Gå til innhold

Spenningsforskjell mellom faser til Jord


lykkeliten

Anbefalte innlegg

I sikringsskapet måler jeg ca 60V mellom en fas og jord, og den andre fasen måler ca 220V mot Jord. Spenning mellom fasene ligger på ca 230V. Det normale burde vel være ca 130V mot Jord på hver av fasene?

 

Har koblet ut alle sikringene og måler fortsatt det samme og selv når jeg tar ut hovedsikringen måler jeg det samme på denne. Når jeg måler fasene mot jord får jeg ca 3Mohm noe jeg ikke synes virker så galt.

 

I utgangspunktet så "friskmelder" jeg eget anlegg og tror feilen kommer utenfra, om dette kan betraktes som en feil? Har jeg rett i dette og er dette noe å bekymre seg over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde spenningen vært lavere, rundt 0-10V, ville jeg mistenkt at det er i ditt hus.

 

I og med at det er 60V mellom den ene fasen og jord, vil det tyde på at det er stor potensionalforskjell på jordledningen mellom ditt hus og jordfeilen, altså i et annet hus tilknyttet samme trafokrets.

 

Det støttes ved at du fortsatt måler 60V mellom fase og jord i inntaket når hovedsikringen er ute, om jeg forstod deg rett.

 

Som RuneLA sier, på et friskt IT-nett vil du måle rundt 130V mellom alle faser og jord.

 

Kontakt det lokale e-verket ditt, om meld fra. De vil kunne fastslå hvilket hus jordfeilen er i. Husk at første jordfeil i et IT-nett ikke er spesielt farlig, annet enn berøringsfare. Den andre jordfeilen er den som skaper brannfare.

 

EDIT: Hva brukte du når du målte 3 Mohm? Multimeter eller isolasjonsmåler?

Endret av SuBWoofeR
Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja, når jeg har tatt ut hovedsikringen så måler jeg fortsatt det samme på inntaket, noe som jeg oppfatter som at mitt anlegg ikke påvirker dette , og at feilen må komme utenfra.

 

Jeg målte med multimeter, men da mens hovedsikringen var ute og alle andre inne. og følgelig en god del apparatur tilkoplet og også "påslått". Jeg kan selvfølgelig sjekke dette med megger men synes ikke resultatet var veldig urovekkende i første omgang, men er usikker på hva som er kravet?

 

Når jeg tenker meg om så mener jeg også å huske att problemstillingen var oppe under ett eltilsyn for noen år siden, men er jo ikke så sikker på om de har fulgt opp dette da heller.

Lenke til kommentar

Jeg målte med multimeter, men da mens hovedsikringen var ute og alle andre inne. og følgelig en god del apparatur tilkoplet og også "påslått". Jeg kan selvfølgelig sjekke dette med megger men synes ikke resultatet var veldig urovekkende i første omgang, men er usikker på hva som er kravet?

 

Isolasjonsmotstand? 1000 mega ohm er vel OK.

 

Du har full jordfeil når du har over 200 V til jord.

Ring everket og si ifra :)

 

Det er jordfeil her i område og. Måler 229 mellom faser og 230 mellom fas og jord. Tok alle sikringene og målte mellom fas på hovedsikring og jord og fant ut at det er feil på L3 siden den målte 0 til jord. Det vil si at feilen kommer utenfra. Everket er klar over jordfeilen og skal finne og rette den opp snarest

Lenke til kommentar

En isolasjonsmåler, såkalt megger, bruker en testspenning på 500V, betydelig mer enn et multimeter. Du vil da finne ut hvordan nettspenningen vil oppføre seg i anlegget ditt, siden 500V vil kunne finne begynnende jordfeiler og skadede apparater eller kabler.

 

Kravet til isolasjonsmotstand i bolig er >1Mohm per kurs. Det høres lite ut, men jeg ville sjekket ut alt under 10Mohm.

 

Mas på e-verket, om du har en kommende jordfeil på en annen fase enn naboen, er det mulig at du vil få strømmer som går via jord, på kansje opp til 5A. Det kan bli varmt :no:

Lenke til kommentar

Er vel greit å kontakte e-verket å få sjekket dette, men har målt litt mer på egenhånd med multimeter og finner ikke noen jordfeil, men tenkte å sjekke med megger også. Er det kurrant å sjekke motstand mot jord med 500v med all verdens apparater tilkoblet?

