Gå til innhold

HDMI-kabler rustet for fremtiden


Anbefalte innlegg

Altså bildet blir laget av Nullere og Enere. 101010101010 signaler. En billig kabel sender ennå de samme nullene og enerne som en dyr kabel.

 

 

Dyr kabel jukset ble avslørt for lenge siden. Til og med folk med doktorgrad fant ikke forkjellen.

 

 

Siden du tydeligvis vet bedre enn lærebøkene jeg har liggende, foreleserne ved NTNU og alle ingeniørene som har utformet de ulike kablene med digitale signal, kan du da vennligst komme med en god teknisk begrunnelse på hvorfor et digitalt signal er uendret samme hvilken kabel som brukes? I tillegg vil jeg ha din definisjon av et digitalt signal og hvorfor mange signal "kaster bort" båndbredde på redundans.

 

Jeg foreslår at du leser mitt innlegg #38, og #47 fra Anders Jensen.

 

 

Foreslår at alle leser den PDF filen jeg linket til på mitt svar så kan vi stenge denne tråden her, alt man trenger å vite om en HDMI kabel står i den PDF filen.

 

http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/HDMI_eyepattern_BER_and_cliffeffect_rev_1_00.pdf

 

Der står det hvorfor vi ikke ser noe forskjell på dyre og billige kabler, da snakker jeg om kabler i lengdene 1-10 meter, fordi det er en innebygget bit error rate feil korreksjon i seg som gjør at vi ikke greier å se med det blotte øyet, men med spesielle måleutstyr. Veldig bra info i denne PDF filen.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt grei pdf. Standard analyse av digital kanal, mangler riktig nok diskusjon rundt burst effekter i BER. 1 til 1000 bitfeil per sekund er lite om en får 10 milliarder riktige bits hvert sekund, men hva hvis feil ikke oppstår som ett enkelt bit med gjevne mellomrom, men flere tusen i slengen når de først kommer?

 

Ellers sier jo den pdf'en bare det vi vet; høyere båndbredde og/eller lengre kabel krever bedre kvalitet.

 

Ser forresten at jeg må revidere opp anslaget for max bw over konsumer elektrisk kabel. 25-26Gbps vil bli "vanlig" for infiniband, og max 2m lange HDMI kabler.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hmmm, denne diskusjonen ble meget interessant, og til tider meget personlig preget.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er spesielt superøkonomisk av meg når det kommer til verken HDMI-kabler eller høytalerkabler, da jeg har både Supra HDMI og Supra høytalerkabler.

Supra HDMI har jeg kun fordi de var de eneste delvis hvite kablene jeg fant som jeg kunne strekke fra PC til forsterker (lettere å skjule foran hvite lister), og høytalerkablene, Supra Ply 3,4 så litt kule ut, og passet bra sammen med B&W-høytalerne. Ikke at jeg merket forskjell fra de jeg hadde før da... (noname 4mm2)

 

Tipper det er mange følelser ute og går når det kommer til kabler generelt. Nå mangler dagens Hifi-utstyr feilkorrigering, så man får (merkelig nok) flere feil på siste 2 meterne med kabelstrekk enn fra HongKong til Oslo. Når man tar et HD-bilde (1920x1080= 2MP) blir det av og til feil i enkelte pixler hvis kabelkvalitet er dårlig. Ja, mange sier at HDMI er digitalt og at 0 og 1 ikke kan bli feil, men det _kan_ faktisk bli feil. En 0 kan faktisk bli til 1, og da får man en pixel (blant de to millionene) med feil farge. Det mange tror er at digitale signaler fører til kun to situasjoner: enten perfekt bilde eller ikke bilde i det hele tatt. Og det er feil.

Jeg forsvarer overhodet ikke kabler til den prisen som illustreres i artikkelen som startet det hele, men å legge litt mer enn 59kr i HDMI-kabelen er ikke allverdens da... Ihvertfall ikke hvis det gjelder over litt mer enn 100cm kabelstrekk

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om 10, 15, 20 meter lange kabler så bør man sjekke at man får en bra kabel. Å sjekke pris er ikke det samme som å sjekke kvalitet. Skaff heller brukererfaringer.

