Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"flue"larver i taket?!


Anbefalte innlegg

De siste dagene har det skjedd noe litt rart, vi har begynt å få larver i taket på kjøkkenet. Disse larvene blir til noe flyvende sorte/brune små greier tror jeg, da jeg ser de om hverandre.

 

Det rare er at jeg finner ikke ut hvor de kommer fra. Vi har drept alle sammen 3-4 ganger nå, men etter noen timer så er det noen nye tilbake. I går vasket jeg også ned hele leiligheten, den var ikke uvanlig skitten, men det endret ingenting.

 

Det blir heller ikke flere av dem når jeg lar dem være i fred, men fjerne jeg alle så er det alltid 3-4 nye tilbake i taket et par timer senere. :ermm:

 

De er ganske små og sorte på tuppen på en av endene. De gjør jo ikke akkurat noe skade da de bare surrer rundt i taket, men allikevel litt ekkelt. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er bananfluer?

 

Kroppen er ofte lys brun gjerne med en mørkere bakkropp som hos noen arter har striper eller mørkere partier.

 

Bananfluer legger opp til flere hundre egg om dagen, så her kan du få en skikkelig jobb etterhvert.

Rens alle sluk og pass på at det ikke er noen matrester som står ute.

 

En metode jeg har brukt en god del er å ta en ølflaske eller et glass, fylle det med eplecidereddikk og et par dråper Zalo. Bananfluer er ekstremt glade i dette, og zaloen gjør at de bryter vannskorpa om de lander på eddiken.

 

Om du bruker en flaske så kan det være smart å ta plastfolie over åpningen, stramme igjen med en strikk eller to og stikke et hull i plastfolien.

 

260px-Drosophila_melanogaster_-_side_(aka).jpg

 

 

bananflue_xl.jpg

 

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er bananfluer, vingene på fluene er ikke gjennomsiktige og nesten hele kroppen demmes består av vingene. Jeg tok et bilde her nå med en lighter ved siden av får å vise størrelsen, men kameraet på mobilen er dårlig og roomien er kr.sand med speilrefleks kameraet :thumbdown:

post-145651-0-94468200-1297089810_thumb.jpg

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Du har fått bananfluer. Det trenger ikke være dårlig renhold, det er nok at de har kommet med et bananskall, så formerer de seg voldsomt fort i søpla og overtar kjøkkenet. Sleit med sånne en stund i fjor sommer, uansett hvor mange man slår ihjel kommer det alltid et par nye. Også flyr de supersakte bare for å irritere oss enda mere.

 

Få ut alt av søppel og vask benker. Ikke la det ligge gamle brødsmuler på kjøkkenbenken. De lever bare noen få dager uansett.

Lenke til kommentar

Hmm, er du helt sikker?

 

Jeg har lest en del rundt disse bananfluene, men fluene er egentlig ikke problemet. Tror jeg ser rundt 1-2 fluer om dagen, men derimot de forbanna larvene vil ikke forsvinne. Jeg fatter ikke hvor de kommer fra, de bare surrer rundt i taket uten noen matkilder whatsoever virker det som.

 

Irriterende..

Lenke til kommentar

De er på samme størrelse som fluene, så bruk det forrige bildet som målestokk.

 

De ser ut som riskorn og den ene enden er farget sort på tuppen.

 

I dag vasket jeg også ut av alle skapene i leilighet, sjekka all maten som var inne i skapene, men ingen larver eller fluer. Har også tømt ut all søpla og begynner å gå tom for ideer...

post-145651-0-66371400-1297276794_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bump.

 

Drepte alle larvene i taket og stakk på trening, 1.5 timer senere kommer jeg tilbake og jeg har tre ganger så mange larver i taket nå. Greier ikke lenger å telle dem, hjeelp! (edit; var 63 stk)

 

Er det virkelig ingen som har opplevd noe lignende? :ermm:

 

Nesten så jeg begynner å bli litt nervøs her...

 

Edit: Kan noen ha daua i leiligheten over oss eller? :hmm:

 

 

EDIT2: Jeg tror jeg har funnet ut hva det er. Søkte litt rundt og det minner mistenkelig mye om larvene til disse jævlene http://en.wikipedia.org/wiki/Indianmeal_Moth .

 

Men greier enda ikke finne ut hvor de kommer fra. Eneste løsning er å hive ut all tørrmat som ikke har stått i kjøleskapet?

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Ja, hiv ut all tørrmat, eller sjekk i posene, man vet jo aldri. Har jobbet i matvarebutikk og har selv ryddet opp tørrvarer som har vært full av sånne dyr.

 

Kan larvene ligne på noe sånt da?

 

Ellers så har du jo tørrfruktmøll.

 

torrfruktmoll_big.jpg

 

Edit: Du kan jo også ta en titt på denne siden. Kanskje slenge ut en post også.

 

Noreply: Er jo mye proteiner i sånt da. :wee:

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Ja, hiv ut all tørrmat, eller sjekk i posene, man vet jo aldri. Har jobbet i matvarebutikk og har selv ryddet opp tørrvarer som har vært full av sånne dyr.

 

Kan larvene ligne på noe sånt da?

 

Ellers så har du jo tørrfruktmøll.

 

torrfruktmoll_big.jpg

 

Edit: Du kan jo også ta en titt på denne siden. Kanskje slenge ut en post også.

Noreply: Er jo mye proteiner i sånt da. :wee:

 

Haha, så for meg å hive alle i blenderen med litt vann :new_woot:

 

Men ja, sent i går fant vi kilden. Var faktisk en uåpnet havregrynpose som ikke hadde gått ut på dato.. Jeg sjekka alt i skapet utenom det som var uåpnet, da jeg trodde det var null stress siden de var innenfor datoen. Men men, blitt kvitt dem nå, deilig!

 

Det er helt **** ekkelt, Hvor er det dere spiser? i stua? Hadde jeg spist i kjøkkenet hadde jeg spydd. og vært veldig oppmerksom på å ikke få fluer og LARVER i maten..

 

Vi spiser aldri på kjøkkenet, og tro meg, jeg hadde like noia. All mat jeg lagde på kjøkkenet hadde jeg konstant lokk på og slapp det aldri ut av synet, haha. Tviler på det er farlig å få i seg et par av de krabatene, men jeg kan innrømme at kokte nudler ikke var førstevalget på menyen mens larvene var her. :nei:

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Vi fikk små svarte biller i helse huset for noen år siden.

Kilde: En grovt mel pose bakerst i kjøkkenskapet. 1000vis av biller før vi fannt ut kor dei kom fra. Alt som ikke var forseglet ble kastet. No er ALT tørrt lagret i bokser med lokk.

Det var heilt jæ..ig ekkelt når kildeposen ble åpnet. Full i larver og biller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...