Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

W7/Compaq - formatere HD m/ gjenoppretting av OS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går jeg frem for å omformatere harddisken (slette alt som er på den) og beholde det piratkopierte operativsystemet (tidl. Vista) uten å benytte installasjons-CD'en? Noen med en komplett oppskrift? Det er en Compaq Presario CQ60 med 64-bits Windows 7 Ultimate.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan benytte samme oppskrift som for å flytte installasjonen over til en annen disk - du trenger faktisk en annen disk for å parkere installasjonen mens du omformatterer disken din.

Men hva skulle poenget være med reformatteringen dersom du ønsker å schmokke den samme installasjonen ned på disken igjen? Da er du jo der du startet? (Dog med en disk med oppfriskede sektor - noe du kanskje ikke en gang kommer til å merke.)

Skrevet

Og hvilken oppskrift er det? Er grønn på dette, trodde jeg måtte inn i BIOS og boote fra disken med OS-originalplaten? Eller finnes det noe annet alternativ?

Grunnen er at jeg har en rekke programmer som ikke lar seg avinstallere på den vanlige måten og at PC'n begynner å føles treig. Så målet er å renske hele maskinen og beholde Windows 7 uten å bruke CD/DVD.

Skrevet

Du kan ikke omformattere harddisken uten å bli nødt til å reinstallere OS'et etterpå.

Hvis du ikke vil/kan reinstallere OS'et, så kan du ikke formattere disken.

Da får du heller prøve programmer som REVO Uninstaller for å avinstallere programmer som ikke lar seg avinstallere på vanlig måte, eller CCleaner som vel også kan renske ut saker og ting fra systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...