 

Kabler på noen få meter kan man være rimelig ukritisk til, med mindre man har et meget spesielt oppsett som bruker vesentlig mer båndbredde enn vanlig full HD.

 

Det var derfor jeg spurte om kablene i artikkelen var tilpasset høyere båndbredde og i så fall på hvilken måte osv.

 

Redigert: Jeg fant litt mer info, fra en åpenbar plass http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

 

Cables

 

Although no maximum length for a HDMI cable is specified, signal attenuation (dependent on the cable's construction quality and conducting materials) limits usable lengths in practice.[57] HDMI 1.3 defines two cable categories: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (which would include resolutions such as 720p60 and 1080i60), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (which would include resolutions such as 1080p60 and 2160p30).[54][58][59] Category 1 HDMI cables are to be marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High Speed".[1] This labeling guideline for HDMI cables went into effect on October 17, 2008.[60][61] Category 1 and 2 cables can either meet the required parameter specifications for interpair skew, far-end crosstalk, attenuation, and differential impedance, or they can meet the required nonequalized/equalized eye diagram requirements.[58] A cable of about 5 meters (16 ft.) can be manufactured to Category 1 specifications easily and inexpensively by using 28 AWG (0.081 mm²) conductors.[57] With better quality construction and materials, including 24 AWG (0.205 mm²) conductors, a HDMI cable can reach lengths of up to 15 meters (49 ft.).[57] Many HDMI cables under 5 meters of length that were made before the HDMI 1.3 specification can work as Category 2 cables, but only Category 2-tested cables are guaranteed to work.[62]

 

As of HDMI 1.4 specification, there are following cable types defined for HDMI in general:[63][64]

 

* Standard HDMI Cable - up to 1080i and 720p

* Standard HDMI Cable with Ethernet

* Automotive HDMI Cable

* High Speed HDMI Cable - 1080p, 4K, 3D and Deep Color

* High Speed HDMI Cable with Ethernet

 

Cable manufacturers officially are prohibited to market the cables by HDMI standard version (for instance "HDMI 1.4 cable") - the cables are distinguished in bitrate support only.

 

Angående feilkorrigering:

Both HDMI and DVI use TMDS to send 10-bit characters that are encoded using 8b/10b encoding for the Video Data Period and 2b/10b encoding for the Control Period. HDMI adds the ability to send audio and auxiliary data using 4b/10b encoding for the Data Island Period.[74] Each Data Island Period is 32 pixels in size and contains a 32-bit Packet Header, which includes 8 bits of BCH ECC parity data for error correction and describes the contents of the packet.[75]

 

Også står det litt om båndbredde her:

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

Legg merke til at HDMI 1.4 støtter både 3D og 4K, samt bruker samme båndbredde (10,2 Gbps) som 1.3

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det noen trenger enda en forklaring på hvorfor 0 blir til 1 eller 1 blir 0 når det ikke er meningen at det skal skje ?

 

Da må jeg ty til litt digital teknikk.

 

hvis kretsen bruker 5volt som driftspenning.

"0" har spenninger mellom 0 og 2.8 v

"1" har spenninger fra ca 3v og oppover

 

hvis signalet blir så svakt at det ligger og vipper mellom 2.5 og 3v er det da "0" eller "1" som er rett verdi.

hvis "1" blir så svak at spenningen går ned mot 2.5 v så vil det oppfattes som en"0" selv om det er en "1" .

 

Uansett hvor dyr en kabel måtte være så vil det forekommer med alle når avstanden blir for stor

Lenke til kommentar

Men nå er det slik at det ikke bare er en pixel som vil få feil farge som nevnt over. For at feilene skal være observerbare må antallet feil, innenfor en seksjon med feilrettende kode, være så høyt at den feilrettende koden vil regenerere ukorrekt data. (Relatert til hamming distanse). Så det er ikke nødvendigvis slik at bildet vil forsvinne, men feilene bør være lett observerbare (hvis de oppstår innen i video-dataene)

Lenke til kommentar

Seriøst? Har du en link til noen annonser eller et eller anmnet som underbygger det der? Det høres rett og slett litt FOR sprøtt ut, selv for dem.

