Gå til innhold

Last ned lynrask IE9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det diskuteres standarder og hastighet her, men ikke mange som nevner spennende funksjoner og konfigureringsmuligheter i nye IE. Finnes det f.eks. noe tilsvarende about:condig (firefox) og opera:config i IE9?

Spennede funksjoner? Hva med tracking protection som ikke er avhengig av annonseselgere slik Chrome og Firefox er.

Hørt om Adblock? (adblock + tracking lister har vært tilgjengelige for Opera og Firefox leeenge) Det Firefox tester ut nå er noe som kommer i tillegg til tracking lister. IE tilbyr forøvrig EasyList ser jeg, den mest populære aboen for Adblock plus. http://ie.microsoft....ts/Default.html

Hva innebærer disse tracking-listene? Jeg bruker selv Opera, og bruker såkalt URL-filter (rett og slett en stor .ini-fil som blir lest inn via javascript som inneholder blokkering av alt som inneholder spam/reklame etc. Gruser adblock (samt krever nada). Snakker vi om samme ting? Har liksom inntrykket av at 'tracking-lister' handler mer om blokkering av cookies etc.

Lenke til kommentar

For det første så synes jeg at hvis man skal uttale seg om et produkt så bør man faktisk teste det selv og gjøre opp sin mening om det.

 

For det andre så kan man lese testscore på HTML5, ACID osv så mye man vil, men dommen bør jo komme uansett av praksis bruk av IE9 for den totale brukeropplevelsen kan ikke settes score på i en test.

Lenke til kommentar

For det første så synes jeg at hvis man skal uttale seg om et produkt så bør man faktisk teste det selv og gjøre opp sin mening om det.

 

For det andre så kan man lese testscore på HTML5, ACID osv så mye man vil, men dommen bør jo komme uansett av praksis bruk av IE9 for den totale brukeropplevelsen kan ikke settes score på i en test.

 

Hvorfor? Selvfølgelig er det jo fint om man har prøvd produktet, og det ertåpelig å late som man har prøvd noe man ikke har prøvd, men sålenge man er ærlig på om man har prøvd ser jeg ikke problemet, man kan ofte si mye basert på informasjon man sitter med fra før.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva innebærer disse tracking-listene? Jeg bruker selv Opera, og bruker såkalt URL-filter (rett og slett en stor .ini-fil som blir lest inn via javascript som inneholder blokkering av alt som inneholder spam/reklame etc. Gruser adblock (samt krever nada). Snakker vi om samme ting? Har liksom inntrykket av at 'tracking-lister' handler mer om blokkering av cookies etc.
Du kunne ha trykket på lenken, se under EasyPrivacy: https://easylist.adblockplus.org/en/

Opera urlfilter gruser forøvrig ikke Adblock Plus, da sistnevnte er en mer fleksibel implementasjon, men nå som Opera har extensions kommer kanskje Adblock Plus til Opera også ;) For Opera kan du bruke Main List+Tracking List til Fanboy for eksempel: http://www.fanboy.co.nz/opera.html

Lenke til kommentar

Tror kanskje du skal titte innom før du utaler deg om dette Jevrio.

 

Er det noe jeg har lært er det at HW gutta veit hva de prater om og ikke slenger ut med ting uten og vite noe ;)

 

Ta en titt, du blir kanskje overasket :thumbup:

 

Men dette er Arsæll vi snakker om ..... han går ikke under den kategorien (ref. alt han har skrevet at tidligere artikler).

Lenke til kommentar
Hva innebærer disse tracking-listene? Jeg bruker selv Opera, og bruker såkalt URL-filter (rett og slett en stor .ini-fil som blir lest inn via javascript som inneholder blokkering av alt som inneholder spam/reklame etc. Gruser adblock (samt krever nada). Snakker vi om samme ting? Har liksom inntrykket av at 'tracking-lister' handler mer om blokkering av cookies etc.
Du kunne ha trykket på lenken, se under EasyPrivacy: https://easylist.adblockplus.org/en/

Opera urlfilter gruser forøvrig ikke Adblock Plus, da sistnevnte er en mer fleksibel implementasjon, men nå som Opera har extensions kommer kanskje Adblock Plus til Opera også ;) For Opera kan du bruke Main List+Tracking List til Fanboy for eksempel: http://www.fanboy.co.nz/opera.html

 

Siden Adblock er tynge, hvorfor er den bedre en Opera urlfilter?

Er ikke bare å rippe adblocks liste bedre en å bruke Adblock da?

Lenke til kommentar

Teknologisk idealisme er muligens det mest plagsomme som finnes, og hovedgrunnen til at jeg nesten ikke benytter offentlige forum lengre.

 

Ny IE, prøv den selv og se før du spyr ut fanboycrap.

 

Forbanna ensporede nerder..

Hehe. Det var godt sagt.

