Gå til innhold

Høyttalerkabler til hysteriske priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg husker riktig, så solgte soundgarden en coaxial-kabel til ca. 500000,- for en tid tilbake, så lydkabler til sekssifrede beløp er neppe noe nytt. Hvis du blar i et gjennomsnittlig lydmagasin nå til dags, så pleier minimum 50% av alle reklamene å være for lydkabler. Dette er blitt big business, og lydmagasinene propaganderer kabelmyten så annonsørene blir fornøyde, og lydfrikene punger ut og lurer seg selv til å tro at det låter bedre. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg kan til en viss grad forstå at kabler for analoge signaler kan koste 500kr/m, men ikke noe spesielt mer enn det og når jeg jobbet i elektroforretning så jeg at vi hadde høykvalitets HDMI kabeler med gull osv. Det eneste positive med dem var vell gullpluggen som ikke irrer, men hvem har anlegget og tv'en sin på stranda eller ute?

 

Kravet på tykkelse og materiale på ledere i digitale signalkabler er ikke noe som krever en kabel til 500kr for en stusselig meter. Eneste digitale kabelen jeg kunne tenkt meg å kjøpe i "høy-kvalitet" er optiske fordi den har mer beskyttelse og ikke blir knust like lett (av de typene som vi hadde inne altså)

Lenke til kommentar

Ja, selv om man skulle anta kabler har noe å si (noe som lytteteter ikke tyder på, dog det skal bemerkes at man kan måe forskjell mellom kabler), så har jeg vanskelig for å se hva slags material og utviklingsostnader som skal forsvare slike priser. Jeg tipper på en helt enorm avanse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp denne. Er det et dårlg kjøp?

 

 

Troll :tease:

 

 

 

Jepp.. et usedvanlig dårlig kjøp om du ikke invisterer i oppgraderingspakken som innbefatter en stikkontakt i ren platina belagt med 25 karat gull utvunnet av isvann fra Kalahariørkenen, og en gullplettet sølvnitrid kabel på 35cm2 tverrsnitt som er direkte tilkoblet et elkraftverk som er kinetisk drevet av dansende alver... :tease:

 

Fra spøk til revolver, så er det alltid greit at man bruker gode kabler som er tilpasset det anlegget man har. Jo "kraftigere" anlegg man har, jo grovere kabler tregenr man; det er jo innlysende. Men så lenge isolasjon, kabeltykkelse osv er i orden, så trenger man ikke bruke titusener av kroner på å flytte elektrisitet. Da blir man jo.. hvordan skal jeg si det pent.. Bend over and bite the pillow!

Lenke til kommentar

Hører god forskjell på forskjellige typer kabler på anlegget mitt, men priser som det der er bare tull. Å gå opp fra 15kr per meter til 100kr, kan mange steder være lurt.

 

De som fra før av har påkostet utallige hundretusener på anlegge sitt og har for mye penger til overs kan nok finne på å kjøpe slike som er nevnt i artikkelen også. Hadde vært gøy å vite produksjon- og matriellkostnader i forhold til pris :)

Lenke til kommentar

Har ennå til gode å finne kabler til under 1000kr/m som låter bedre enn el-installasjonskablene til 20kr/m. Ihvertfall på mitt anlegg som samlet ikke koster mer enn ca 30 000 (cd, forforsterker, effektforsterker og høyttalere). Har tatt det opp i diskusjoner med de flinkere i hifi-butikkene som sier "hysj" om slike kabler.

Lenke til kommentar

Det mest patetiske jeg ser er de som bruker absurde summer på kabler og utstyr uten å legge så mye som en krone i akustisk-preparering av rommet.

 

Hvorfor er det patetisk? Det er ikke så lett å finne fram i villnisset av (des)informasjon i hifi-verdenen. At folk tråkker feil er helt forståelig.

 

AtW

Lenke til kommentar

He, he - ja..