 

Ser også att jordskinnen er skilt fra sikringssapet, er dette normalt? Måler også ett spenningspotensiale mellom jordskinne og skap på ca 50V, noe jeg finner litt underlig? Har prøvd å se over kabler for å se om noe kan gnisse mot skapet, men finner ikke noe synlig. Burde kanske måle litt her også??

 

Synes det er greit å ha gjort litt hjemmelekser før man event. tilkaller elektriker så håper på tilbakemeldinger.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Jordskinnen du snakker om, er sikkert hovedjordskinnen. Har du et gammeldags sikringsskap, vil jordtilkoblingen for skapet være bak alle sikringene. Det høres nesten ut som om du mangler en utjevningsforbindelse mellom hovedjordskinna og jordtilkoblinga i skapet.

 

Du kan megge med 500V mellom fase og jord uten problem ja. Men om du har overspenningvern, vil det gi helt feil resultater på målingen du foretar. De må fjernes før du megger :)

 

Jeg anbefaler deg å ringe trikker'n, jeg tør ikke å love deg noe som helst uten at jeg har sett/målt på anlegget selv ;)

Lenke til kommentar

Er ett eldre sikringsskap ja. Og har vel egentlig en telefon til elektriker på trappene, og ser egentlig for meg å bytte til jordfeilautomater, da det nok er en tryggere løsning. Men har litt kunnskap om elektro, selv om ikke denne type annlegg er min sterkeste side så er litt for nysgjerrighetens skyld jeg spør også.

 

Utjevningsforbindelse mellom skap og skinne er bare en enkel kabel? Kan ikke måle noen forbindelse der men det burde jeg kanskje gjort?Sjekket jordskinne mot vannrør og der målte 0.7 ohm, noe som burde være ok.

 

 

Ser også att jeg kun har en tykk jordkabel inn på jordskinne, som ikke ser ut til å komme fra samme plass som inntakskabel. Virker dette fornuftig?

 

Kan dette være noe av årsaken til att jeg måler gale speninger til jord, att mitt jordpotensiale er galt?

 

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Utjevningsforbindelsen mellom hovedjordskinne og skap er bare en gul/grønn kabel ja. Den skal ikke være mindre enn 6mm2. Om den ikke er der vil du kunne måle potensialforskjeller på jordingen din, og det vil også si at huset ditt egentlig ikke er jordet.

 

Den tykke jordkabelen du snakker om, kan være jordelektroden din. På IT-nett er det ikke vanlig

å få med jord på inntakskabelen, så hvert hus har sin egen jording. Det er forskjellig fra sted til sted i landet, og om du har inntakskabelen forlagt i jord eller luftinntak :)

 

Hvor i landet holder du til? Kanskje det er en elektriker her på forumet som har lite å gjøre på fritiden? Vanskelig å gjette seg frem til løsningen når man ikke får sett anlegget selv.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Er nok noe som er halvgærent, men er ikke så uvanlige spenninger det der på IT nett. Kan være en feil hos hvem som helst på trafokretsen. Det er også sannsynlig at disse forandrer seg med tiden, særlig når det går fra tørt til fuktig vær og motsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det trenger ikke være noe feil i det hele tatt.
Har omtrent samme spenninger her i huset, har riktignok tre-fas og med sikringsskap fra 1961...
Jeg skal love deg en ting, har du noen form for jordfeil så trenger ikke DU tilkalle el-verket. Da kommer de på besøk til deg i løpet av timer, høyst få dager. Dette vil de utrolig fort få varsel om hvis det foreligger jordfeil. Var en nabo som hadde jordfeil for et par år siden i forbindelse med utskifting og da brukte de 4 timer på å komme!
Jeg hadde inntil nylig kun jordforbindelse via vann-inntaket her, en 6 kvadrat kabel skrudd før hovedkrana, men ved omlegging fra luft til jordkabel gravde de også med sentral jordforbindelse uten at det var noe forskjell der.
Har nylig også hatt el-tilsyn på besøk for å inspisere anlegget, han hadde ingenting å klage på, målte jordforbindelse og isolasjonmotstand (på kjøkken).
Må innrømme at alle sikringene i skapet er skiftet til automater for et tiår siden, jobb utført av en kompis! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lykkeliten skrev (På 22.2.2011 den 20.07):

I sikringsskapet måler jeg ca 60V mellom en fas og jord, og den andre fasen måler ca 220V mot Jord. Spenning mellom fasene ligger på ca 230V. Det normale burde vel være ca 130V mot Jord på hver av fasene?

 

Har koblet ut alle sikringene og måler fortsatt det samme og selv når jeg tar ut hovedsikringen måler jeg det samme på denne. Når jeg måler fasene mot jord får jeg ca 3Mohm noe jeg ikke synes virker så galt.

