Gå til innhold

Pureftpd tillate symlink i chroot


Anbefalte innlegg

Har fulgt denne guiden her:

http://www.howtoforge.com/virtual-hosting-with-pureftpd-and-mysql-incl-quota-and-bandwidth-management-on-ubuntu-10.10-maverick-meerkat-p2

 

 

HAr fått satt opp en ftp server som fungerer, men ønsker at jeg kan legge inn symlink inn i ftp mappen til brukeren, hvordan løses dette?

Leste en plass at virtualchroot=true burde løse dette, men det gjorde det ikke.

Var ingen endring etter jeg endret instillingen og restartet pureftpd.

 

Når jeg bruke filezilla for å prøve å åpne en symlink får jeg en 550 feilmelding som sier permission denied.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker kanskje på --with-virtualchroot ?

 

I såfall er det en compile-option, og må (eksplisitt) gis til ./configure før kompilering av pureftpd (./configure lager Makefile som brukes under kompilering). Default er å utelate den.

 

Så hvis du chroot'er ftp-brukere og sym-linker fra deres home dir. ikke fungerer, så kan det være at din pureftpd ikke er kompilert med --with-virtualchroot (for du har sjekket at katalogen/fila sym-linken peker til faktisk er lesbar av ftp-brukeren?)...

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Når jeg starter pureftpd står det virtualchroot der, trodde da dette var kompilert med da?

 

 

Restarting ftp server: Running: /usr/sbin/pure-ftpd-mysql-virtualchroot -l mysql:/etc/pure-ftpd/db/mysql.conf -l pam -j -E -8 UTF-8 -A -u 1000 -O clf:/var/log/pure-ftpd/transfer.log -B

trrunde@srv1:~$

Lenke til kommentar

Når jeg starter pureftpd står det virtualchroot der, trodde da dette var kompilert med da?

Ja antakelig, for det ville jo være litt merkelig hvis de navngir fila slik, og det ikke er kompilert inn.

 

 

Har lagd en test mappe som jeg har lagd en symbolsk link til, denne har jeg satt til 777 for å være 100% sikker på at brukeren skulle ha tilgang til den, men dette hjalp ikke.

Det var vel test mappa du satte 777 på? "Link-fila" vil alltid ha 777, siden "target" styrer tilgangen.

Har du for sikkerhetsskyld sjekka at linken funker i konsole/terminal (at det ikke er f.eks. skrivefeil) ?

Lenke til kommentar

Har testet litt mer, fant noe litt snodig....

 

Rettighetene er satt slik:


drwxrwxrwt  2 root     root     4096 2011-02-28 15:55 heisann

 

Symbolsk link er slik:

 


lrwxrwxrwx 1 root root   14 2011-02-28 15:55 heisann -> /home/heisann/

 

Dersom jeg står i mappen der den symbolske linken er og kjører en cd heisann får jeg følgende:

 

-bash: cd: heisann: Permission denied

 

Men dersom jeg med samme bruker skriver cd /home/heisann fungerer det utmerket

 

Noen som har peiling på hva som skjer her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...