Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Da er det i gang. Spørsmålet er om det vil føre til noe...

 

Israelere og palestinere møtes i Washington

 

Mandag kveld møtes israelere og palestinere i Washington for å starte nye fredsforhandlinger. - Vi søker rimelige kompromisser på tøffe og emosjonelle temaer, sier USAs utenriksminister John Kerry.

 

 

 

 

 

Den israelske og palestinske forhandlingsdelegasjonen møtes mandag kveld for første gang i et nytt amerikansk-ledet forsøk på fredsforhandlinger.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Israelere-og-palestinere-motes-i-Washington-7266799.html

 

Personlig har jeg ingen tro på disse forhandlingene pga. at problemet på israelsk side er Likud og problemet på palestinsk side er Hamas. Hadde Kadima tatt over makten i Israel og Hamas mistet all posisjon blant den palestinske befolkningen ville alt vært mye lysere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Israelere-og-palestinere-motes-i-Washington-7266799.html

 

Personlig har jeg ingen tro på disse forhandlingene pga. at problemet på israelsk side er Likud og problemet på palestinsk side er Hamas. Hadde Kadima tatt over makten i Israel og Hamas mistet all posisjon blant den palestinske befolkningen ville alt vært mye lysere.

Du kan ha rett i det. Eneste jeg vil legge til er at Likud ikke er hovedproblemet på Israelsk side, men partiet "Jødisk hjem", som er nærmest et rent bosetter-parti.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Forskerne 83 prosent sikre på at Arafat ble forgiftet
Testene av Arafats skjelett viser at nivåene av radioaktivt polonium 
var minst 18 ganger normalnivå, skriver Al Jazeera.
– Dette har bekreftet alle våre mistanker. Det er vitenskapelig bevist at han 
ikke døde en naturlig død og vi har vitenskapelige bevis for at denne mannen ble 
drept, sier Suha.

http://www.nrk.no/verden/fant-polonium-i-arafats-skjelett-1.11342476

 

Dette kan fort få følger for situasjonen både mellom Palestina og Israel samt over hele Midtøsten hvor situasjonen alt er så spent...

Lenke til kommentar
USA fratatt stemmeretten i UNESCO

USA er fratatt stemmeretten i FNs organisasjon for kultur og vitenskap på grunn av landets motstand mot at Palestina er tatt opp som medlem.

 

 

Også Israel ble i dag fratatt stemmeretten fordi de, i likhet med USA, stoppet innbetalingene da Palestina ble valgt inn som fullt medlem i UNESCO i 2011.

 

 

http://www.nrk.no/verden/usa-fratatt-stemmeretten-i-unesco-1.11345667

 

Så deilig å se at det fortsatt finnes rettferdighet og konsekvenser i verden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Palestinerne: Arafats død «århundrets forbrytelse»

Palestinerne sier Israel er «den eneste mistenkte» i forbindelse med Yasser Arafats død i 2004. Israel avviser å ha noe med dødsfallet å gjøre, og ingen av forskningsrapportene kan fastslå at polonium var dødsårsaken.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10153169

 

Nå blir vel konflikten mellom Israel og Palestina bare enda større...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Netanyahu sier nei til nye boliger på Vestbredden

Israels planer om å bygge 24.000 nye boliger på Vestbredden er 
avlyst. Det opplyser statsminister Benjamin Netanyahu i en offisiell 
erklæring.

Netanyahu begrunner avgjørelsen med at kritikken som byggeprosjektet vil vekke i andre land, vil gjøre det vanskeligere for Israel å påvirke verdenssamfunnet til å si nei til en atomavtale med Iran.

 

 

http://www.nrk.no/verden/netanyahu-avlyser-nye-bosetninger-1.11354007

 

Ha, nå er Netanyahu redd! Plutselig tør han ikke å leke tøffing lenger...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Deler av polen og av Russland -- stedene hvor jødene har størst tilhørighet de siste 400 årene?

Vær glad at du bor i Norge du.

Hadde ikke vært så morsomt om Svenskene eide store deler av Norge, og krevde å få halve Oslo som sin Hovedstad. Det er det som har skjedd med Israel. For ikke å nevne at de blir beskutt med raketter fra gazastripen nærmest 2-3 ganger i uken. Men det sier NRK ingenting om selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Palestinerne er som filisterne vi leser om i det gamle testamentet. Gi Israel set som Israel tilhører.

 

Du aner ikke hva du snakker om. De jødene som ble forvist fra Palestina av romerne er enten et utdødd folkeslag eller så har de i praksis blitt et nytt et. Det er mennesker overalt mellom Sør-Afrika og Afghanistan som hevder å være etterkommere av Israels tapte stammer. Araberne som bodde i området i 1947 var i større grad i slekt med oldtidens jøder enn tyskerne og polakkene som bosatte seg der var. Hvis du vil "gi Israel det som Israel tilhører" kan du begynne med å kaste ut tyskerne, polakkene og russerne, og deretter gi landet tilbake til sør-afrikanere og pashtunere.

