Gå til innhold

Nytt skiutstyr: twintip/carving?


lur4d

Anbefalte innlegg

Hei

 

Funderer på å kjøpe nytt skiutstyr og lurer på hvilket utstyr som duger? Jeg er ganske nybegynner, men har lyst på utstyr som holder et par år. Kan bruke omkring 1000 Euro (ca 8k) på ski, bindinger og sko.

 

Angående kjøringen så tror jeg det blir 50/50 mellon on- og offpist. Så jeg leter altså etter en god allround ski som jeg kan bruke både i og utenfor løypa! Siden jeg skal utenfor løypa og mest sannsynlig noen toppturer så trenger jeg vel Randonee-bindinger?

 

Pros og cons med twintip kontra carvingski? Kan jeg montere Randonee-bindinger på twintips?

 

Kom gjerne med forslag til sko også.

 

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Var omtrent i samme situasjon som deg, men kanskje ikke helt nybegynner. Men endel år siden jeg kjørte på ski (før carving ble introdusert), så kanskje litt nybegynner alikevel :)

 

Jeg var også ute etter en grei allround-ski, og hadde i utgangspunktet bestilt et par Dynastar Sultan Legend 94 fra Oslo Sportslager, men disse var utsolgt, så jeg valgte et par K2 Backlash i steden, med Salomon STH12 bindinger montert, for under 5000.

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-backlash-allmountainski-toppturski-pakkepriser--1011-25728.aspx

 

Bare vært ute et par ganger, men skia virker bra de. Funker greit i løypa ihvertfall. Ikke hvert utenfor løypa enda, men det påstås at de er gode der også.

 

Randonne var uaktuelt for meg, da jeg overhodet ikke har noen planer om å oppover :) ...det er derfor det finnes heiser. Men for toppturer er det sikkert kjekt å ha ja. Marker Baron/Duke er bra, ifølge kolleger som driver med slikt. Dyrt, men alikevel ok pakkepriser rundt omkring.

 

Når det gjelder støvler, så er vel dette ganske individuelt. Tipset her blir å dra til en sportbutikk og prøv aktuelle modeller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville gått (og gikk selv) for twintip ski. Tungt å gå med alpin-sko uansett hvilke bindinger, så randonne har jeg ingen formening om selv (tok bare vanlige bindinger selv, lettere å gå med skiene i hendene). "Noen" toppturer går vel uansett utstyr.

Er selv en nybegynner med bare to titalls timer med alpinbakke bak meg, valgte et par K2 Revival 4cm kortere enn min egen høyde, midt-streken på skoen 2cm bak målt midten av skiene. Angrer ikke. Litt vanskelig å fiske-beine oppover (bare glem å gjøre det med midtstilte lange ski), men de går like godt fremover og bakover, på is og tråkket føre og puddersnø, og er stabile i fart og hopp samtidig som at de er enkle å styre med. Husk rocker-tupper uansett hvilke ski du skal ha, om du ikke BARE skal bruke de på tråkket føre (vanlige hardt-føre ski er ubrukelige i løssnø og envær kant eller ujevnhet blir skummel). På jib-rocker twintipene som K2 Revival'ene er, er alt lekende lett, selv for en nybegynner (men passer samtidig til avanserte). Fikk mine i forrige uke, blir sikkert 2-3 hele sesonger på de skiene uten problemer.

 

PS: med twintip er det også enklere å dra ned stupbratte partier, bare skli litt på skrå framover og så stoppe opp og skli bakover, repeat. Også litt enklere å skli sidelengs på brede ski, som revival er.

EDITPS: Revival-ene er brede, men ikke for brede til at de er vanskelige å ha med å gjøre på hardt føre.

Også, har du twintip, er det bare det om du tør å sette utfor der du ikke tør som bestemmer hva du kan gjøre :p (tips, prøv big-jumps og drops, uten sats til du er litt trygg, MYE moro)

 

PS2: Oj, angående støvler, http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-b-tech-70-alpinstovel-21700.aspx

Denne i MONDO-størrelse 27 passet bra til en plattfotet str 42 bruker, får plass til ullsokker til og med, og det er utmerket mye justeringer (vært hakk kan finjusteres noe vanvittig). Strammer du riktig (foten skal sitte bomfast, men ikke stoppe blodomløpet, og ha plass til å rikke på tærne) og vet hvordan du slapper av musklene i anklene, kjenner du ikke at du har de på engang.

Endret av RonnyW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...