Gå til innhold

HDMI-kabler rustet for fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestilte en 15m lang HDMI kabel fra ebay for 170kr levert, funker gull på 1080P og DTS HD osv., null problemer med den :)

Tipper at når du virkelig har "bruk" for det disse kablene kan levere er sikkert HDMI standaren utdatert og man må kjøpe en ny kabel..

Signalet består jo av 1 og 0'er så lenge de kommer fram så er jo alt greit får jo ikke noe bedre bilde av en fancy pancy HDMI kabel.

Lenke til kommentar

Vell... jeg har testet en god del kabler fra både alt fra biltema til elkjøp og annet ymse som skal funke på 1080p ved f.eks. 10m elns, men alle gangene har jeg endt opp med elendig / intet bilde.

 

Har også hørt at lange kabler fører til at man burde ha bedre materiale, men det er fortsatt langt opp til 600kr/m. Og jeg er fortsatt nysgjerrig på om noen har testet kabler fra de enkleste og oppover i kvalitet og hva slags tommelfingerregler man burde ha. Har ihvertfall ingen tilltro til de som selger dem og de som produserer dem (mulig at det bare er Monster som har satt de andre i dårlig lys)

Lenke til kommentar

I en digital kabel vil en forandring av en bit gi større effekt i feil enn en liten feil i en analog kabel, derfor vil kvaliteten ha mindre å si i en digital kabel så lenge den er sertifisert for en kvalitet.

 

Dvs kjøp en billig kabel som er sertifisert for HDMI 1.3 eller 1.4, funker ikke kabelen er det returnerings grunnlag til butikken, be om en ny eller penga tilbake og kjøp evt. en annen kabel. Men om du har analog overføring av bilde/lyd vil en dyrere kabel kunne gi merkbart bedre bilde/lyd, dvs SCART kabler eller Component kabler kan være nyttig å legge litt ekstra i, men er du fornøyd med litt snø så kan alle andre ta seg en kule hvorvidt det er ræva eller ei. Er du fornøyd er det nok..

 

HDMI? Kjøp billig, dyrt er bare vas og hype, som regel vil dyrere digital kabler dra signalet lenger, men får du bedre bilde? nei. Du vil enten få feil (artifacts i form av dekoding feil og knitring/spraking i lyden (som om du har dårlig mobil dekning)) eller ikke. Dyrere kabler funker som regel bedre over lengre strekninger, men de gir deg ikke bedre bilde.. 0 = 0 og 1 = 1 uansett om kabelen koster 1kr/m eller 600kr/m, så fremt signalet kommer frem :-).. Så kan man argumentere at det mest sannsynlig kommer frem bedre i en dyrere kabel enn en dårligere.. Men igjen, dersom du har en kabel med feil vil den ikke bare komme en gang hvert jubel år.. det kan man leve med, men det vil nok skje hyppigere feil med en billig usertifisert kabel...

 

Meh, masse tekst for egentlig å si at om kabelen fra biltema gir deg bilde og lyd uten synlige/hørbare feil så vil ikke en dyrere kabel gi deg noe mer.

Lenke til kommentar

Billige HDMI-kabel er jo faktisk helt på tryne da. Spesielt for hvermansen som blir forbanna og sint når TVen nekter å fungere plutselig. Da er det ikke alltid like lett å komme frem til at det er kabelen som er dårlig.Har aldri opplevd at jeg ikke får bilde med en middels høy/høy kvalitets-HDMI. Det kan fint spare for deg noen timer med feilsøking.

 

Ustabilt bilde og kobling skal du ikke lete lenge etter på det markedet. Selv er jeg jo kjent med problemet, så det er værre med de jeg bor med (i hvert fall før jeg flyttet inn). De hadde visstnok ganske store problemer som egentlig bare bunnet ut i en forbanna dårlig HDMI-kabel. Vi snakker ikke om en 15m lang kabel, men en enkel 1,5m lang kabel. I tillegg har du jo krav som god nok støtte til forskjellige funksjoner. (les, 3D osv..)