Lenke til kommentar

 

Du aner ikke hva du snakker om. De jødene som ble forvist fra Palestina av romerne er enten et utdødd folkeslag eller så har de i praksis blitt et nytt et. Det er mennesker overalt mellom Sør-Afrika og Afghanistan som hevder å være etterkommere av Israels tapte stammer. Araberne som bodde i området i 1947 var i større grad i slekt med oldtidens jøder enn tyskerne og polakkene som bosatte seg der var. Hvis du vil "gi Israel det som Israel tilhører" kan du begynne med å kaste ut tyskerne, polakkene og russerne, og deretter gi landet tilbake til sør-afrikanere og pashtunere.

Du tar feil. Jødene er eterkommere etter jødene. Hadde du hatt det minste peiling på historien og jødenes skikker og tradisjoner ville du visst det. Jeg sier ingenting om at man skal kaste ut andre folkeslag av isralel. Jeg sier at det som er jødenes områder må tilkomme dem. Jeg blander meg ikke opp i innvandringspolitikk.

Lenke til kommentar

Du tar feil. Jødene er eterkommere etter jødene. Hadde du hatt det minste peiling på historien og jødenes skikker og tradisjoner ville du visst det. Jeg sier ingenting om at man skal kaste ut andre folkeslag av isralel. Jeg sier at det som er jødenes områder må tilkomme dem. Jeg blander meg ikke opp i innvandringspolitikk.

 

Du har igjen helt feil, både i fakta og i dine antagelser om at jeg ikke vet hva jeg prater om. Denne artikkelen fra det anerkjente tidsskriftet Science, peker på forskning som viser til at det store flertallet av dagens askenasi-jøder kommer fra områdene rundt dagens Italia.

 

Deretter har jeg to spørsmål:

Hva mener du er "jødenes områder"?

Hvordan skal dette "tilkomme dem" uten å kaste ut folk, all den tid området er tungt befolket av arabere og andre ikke-jøder?

Lenke til kommentar

 

Du har igjen helt feil, både i fakta og i dine antagelser om at jeg ikke vet hva jeg prater om. Denne artikkelen fra det anerkjente tidsskriftet Science, peker på forskning som viser til at det store flertallet av dagens askenasi-jøder kommer fra områdene rundt dagens Italia.

 

Deretter har jeg to spørsmål:

Hva mener du er "jødenes områder"?

Hvordan skal dette "tilkomme dem" uten å kaste ut folk, all den tid området er tungt befolket av arabere og andre ikke-jøder?

Jødenes områder er Judea, Samaria og Israel.

Hver nasjon bør ha et land. For jødenes del er det landet Israel. Det haddeikke vært så gøy om vi nordmenn ble forvist fra halve Norge. Og blitt tvunget til å bo ved Ballangsfjorden oppi gokk resten av livet.

Lenke til kommentar

Jødenes områder er Judea, Samaria og Israel.

 

Inkluderer dette Gazastripen? Sinai? Golanhøyden? Kongeriket Jordan? Libanon? Du unngår forøvrig elegant spørsmål nummer to: Hvordan skal disse områdene tilkomme jødene uten å kaste ut den innfødte befolkningen?

 

Hver nasjon bør ha et land. For jødenes del er det landet Israel. Det haddeikke vært så gøy om vi nordmenn ble forvist fra halve Norge. Og blitt tvunget til å bo ved Ballangsfjorden oppi gokk resten av livet.

 

Det er flere folkeslag i verden enn det er stater. Per din egen logikk burde også palestinerne ha sin del av kaka, all den tid de også er et folkeslag. Du har helt rett i det du sier om at det ikke hadde vært noe moro å bli forvist fra halve Norge, og det var akkurat dette som skjedde med palestinerne i 1947/48. De hadde bodd i området i århundrer når det plutselig dukket opp tyskere og polakker med et konstruert språk som hevdet de var jøder, og fordrev dem fra områdene sine med hjelp fra vestlige makter.

 

Et annet eksempel er romfolk. I likhet med jødene før 1948 er de også et statsløst folk uten særlig tilknytning til stedet de kommer fra opprinnelig (dagens India), og også de ble utsatt for grusomheter under andre verdenskrig. Allikevel er det ingen som krever en Rom-stat med Delhi som hovedstad. Hvorfor det tror du?

Lenke til kommentar

Vær glad at du bor i Norge du.

Hadde ikke vært så morsomt om Svenskene eide store deler av Norge, og krevde å få halve Oslo som sin Hovedstad. Det er det som har skjedd med Israel. For ikke å nevne at de blir beskutt med raketter fra gazastripen nærmest 2-3 ganger i uken. Men det sier NRK ingenting om selvfølgelig.

 

Jeg fatter ikke hvordan du ikke ser ironien.

 

År 0: Palestinerene bor i palestina.

Norge er befolket, men ikke av Nordmenn.

 

År 300: Forfedrene til jødene som i dag bor i Israel har for lengst flyttet ut av Israel og inn i europa, mens palestinerene fremdeles er jøder eller kristne og bor i det som i dag er palestina.

 

År 500: En gruppe jøder bestående av jøder og konvertitter til jødedommen bor i europa, mens palestinerene fremdeles er jøder eller kristne i Palestina.

