Gå til innhold

Test: Silverstone Fortress FT03


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker slike innovative design. Det inspirerer meg til å prøve å lage et liknende konsept selv, bare i enda mindre formfaktor. :)

like this?

Det der var slettes ikke verst! Jeg prøvde å lage min egen variant akkurat nå, men er absolutt ikke overbevist om at den er bedre.

 

MotherboardCase.png?t=1300144464

 

Her har jeg altså tatt utgangspunkt i et oppsett helt uten kabinettvifter! Det klarer jeg ved å bruke et design som ligner på en eske med et ventilert lokk. Det er 140mm luftgitter som passer rett over viften som ligger parallelt med den massive kjøleblokken. Videre er det gitter på siden der kjøleren til skjermkortet vender. Jeg tar forbehold om at minnet og hovedkortet kan kjøles passivt. Bygget støtter opp til GTX 560 Ti størrelse på skjermkort, men dette kan gjerne utvides ved å flytte på SATA- og lydportene (krever selvsagt et nærmest spesialisert hovedkort).

 

Det finnes også en nedre etasje som huser en strømforsyning, samt opptil tre 3.5" harddisker og en 2.5" SSD. Siden kabinettet er nesten kvadratisk blir det dermed en del tomrom, og dette vil bli brukt til enkel kabelrydding. At 2.5" SSD-en ikke overlapper med 3.5" harddiskene gjør at man enkelt får tilgang opp til 8-pin, og ellers er det fri vei langs hele den andre kabinettveggen for rettlinjet tilkobling av skjermkort, lydkort og ATX 24-pin. Samme gjelder for harddiskene.

 

Oppsettet er altså ment for overklokking da man har stor horisontal kjøleblokk med 140mm vifte på, samt at skjermkortet får skjøvet frisk luft til enhver tid. Det skal også være stillegående, og da hadde det kanskje vært en fordel med integrert grafikk slik at skjermkortet ikke slår inn før det er nødvendig. Det hadde nok vært bedre for PSU'ens støynivå også ved idle. I tillegg skal det altså være rom for massevis av lagring. Enda et viktig punkt er at det skal være like lett å rydde kabler som i store kabinett. Når jeg ser på formen på dette tomrommet dedikert kabler innbiller jeg meg også bare kanskje en ny type innovasjon, nemlig en hybridstasjonær som har et batteri på bunnen som kan kjøre maskinen på reservestrøm en liten stund. Var ikke det en god ide? Tilslutt er hovedpoenget så klart at man skal sløse absolutt minst mulig plass med et såpass kraftig bygg som konkurrerer med andre ATX-løsninger.

 

TFR3BA8tmp.jpg?t=1300146111

 

 

Formen i 3D ser noenlunde sånn her ut.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Anders; Har vel ingenting å si i praksis det du påpeker?

 

Støv: Støv stiger, husk på at det mest sannsynlig vil være en utblås-vifte og et/to grafikkort som skyter ut luft der oppe, i tilleg til at ekstra luft vil bli dytta ut i andre ventilerte åpninger i toppen. Dette kabinettet ser jeg for meg at ikke vil bli støvete i det hele tatt på innsiden på grunn av det, silverstone sa selv det da de "sniklanserte" kabinettet i 2010. :)

 

Støy: Når viftene er på bånn vil vel dette i praksis gi mer støydemping en å ha de bak? Jeg selv sitter veldig nærme min pc (Les: oppå) og hadde gitt mye for en slik løsning.

 

Absolutt et kabinett jeg kommer til å se på til neste oppgradering! :D

Lenke til kommentar

Dette likte jeg. Det eneste jeg kan se som en trussel er at man (eller noen andre)uforvarende legger noe oppå. Har selv opplevd det på lan med et kabinett med vifte i topp.

 

Min første tanke var at det ville fære rotete med all tilkobling i topp, men ser nå at ledningene fint kan taes ut på siden og bakkant.

 

Det fine med at den ikke har noe i bakkant er at da kan den faktsik så intill vegg e.l. Ser for meg at slike kabinetter kan bli veldig populære der man feks skal ha et lite pc-bord i et hjørne av stua. Diskret inpakning og lett å plassere usjenerende.

Lenke til kommentar

Flott!

 

Et par spørsmål:

 

1. Hvis romtemperatur var 22C? Hvorfor hadde du et sprik på CPU-temp ved idle på 10C? Jeg vet at temperatursensorer er mindre nøyaktige ved lavere temperaturer, men den samme prosessoren skal vise samme temperatur uansett hvilken kjøler som finnes så lenge romtemperatur er lik. Nå FT03 har en forskjell mellom idle og load på 31C og de to andre på 43C er det noe som skurrer med en differens på 10C ved idle og samme prosessor.