 

Jeg husker ikke om det var et produkt du fikk kjøpt på klubben o.l, men det var ihvertfall en greie en periode å tegne en grønn stripe ytterst på CDen, dette skulle gjøre mirakler for lyden osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan kan man få dårligere bilde? Eg har oppfattet det slik at enten får man bilde, eller så får man det ikke.

 

Er det i form av artifacter da i tilfelle?

 

Masse artifakter, feil farger, _kriminelt_ mye støy var resultatet med biltemakabelen, og ikke noe bilde i det heletatt var resultatet med elkjøp kabelen.

 

 

Støyen var det mest i øynefallende.... bildet så ut som en gammel analog tv-senindg fra Mossvik-senderen med en gammel TV2-antenne plassert under en høyspentmast (hvilket jeg HAR prøvd) ^^.

 

 

Lenke til kommentar

Disse dyre kablene er bare markedsføringsbullshit. Man trenger disse like lite som man trenger en 1000-kroners toslink-kabel mellom cd-spiller og receiver/DAC. Man trenger disse like lite som man trenger cat 7 kabel for å kjøre 10Mbit Ethernet.

 

 

Nå er faktisk ikke cat 7 for 10 Mbit men mye høyere, Cat 7 er helt udnødvendig i dagens marked.

Jeg tror det var nettopp det som var poenget hans.

Cat 5 klarer 100 Mbit, vet også at det fins cat 6a som klarer 10 Gbit.

holder lenge med cat 5 på dagens marked.

Men cat 6a er mest brukt, på grunn av skjermingen av kabelen. ikke noen forstyrelser av signalet.

Cat 5e klarer 1Gb men i realiteten gjør også Cat5 det over kortere avstander uten for mye støy. Hele huset mitt kjører Gb med Cat5 kabler feilfritt. Et absolutt krav er selvsagt at man kobler iht standard. Med 10Mb kan man teoretisk jukse en del ettersom det bare krever 2 par.

Lenke til kommentar

Billige HDMI-kabel er jo faktisk helt på tryne da. Spesielt for hvermansen som blir forbanna og sint når TVen nekter å fungere plutselig. Da er det ikke alltid like lett å komme frem til at det er kabelen som er dårlig.Har aldri opplevd at jeg ikke får bilde med en middels høy/høy kvalitets-HDMI. Det kan fint spare for deg noen timer med feilsøking.

 

Ustabilt bilde og kobling skal du ikke lete lenge etter på det markedet. Selv er jeg jo kjent med problemet, så det er værre med de jeg bor med (i hvert fall før jeg flyttet inn). De hadde visstnok ganske store problemer som egentlig bare bunnet ut i en forbanna dårlig HDMI-kabel. Vi snakker ikke om en 15m lang kabel, men en enkel 1,5m lang kabel. I tillegg har du jo krav som god nok støtte til forskjellige funksjoner. (les, 3D osv..)

 

Kan jo heller ikke se det var nevnt et ord om bedre bildekvalitet (bortsett fra teknisk sett å ha støtte for bla. høyere oppløsning), så ingen som blir lurt her.

Det der var mye tåke og lite substans.

Kabler er ikke magi, selv om mange folk tror det.

 

Man kan kjøpe en "for dårlig" kabel, spesielt over større strekning.

Kablene artikkelen handler om, var "aktive" kabler (dette er i praksis kabler med innebygget hdmi-repeater, så vidt jeg tolker det).

 

Det er heller ei noe magisk med en hdmi repeater.

Fremfor å betale så mye for en kabel med psykologisk effekt, kan man kjøpe "hdmi->cat5e->hdmi" løsning. Der kan man kjøre "så lang kabel man vil" og justere gain iht. lengde på cat5e kabel. Cat5e kabel er også vesentlig billigere, samt enklere å legge.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...