Gå til innhold

Hva er ditt favorittobjektiv ?


Anbefalte innlegg

AF 85mm f/1.4D. Ingen konkurranse. Forresten noen her som har prøvd ut ny-versjonen?

 

Jepp. Knall objektiv. Litt skarpere enn 50mm f1.4g og nydelig farger og kontrast. Har ikke prøvd gamle 85'en, så kan ikke sammenligne de to mot hverandre.

 

Og favoritt objektivet mitt er canon ef 85mm f1.2. Det er rett og slett nydelig.

Endret av mar1u5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon/Zeiss* 35mm f/1.4 L

 

- Lysstyrke, lys søker, kjapp autofokus, vanvittig skarp, herlig vignettering på f/1.4, godt bygd og ikke minst (og viktigst) så har objektivet en herlig bildevinkel på mitt fullformathus.

 

* Blir nok en Zeiss 35/1.4 når objektivet er i hende i løpet av et par mnd :)

Du får gi en tilbakemelding på Zeiss 35 f/1.4 når du får testet den ut litt.

Har vurdert å oppgradere fra Zeiss 35 f/2 :) men først blir det en Macro Planar 50 f/2 :)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i mange av objektivene mine, men hvis jeg må velge kun ett så må det bli det jeg bruker mest: Sigma 30mm f/1,4. Sammen med stabilisering og den fantastiske ISO-ytelsen til K-5 så er det utrolig anvendelig.

 

Det nest mest brukte er 18-55mm WR, men det er mest på grunn av fleksibiliteten zoomen gir og at det slipper hemningene med hensyn til bruk i ruskevær.

Lenke til kommentar
Sigma 30mm f/1,4. Sammen med stabilisering og den fantastiske ISO-ytelsen til K-5 så er det utrolig anvendelig.

At 7D ikke er utrolig på ISO-ytelse er grunnen til at jeg liker det samme objektivet godt. Spesielt til filming innendørs er det midt i blinken.

 

Favoritten er derimot Canon 24-105. Jeg finner mest glede i å fotografere utendørs, og da er det som regel nok lys til at f/4 holder i lange baner. Zoom-området er meget anvendelig, men siden jeg har et crop-hus hadde jo vært enda mer praktisk om jeg kunne ha flyttet hele området litt nedover.

Lenke til kommentar

Favorittobjektiv...

Jeg har da bare favorittobjektiver.

Dette kommer an på hva slags "mood" jeg er i. Men for tiden er D700 supplert med AI-S optikk. 28mm f/2, 35mm f/1,4 og 50mm f/1,2. Jeg tror nok at 35mm er mest brukt.

 

Når vinteren slipper taket og våren kommer tror jeg nok at D300 med Nikon 17-55mm f/2,8 blir mest brukt. 17-55mm er et fantastisk objektiv.

 

Jeg ser at i løpet av de to siste ukene er det kun 28mm f/2 som er brukt. Fantastisk optikk med svært gode motlysegenskaper. Hvis man kan klare seg uten autofokus da.....

Importert fra USA da jeg aldri har sett det til salgs her i landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Nikon AF-S 35mm f1.8.. Så lett og kompakt, god lysstyrke og ok-bra bildekvalitet/skarphet allerede fra 1.8. :)

 

Slenger meg på her. Mitt mest brukte objektiv til nå. Autofokusen kunne vært raskere.

Lenke til kommentar

Nikon AF-S 35mm f1.8.. Så lett og kompakt, god lysstyrke og ok-bra bildekvalitet/skarphet allerede fra 1.8. :)

 

Slenger meg på her. Mitt mest brukte objektiv til nå. Autofokusen kunne vært raskere.

 

Joda, den kunne vært raskere. men den er nå ok-rask og stille, og intern. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...