 

Jeg har brukt IE9 et par dager nå og liker den veldig bra. Synes den er på linje med de andre store. Eneste problemet jeg har er at sider som bruker java, som nettbankinnlogging må kjøres i kompatilitetsmodus. Men om det er IE9, java eller bankid sin feil vet jeg ikke. Har tidvis hatt samme problem med Google Chrome.

 

Det er alltid kjekt å ha mer enn en nettleser tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Teknologisk idealisme er muligens det mest plagsomme som finnes, og hovedgrunnen til at jeg nesten ikke benytter offentlige forum lengre.

 

Ny IE, prøv den selv og se før du spyr ut fanboycrap.

 

Forbanna ensporede nerder..

Dette er et IT-forum, om man ikke godtar at mange her har filosofier de ønsker å følge, så bør man vel strengt tatt holde seg borte fra slike forum. Mye av det jeg skriver om i denne posten har vært et problem for de som skriver HTML, og et problem for de som ønsker å komme inn i nettlesermarkedet og gi oss større valgfrihet av nettlesere. I stor grad vil dette ligge på et nivå som er et lag under det en sluttbruker ser på skjermen sin, dermed er det ikke bare å se om en nettleser fungerer bra eller ikke.

 

Noen er kanskje litt mer bastante her enn andre når de uttaler seg, og bør kanskje uttype litt mer enn "IE er crap", men mange har forskjellige kriterier for valg av nettlesere. Jeg liker å teste og prøve det som kommer på markedet, og har de fleste installert, men til vanlig bruk vil ikke IE holde for min del.

 

Kriterie 1: Da jeg bruker flere operativsystem ønsker jeg at programmene jeg bruker kan benyttes på tvers av disse. Om mulig skal programmene jeg benytter fungere på Windows, Linux og Mac OS.

 

Kriterie 2: Jeg liker filosofien rundt fri programvare. Denne filosofien eleminierer i stor grad lock-in-muligheter, og i teorien vil man kunne sørge for kompabilitet på alle operativsystem.

 

Kriterie 3: Nettleseren bør holde seg så tett opptil standarden som mulig, og være rask til å legge til nye funksjoner. Jeg mener de som er nok "nerder" til å vite litt om dette velger nettlesere som følger filosofien til Tim Burners-Lee (skaperen av internett med filosofien om et åpent nett tilgjengelig for alle).

 

I de siste utgavene av IE ser det allikevel ut til at MS har tatt standarden litt mer alvorlig, det kan nok ha noe med kraftig konkurranse fra andre nettlesere, men uansett en veldig positiv utvikling.

 

Litt historie rundt nettleserkrigen (ble litt lengre enn planlagt, er ikke sikkert det er all fakta jeg har fått med meg korrekt):

 

 

En av de første nettleserne kom ut i 1993, NCSA Mosiac. Denne nettleseren kjørte orginalt på X Windows System på Unix-maskiner, men ble senere portet til Windows og Mac OS. Utviklingen av Mosiac ble ledet av Marc Andreessen, men i 1994 endte Marc A. i et selskap kalt Netscape. Samme år kom nettleseren Natscape Navigator ut.

 

Selv under beta ble Netscape Navigator den mest populære nettleseren. Det startet raskt en trend med å legge til proprietære tillegg for HTML. På grunn av disse tilleggene og dens popularitet var det ikke uvanlig å se notifikasjoner som 'Best viewed in Netscape Navigator' på en rekke nettsider.

 

Microsoft vant senere nettleserkrigen ved å levere IE preinstallert i alle Windows-versjoner på slutten av 90-tallet. Microsoft startet også en trend med å pushe på med proprietær teknologi for HTML og deres nettleser. Dette gjorde det svært vanskelig å sørge for kompabilitet over flere nettlesere.

 

Visjonen om et åpent og fritt nett til Tim Berners-Lee som skulle være tilgjengelig for alle hadde for lengst sklidd ut, og et prosjekt kalt The Web Standards Project ble til. Nå ble det sendt ut et kall til alle utviklere om å benytte seg av en standard. Prosjektet fikk en lite push når Netscape bestemte seg for å frigjøre koden til Netscape, og koden ble skrevet om fra bunnen. Til og med enkelte Netscape-spesifikke deler ble fjernet for å sørge for kombabilitet.

 

Omskrivingen tok så lang tid at Netscape ikke klarte å overleve, og Mozilla Foundation ble til. Det var ikke før Mozilla Foundation lanserte Firefox prosjektet ble til en suksess. Firefox var nok også et viktig skille på veien til et større utvalg av nettlesere, og Web-utviklere som jobbet for at sidene skulle fungere etter standarden.