 

 

 

 

 

Kan jo heller ikke se det var nevnt et ord om bedre bildekvalitet (bortsett fra teknisk sett å ha støtte for bla. høyere oppløsning), så ingen som blir lurt her.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Konsekvensen av kvaliteten på digitale kabler til audio/video er ikke helt enkel å redegjøre for i et hifi anlegg. BER er en ting, jitter er kanskje mer interessant, spesielt for lave bitrater. Hadde en hatt toveis-kommunikasjon kunne en benyttet retransmisjon sammen med feildeteksjon og buffer+flytkontroll med klokkeregenerering. Siden en gjerne har enveis-transmisjon, fordi hifibransjen i forbausende stor grad er talentløse religiøse idioter, så bir alt mer komplisert. Da får en den merkelige situasjonen at en i dag kan spille av flac fra andre siden av jorden, garantert uten bitfeil eller jitter utfordring de første 20.000km mens alt kan ødelegges siste 20cm pga. toslink...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Billige HDMI-kabel er jo faktisk helt på tryne da.

Pft.

 

Har aldri opplevd at jeg ikke får bilde med en middels høy/høy kvalitets-HDMI.

Og jeg har aldri opplevd at jeg ikke får bilde med en billig-HDMI, hva er poenget ditt?

 

Jeg fant fem HDMI-kabeler fra Dealextreme i postkassen når jeg kom fra ferie. 199,- kostet det og supplementerer resten av DE-HDMI-kabelene jeg har.

Lenke til kommentar

Konsekvensen av kvaliteten på digitale kabler til audio/video er ikke helt enkel å redegjøre for i et hifi anlegg. BER er en ting, jitter er kanskje mer interessant, spesielt for lave bitrater. Hadde en hatt toveis-kommunikasjon kunne en benyttet retransmisjon sammen med feildeteksjon og buffer+flytkontroll med klokkeregenerering. Siden en gjerne har enveis-transmisjon, fordi hifibransjen i forbausende stor grad er talentløse religiøse idioter, så bir alt mer komplisert. Da får en den merkelige situasjonen at en i dag kan spille av flac fra andre siden av jorden, garantert uten bitfeil eller jitter utfordring de første 20.000km mens alt kan ødelegges siste 20cm pga. toslink...

 

Denon har så å si dette på sine dyrere komponenter. Hvor lyd og bilde blir overført med HDMI, og klokken med deres Denon Link (en normalt cat kabel).

 

Normalt så er vel regelen at opptil 5 meter, så holder det med billig kabel. Over det så legg litt penger i det. Monster er litt dyre, men så vidt jeg husker så har de kommet med livstidsgaranti på kabelene sine.

Lenke til kommentar

Kabelbransjen er akkurat like troverdige som astrologer, spåkoner og helsekostbutikker.

Stort sett svindel med andre ord. Det uvirkelige er at ellers oppegående voksne mennesker biter på dette tullet.

Et horrbielt eksempel: Sata HIFI kabel

Her syns jeg faktisk Audiovisuelt burde benytte sjansen til å lage en kritisk artikkel.

En link til: Duelund, skrekk og gru

 

Sinnet måtte slite mellom gråt og latter etter lesningen av den siste lenken din. Latteren vant. XD

 

Forøvrig er nok dette fremtiden (undertegnede håper ihvertfall på det)når det gjelder AV: http://www.hdbaset.org/

 

- En standard

- En kabel

- Ingen håpløse proprietære standarder lenger

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Disse dyre kablene er bare markedsføringsbullshit. Man trenger disse like lite som man trenger en 1000-kroners toslink-kabel mellom cd-spiller og receiver/DAC. Man trenger disse like lite som man trenger cat 7 kabel for å kjøre 10Mbit Ethernet.

 

 

Nå er faktisk ikke cat 7 for 10 Mbit men mye høyere, Cat 7 er helt udnødvendig i dagens marked.

Cat 5 klarer 100 Mbit, vet også at det fins cat 6a som klarer 10 Gbit.

holder lenge med cat 5 på dagens marked.

Men cat 6a er mest brukt, på grunn av skjermingen av kabelen. ikke noen forstyrelser av signalet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er ikke noe forkjell for meg. Kjøpte urbillig non-interference hdmi kabel i kina på to meter til under hundrelappen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...