Gå til innhold

hvilke(n) kniv(er) bruker det norske militæret?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De bruker hovedsakelig TS-kniven, jeg usikker på hva det faktisk navnet er, men ikke kjøp den kniven...

Utenom det er det gjerne samekniv og kanskje viktorinox multitool.

 

Standard-utrustningen som "alle" får har så vidt jeg vet kun TS-kniven, men andre kniver blir gitt ut ifra behov...

 

TS kniv:

 

pb070001.jpg

Lenke til kommentar

Tidligere fikk man også utdelt bajonett til AG-3'en, men dette utgikk (heldigvis) med overgangen til HK416.

Vil tro en del av spesialavdelingene er oppsatt med noe eget, men nå er det også slik i Forsvaret at de som gjør en yrkeskarriere ut av det gjerne investerer i slike ting selv - hylster, klær, GRU, osv...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Jeg har ikke utlevert våpen (HV har ikke fått klørne i meg enda), så det vet jeg ærlig talt ikke.

Om du kommer med i HV, får du ikke HK, men AG3...

Du skal ikke se bort i fra at om nå først HV vil ha meg, så stiller jeg på opptak til i-styrke. Ikke umulig jeg gjør det før de vil ha meg i F uansett, må bare finne ut hvor jeg har tenkt til å befinne meg de neste årene først...

For øvrig er jo AG3en også et HK-våpen like mye som 416. (I alle fall nesten like mye som 416, AG3en ble vel bygd på lisens av kongsberg våpenfabrikk)...

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke utlevert våpen (HV har ikke fått klørne i meg enda), så det vet jeg ærlig talt ikke.

Om du kommer med i HV, får du ikke HK, men AG3...

 

Joda, brodern er i HV's innsatstyrke nå og han har fått 416 :)

I innsats får man det, men ikke i reserve og oppfølging, som er standard avdenliger for de som er med i HV...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...