 

I utgangspunktet så "friskmelder" jeg eget anlegg og tror feilen kommer utenfra, om dette kan betraktes som en feil? Har jeg rett i dette og er dette noe å bekymre seg over?

Har du IT- nett så er det mest sannsynlig en nabo på samme trafokrets som har jordfeil som forplanter seg på nettet. Du har ingenting å bekymre deg over men meld ifra til e-verket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (13 minutter siden):

Har du IT- nett så er det mest sannsynlig en nabo på samme trafokrets som har jordfeil som forplanter seg på nettet. Du har ingenting å bekymre deg over men meld ifra til e-verket.

Det beste er å måle spenninger mot jord med egen hovedsikring utkoblet. Da vil du se om jordfeilen kommer utenfra. Everket har plikt til å søke etter jordfeil og pålegge «eieren» av denne å rydde opp.

Hvis den ikke kommer utenfra og du ikke har jordfeilautomater, bør du få en elektriker til å megge anlegget og sjekke jordingen. Be han også samtidig å sjekke overgangsforbindelse mellom egen jord og vannledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hva slags nett jeg har.  Er det noen mulighet for  sjekke dette på måler eller noe?   Anlegget er opprinnelig fra ca 1986, og jeg fikk bytta til jordfeilautomater for et par år siden. Samt at elektriker fant mye spennende heimemekk i anlegget (to kurser var koblet sammen, bl.a.).

30 minutes ago, Inspector said:

Det beste er å måle spenninger mot jord med egen hovedsikring utkoblet. Da vil du se om jordfeilen kommer utenfra. Everket har plikt til å søke etter jordfeil og pålegge «eieren» av denne å rydde opp.

Hvis den ikke kommer utenfra og du ikke har jordfeilautomater, bør du få en elektriker til å megge anlegget og sjekke jordingen. Be han også samtidig å sjekke overgangsforbindelse mellom egen jord og vannledning.

Bra tips om å koble ut hovedsikring. Jeg får teste en dag det ikke er noen som trenger alt av duppeditter :)  Ideelt sett skal det være 230/2=115  mellom  jord og leder, ikke sant?

Lenke til kommentar
neu skrev (2 timer siden):

Aner ikke hva slags nett jeg har.  Er det noen mulighet for  sjekke dette på måler eller noe?   Anlegget er opprinnelig fra ca 1986, og jeg fikk bytta til jordfeilautomater for et par år siden. Samt at elektriker fant mye spennende heimemekk i anlegget (to kurser var koblet sammen, bl.a.).

Bra tips om å koble ut hovedsikring. Jeg får teste en dag det ikke er noen som trenger alt av duppeditter :)  Ideelt sett skal det være 230/2=115  mellom  jord og leder, ikke sant?

Ikke helt riktig. Teoretisk sett skal den være 230/1,73  (eller kvadratroten av 3) = 133 V

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neu skrev (4 timer siden):

Jeg får teste en dag det ikke er noen som trenger alt av duppeditter :)  Ideelt sett skal det være 230/2=115  mellom  jord og leder, ikke sant?

Hvorfor skal DU teste noe som helst?
Du kan jo teste hvor vanlig det er at folk holder på å måle spenningen i kontaktene sine?
Du vil nok finne ut at det er uhyggelig få som har eller kommer til å måle spenningen i kontaktene, og hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Og hva er grunnen til å ønske en ideell spenningsforskjell mellom fase og jord? Det har da ingen betydning for deg?
Som nevnt før her (og bekreftet av flere) HVIS du har feil i anlegget ditt vil du ganske så fort få besøk av folk som har peiling!
Redd du i verste fall får strøm eller ender opp med kortslutninger og brannfare hvis du ikke klarer å holde deg unna kontaktene dine.. 🙂

Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 timer siden):

Det beste er å måle spenninger mot jord med egen hovedsikring utkoblet. Da vil du se om jordfeilen kommer utenfra. Everket har plikt til å søke etter jordfeil og pålegge «eieren» av denne å rydde opp.

Hvis den ikke kommer utenfra og du ikke har jordfeilautomater, bør du få en elektriker til å megge anlegget og sjekke jordingen. Be han også samtidig å sjekke overgangsforbindelse mellom egen jord og vannledning.

Han har allerede koblet ut hovedsikr. Og måler det samme på nettet derfor sier jeg han kan friskmelde sitt hus for den aktuelle jordfeilen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...