Gå til innhold

Høner i hagen?


Anbefalte innlegg

Jeg er veganer nå, men er ikke så veeeeldig glad i veganmat og har derfor tenkt litt på å skaffe meg noen høner så jeg kan bli ovo-vegatarianer og spise egg.

Jeg lager dette emnet for å finne ut som det er noe som kan funke for meg.

Jeg vet egentlig ingenting om høner bortsett fra at de er søte, lager søte lyder og legger egg.

 

Så det jeg lurer på er:

Hvor stor plass trenger 2-3 høner(i m eller cm)?

Hvor lenge lever en høne?

Hvaslags pellets er best for dem?

Hva annet kan de spise?

Hvor mye spiser høner?

Hvor ofte må man vaske 'huset' til 2-3 høner?

Dere som har høner, hvordan funker det om vinteren?

Hvaslags sykdommer er vanligst blandt høner?

Om man lar en høne og en hane møtes EN gang, hvor mange unger blir det ca?

Kan mor og datter gå fint sammen eller dreper moren ungen da?

 

Krysser fingene for at noen kan svare, eller linker til et forum hvor noen andre kan svare :p

Endret av Nochan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke spise høner.. :dontgetit: Jeg har planer om å bli vegetarianer igjen og spise EGG dersom jeg skaffer meg høner og om de bare får et par unger så skal jeg beholde ungene og la dem legge egg. Jeg syns det blir helt feil å spise dyr, samme om de har levd et perfekt liv eller ikke. Melk og egg er det jo ikke noe galt med så lenge dyrene blir behandlet fint.

 

Edit: Eller, ovo-vegetarianer heter det vell.

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Spise høner som veganer?

Følger man et vegansk kosthold spiser man ikke kjøtt,egg, meieriprodukter, honning eller andre matvarer av animalsk opprinnelse.

Få nøye meg med å sitere meg selv.

 

Jeg er klar over at trådstarter har endret problemstillingen ved å gå fra veganer til ovo-vegetarianer (som selvsagt blir noe helt annet).

Lenke til kommentar

Er litt forvirra.. Jeg er 100% veganer nå men jeg vuderer å bli ovo-vegetarianer, som egentlig er en veganer som spiser egg.

Ser ikke noe problem med å holde dyr i fangenskap om man tar godt vare på dem.

 

Ønsker ikke at dette skal bli en diskusjon om veganere og dyr i fangenskap, men om hvordan man kan gi et par høner et fint liv. :) Skal endre litt på førsteposten, ser at det kan leses som om jeg vil spise høner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Så det jeg lurer på er:

Hvor stor plass trenger 2-3 høner(i m eller cm?

Kommer helt an på hva slags høner du har. Dvergkochin (som er en populær starter-hønerase) krever mindre plass en for eksempel Orpington, som er en stor rase. Jeg velger å ikke legge ved bilder, men du kan jo søke på google.

Jo større plass jo bedre. Hakking og kanibalisme kan man risikere dersom man har for liten plass. Dessuten er det en fordel å ha en hane om du ha rmuligheten til dette. Det er fordi hanen passer på hønene og går imellom disse om de begynner å slåss.

 

Hvor lenge lever en høne?

Høner lever lenge. de lever fint i 10- 12 år, så lenge de er sterke og friske. Men her finnes det også svakere individer, og harde kalde vintere osv. kan da koste dem livet, men sterke friske høner takler vinter og kulde kjempebra så lenge de har det tørt og trekkfritt.

 

Hvaslags pellets er best for dem?

Selv har jeg prøvd flere, Felleskjøpet sitt for er dårlig. De bruker fiskemel i foret og det merka jeg lett på hønene at de ikke likte det foret som norgesfor har. Jeg vet ikke hvor du bor og hva du har i nærheten, men noe finnes sikkert.

 

Hva annet kan de spise?

Høner spiser nesten alt. du kan gi dem Solsikkefrø, Middagsrester, Havre, Mais, Brød + + . Høner spiser alt..

 

Hvor mye spiser høner?

Kommer helt an på rase/størrelse, høne/hane, Verpesesong, årstid osv. ,men regn med at en høne eter rundt et hekto for om dagen. Jeg kjøper en 40kg. sekk og den varer ca. 2 uker til mine 40 (mellom-store) høner.

 

Hvor ofte må man vaske 'huset' til 2-3 høner?