 

For mange av de som bruker nettet høres ikke dette så viktig ut, det viktigste for brukere er jo at nettsidene vises korrekt. Her er det ofte også nettleserne som får støyten om en nettside ikke vises korrekt, til tross for at det i mange tilfeller kan være andre faktorer som spiller inn. Nå som det har blitt større fragmentasjon blant nettlesere vil ikke lock-in-løsninger være like effektive, spesielt ikke egne tolkninger av koden da man plutselig kan ende opp med at de som koder HTML ikke gidder å sørge for kompabilitet for de som ikke følger standarden.

 

I dag er det fortsatt en del som bruker IE6, men mange sider har startet med en utfasing av eldre modeller nettopp på grunn av mye av problematikken som er nevnt her. Det mange brukere ofte får beskjed om om de bruker eldre versjoner av IE, er at de må oppdatere til en nyere modell, om disse ikke er støttet i deres operativsystem (tilfellet med XP) så må de gå over til konkurrentene. Så i det lange løp kan de se ut til at man kan ende opp med å skyte seg i sin egen fot. Om man i dag skal lage nettsider for et stort publikum er det ikke slik at man kan begynne å kode i HTML5 og bruke CSS3. Da må man vel holde seg til XHTML1.0 Strict og CSS1.

 

Andre nettlesere som har dukket opp i senere tid som kan være verdt å nevne er Opera, Konqueror, Google Chrome og Apple Safari. Utifra diverse magasiner som skriver om internett har jeg fått et generelt inntrykk av at Opera er den nettleseren som raskest støtter standarden best, og legger mye arbeid i standarisering av nettet. Om man ønsker å gjøre internett en tjeneste så bør man også legge vekt på dette når man velger en nettleser, og håpe at om nok tar dette i betrakning, så vil utviklere følge etter.

 

 

 

Som jeg skrev i en tidligere post. Og jeg mener dette er feig praksiss (altså de med store andeler som bevist går inn for å ødelegge for andre).

 

 

Om dem følger standarden eller ikke har mye å si på om de viser innhold i en HTML-fil korrekt eller ikke (per definisjon, men grunnet andre årsaker blir man tvunget til å sørge for kompabilitet ovenfor enkelte som ikke gjør det).

 

La si standarden var y+a=5, og det var dette de fleste nettlesere forhold seg til for å regne ut y+a, men så bestemmer noen seg for at y+a=7, og viser innholdet annerledes. Om denne nettleseren har store andeler, kan man ikke overse denne tolkningen, dermed må man sørge for at siden er kompatibel med begge tolkninger.

 

Et annet problem er f.eks at en nettleser f.eks kan regne ut at x+5=2, mens en annen nettleser ikke har lært seg dette regnestykket til tross for at det er definert og allerede blitt standarisert, og dermed venter flere versjoner før de bestemmer å være kompatible med dette regnestykket. Dette fører til at man må holde igjen funksjoner som er standariserte fordi store nettlesere ikke støtter koden enda.

 

En nettleser er et program som leser HTML på samme måte som et annet program leser deres formater. I og med at WWW er så viktig på såpass mange måter er det viktig å prøve å holde seg til en standard. Om du har 5 nettlesere som tolker koden forskjellig kan det bli et helvete å sørge for at koden leses korrekt på kryss og tvers av nettleserne.

 

 

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For den vanlige bruker (Les: ikke nerd) så betyr det fint lite om nettleseren klarer 110/100 i Acid å om det funker i Html5, siden en vanlig bruker kun bryr seg om funksjonalitet og kjapphet.

Sant, men hadde det ikke vært for at det var nok nerder der ute som så på dette som viktig hadde vi nok ikke hatt Firefox, Safari, Chrome, Konqueror, Opera, osv. heller.

 

Og med tanke på hvor viktig nettet har blitt ville vi nok sett en mye lavere andel til Mac OS, BSD og Linux.

 

Og hadde det ikke vært for denne konkurransen som har kommet på nettlesermarkedet, tror du virkelig noen som helst selskap hadde giddi å legge mye vekt i å forbedre sin nettleser?

 

EDIT: Hadde vært morsomt den dagen da Web-utviklere driter i særbehandling og kun følger standarden.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Adblock er tynge, hvorfor er den bedre en Opera urlfilter? Er ikke bare å rippe adblocks liste bedre en å bruke Adblock da?

 

Subscriptions management & autoupdate, whitelisting, kraftigere filtre (inkl. regex) https://adblockplus.org/en/filters

 

Opera's "adblock" isn't actually an adblock, but just a url filter...which I turned into an adblock feature, I don't think it was ever designed to be an adblock plus replacement. The opera filter is very very basic, none of the features we take for granted in firefox, and ofcourse no whitelisting either so if theres an issue the only 2 options, either remove the filter or change it.

[...]