Selv jeg som selverklært audiofreak ville ikke, selv med full pott inkl lykketall og enevinner på både lotto, vikinglotto, keno, rikstoto og nettpoker samtidig en torsdag 31. februar, kjøpt de der kablene.

Her vil nok selv den mest innbarka Audiophile rynke på nesen og lukte s.v.i.n.d.e.l laaaaaang vei.

Men, men - "Made in America" og da må det jo være bra ...

Husker en replikk fra filmen "Armageddon" av han "russiske" kosmonauten spilt av Peter Stormare:

"Made in Russia or made in America; Same shit, made in Taiwan"

 

Forresten, deter jo ikke så lenge denne uskyldige "spikes"-tråden ble totalkuppet og havnet ut i en kabeldiskusjon som tok helt av. :)

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke engang å nevne Nordost? Men kan noen forklare meg denne biten siden deres:

Dual Mono-Filament

 

This patented technology offers even better performance than the Micro Mono-Filament design. This construction uses two FEP Mono-Filament threads which are wound around one another. The Dual Mono-Filaments are then drawn around the conductor in a very precise helix pattern. This construction introduces more air space around the conductors and insulation contact with the conductors is reduced by more than 85%.

Har problemer med å forstå at kontakt med isolasjonen skal ha noe med overføringen å gjøre....

Lenke til kommentar

Trenger vel ikke engang å nevne Nordost? Men kan noen forklare meg denne biten siden deres:

Dual Mono-Filament

 

This patented technology offers even better performance than the Micro Mono-Filament design. This construction uses two FEP Mono-Filament threads which are wound around one another. The Dual Mono-Filaments are then drawn around the conductor in a very precise helix pattern. This construction introduces more air space around the conductors and insulation contact with the conductors is reduced by more than 85%.

Har problemer med å forstå at kontakt med isolasjonen skal ha noe med overføringen å gjøre....

OK, ikke at jeg forsvarer denne teknikken eller den sinnssvake prisingen denne "superduperisolasjonen" liksom skal kompensere for.

Men her er en faktisk og norsk forklaring på ovenstående:

Det som de gjør er at isolasjonen ("plastiken") er vevet og på den måten "ujevn" med tynne tråder som "riller" på innsiden. Dette gjør at "plastiken" ikke er i direkte kontakt med lederen ("kobberet"), annet enn med noen tynne "riller". Dette gir et lite luftrom mellom isolasjonen (plastiken) og lederen (kobberet) som visstnok skal isolere myyyyyyyyyye bedre elektrisk. Dette påstår de som forsvarer en pris på et halvt statsbudsjett at skal påvirke kablenes ultradynamiske og lydmessige egenskaper med ca 0% mot "en hel masse" påvirkning fra andre litt mer normalt prisede kabler.

På norsk kalles dette for "svindel". :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere runder med lyttetester med kabler. Tar tre ulike fabrikanter i slengen over en helg. Har prøvd på en rekke tidligere anlegg som jeg har kjent veldig godt. På noen av mine anlegg har jeg hørt veldig liten forskjell, på andre sammensetninger har jeg hørt betydelig forskjell på lytteparametre som har betydd noe for meg (bass, detaljering, diskant, dynamikk osv). Min erfaring er at høytalerkablene har mest å si, men da kun med enkelte høytaler/forsterkerkomboer. Det skal derimot ikke sies at pris står i forhold til lytteerfaring. Jeg tror ikke den største uenigheten står i hvorvidt man KAN høre forskjell på kabler, det er om forskjellen kan kalles en virkelig og etterprøvbar forbedring på ulike lytteparametre. Det viktigste er tross alt å prøve selv, med så rimelig alternativ som mulig (slik som eksempelvis Bluejeanscable).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha.. Ler bra nå. Dette blir som disse gadget folka på tv hvor en mob kostet nærmere xxxx milioner. Den funket like bra som en stock versjon, eneste grunnen til at den kostet så mye var alle rubinene og diamntene de hadde to-komponent limt den.

Nei folkens, bruk heller pengen på noe annet jalla.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...