Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Februar 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er brukt noen lag med hvit gradering + tegnet over for hånd (eller heter det "for mus" med photoshop?) litt her og der. Bruker D700, og det er (i forhold til 5D MKII i det minste) elendig på og hente ut detaljer fra overeksponerte områder, så bilde startet som -0.3 eller -0.5 undereksponert, og ble justert opp 3-4 steg i camera raw hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Det er brukt noen lag med hvit gradering + tegnet over for hånd (eller heter det "for mus" med photoshop?) litt her og der. Bruker D700, og det er (i forhold til 5D MKII i det minste) elendig på og hente ut detaljer fra overeksponerte områder, så bilde startet som -0.3 eller -0.5 undereksponert, og ble justert opp 3-4 steg i camera raw hvis jeg husker rett.

 

Så å si at det er overeksponert med vilje var kanskje en liten overdrivelse, med andre ord ? :)

 

Jeg tror det å være bevisst på ting før man kommer helt i siste stadiet av ett bilde gjør at man kan ta litt bedre bedre bilder, der man ser at ting er gjort med vilje uten å må bli fortalt det. Det er - veldig - mange som poster bilder på web etc som slenger på en "det var med vilje" når de vet at noe ikke ser optimalt ut, og jeg er usikker på om jeg skal ta så mye hensyn til det når jeg kommenterer, om jeg fortsatt mener det ser dårlig ut.

Lenke til kommentar

Det er brukt noen lag med hvit gradering + tegnet over for hånd (eller heter det "for mus" med photoshop?) litt her og der. Bruker D700, og det er (i forhold til 5D MKII i det minste) elendig på og hente ut detaljer fra overeksponerte områder, så bilde startet som -0.3 eller -0.5 undereksponert, og ble justert opp 3-4 steg i camera raw hvis jeg husker rett.

Kjenner meg ikke igjen her; D700 har da ingen problem med å hente inn detaljer i overeksponerte områder så lenge man ikke har ekstrem-brent dem ;)

Lenke til kommentar
Så å si at det er overeksponert med vilje var kanskje en liten overdrivelse, med andre ord ? :)

 

Jeg tror det å være bevisst på ting før man kommer helt i siste stadiet av ett bilde gjør at man kan ta litt bedre bedre bilder, der man ser at ting er gjort med vilje uten å må bli fortalt det. Det er - veldig - mange som poster bilder på web etc som slenger på en "det var med vilje" når de vet at noe ikke ser optimalt ut, og jeg er usikker på om jeg skal ta så mye hensyn til det når jeg kommenterer, om jeg fortsatt mener det ser dårlig ut.

 

Jeg overeksponerte bilde i camera raw før jeg begynte jobbe med det. Hvis det ikke er med vilje, så har du kanskje inntrykket av at jeg kan ikke å bruke camera raw? Jeg kan det, så nå slipper du undre på hvordan det var med vilje.

 

Og jeg tror det å drive med mye etterarbeid selv på sine egene bilder, for så å poste på ett forum at det er så mye bedre å ta bilde "riktig" på location i stedet for å "lage" bilde i ettertid med etterarbeid er kanskje litt uheldig. Til og med på grensa til dumt :hmm:

 

Det er veldig mange som har en anderledes workflow og teknikk enn meg selv, uten at jeg er så pompøs og selvopptatt at jeg går på forum å hevder at min måte er så mye bedre. Kanskje det du burde prøve å ta hensyn til når du skal kommentere noe er hvordan sluttresultatet er, og ikke henge deg opp i at andre ikke jobber på samme måte som deg selv? :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen her; D700 har da ingen problem med å hente inn detaljer i overeksponerte områder så lenge man ikke har ekstrem-brent dem ;)

 

Det er helt mulig å hente inn igjen detaljer fra overeksponerte deler av bilder på d700 ja, men legg merke til grunnlaget for kommentaren min: i forhold til 5D MKII ;)

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen her; D700 har da ingen problem med å hente inn detaljer i overeksponerte områder så lenge man ikke har ekstrem-brent dem ;)

 

Det er helt mulig å hente inn igjen detaljer fra overeksponerte deler av bilder på d700 ja, men legg merke til grunnlaget for kommentaren min: i forhold til 5D MKII ;)

Men det skurrer jo med at D700 er en av de beste på dynamisk omfang ;) At automatikken prøver å legge deg til høyre på histogrammet på D700 er en helt annen ting, men man bruker da ikke automatikken i studio :)

Lenke til kommentar

Det er bare min oppfattning av egen erfaring ved praktisk bruk av begge kamera ute. Kan ta ett lite forbehold siden 5D'n jeg hadde var en førproduksjonsutgave med beta firmware, men tviler på at de som selges i butikken er noe dårligere :)

 

Studio? Noen som er så heldige at de har det altså? ;)

Lenke til kommentar

Men det skurrer jo med at D700 er en av de beste på dynamisk omfang ;) At automatikken prøver å legge deg til høyre på histogrammet på D700 er en helt annen ting, men man bruker da ikke automatikken i studio :)

Har ikke stor erfaring med NEF-filer selv, men har tidligere lest at konsensus er at Nikon er best på å hente inn detaljer i skyggene og Canon er best på å hente inn detaljer i høylys. Ut fra det skulle det forøvrig være enda mer å hente på å eksponere til høyre hvis du har Canon enn Nikon. Hvilket kamera som har mest dynamikk er noe annet - dette er hvordan kurvene er på data fra sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...