For meg virker det som dere har hatt forskjellige romtemperaturer eller byttet maskinvare mellom testene, noe som gjør testene ugyldige til bruk av sammenligning :hmm:

 

 

2. Dere sier at HD 5970 ikke vil passe. Vil bare vise til denne artikkelen

There’s also room for a Radeon HD 5970 graphics card, something you won’t be able to fit into most mATX cases.

Det er et bilde der, kanskje dere kan måle avstanden med målebånd? Kunne vært interessant for dem som er interessert.

 

Dette er jo fantastisk kjøling når man vurderer størrelsen :new_woot:

 

EDIT: Ser også at GA-P55-UD4 er brukt som hovedkort. Dette er ATX-størrelse og vil ikke passe inn i Fortress 03. Av bildene ser det dog ut som P55M-UD4

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Dette er kabinettet jeg har planlagt å ha i en dedikert spill PC mot sommeren.

 

Harddiskenes temperatur blir ikke noe problem da jeg tenker å kjøre SSDer.

Tenker å bruke ett 6970 skjermkort, og en av topp modellene til Intel.

Noen som har mål på 6970 vs det kortet de bruker her?

 

Men det er en ting jeg ikke liker med designet, noe som HW heller ikke nevner.

Kabelføring fra toppen av kabinettet, det burte vært mulig å fått skjult skjermkabler osv ned bak dekselt på baksiden. For meg ser det ut til at de blir hengende på utsiden.

 

Kunne gjerne også tenkt med en eject knapp, men kan vel lære seg å leve uten.

 

 

 

 

Det kunne også vært lurt av HW å ha testet med DVD-rom. Så kunne potensielle kjøpere blitt oppdatert på ett større problem. Bygde for kort tid siden en PC av det andre mini kabinettet til Silverstone, Sugo, hvor det også trengs slot in drev. Problemet med slike drev er at de trenger en spesiell plugg. Dette fulgte ikke med selve drevet. Og ingen norske nettbutikker hadde dette. (Netshop, Komplett, Digital Impuls, Clas Ohlson, Biltema). Han var innom hos Digital Impuls, og de viste om problemet, men viste ikke om noen i Norge som hadde.

Jeg måtte faktisk kjøpe fra DealExtreme for å få riktig. Ikke noe problem det, fikk da 2 overganger, samt en superlommelykt for mindre pris enn den feil overgangen vi kjøpte her hjemme.

Lenke til kommentar

Flott!

 

Et par spørsmål:

 

1. Hvis romtemperatur var 22C? Hvorfor hadde du et sprik på CPU-temp ved idle på 10C?

 

2. Dere sier at HD 5970 ikke vil passe. Vil bare vise til denne artikkelen

 

EDIT: Ser også at GA-P55-UD4 er brukt som hovedkort. Dette er ATX-størrelse og vil ikke passe inn i Fortress 03. Av bildene ser det dog ut som P55M-UD4

 

1. Vi har ikke byttet maskinvare eller noe annet muffens. Det har simpelt hen sneket seg inn en liten skrivefeil i tabellen over maskinvaren i testbenken. Hovedkortet som er benyttet er som du sier et Gigabyte GA-P55M-UD4

 

For meg ser det ut ifra grafen som om kjøleløsningen/luftflyten er mest effektiv når det blir varmt i kabinettet. Altså er denne luftstrømmen mer effektiv når prosessorvifta kjører hardt (under load) enn luftstrømmen i de to andre kabinettene.

 

2. Vi så helt klart et behov for å fjerne den nederste kabinettvifta med et såpass stort skjermkort. Sa aldri at skjermkortet ikke ville få plass, bare at vifta i så fall må fjernes ;)

 

Det står at hovedkortet var snudd 90° i forhold til det normale slik at alle tilkoblingen.

vil ikke dett gjøre at alle tilleggskortene da blir hengende ?

 

Det stemmer! Men sitter jo godt fast i kabinettet, så dette er ikke noe problem

Lenke til kommentar

1. Vi har ikke byttet maskinvare eller noe annet muffens. Det har simpelt hen sneket seg inn en liten skrivefeil i tabellen over maskinvaren i testbenken. Hovedkortet som er benyttet er som du sier et Gigabyte GA-P55M-UD4

 

For meg ser det ut ifra grafen som om kjøleløsningen/luftflyten er mest effektiv når det blir varmt i kabinettet. Altså er denne luftstrømmen mer effektiv når prosessorvifta kjører hardt (under load) enn luftstrømmen i de to andre kabinettene.

