Gå til innhold

Hvor mye koster det en 18-åring å stå på egne ben?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke blitt kastet ut hjemmefra, og jeg har ingen planer om å flytte ut i nærmeste framtid. Riktignok er jeg 18 år, men jeg spør ut av nysgjerrighet og en interesse for økonomi.

 

Hvor mye koster det en 18-åring å stå på egne ben?

 

Dette spørsmålet er veldig generelt, vet jeg. Men med tanke på mat, husleie, klær, og alt annet som hører med, hva er kostnadene for en 18-åring som tar seg råd bare til det nødvendige?

 

Hvilke økonomiske støtteordninger finnes for 18-årige skoleelever som bor alene?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lånekassen finnes jo...

 

Jeg er 19, og betaler litt over 4000 i måneden i husleie og strøm for å bo omtrent midt i Trondheim. I tillegg kommer rundt 400-500 kroner i uka til mat og husholdningsartikler. Så er det jo en god del utgifter i tillegg, som pensum til studiene, busskort, mobil... og så det man trenger til fritidsaktiviteter og nye ting (klær, elektronikk osv) samt en god porsjon med årlige utgifter (forsikring, årskontingenter..). Lånekassen gir meg 89k dette studieåret, som blir 8900 i måneden om man fordeles det jevnt (noe jeg selvfølgelig ikke gjør, siden utgiftene er mye større hver gang et nytt semester starter).

Lenke til kommentar

Prisen for å bo avhenger jo veldig hvor i landet det er snakk om..

 

Men si dette scenarioet:

 

Studere ved HIO i Oslo:

 

Vanlig hybelleie: 3500-6000kr pr mnd.

Utgifter som internett/strøm/mobil/forsikring: 500-1000kr pr mnd.

Mat: skal godt gjøres å spise brukbart for under 400-500kr uka

skoleutgifter: variabelt utifra studium (hvor mange bøker og slikt som trengs) alt ifra 3000-5000pr år til mange 10000vis i utstyr og slikt

transport: 350-500 pr mnd.

Div: (klær/sko/sosialt) variabel kostnad men kan beregnes til greit 300-500kr pr mnd.

 

Jeg vil si dette er sånn ca hva jeg kan personlig dra meg nedpå om jeg lever på "absolutt minimum"

Lenke til kommentar

Man bør studere i utlandet, medisinstudenter i Øst Europa lever som konger på norsk studielån etter det jeg har hørt. Og det er ikke helt utenkelig heller, da alt er dritbillig. Selv så greier jeg meg greit i USA på ca 200 dollar pr 10 dager, men nå er jeg på Hawaii som er litt dyrere enn fastlandet hva gjelder det meste (takk gud for Walmart).

Lenke til kommentar

Man bør studere i utlandet, medisinstudenter i Øst Europa lever som konger på norsk studielån etter det jeg har hørt. Og det er ikke helt utenkelig heller, da alt er dritbillig. Selv så greier jeg meg greit i USA på ca 200 dollar pr 10 dager, men nå er jeg på Hawaii som er litt dyrere enn fastlandet hva gjelder det meste (takk gud for Walmart).

 

Men så er det ikke bare bare å komme tilbake til Norge å forvente jobb heller!

 

Feks legestudenter som har studert i feks østeuropa trenger ekstraprøver før de kan bli godkjente praktikanter i Norge

Lenke til kommentar

1000 kroner i strøm og 2000 i mat?

Nå er jeg kanskje veldig heldig, men betaler 4000 pr mnd inkludert strøm og internett, så får jo en god pris der. Sikkert ikke så veldig representativt, Mat bruker jeg rundt 3000 på hver måned, og så kommer jo alle andre utgifter i tillegg.

Jeg klarer meg akkurat på studielånet på 8900 hver mnd, men det blir fort trangt. Kunne sikkert spist billigere, men jeg liker faktisk god mat, så det går vel på prioriteringer.

 

Ellers er det mange andre små, faste utgifter som til slutt blir et par tusenlapper hver måned, og det inkluderer strøm, mobil, internett, eventuell tv, NRK-lisens, forsikringer, busskort og så videre.

I tillegg er det jo greit å ha råd til å dra ut en gang i blant, dra på kino og gjøre andre artige ting, og der går det fort litt penger, i tillegg til at man gjerne skal kjøpe nye klær, og da går det fort med penger.

 

Hvis du ikke skal studere slipper du jo pensumbøker som blir en god del tusen i året, men hvis du klarer å ta hjem cirka 10.000 hver måned kan du nok klare deg greit nok, men det blir jo ikke mye til overs og du må holde et stramt budsjett.

Lenke til kommentar

TS, du spør om støtteordninger for 18 årige elever/studenter som bor alene. Utover Lånekassen så er det basicly ingen, med mindre du kvalifiserer for et legat eller lignende. Det er først når man begynner å få barn eller har jobbet en tid at man begynner å kvalifisere for morsomme støtteordninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...