Gå til innhold

Test: Canon EOS 60D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen påstår at dette ikke egner seg som første kamera.

Tull sier jeg, som bladde i manualen, satte hjulet på M og knipsa i vei. Ble mange mørke bilder i starten men den tiden er det snart helt slutt på.

 

Fint kamera, også for nybegynnere.

:thumbup:

 

Intern blits er forresten dårlige greier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor passer dette ikke som første speilreflekskamera, det er jo ikke vanskeligere å bruke dette en feks, 550d.

 

Jeg ser poenget med at dette blir litt dyrt som første speilrefleks og at kanskje 550d, som byr på mye av det samme er et bedre valg av den grunn, men hvis man har penger så er jo dette ett berede kamera som ikke er noe vanskeligere å bruke.

Lenke til kommentar

Så når jeg føler jeg har vokst fra Nikon D40`n min så må jeg over på Canon?

Trodde det var slik at når du hadde vokst i fra Canon, så gikk du over til Nikon ;) Å nei, µ-4/3 er der vi eks-canonistene havner ...

 

Så rekkefølgen er Nikon -> Canon -> µ-4/3 :p

 

Finnes det et Nikon-alternativ?

Jeg vil tro at D7000 bør passe.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Så når jeg føler jeg har vokst fra Nikon D40`n min så må jeg over på Canon?

Trodde det var slik at når du hadde vokst i fra Canon, så gikk du over til Nikon ;) Å nei, µ-4/3 er der vi eks-canonistene havner ...

 

Så rekkefølgen er Nikon -> Canon -> µ-4/3 :p

 

Finnes det et Nikon-alternativ?

Jeg vil tro at D7000 bør passe.

 

Hehe..

 

Ja, jeg sitter og ser på det, men blir helt forvirret av de tre siste kameraene til Nikon (D3100, D5000 og D7000), men har postet innlegg i en annen tråd..

 

:)

Lenke til kommentar

Testen påstår at dette ikke egner seg som første kamera.

Tull sier jeg, som bladde i manualen, satte hjulet på M og knipsa i vei. Ble mange mørke bilder i starten men den tiden er det snart helt slutt på.

 

Intern blits er forresten dårlige greier :)

 

Hahaha.. sporty og gullfiine! Well, noen gang sett et SLR med proff intern blitz?

 

:)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det er nok plenty av folk som kan bruke 60D som første kamera, men det er nok flere som helst bør kjøpe seg et billigere og mer nybegynnervennlig kamera først. Det er dessuten en kjensgjerning at norske forbrukere i svært stor grad kjøper seg dyrere og mer avanserte kameraer enn de strengt tatt har behov for.

Lenke til kommentar

Det er nok plenty av folk som kan bruke 60D som første kamera, men det er nok flere som helst bør kjøpe seg et billigere og mer nybegynnervennlig kamera først. Det er dessuten en kjensgjerning at norske forbrukere i svært stor grad kjøper seg dyrere og mer avanserte kameraer enn de strengt tatt har behov for.

En kollega fikk 5D markII av sin svigerfar(!), han har aldri vridd hjulet vekk fra "grønt" program. Brodern kjøpte seg et Nikon (etellerannet), han kjører samme Manuelle program hele tida, et program hans fotointeresserte svigerfar satt opp for innefoto. Niesen min fikk Eos400D til 18års dagen, kun grønt program og kit-linsa blir brukt.

 

Så ja, jeg er tilbøyelig til å være helt enig med deg at mange kjøper utstyr de på ingen måte klarer å utnytte. Ei heller har dem interesse av det, men digert og dyrt speilrefleks skal dem ha!

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er nok plenty av folk som kan bruke 60D som første kamera, men det er nok flere som helst bør kjøpe seg et billigere og mer nybegynnervennlig kamera først. Det er dessuten en kjensgjerning at norske forbrukere i svært stor grad kjøper seg dyrere og mer avanserte kameraer enn de strengt tatt har behov for.

