Gå til innhold

Hvordan er det i norske fengsler?


Anbefalte innlegg

Ser på 'Amerikas tøffeste fengsler' på national geographic channel, og forstår jo det at det kan være harde forhold for enkelte der inne. Lurer da på hvordan forholdene er i norske fengsler kontra de amerikanske.

Er det like vanskelig for en 'førstegangsforbryter' å sitte inne som det er i statene? Blir de plaget\mobbet på samme måte? Om det er samme grupperinger her på lik linje, med raseskille etc. ..slosskamper? Rangering?

Vet egentlig ingenting om norske fengsler, bortsett fra det skal være som et ferieopphold i forhold til andre land, så all informasjon er til hjelp.

 

Jeg skal forresten ikke i fengsel, er bare nyskjerrig. (Hvis noen skulle lure)

Endret av cozmos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. I forhold til hvordan nordmenn har det hjemme er det faktisk ganske jævlig. I forhold til hvordan irakere har det hjemme er det et hotell.

 

Har du vært i fengsel i både Norge og i Irak, du da? :D:p

Jeg skrev ingenting om irakiske fengsler da

Du skrev ikke om hvirdan de har det i fengseler, men jeg bare sa det. Ville ha ironi :D

Endret av BloodyDestiny
Lenke til kommentar

Jeg tror også norske fengsler er meget flotte i forhold til fengsel i f.eks. Øst-Europa, og at det gjør kriminalitet meget attraktivt her. Likevel er jeg enig med NicolasDarvas, som også hadde et meget bra innlegg.

 

Jeg vet at selv om standarden på vanlige fengsler virker grei, er det ikke det å være i fengsel handler om. Det handler om frihetsberøvelse. Jeg hadde aldri klart å vært i fengsel da jeg må ha kontroll over meg selv og styre min egen dag. Jeg har også besøkt Haugesund fengsel som er i ganske dårlig stand, og det var ikke noe problem å være der en time for jeg visste at jeg skulle hjem innen en time - det skulle ikke de innsatte.

 

Medier og vanlige folk i Norge fokuserer etter min mening feil når de omtaler norske fengsler, og det er også mange myter ute å går.

Lenke til kommentar

Det er latterlig og altfor mildt iallefall! Har noen fulgt med på saken om russeren "Den røde Tarzan" som han kalles som stortrives i norsk fengsel og kaller det et luksushotell?

 

Så klart er det bedre å være i et norsk fengsel enn på en russisk psykiatrisk anstalt, men det er ikke dermed sagt at norske fengsler er hoteller og altfor milde. Skal vi da altså endre standarden til øst-europeisk slik at de innvandrerne ikke lengre finner noen interesse av å komme hit? Jeg tror uansett de hadde kommet.. Kanskje ikke i like stor grad.

 

Dessuten sier han det kun som en metafor.. Et eksempel til forskjell fra hva han er vandt til, men det hindret han jo tydeligvis ikke i å begå kriminelle handlinger der heller. Her derimot leverte han kun et våpen og ville søke om oppholdstillatelse, noe han er nektet kun for hans ideologiske syn.

 

Men tenk deg dette Glimti: Du har valget mellom å sitte 6 år i fengsel eller få 30 piskeslag på offentlig plass her og nå. Hva velger du?

 

Jeg tror du ville valgt 30 piskeslag. Men hvorfor høres det mildere ut samtidig som det høres så middelaldersk og primitivt ut? Er det fordi det er helt greit å torturere mennesker på samme måte, bare de ikke er synlige for deg og meg? At man føler det er mer humant å putte folk i fengsel?

 

EDIT: Må legge til en annen viktig ting til den forrige posten og det er at den behandlingen jeg beskrev der med noen av rutinene er den folk som sitter med små narkotikadommer, voldsdommer, fyllekjøring etc, altså på lavrisiko har. Andre som sitter på høyrisikofengsler er ofte buret inne 23 timer i døgnet med 1 times lufting.

 

Det er en "seigpining" av mennesker. Ikke glem at det er soningskøer i Norge som fører til at det kan ta år før du får sonet straffen din. Det er også som regel lang ventetid før du i det heletatt får en rettsak. Men jeg ser ikke hva som er mildt uansett med å bli fratatt livet ditt og alt du har bygget deg opp som beskrevet i siste avsnitt.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...