De første nordmennene flytter til Norge, og begynner utryddelsen av menneskene som bodde der.

 

År 1000: Jødene bor i europa, mens palestinerene stort sett har konvertert til Islam

Norge har blitt samlet til ett kongerike for andre gang.

 

År 1500: Jødene bor i Polen og Russland, mens palestinerene fremdeles bor i Palestina, under det Osmanske Riket.

 

Norge har først blitt Svenskeid, og så Danskeid.

År 1700: Jødene bor i Polen og Russland, mens palestinerene fremdeles bor i Palestina, under det Osmanske Riket

 

År 1850: Jøder ønsker å flytte tilbake til Israel på grunn av diskriminering i Russland. Palestinerene bor fremdeles i palestina under det Osmanske Riket.

Norge er i union med Sverige.

 

År 1917: Britiske myndigheter beslutter å opprette Israel, på tross av at Palestinerene bor der og på tross av at britiske myndigheter allerede har lovet palestinerene selvstyre. (McMahon-Hussein korrespondansen) -- og europeiske jøder masseinnvandrer til landet som palestinerene har bodd på i flere tusen år

750 000 nordmenn utvandret fra Norge mellom 1850 og 1917 -- hovedsakelig til Amerika.

 

...

 

Sammenligningen din feiler miserabelt.

 

En bedre sammenligning blir:

 

Millioner av norskættede amerikanere overtar Norge fordi 750 000 nordmenn utvandret til Amerika for 200 år siden, og deres etterkommere ønsker å flytte hjem.

 

Norge overtar en stor del av Tyskland fordi vi finner ut at de første nordmennene utvandret fra Tyskland, og Nordmenn ønsker å bygge et nasjonalhjem for nordmenn i landet de opprinnelig kom fra for over tusen år siden.

 

Muslimer overtar halve Norge, fordi -- let's face it -- argumenter om hvem som bodde hvor for over 1500 år siden, og som ikke har bodd der siden, er helt på jordet, og da kan vi like godt bare gi land til hvem som helst under påskudd av religion eller folkeslag.

For enkelhets skyld, la oss si at det er kurdere -- jødiske konvertitter til Islam--- som skal få halve kongeriket.

Eller sunnimuslimer.

http://www.haaretz.com/print-edition/news/study-finds-close-genetic-connection-between-jews-kurds-1.75273

(Kurdere og jøder)

 

Genetikk er et fantastisk historieverktøy.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du sier, genetikk er et fantistisk historieverktøy.

Kurdere er ikke med i testen, men Palestinere likner mer på Egyptere og Saudi-Arabere.
Jødene har mer til felles med andre kanaanitter og sjøfolk fra området, som drusere, maronitter og kyprioter. Mye tyder altså på at palestinerne i en ganske stor grad består av innflyttere fra egypt, irak mulignes, saudi-arabia osv.

Selv ashkenazi-jødene som har levd 1000+ år i europa, er mer genetisk lik urbefolkningen ellers i området, enn hva palestinerne er.

http://dienekes.blogspot.no/2013/03/genomewide-diversity-in-levant-haber-et.html

journal.pgen.1003316.g002.png

 

kanskje det er noe av forklaringen på at jøder og drusere kommer så godt overens.
http://www.youtube.com/watch?v=Q99v3FaJhEs

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Kurdere er ikke med i testen, men Palestinere likner mer på Egyptere og Saudi-Arabere.

Jødene har mer til felles med andre kanaanitter og sjøfolk fra området, som drusere, maronitter og kyprioter. Mye tyder altså på at palestinerne i en ganske stor grad består av innflyttere fra egypt, irak mulignes, saudi-arabia osv.

 

Synes du det er så rart at palestinere deler genetiske trekk med folk fra omkringliggende land, all den tid regionen i sin storhetstid var preget av at folk flyttet mye rundt og at Palestina ligger slik til at alle reisende mellom Europa, Asia og Afrika sannsynligvis var innom? Hele Midtøsten ble i sin tid erobret av de nye muslimene etter Muhammads død, så at noen palestinere kan spore sitt opphav til områdene rundt Mekka og Medina synes jeg ikke er det spor rart. Jeg ser heller ikke hvordan dette er relevant, hvis du sporer opp genene til samtlige nordmenn, så kan jeg garantere deg så godt som ingen kan spore sitt opphav tilbake til f.eks. båtøksfolket, men det er ikke dermed sagt at vi hører hjemme i Tyskland mens noen russere som hevder å være de sanne etterkommerne av båtøksfolket har rett til å overta landet vårt.

Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som kom opp med genetikk, men jeg deltok også med genetikk for å vise at den kan brukes begge veier.

Druserne og maronittene er dessuten også fra det samme området, og palestinerne har mindre til felles med disse enn jødene. Druserne og maronittene har bodd i området like lenge som palestinerne.
Druserne ble opprettet som egen religion(som ikke blander seg med andre) de siste 1000 årene.
Og palestina var, svært ubefolket de siste 1000 årene. Mye tyder altså på at palestinerne består av ganske mange nylig innflyttede arabere fra naboland, og at de har mindre historisk tilknytning til landet enn jødene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...