Gå til innhold

2 TB-begrensningen saga blott?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre OS enn XP van vel heller ikek boote fra GPT-disker i utgangspunktet? Og hvordan vild ette påvirke ytelsen? Egentlig er jo hele begrensingen helt idiotisk, hvor mange ganger har man ikke støttet på en begrensing mtp lagringskapsitet de siste ti årene? Er det ikke på tide å tenke litt framover? man trenger ikke akkurat å være mensa-medlem for å skjønne at man kom til å nå 2tb relativt snart for noen år siden.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... hvor mange ganger har man ikke støttet på en begrensing mtp lagringskapsitet de siste ti årene?

Ikke mange. Den forrige var 137GB grensen i 2001.

Lurer også på hva denne saken dreier seg om. Som vanlig er artikler her på HW.no totalt intetsigende.

For en gangs skyld frister jeg meg til å si meg enig. Ellers synes jeg det er høflig å være litt tålmodig med artikkelskribentene.

 

Men artikkelen er temmelig intetsigende. Hadde i grunnen holdt med overskriften i grunn. Artikkelteksten er ikke særlig utfyllende.

Lenke til kommentar

... hvor mange ganger har man ikke støttet på en begrensing mtp lagringskapsitet de siste ti årene?

Ikke mange. Den forrige var 137GB grensen i 2001.

Lurer også på hva denne saken dreier seg om. Som vanlig er artikler her på HW.no totalt intetsigende.

 

Ok, da bommer jeg litt på tiden, men det var jo en 32 GB-grense ikke lenge før det, og grense på 2 eller 4 GB per fil. Jeg synes det er så utrolig talentløst at man gang på gang tråkker i baret her, det er ikke som man trenger å være ekstremt lur for å skjønne at slikt øker og at man må planlegge framover.

 

AtW

Lenke til kommentar

MBR ble definert for ca 30 år siden, da MS-DOS ble innført. Så det er egentlig ikke så ille at den har holdt stand til nå.

 

Problemet er ikke at MBR er avleggs, problemet er at man har hatt god tid på å komme med en erstatter, det er ekstremt unødvendig å vente med slik helt til det faktisk blir et problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som vanlig er artikler her på HW.no totalt intetsigende.

Vil ikke påstå at dette gjelder alle, men svært ofte Ærsell sine, beklageligvis. Syns forøvrig det er litt merkelig å se div. forumansvarlige klage, burde ikke dette tas opp internt eller noe slikt? :\

Lenke til kommentar

... hvor mange ganger har man ikke støttet på en begrensing mtp lagringskapsitet de siste ti årene?

Ikke mange. Den forrige var 137GB grensen i 2001.

Lurer også på hva denne saken dreier seg om. Som vanlig er artikler her på HW.no totalt intetsigende.

 

Ok, da bommer jeg litt på tiden, men det var jo en 32 GB-grense ikke lenge før det, og grense på 2 eller 4 GB per fil. Jeg synes det er så utrolig talentløst at man gang på gang tråkker i baret her, det er ikke som man trenger å være ekstremt lur for å skjønne at slikt øker og at man må planlegge framover.

 

AtW

 

FAT16 hadde begrensning på 65536 filer, så block size begynte å bli ganske stor (16kB) idet du passerte 1GB disker. Personlig bruker jeg zfs, og det skal kreve mer energi å fylle opp et maksimalt utbygd zfs system enn man trenger for å koke verdenshavene.

Lenke til kommentar

Som vanlig er artikler her på HW.no totalt intetsigende.

Vil ikke påstå at dette gjelder alle, men svært ofte Ærsell sine, beklageligvis. Syns forøvrig det er litt merkelig å se div. forumansvarlige klage, burde ikke dette tas opp internt eller noe slikt? :\

 

 

Hvorfor det? Hårek jobber ikke i HW. Han bruker sin fritid til å moderere på diskusjon.no. Hans meninger og ytringer er likestillt med alle andre.

Lenke til kommentar

Synes det er teit om hw-produsenter i dag skal måtte se på hva XP takler eller ikke, så i så henseende har XP med MBR fungert etter planen i sin levetid.

 

På den annen side vet jeg jo ikke om Win7 med EFI kan boote på GPT-disker? (hørte om GPT for første gang for et par dager siden i fbm nytt raid på min Win2003 server, og som ren lagring funker det jo helt fint)

Lenke til kommentar

Synes det er teit om hw-produsenter i dag skal måtte se på hva XP takler eller ikke, så i så henseende har XP med MBR fungert etter planen i sin levetid.

 

På den annen side vet jeg jo ikke om Win7 med EFI kan boote på GPT-disker? (hørte om GPT for første gang for et par dager siden i fbm nytt raid på min Win2003 server, og som ren lagring funker det jo helt fint)

 

Quote wiki:

 

As of 2010[update] most current OSs support GPT (see OS support of GPT), the major exception being 32-bit Windows which has no support and 64-bit Windows which requires an EFI BIOS for booting.

 

 

Tja hørtes sexy ut det støtter opp til 9,4 zettabyte men må nok se langt etter win 7 støtte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...