det må være én makt. Jeg mener for så vidt heller ikke at det er flere. Om du kan kalle naturen er makt, så okey, da skal jeg være enig med deg. Men ellers tror jeg ikke på en overordnet makt, som "dømmer" du og meg på noe som helst måte. Men at det er "noe" som er "der ute", noe vi ikke forstår/har oppdaget ennå, det kan jeg kanskje tro på. Men om du begynner å tenke religion, så har du misforstått meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...