Gå til innhold

Den herlige Samsung Galaxy S II tråden! Prat i vei...


Byxxi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@CtpAwesome

Hvor finner jeg hvor jeg kan lese meg opp på dette på en enkel måte

og hvor laster jeg ned de forskjellige romene og original rom om jeg skulle angre?

Hadde du gidde og tatt deg bry med og slenge ut noe linker og gjerne en kjapp guide.

Vil helst ha en mest mulig ren versjon som er mest mulig stabil og som de grunnleggene funksjonene fungere.

Trenger ikke nødvendigvis noe nyere android versjon

Lenke til kommentar

@CtpAwesome

Hvor finner jeg hvor jeg kan lese meg opp på dette på en enkel måte

og hvor laster jeg ned de forskjellige romene og original rom om jeg skulle angre?

Hadde du gidde og tatt deg bry med og slenge ut noe linker og gjerne en kjapp guide.

Vil helst ha en mest mulig ren versjon som er mest mulig stabil og som de grunnleggene funksjonene fungere.

Trenger ikke nødvendigvis noe nyere android versjon

 

Edit: Før du begynner - les hele denne posten en gang eller to, slik at du kjenner til prosessen. Etter at du har fått root-tilgang, men før du installerer en ROM - finn en mappe kalt EFS på telefonen (et kjapt søk med f.eks. ES-file explorer vil finne mappen, bare pass på å gi ES-file explorer root-tilgang under instillingene). Legg en kopi av denne mappen et trygt sted - helst på en PC/ekstern disk/eksternt minnekort. Sannsynligvis vil du aldri trenge å bruke denne, men dersom du skulle være uheldig å installere en rom som sletter IMEI, vil det være lettere å fikse problemet. Dersom du alt har installert en ROM uten å gjøre dette, og alt fungerer som det skal - ta backup av denne mappen før du evt. installerer en ny ROM.

 

 

1. Før du begynner:

 

Ta backup av bilder, melding mm som du vil beholde.

 

Vit hvordan du åpner recovery, og prøv det gjerne en gang eller to: skru av telefonen - Skru på telefonen - hold inne volum+, hjem og power knappen mens telefonen starter opp. Etter 10-15 sekunder skal du ha kommet til recovery modus. Du trenger ikke gjøre noe her enda, men nå vet du hvordan du gjør det. Selv liker jeg å holde telefonen sidelengs fordi det er lettere å holde inne alle knappene samtidig da.

 

Du kan laste ned stock firmware fra sammobile.com. Du må imidlertid registrere deg på siden for å kunne laste ned firmwaren. Under "firmwares" søk på i9100 og velg den mest oppdaterte utgaven for "Nordic Countries".

 

Odin og drivere kan du hente her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2189539. Har du installert dette på PC'en skal du kunne fikse det meste om noe går gale.

 

 

2. Last ned de nødvendige filene:

 

For å roote og installere Clockworkmod recovery, last ned denne filen og legg den på roten av ditt SD-kort: http://d-h.st/users/philz_touch/?fld_id=25726#files (den øverste .zip-filen). Denne filen inneholder en modifisert, sikker utgave av stock kernel, samt CWM recovery som du skal bruke til å installere ROMs senere. La denne filen ligge for nå.

 

Last ned en ROM og legg den på roten av SD-kortet ditt. Her er det mye å velge mellom og installasjonen kan variere noe avhengig av hvilken rom du velger. F.eks. kan enkelte ROMS kreve at du installerer google applikasjonene ved siden av ROMen, mens andre bruke et eget installasjonsprogram kalt aroma, som lar deg velge hva du vil installere.

 

Jeg anbefaler deg å prøve ut Paranoid Android. Denne ligger utseendemessig nært stock android, men med langt flere muligheter og et godt alternativ til CM 10.2. Vil du ha noe som er nærmere stock kan du f.eks. teste neatrom lite.

 

Last ned Paranoid her: http://www.mediafire.com/download/5ab599shhmy6fe6/pa_i9100-3.99-RC2-20131031.zip

 

Last ned siste utgave av gapps: http://goo.im/gapps/gapps-jb-20130813-signed.zip

 

Legg begge disse filene på roten av minnekortet.