 

Det er nok sant at man har dyrere kamraer enn man sikkert har bruk for, personlig kunne jeg sikkert klart med 95% med en avansert kompakt. Når det er sagt så skulle jeg gjerne hatt litt mer kjøtt på beina med hva som skiller disse kamraene fra hverandre (nybegynner vs ikke), jeg skjønner at mer avanserte kamraer er teknisk bedre på mange fronter. Men sånn ellers? Kamraet mitt er et nybegynnerkamer (ihvertfall relativt sett billig), men du kan jo stille alt manuelt, du kan i stor detalj fikle med alle mylig innstillinger, man har vater og dill og dall. Hva er forskjellen på de mer avanserte kameraene?

 

Ellers snes jeg kanskje folk er litt "late" mtp på å lære seg sånn når de har et speilrefleks. Lukkertid gir deg lys på beostning av skarphet når ting beveger seg, blenderåpning gor deg lys på bekostning av dybdeskarpht, iso gir deg lys på bekostning av støy. Kanskje litt forenklet sagt, men det gir deg stort sett infoen man trenger, og det er ikke akkurat rocket science.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde 400d for 2-3 årsiden. Et flott kamera, men ble solgt da jeg i en periode ikke brukte den noe særlig.

 

Da interessen for fotografering blusset litt opp igjen nå i vinter, i tillegg til at vi venter et lite troll om 1 mnd tid, så stod valget mellom 550d og 60d.

 

Valget falt på 60d, da jeg ønsket en "oppgradering" fra funksjonene 400d hadde, flere innstillinger etc. Hadde sikkert vært veldig fornøyd med 550d ifht bildekvalitet, men syns den var litt liten og "pinglete". 60d passer helt perfekt i mine hender. Den dreibare skjermen og trådløsstyring av ekstern blits, er veldig praktisk. Og da prisen lå på 8000 kr (inkl. god kitlinse ) for noen uker siden, ble valget veldig enkelt.

 

Stor fornøyd med kameraet! :thumbup:

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Så når jeg føler jeg har vokst fra Nikon D40`n min så må jeg over på Canon?

Trodde det var slik at når du hadde vokst i fra Canon, så gikk du over til Nikon ;) Å nei, µ-4/3 er der vi eks-canonistene havner ...

 

Så rekkefølgen er Nikon -> Canon -> µ-4/3 :p

 

Finnes det et Nikon-alternativ?

Jeg vil tro at D7000 bør passe.

 

Tja,vi hadde jo en tråd for litt siden som nettop skulle belyse hva som var forskjellen på Canon og Nikon, dette fordi det var vurdert et bytte og at nikonister stadig hevder deres kamera er så mye bedre uten å kunne utdype dette.

Vel konklusjonen i tråden ble vel at forskjellene var minimale og det var temmelig stille også dær ang de fortreffeligheter som Nikon skal ha overfor andre.

Altså skryt uten hold :tease::tease:

Lenke til kommentar
60Ds forgjenger var et svært godt kamera, og å etterfølge det er litt som å hoppe etter Wirkola, men med 60D har Canon elegant unngått hele problemet. Selv om 60D på mange vis er en forbedring over 50D,

 

Etter hva jeg erindrer så var vel Akam et av de forumene som var mest kritisk til 50D, men morro å registrere at det også hær har forandret seg :D:D

Lenke til kommentar

Hadde 400d for 2-3 årsiden. Et flott kamera, men ble solgt da jeg i en periode ikke brukte den noe særlig.

 

Da interessen for fotografering blusset litt opp igjen nå i vinter, i tillegg til at vi venter et lite troll om 1 mnd tid, så stod valget mellom 550d og 60d.

 

Valget falt på 60d, da jeg ønsket en "oppgradering" fra funksjonene 400d hadde, flere innstillinger etc. Hadde sikkert vært veldig fornøyd med 550d ifht bildekvalitet, men syns den var litt liten og "pinglete". 60d passer helt perfekt i mine hender. Den dreibare skjermen og trådløsstyring av ekstern blits, er veldig praktisk. Og da prisen lå på 8000 kr (inkl. god kitlinse ) for noen uker siden, ble valget veldig enkelt.

 

Stor fornøyd med kameraet! :thumbup:

 

Fornøyd jeg også :-)Kjøpte også 60D med kit-linse, la linsen ut på foto.no for 2000,- solgt dagen etter så da kostet kameraet 6000,- billig det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...