Gå til innhold

Kunne vi hatt oter som kjæledyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at oter ble holdt som husdyr i gamle dager, men vanlig var det nok neppe.

Hørte en historie om en kar som hadde en oter under krigen, og som solgte den til noen tyske soldater. Oteren rømte tilbake, og mannen solgte den til noen andre soldater. Dette gjentok mannen en rekke ganger...

 

MrBadger, ingen av dyrene du ramser opp klassifiseres som ville dyr.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tåpelig.

Man skiller som regel mellom dyr som tradisjonelt er normale i hushold (slike som du ramset opp) og de som IKKE tradisjonelt er normale i hushold (sånn som feks. oter, elg, hjort, bjørn, ulv osv.).

 

Kategorimessig ja. Men "vill" er en tilstand, ikke en genetisk bestemmelse. Alt fra naturen er villt. Om en oter blir født inn i menneskers verden er den ikke per definisjon vill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt se for meg en oter i hagen, men det er jo sikkert mulig om man har veldig stor hage osv.

 

Ilder er jo lovlig, og de er ikke forskjellig fra oter.. På en måte håper jeg at det ikke er lovlig, sikket mangen som hadde syns det var tøft og ha en oter og hatt den i en leilighet eller noe.

Lenke til kommentar

Klarer ikke helt se for meg en oter i hagen, men det er jo sikkert mulig om man har veldig stor hage osv.

 

Ilder er jo lovlig, og de er ikke forskjellig fra oter.. På en måte håper jeg at det ikke er lovlig, sikket mangen som hadde syns det var tøft og ha en oter og hatt den i en leilighet eller noe.

 

Jeg håper heller ikke at oter blir lovlig som husdyr, MEN, om du skulle ha oter (eller hvilket som helst annet dyr) og du klarer å gi alt det som dyret trenger, så ser jeg ingen grunn til at det er feil.

Lenke til kommentar

Det er jo greit om man klarer å gi dyret et fint liv, samme om det er en oter eller en katt, men det er alt for mange som skaffer seg dyr de ikke klarer å ta godt nok vare på.. Men det er egentlig en helt annen diskusjon.

 

Om du har gigantisk hage og har mulighet til å lage et naturlig miljø for en oter(eller flere..?) der så ser jeg ikke noe problem med det. :)

Burde være sånn at man måtte søke om å få ha det og at noen kommer og sjekker at man ikke skal sette den i et kaninbur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo lære et marsvin å svømme?

 

Departementet for dårlige vitser ringte meg nettopp ;)

 

Neida, men hadde vært kjempekult å ha en oter, men man må vel ha den i bur så den ikke stikker av? Eller kommer den tilbake hvis man mater den mon tro. Folk på gård har jo gode muligheter til å lage en dam utenfor huset.

 

En oter har jo mulighet til å bite fra seg rimelig kraftig, så er vel ikke drømmedyret å ha rundt småbarn. En hund kan også bite, men den er avlet opp til å være husdyr.

 

En mer eller mindre relevant film fra jutub:

Lenke til kommentar

Det er jo greit om man klarer å gi dyret et fint liv, samme om det er en oter eller en katt, men det er alt for mange som skaffer seg dyr de ikke klarer å ta godt nok vare på.. Men det er egentlig en helt annen diskusjon.

 

Absolutt. Dette gjelder desverre alle dyr.

 

Burde være sånn at man måtte søke om å få ha det og at noen kommer og sjekker at man ikke skal sette den i et kaninbur.

Jeg mener det burde vært sånn at man måtte søke om å få ha alle dyr, enten det er marsvin, hest eller hund. I tillegg er jeg for et tiltak om at man må skaffe seg sertifikat på dyret du vil ha. I tilleg mener jeg helsetjenesten må være tilstrekkelig for at dyret skal bli lovlig, noe som tilsier at blandt annet marsvin ikke bør være lovlig i Norge pga at kunnskapen om marsvin hos veterinærer er for dårlig.

Lenke til kommentar

Hadde vært bra om man måtte søke samme hvaslags dyr man vil ha. :yes:

Ville vært fint med dyrepoliti også, og at dyrebeskyttelsen hjalp med regninger eller i det minste ringte tilbake.

 

Det finnes veterinærer som er flinke med marsvin, men det er noen som er helt håpløse også.

 

Jeg har gerbils, har enda ikke møtt en veterinær som vet HVA det er så om jeg har en syk gerbil må jeg prøve å gjøre den frisk selv og snakke med personer som har funnet behandlinger som funker.

 

Edit: Stakkar revene på den filmen, minner om en norsk pelsdyrfarm jo..

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Mener det samme som folk før meg sier, men lurer på et par ting. Hvis man ikke skal skaffe oter fra oppdretter, hvordan da? Å ta en fra naturen er jo slemt. Og hvordan skal man temme den? Ser for meg at det hadde gått om man hadde en stor inhegning med dam osv, som man kunne hatt den i til den er tam, og ser på deg som hjem. Men otere er vel sleipe dyr som klarer å rømme. Vil vel også være best å ha to, så de har selskap om de skal bo ute på en gård. Når de er tamme og vet at hjemme er det mat, ville jeg hatt dem løs, sånn at de kan rømme om de vil. Etter min mening er det dyr som hører hjemme i naturen.

 

Apropo rev så hadde familien min rev på gården når jeg var liten. Det var blitt en slags tradisjon etter at morfar temte to revevalper til min mor når hun var liten. Men når den vi hadde når jeg var liten rømte, så lot vi det bare være. De også hører jo til i naturen. Revene hadde det forresten godt på gården, sånn i tilfelle noen lurte. Minigrisene som overtok hjemmet til reven var grisefornøyd med det :tease:

 

Men huff - stakkars revene i Russland :thumbdown:

 

Ville vært fint med dyrepoliti også, og at dyrebeskyttelsen hjalp med regninger eller i det minste ringte tilbake.

Det hadde også vært fint om dyrebeskyttelsen faktisk tok dyrene fra folk som ikke behandlet dem godt. Naboen min der jeg bodde før i Bergen sentrum, hadde to shæfere i et knøtlite hus. De hoppet på vinduet og bjeffet hele dagen, og hun gikk såvidt ut med dem. Jeg er sikker på at om vinduet hadde vært åpent så hadde de hoppet ut og spist noen! Vi ringte dyrebeskyttelsen flere ganger, men ingenting skjedde. Hun fant ut at det var oss, så hun la hundedritt på trappen vår...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...