 

 

 

3. Installasjon

 

Før du installerer Paranoid Android eller noen annen ROM bør du skumme fort over hva andre sier om ROMen: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2397762, slik at du vet hva du får.

 

Dersom du er sikker på at du vil installere en ROM, åpner du recovery som beskrevet i punkt 1. Gjør deretter som følger:

1. Bruk volumtastene til å navigere til "apply update from external storage". Velg med power-knappen. Bla ned til philz recovery som du lastet ned i punkt 2 og velg den med power.

2. Om alt er vel har du nå custom recovery + root. Du kan sjekke at du har root ved å restarte telefonen. Du skal nå ha Superuser liggende som en applikasjon på telefonen.

3. Start telefonen på nytt og åpne recovery.

4. Velg backup and restore - backup. Det lages nå en fullstendig backup av telefonen din som du kan gjenopprette senere dersom du vil tilbake til stock + root.

5. Gå tilbake og velg install zip - choose zip from SD-card. Velg Paranpid android og vent på at det installeres

6. igjen gå til choose zip from sdcard og velg gapps. Vent på at applikasjonene installeres.

7. Gå tilbake og velg wipe data/factory reset. Når dette er gjort - wipe cache partition. Når dette er gjort - advanced - wipe dalvik cache.

8. Start telefonen på nytt. Det vil ta litt tid, men om alt er vel skal du ha installert Paranoid android.

 

9. Dersom du får en bootloop, kan du forsøke å ta ut batteriet i 1 min og sette det inn på nytt. Om telefonen fortsatt ikke booter skikkelig, kan du forsøke å installere ROMen på nytt.

10. Om du vil gå tilbake til stock, velger du factory reset/wipe cache/wipe dalvik. Deretter restore og leter deg frem til backupen du har laget.

11. Om telefonen fortsatt ikke starter bruker du odin til å gjenopprette. Dette er svært lett, og et kjapt søk på nettet vil gi deg mange videoer som viser deg hvordan det gjøres.

 

Når du har gjort det en gang eller to kan jeg love deg at du vil gjøre dette langt raske enn hva CM-installer klarer, og du vil ha bedre kontroll over hva som skjer :)

 

Lykke til! :)

Endret av CptAwesome
Lenke til kommentar

@CtpAwesome

Stor takk til deg siden du la så mye arbeid i dette :)

Vet du om det går og ha Wimp offline lister på SD kortet også, mener jeg leste en plass at ikke det gikk men det finnes jo håp.

 

Bruker ikke Wimp, så det vet jeg nok desverre ikke.

 

Ikke noe problem - gi gjerne en tilbakemelding mht hvordan det går. Det er nok mange som kunne tenke seg å flashe en ROM men som vergrer seg å gjøre det fordi informasjonen er spredt rundt i ulike forum og prosessen kan virke uoversiktlig.

 

For dem kan CM-installer virke fristende - det vil si inntil problemene oppstår og det ikke finnes en one-step fix. Tenkte at en kjapp guide kunne overbevise dem om at det slettes ikke er så vanskelig, og når man først har gjort det en gang, er terskelen langt lavere for å gjenta prosessen med neste telefon. :)

Lenke til kommentar

@CtpAwesome

Stor takk til deg siden du la så mye arbeid i dette :)

Vet du om det går og ha Wimp offline lister på SD kortet også, mener jeg leste en plass at ikke det gikk men det finnes jo håp.

 

Trykk på meny ikonet(3 prikkene) så innstillinger, bla ned til offline. På Lager velger du eksternt sd kort ;-P

Lenke til kommentar

Ser det har kommet en installer til Cyanogenmod slik at det er lettere og legge inn ny firmware til s2en for de som ikke er drevne i den "gamle" måten.

Men hva er fordelene og bakdelene med CM?

Er det nesten 100% stabilt?

Bruker mest wimp, bluetouth, nettbank, Gmail og slikt vil det funke greit med CM da?

Er det noe ekstra og hente på batteriet med dette i tillegg?