 

2. Vi så helt klart et behov for å fjerne den nederste kabinettvifta med et såpass stort skjermkort. Sa aldri at skjermkortet ikke ville få plass, bare at vifta i så fall må fjernes ;)

 

1. Er helt enig at kjøleløsningen virker mest effektiv ved høyere belastning, det kan godt hende at fordelen til Fortress 03 er enda større om man forsøker et SLI-oppsett. Likevel forklarer ikke det en forskjell på 10C mellom laveste og høyeste ved idle. Særlig når det ene kabinettet legger kjernetemperaturen 5C under romtemperatur. Ser av bildene at Fortress 03 har en vifte som blåser rett på prosessorkjøleren fra utsiden. Da burde vel idle-temp være nærmere romtemperatur enn ved andre kabinetter?

Kanskje det har noe med en mindre effektiv strømforsyning som avgir varme til inntaket :hmm:

 

2. Jeg linket til en artikkel der det var et bilde av HD 5970 montert i kabinettet uten å fjerne vifta. Derfor jeg lurer på om det er likevel mulig med de ekstra lange dual-GPU kortene

Lenke til kommentar

1. Er helt enig at kjøleløsningen virker mest effektiv ved høyere belastning, det kan godt hende at fordelen til Fortress 03 er enda større om man forsøker et SLI-oppsett. Likevel forklarer ikke det en forskjell på 10C mellom laveste og høyeste ved idle. Særlig når det ene kabinettet legger kjernetemperaturen 5C under romtemperatur. Ser av bildene at Fortress 03 har en vifte som blåser rett på prosessorkjøleren fra utsiden. Da burde vel idle-temp være nærmere romtemperatur enn ved andre kabinetter?

Kanskje det har noe med en mindre effektiv strømforsyning som avgir varme til inntaket :hmm:

 

2. Jeg linket til en artikkel der det var et bilde av HD 5970 montert i kabinettet uten å fjerne vifta. Derfor jeg lurer på om det er likevel mulig med de ekstra lange dual-GPU kortene

 

1. Vi kan ikke annet enn å lese av temperaturene som monitor-programvaren forteller oss, og jeg kan love deg at vi er ganske strenge på å utføre testene likt for hvert kabinett. Teknologi er ikke feilfritt, som alt annet, så dersom det er noen oppgitte temperaturer som ikke stemmer helt, vil det hverken være første eller siste gang i historien.

 

2. Vi hadde dessverre ikke et slikt kort liggende, men siden kortet vi monterte var på 26 cm, så vi ikke helt for oss at vi hadde 5 eller 5,5 cm til gode før vi traff den nederste vifta (med et HD 5970 eller HD 6990). Lengden på kortene kan jo også variere produsentene i mellom, så det kan jo hende at noen kan arrestere meg på denne uttalelsen, rarere ting har hendt ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fått kabinettet. Mangler noen deler på å bygge PCen.

Men kabinettet er større enn jeg forventet. Men det er heldigvis plass til både AMD 6970 skjermkort med Arctic Cooling kjøler, og Noctua NH-D14 kjøleren.

 

Syntes lokket på toppen kunne vært bedre. Dette er av plast, og føles ikke helt bra. Det sitter litt løst, og føles rett og slett for billig ut. Selve sideplatene sitter også litt løst, slik at de popper lett av når man prøve å få det til. Ikke noe negativt det, men skal man flytte på det, så vil nok disse løsne når man ikke ønsker det.

Lenke til kommentar

Satt å monterte inn det lille jeg kunne sette inn i kabinettet i dag. Har ikke fått HK enda.

 

Da oppdaget jeg noe som gjør at dette kabinettet faktisk ikke er lovlig å selge i Norge. Slikt burte kanskje Hardware.no ha plukket opp på, men man tenker kanskje ikke over det. Jeg så det med en gang, men så er jeg elektrikker også.

 

De har montert en skjøtekabel for 230v til PSU, denne er loddet på, men det er faktisk åpne kontaktpunkter som det er lett å komme borti hvis man ikke tar ut strømmen hvis man skal fikse ett par småting.

 

SilverstoneFT03-Unsafeplug1.jpg

 

SilverstoneFT03-Unsafeplug2.jpg

 

 

Den midterste er det ikke så farlig med, siden det er jord. Men de 2 andre er det meget lett å komme borti. Kommer selv til å montere på en krympestrømpe over hele pluggen slik at det blir trygt.

 

En annen ting som var ett lite minus også, men det kan kanskje kun være problem med enkelte strømforsyninger. Min Thermaltake har av/på bryteren rett ved siden av strømmen inn. Pluggen på fra Silverstone blir liggende på denne bryteren, og noe som kan gjøre at den ikke ligger skikkelig inne hvis jeg trykker pluggen skikkelig inn, noe jeg burte.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...