En gang i måneden rekker i lange baner, men det kommer an på hvordan de bor. i rugekassene trenger du ikke bytte, med mindre du får lus, eller noe annet spesielt. Å bytte halm/flis på gulvet holder det å gjøre en gang om våren og på høsten, men som sagt holder det å gjøre det ved behov.

 

Dere som har høner, hvordan funker det om vinteren?

Jeg har de i en kjeller, men det står åpent så de kan gå ut når de vil. veldig greit. trekkfritt og tørt. 20 kuldegrader er ikke noe problem da de har det tørt og trekkfritt. Det største problemet er vann. men det løses ved å gi de lunkent vann et par ganger om dagen, eller ved å ha en varmelampe over vannet, evt. en varmeplate under vannskåla. det fåes kjøpt på Felleskjøpet, Bole, etc.

 

Hvaslags sykdommer er vanligst blandt høner?

Kalkbeinsmidd, orm, Koksidiose Hønselus, midd osv., men har det sjeldent det er alvorlig, og behandlig er som regel lett å få tak i.

 

Om man lar en høne og en hane møtes EN gang, hvor mange unger blir det ca?

For å få kyllinger å du ha en klukkhøne (en høne som ligger og ruger hele tiden med unntak av små opphold for å få mat og drikke.

Hane spermen kan visstnok leve inne i høna i 3 uker, men det betyr ikke at eggene ikke kan spises. Velger å ikke gi noe antall kyllinger, men sier bare at det ikke er garantert kyllinger selv om en hane og høne møtes. Om man vil ha kyllinger så går det fint an å kjøpe frødde egg (befruktede egg) enten å arrangementer i fjørfeforeningers regi eller på nettet, og legge under ei klukkhøne/ i ruge maskin. Kyllinger bør ruges så de klekkes på våren evt. tidlig sommer så de er store når vinteren kommer. Hønseegg klekker etter 21 dager, kalkun/perlehønseegg klekker etter 28 dager.

 

Kan mor og datter gå fint sammen eller dreper moren ungen da?

Hønemor og kyllinger går vanligvis kjempefint sammen, bare å passe på at høna ligger på gulvet så kyllingene kan komme seg inn under ho når de ikke er på tur. Har selv både brukt høne-metoden og rugemaskin til å få kyllinger og det beste er med klukkhøne. Da får kyllingen en naturlig tilvenning til resten av hønegjengen og både høne og hane er kjempestolte.

Det varierer med rasene hvor lett hønene blir klukkhøner og hvor gode foreldre de er men det pleier å gå bra.

 

Håper dette var til hjelp. er det mer du lurer på så er det bare å fortsette å stille spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Har drevet med høns en stund, så litt har jeg jo lært meg.

Fuglepraten.no er et nettforum for rasefjørfe og kan anbefales. Finn ut om det er noen foreninger i nærheten av der du bor og kom deg på et møte så er det nok mange som vil hjelpe så godt de kan. Rasefjørfemiljøet er et godt miljø!

 

Det finnes mange høneraser Safari til 1000 er en fin side med mange raser og de fleste er å oppdrive her til lands.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

1,5 X 3 meter kanskje? jeg vet ikke jeg, så har jeg hønene frittgående i hagen og de er stedbundne så de stikker ikke av, men det kommer jo an på hvordan du bor osv. Koselig å sitte utendørs og nyte kaffekoppen med hønene!

Pass på at hønene har tilgang til en sandhaug så de kan sandbade! det er viktig for dem, da de renser fjøra på den måten, og minsker risikoen for midd/luss og dritt. En rugekasse/rugerom (ca. 50x50cm) bruker å være nok til 4 - 5 høns, men det er greit å ikke ha færre en 2, i tillfelle en blir klukkhøne. Ett alternativ til å kjøpe ferdig hønegård er å lage dette selv, så får du den størrelsen du selv vil ha. det finnes tegninger på nettet om du ikke er helt trygg på dette selv. Ei lekestue er fin størrelse til et fuglehus, i tillegg til en hønsegård tilknyttet denne.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Hei,

jeg skal anskaffe meg kyllinger. Har veldig lyst på Brahma da de er flotte og har et godt gemytt. Men jeg er litt redd for at de blir for store for oss. Har de stor utferdstrang? hvor stor plass må de ha for å trives i hus og hønsegård? Har dere evt forslag til annen rase med samme gemytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...