Kan forøvrig rapportere at jeg kjører siste stabile versjon av CM; 10.1.3 tror jeg det er. Det funker fjell! Vegret meg lenge mot å installere, men når det kom til punktet at jeg enten kunne kjøpe ny telefon eller prøve custom ROM, så var valget enkelt. Har, som andre har sagt, gitt telefonen nytt liv.

 

Bluetooth (både a2dp og f.eks Pebble), bankID på mobil, gmail og alle, for meg, nødvendige funksjoner har fungert. Kjørte WIMP i en liten periode (gratisprøve) og det fungerte, men prøvde ikke å endre lagringssted for offline-sanger.

 

FM-radio er fjernet i CM. Hvis du er virkelig avhengig kan du kjøpe Sprint FM for 60 kr, og det fungerer.

 

Overall anbefaler jeg sterkt å prøve CM. Kan ikke svare for andre custom ROMs

 

Edit: Har hatt det installert i omlag to måneder

Endret av Mks1001
Lenke til kommentar

To spørsmål om CM på Galaxy SII:

 

1 - Hva slags app data er det man egentlig vil ta vare på? Ser liksom ikke helt for meg nytteverdien av dette.

 

Har backup av kontakter og epost gjennom google, backup sms/ringelogg via SMS Backup+ og har alle bildene lastet opp på Facebook. Er det noe annet jeg har glemt i farten som dere ville tatt backup av?

 

2 - Hvis jeg installerer CM, er det vanlig å måtte installere Gapps separat?

Lenke til kommentar

To spørsmål om CM på Galaxy SII:

 

1 - Hva slags app data er det man egentlig vil ta vare på? Ser liksom ikke helt for meg nytteverdien av dette.

 

Har backup av kontakter og epost gjennom google, backup sms/ringelogg via SMS Backup+ og har alle bildene lastet opp på Facebook. Er det noe annet jeg har glemt i farten som dere ville tatt backup av?

 

2 - Hvis jeg installerer CM, er det vanlig å måtte installere Gapps separat?

 

1. Det er mange som tar vare på data fra spill og slikt slik at de ikke trenger å begynne på nytt hver gang de formaterer telefonen. Jeg gjør ikke det.

2. For å få google play til å fungere må man installere gapps.

Lenke til kommentar

 

1. Det er mange som tar vare på data fra spill og slikt slik at de ikke trenger å begynne på nytt hver gang de formaterer telefonen. Jeg gjør ikke det.

2. For å få google play til å fungere må man installere gapps.

 

OK, takker for svar!

 

Gapps la seg inn automatisk hos meg, men jeg brukte den nye automatiske CM installeren.

 

Høres bra ut.

 

Installasjonen gikk bra, så nå får vi se å få installert en del apps også skriver jeg sikkert noe mer her om hvordan jeg liker CM etter hvert.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

BankID på mobil fungere _ikke_ hos meg etter install av CM via installeren.

 

Noen måte å fikse dette på? Er visst simtools som mangler.

 

Det var rart, funker for meg.

 

Noen som har opplevd redusert hastighet på wi-fi? Tar evigheter å laste ned apps fra Google Play nå, tør ikke å tenke på hvor lang tid det tar å laste ned Spotify katalogen på ny. :hmm:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

 

Det var rart, funker for meg.

 

Noen som har opplevd redusert hastighet på wi-fi? Tar evigheter å laste ned apps fra Google Play nå, tør ikke å tenke på hvor lang tid det tar å laste ned Spotify katalogen på ny. :hmm:

 

Merkelig Ligger simtools i appdraweren din?

 

Jeg finner den under oversikter over alle appene som ligger på telefonen, men ikke i appdrawer. Så et eller annet er feil her. :-/

 

WIfi funker derimot fint :p

Lenke til kommentar

 

Merkelig Ligger simtools i appdraweren din?

 

Jeg finner den under oversikter over alle appene som ligger på telefonen, men ikke i appdrawer. Så et eller annet er feil her. :-/

 

WIfi funker derimot fint :p

 

SIM Tool Kit ligger i draweren min ja.

 

Angående wi-fi så er det sikkert bare mitt nett som er crap og meget variabelt i hastighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...