If you know how urlfilter works, "porting" Easylist to Opera will break lots of webpages.

https://adblockplus.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=4639&start=15#p40357

Endret av mandela
Lenke til kommentar

For den vanlige bruker (Les: ikke nerd) så betyr det fint lite om nettleseren klarer 110/100 i Acid å om det funker i Html5, siden en vanlig bruker kun bryr seg om funksjonalitet og kjapphet.

Sant, men hadde det ikke vært for at det var nok nerder der ute som så på dette som viktig hadde vi nok ikke hatt Firefox, Safari, Chrome, Konqueror, Opera, osv. heller.

 

Og med tanke på hvor viktig nettet har blitt ville vi nok sett en mye lavere andel til Mac OS, BSD og Linux.

 

Og hadde det ikke vært for denne konkurransen som har kommet på nettlesermarkedet, tror du virkelig noen som helst selskap hadde giddi å legge mye vekt i å forbedre sin nettleser?

 

EDIT: Hadde vært morsomt den dagen da Web-utviklere driter i særbehandling og kun følger standarden.

 

 

Jeg sier dette pga alle som kritiserer og er skeptiske til MS sine produkter, men ikke alt MS har lagd er dritt, Win7 er jo ett bra eksempel.

Lenke til kommentar

For den vanlige bruker (Les: ikke nerd) så betyr det fint lite om nettleseren klarer 110/100 i Acid å om det funker i Html5, siden en vanlig bruker kun bryr seg om funksjonalitet og kjapphet.

Sant, men hadde det ikke vært for at det var nok nerder der ute som så på dette som viktig hadde vi nok ikke hatt Firefox, Safari, Chrome, Konqueror, Opera, osv. heller.

 

Og med tanke på hvor viktig nettet har blitt ville vi nok sett en mye lavere andel til Mac OS, BSD og Linux.

 

Og hadde det ikke vært for denne konkurransen som har kommet på nettlesermarkedet, tror du virkelig noen som helst selskap hadde giddi å legge mye vekt i å forbedre sin nettleser?

 

EDIT: Hadde vært morsomt den dagen da Web-utviklere driter i særbehandling og kun følger standarden.

 

Jeg sier dette pga alle som kritiserer og er skeptiske til MS sine produkter, men ikke alt MS har lagd er dritt, Win7 er jo ett bra eksempel.

Personlig synes jeg mye av det MS lager er bra, det eneste som er synd er manglende kompabilitet med andre programmer og andre OS. Hadde vært fint om jeg f.eks kunne skrevet et dokument i MS Office i Windows 7, åpne det i Libre Office i Ubuntu, og fortsatt hatt nøyaktig samme formatering.

 

Blant mange har vel MS mer eller mindre blitt en inn-ting å hate. Selv, til tross for at jeg ikke har noe imot produktene deres, missliker jeg svært de metodene MS benytter seg av når det kommer til konkurranse. For å nevne tre ting som har skjedd i senere tid: patent-trusler (kun brukt som FUD), fylkeskommuneavtalen med skoler i Norge (ble stoppet av konkurransetilsynet), reklamevideoen som forteller mer om hvor dårlig Open Office er på en nokså propagandaaktig måte fremfor å legge frem positive sider ved MS Office.

 

Nå blir det feil å kun legge frem MS som den store stygge ulven her. Man vil nok finne slik praksiss hos Apple og Linux-distributører også, og da er kun OS-utviklere nevnt. Allikevel, da MS har ca 90% av OS-markedet, vil man nok i større grad merke dette fra MS i OS-sammenheng. Noe av den samme problematikken var det vel da iPod ble såpass stort og sanger kjøpt via iTunes tidligere ble låst til iPod-spillere.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker jo greit, men 64bit IE8 virker kjappere på meg. Dessuten så virker ikke webmailen til Nextgentel med denne. Må derfor bruke Firefox istedetfor. Gratulerer Microsoft.

 

Noen som har et tips til hvordan å få webmail til å funke med IE9

Jeg kjenner ikke webmalien til NGT, men du kan prøve å kjøre i kompatibilitetsvisning på den siden. Det hjalp i hvert fall på min PC på sider som bruker java. "Veify java version" på siden http://www.java.com/en/download/installed.jsp krasjer på min maskin hvis jeg ikke kjører kompatibilitetsvisning.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

For å presisere min tidligere post. Jeg driver med webdesign, og liker selvsagt at ting ser likt ut og støttes på kryss og tvers. Det jeg reagerte på er uttalelser om at IE uansett er dritt, noe som ikke er tilfellet når de tydeligvis har lagt seg i selen for å gjøre det bedre.

 

DESSUTEN er teknologisk idealisme like plagsomt på et itforum som alle andre plasser, og bidrar i liten grad til å løse problemer. På lik linje me annen idealisme blir du skjelden rik, og blir stort sett oppfattet som plagsom og innpåsliten.

 

Open Source blir ikke bedre av at du skal spy edder å galle i hvert eneste MS-relaterte topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...